Kaveri aikoo jättää 15- ja 16-vuotiaat pojat viikoksi yksin kotiin
Ja häipyy itse Kreikkaan lomalle. Mitä mieltä asiasta? Yksinhuoltajalla ei ole kuulemma muuta vaihtoehtoa.
Kommentit (176)
Mikseivät voisi jäädä. Moni muuttaa tuossa iässä kauas kotoa opiskelemaan, ei kaikilla ole lukio tai ammattikoulu samassa kunnassa
Asuin yläasteikäisenä koko kesän yksin kotona kun vanhemmat oli lomailemassa ja en halunnut lähteä harrastuksien ja kavereiden takia koko kesäksi pois.
Olin 15-- tai 16-vuotias, kun jäimme siskoni (8-9v) ja veljeni (7-8v) kanssa kolmistaan kotona jonkun vrkn. Samoin pikkusiskoni oli 12- tai 13-vuotiaana muutaman vuorokauden yksin himassa, en enää muista miksi...
Jos on hätätilannetta varten jonkun lähellä asuvan tutun aikuisen yhteystiedot ja ruokaa sekä rahaa, luulisi pärjäävän. Heillähän on toisensa kuitenkin turvana. Ainoa pelko on tosiaan kodin puolesta, jos ovat bilettäjätyyppiä. Ja toki osalle nuorista tuo voi olla herkkä ikä ja yksinolo ahdistaa.
Tekee hyvää pojille, saavat itsenäistyä.
Itse olin jo 14-vuotiaana kahden pikkuveljeni kanssa (4-vuotta ikäeroa meillä) kotona muutaman päivän aina välillä yksin. Ei nyt usein, mutta silloin tällöin.
Se oli mietsä lapsista huisin hauskaa.
Ihan suoranaisesti ärsyttää, kun nykyään ei saisi jättää yksin edes muutamaksi tunniksi yli 12-vuotiasta lasta tai joku "ystävä" / naapuri soittaa heti viranomaisille. Sen takia vanhemmat onkin varmaan stressikuoleman partaalla ja aivan neuroottisia kun vanhemmuuteen kohdistuvien epärelististen odotusten takia pitää vielä olla huolissaan siitä, kuka idiootti menee tekemään lasun. Puhumattakaan inflaation aiheuttamasta taloudellisesta kurimuksesta. Eivätkä lapset opi vastuudenotosta tai istenäistymisestä mitään, jos ei jo yli 16-vuotiaana saa olla kahdestaan sisaruksen kanssa kotona viikon verran.
Tuossa iässä enenn muinoin oltiin jo töissä.
Btw itselläni ei lapsia, nostan hattua kaikille teille vanhemille jotka jaksatte. Vanhemmuuden rooli nykypäivänä hirvittää.
Mun mutsi oli yksinhuoltaja ja joutui työnsä puolesta matkustamaan paljon, oli muutenkin työnarkomaani. Kerran oli sopinut mun kummitädin kanssa, että tämä tulisi viikoksi lapsenvahdiksi, kun oli itse jenkeissä. Oli vaan ilmoittanut väärän viikon ja niin mä sitten oli 12v yksin koko viikon kotona, meillä ei ollut taloudellisesti tiukkaa ja mulla oli aina rahaa ruokaankin ihan riittävästi. Mutsi soitti ihan paniikissa, että pärjäänkö ja sanoin itku kurkussa että pärjään. Olihan se aika pitkä viikko, mutta selvisin, tosin mutsia ei muutenkaan ihan hirveästi kotona näkynyt, oli paljon myös ylitöissä. Elin sen viikon pari ekaa päivää mäkkärisafkoilla, mutta tein kyllä itelleni ruokaakin! Youtubessa on aika hyviä videoita. Nyt asun jo omassa asunnossa ka välit mutsiin on ihan kunnossa, ymmärrän että sillä oli paineita suoriutua töistä.
Siis veljeksillä on varmaan parasta just nyt jos ovat hyviä kavereita keskenään. Saavat mennä nukkumaan silloin kun haluavat, syödä milloin haluavat ja pelata/tehdä jotain muuta mikä itseä huvittaa.
Mihin tuon ikäiset tarvitsevat kesälomalla äitiä jos ruokatarpeet on saatavilla ja voi kysyä apua puhelimitse jos on jotain?
Ainoastaan jos olisivat vinoon kasvaneita päihdeongelmaisia, en jättäisi keskenään.
Erään tuttavan pojat oli aina pitkin kesää yksin 15 v eteenpäin. Vanhemmat oli saaressa mökillä. Nuorempi pojista veti viinaa ja lääkkeitä ja poltteli pilveä. Välillä kuukaudenkin putkeen. Kotibileitä oli myös. Jos on hiljaiset pojat niin EHKÄ ok, jos vähänkään villimmät niin ei
Meillä tuttu jätti. Rajuin, mitä olivat tehneet, oli nakuna hyppiminen trampassa, kun olivat lyöneet vetoa, ettei kumpikaan uskalla.
Naapurinmummo oli nähnyt. :D
Vierailija kirjoitti:
Aina on vaihtoehto. Lomalle voi ottaa lapset mukaan tai lomailla lasten kanssa kotimaassa.
En minä tuossa iässä halunnut lähteä vanhempien mukaan lomalle vaan mieluummin jäin yksin kotiin.
Huono provo. Tarkoitushakuista yh-äidin haukkumiseen lietsomista.
Ihme panikointia. Hyvin moni tuon ikäinen muuttaa jo omilleen. Ei ne mitään vauvoja enää ole.
Hurjaa on,lähdin 16v omille teille.
Asuin 15 vuotiaana jo yksin. Mun äiti oli juoppo enkä voinut enää kotona asua. Sossutädit oli sitä mieltä että ne hommaa mulle asunnon ja muutan yksin asumaan koska lastenkodeissa oli täyttä ja koska pärjään yksin ne sanoi joten muutin sitten yksiöön. Sossu maksoi vuokran ja sain jotain 600 euroa kk ruokaan.
aloittajan kannattaisi hankkia oma elämä.
Elokuussa sadat nuoret muuttavat toiselle paikkakunnalle omaan kämppään, kun lukiot ja amikset alkavat. Huolettaako aloittajaa?
Toivottavasti pojilla on kiva kotimiesviikko, saavat itse kokata ja siistiä jälkensä, ja ennen muuta oppivat ottamaan vastuuta.
Ei olisi tuossa iässä mieleenkään lähteä enää vanhempien kanssa viikoksi reissuun. Yh-äiti on lomansa ansainnut.
Kotibileet, jee! Koti ryöstetty ja tuhottu, jee! 😎
Vierailija kirjoitti:
Mahtaa olla koti hyvässä kunnossa kun äiskä palaa lomilta? Bileet pidetty, tavarat särjetty ja arvotavara varastettu. Toivottavasti on rahaa korjata kotinsa.;)
Kaikki ei ole yhtä sekopäitä kuin sinä nuorena.
Ei ole mielestäni oikein, että itse lähdetään lomille (ei pakottava syy) ja kaksi alaikäistä jätetään keskenään pärjäämään. Ei tuon ikäisen tarvi osata olla kuin aikuinen.
Osa suunnilleen tuon ikäsisitä / 15-16 kesäsisitä on "jo" pakotettuja muuttamaan omilleen kun esimerkiksi matka nuoren toivomaan lukioon tai ammattikouluun käy liian raskaaksi. kuljettavaksi päivittäisenä koulumatkana. Ja tällaisia nuoria on varmasti jatkossa enempikin, kun pienempiä yksiköitä halutaan ajaa alas ja tai koska moni jäljelle jäävä haluaa keskittyä ja erikoistua,...
Tietysti on varmasti hyvä jos näiden poikien perään vähän joku saattaa viikon aikana katsoa mutta eiköhän he jo pärjää; syytä ainakin jo olisi. ja saattavat pojat jopa nauttia "omasta viikostaan" kun äiti (ja ei kai sitten myöskään poikien mahd- isä/ toinenvanhempi) ei ole jatkuvasti mahd, hössöttämässä ja kertomassa, miten tulisi olla ja elää. Kun meillä vanhemmilla kun monella saattaa olla tuon ikäsiä nuoria kohtaan vähän tällainen tapa.
Uskovainen mies