Miksi kouluttaudutte matalapalkka-alalle ja itkette kun palkka on pieni?
Miten joku voi olla noin tyhmä. Katkeroituu palkastaan vaikka se on ollut tiedossa. Palkat on julkisia.
Kommentit (388)
Oli työ mikä hyvänsä niin palkalla pitäisi tulla toimeen. Ja työnteon pitäisi kannattaa siten että saat enemmän kuin tukien varassa eläjä. Jos näin ei ole, valitus on aiheellinen.
Tätä mä myös ihmettelen. Jos haluat vähintään keskiansion verran palkkaa niin kouluttaudu vähintään amk tason ihmiseksi.
Kouluttautumalla saat myös helpon työn eli helpolla saat palkan.
Kouluttautukaa niin ei tarvi surkealla palkalla tehdä niitä p*skahommia.
Itse olen amk tason ihminen ja teen helppoa tietokonetyötä, voin etäillä joskus ja tienaan paljon paremmin kuin duunarit.
Jos on mennyt peruskoulusta amikseen ja alkaa tehdä työtä, kun muut vasta hakee yliopistoon, saa tehdyksi jo useamman vuoden työtä ennen kuin lääkärit aloittaa työuransa.
Jotkut voi haluta jo töihin, joillekin se on pakko. Kaikki eivät pääse yliopistoon sisään, vaikka haluaisivat, tulee perhe ja asuntolaina. Kaikki eivät edes viihtyisi valkokaulustöissä toimistoissa. Mitäs muita syitä olisikaan, niin monta kuin ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Tätä mä myös ihmettelen. Jos haluat vähintään keskiansion verran palkkaa niin kouluttaudu vähintään amk tason ihmiseksi.
Itse olen amk tason ihminen ja teen helppoa tietokonetyötä, voin etäillä joskus ja tienaan paljon paremmin kuin duunarit.
Millainen on AMK-tason ihminen?
Olen itse FM, mutta ei se kyllä määritä tasoani ihmisenä mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millainen on AMK-tason ihminen?
Olen itse FM, mutta ei se kyllä määritä tasoani ihmisenä mitenkään.
Amk tason ihminen on sellainen jolla on amk tason koulutus.
Vierailija kirjoitti:
Yritin päästä pariinkin otteeseen amkiin, mutta aloitus paikkoja 200 ja hakijoita 2000. Ei auennut ovet, vaikka pääsykokeesta 95p, maksimi 100p. Olin jonossa sijalla 531. Itä-Suomessa olisin jo todistuksella päässyt sisään lukemaan sairaanhoitajaksi, mutta perhana kun Suomen lain mukaan en voi toimia niissä tehtävissä.
Vierailija kirjoitti:
Tästä paistaa vahvasti yleinen sivistymättömyys ja näköalattomuus työelämään. Elämä opettaa, koulutus näköjään ei ...
Vierailija kirjoitti:
Kerro mikä on se korkeapalkkainen ja työllistävä ala tai työpaikka 10 vuoden päästä? Työpaikkoja tippuu paljon, kun monia juttuja tehdään sähköisiksi ja automatisoidaan.
Tulevaisuuden työmarkkinoiden ennustaminen on haastavaa, mutta on olemassa muutamia aloja, joiden odotetaan olevan sekä korkeapalkkaisia että työllistäviä seuraavan 10 vuoden aikana. Näihin aloihin vaikuttavat teknologiset innovaatiot, yhteiskunnalliset muutokset ja globaalit trendit. Tässä muutamia todennäköisiä aloja:
Tekoäly ja koneoppiminen: Tekoälyn ja koneoppimisen kehittäminen ja soveltaminen laajenee merkittävästi. Työpaikat, jotka liittyvät tekoälyn tutkimukseen, kehittämiseen ja sovellusten implementointiin, kuten data-analyytikot, tekoälyinsinöörit ja koneoppimisen asiantuntijat, ovat todennäköisesti korkeapalkkaisia ja kysyttyjä.
Terveydenhuolto ja bioteknologia: Väestön ikääntyminen ja terveydenhuollon teknologinen kehitys lisäävät tarvetta terveydenhuollon ammattilaisille, kuten lääkäreille ja bioteknologian asiantuntijoille. Myös digitaaliset terveydenhuollon ratkaisut ja biotekniikan innovaatiot luovat uusia työpaikkoja.
Tietoturva ja kyberturvallisuus: Tietoturvan merkitys kasvaa jatkuvasti digitaalisen maailman laajentuessa. Kyberturvallisuuden asiantuntijoista on suuri kysyntä, ja heidän palkkansa ovat usein korkeat.
Ohjelmistokehitys ja IT: Vaikka automaatio korvaa joitakin työpaikkoja, ohjelmistokehittäjien ja IT-ammattilaisten tarve jatkuu voimakkaana. Erityisesti pilvipalveluiden, IoT
(esineiden internet), ja lohkoketjuteknologian osaajat ovat kysyttyjä.
Robotiikka ja automaatio: Robotiikan ja automaation kehittäminen ja ylläpito vaatii korkeasti koulutettuja insinöörejä ja teknikoita. Robotiikan asiantuntijat suunnittelevat, kehittävät ja ylläpitävät automaatiojärjestelmiä teollisuudessa ja palveluissa.
Rahoitus ja fintech: Rahoitusalalla fintech (financial technology) muuttaa perinteisiä rahoituspalveluita. Blockchain-asiantuntijat, kryptovaluutta-analyytikot ja data-analyytikot ovat alalla erityisen kysyttyjä.
Virtuaali- ja lisätty todellisuus (VR/AR): VR ja AR löytävät yhä enemmän sovelluksia viihteessä, koulutuksessa, terveydenhuollossa ja teollisuudessa. VR/AR-kehittäjät, suunnittelijat ja tekniset asiantuntijat voivat odottaa korkeapalkkaisia työpaikkoja.
Logistiikka ja toimitusketjun hallinta: Globalisaation ja e-kaupan kasvu lisäävät tarvetta tehokkaille logistiikka- ja toimitusketjuratkaisuille. Logistiikka-analyytikot, toimitusketjun johtajat ja kuljetusinsinöörit ovat tulevaisuuden avainhenkilöitä.
Kestävät ja älykkäät kaupungit: Kaupunkien kasvaessa ja kehittyessä älykkäät kaupungit tulevat yhä tärkeämmiksi. Tämä sisältää älykkäät infrastruktuurit, energiatehokkuuden ja ympäristöystävälliset ratkaisut. Kaupunkisuunnittelijat, ympäristöinsinöörit ja älykaupungin teknologit ovat tarpeen.
Näillä aloilla tarvitaan jatkuvaa koulutusta ja osaamisen päivittämistä, joten yksilöt, jotka panostavat jatkuvaan oppimiseen ja osaamisensa kehittämiseen, ovat parhaiten valmistautuneita tulevaisuuden työmarkkinoihin. Lisäksi yrittäjyys ja uusien innovaatioiden kehittäminen voivat tarjota korkeapalkkaisia mahdollisuuksia niille, joilla on oikeat taidot ja innovaatiokykyä.
En itke, tulot jää keskituloisen luokkaan ja kiitos vielä siitä että maksat palkkani ja samalla asuntolainani ja muun elämisen.
Yritin neljä vuotta päästä korkeakouluun. En päässyt. Täytyi silti lapsi elättää, joten ammattikouluun vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni matalapalkkainen työ on sellaista, että siitä saa lisäksi työperäisen sairauden? Todella kivaa, jos päätyy sellaisen takia työkyvyttömäksi ennen vanhuuseläkettä.
Ravintola-alalla alkoholisoituminen ennemmin tai myöhemmin on lähes varmaa,toinen on se että se on fysiikalle niin kuormittavaa että paikat hajoo viimeistään reilu nelikymppisenä jos nuoruudesta sinne asti eri keittiöissä viihtyy.
Itseasiassa tuntemani ravintola-alalla menestyneet ovat välttäneet alkoholisoitumisen. Tosin onhan jokseenkin stereotypia, että kokit alkoholisoituvat. Johtunee siitä, että aiemmin ala oli villin maineessa ja meno sen mukaista. Nyttemmin samat säännöt ovat voimassa kuin muillakin aloilla.
Che sarà, che sarà, che sarà
Che sarà della mia vita, chi lo sa? Soi näppärästi naapuriliiketilasta, kun mietin, että mitäs seuraavaksi tekisi elämällään. eri
Vierailija kirjoitti:
Oli työ mikä hyvänsä niin palkalla pitäisi tulla toimeen. Ja työnteon pitäisi kannattaa siten että saat enemmän kuin tukien varassa eläjä. Jos näin ei ole, valitus on aiheellinen.
Nämä ovat kuitenkin kaksi eri asiaa. Itsekin olen sitä mieltä, että matalapalkka-alojen palkkoja tulisi nostaa. Mutta koska tiedän todellisuuden, että näillä aloilla on tunnetusti huono palkkaus, en suuntaudu tällaisille aloille ja sitten valita, että miksi palkka on huono, vaan teen urasuunnitelmani sen perusteella, mikä on kiinnostavaa ja mistä saa tarpeeksi hyvän korvauksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro mikä on se korkeapalkkainen ja työllistävä ala tai työpaikka 10 vuoden päästä? Työpaikkoja tippuu paljon, kun monia juttuja tehdään sähköisiksi ja automatisoidaan.
Tulevaisuuden työmarkkinoiden ennustaminen on haastavaa, mutta on olemassa muutamia aloja, joiden odotetaan olevan sekä korkeapalkkaisia että työllistäviä seuraavan 10 vuoden aikana. Näihin aloihin vaikuttavat teknologiset innovaatiot, yhteiskunnalliset muutokset ja globaalit trendit. Tässä muutamia todennäköisiä aloja:
Tekoäly ja koneoppiminen: Tekoälyn ja koneoppimisen kehittäminen ja soveltaminen laajenee merkittävästi. Työpaikat, jotka liittyvät tekoälyn tutkimukseen, kehittämiseen ja sovellusten implementointiin, kuten data-analyytikot, tekoälyinsinöörit ja koneoppimisen asiantuntijat, ovat todennäköisesti korkeapalkkaisia ja kysyttyjä.
Sanoin 10 vuoden PÄÄSTÄ, en kyllä yhtään ihmettele uutisia lukutaidon heikkenemisestä.
Duunari ehtii hankkia ensimmäisen asuntonsa siinä vaiheessa, kun korkeakoulutetut vielä viimeistelevät opintojaan.
Vierailija kirjoitti:
Yritin neljä vuotta päästä korkeakouluun. En päässyt. Täytyi silti lapsi elättää, joten ammattikouluun vaan.
Ammattikoulun tason töistä tosi harvoin saa samaa palkkaa kuin ammattikorkea tason töistä.
"Miten joku voi olla noin tyhmä. Katkeroituu palkastaan vaikka se on ollut tiedossa. Palkat on julkisia."
Nohitto! Mä olen niin tyhmä, en pärjännyt koulussa. Oli pakko valita se, mihin armosta pääsin opiskelemaan! Oisin
halunnut opiskella datanomiksi, mutten selvinnyt pääsykokeesta!
Niin ja hittoako se sulle kuuluu oikeestaan että olen niin tyhmä ettei minusta ole muuhun kuin matala-palkka alalle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ammattikoulun tason töistä tosi harvoin saa samaa palkkaa kuin ammattikorkea tason töistä.
Niin, ei kai kukaan muuta oletakaan. Enemmän se silti on kuin työmarkkinatuki.
Vierailija kirjoitti:
Jos on mennyt peruskoulusta amikseen ja alkaa tehdä työtä, kun muut vasta hakee yliopistoon, saa tehdyksi jo useamman vuoden työtä ennen kuin lääkärit aloittaa työuransa.
Jotkut voi haluta jo töihin, joillekin se on pakko. Kaikki eivät pääse yliopistoon sisään, vaikka haluaisivat, tulee perhe ja asuntolaina. Kaikki eivät edes viihtyisi valkokaulustöissä toimistoissa. Mitäs muita syitä olisikaan, niin monta kuin ihmisiä.
Kuitenkin moni ihminen on todistanut, että vaikka heillä olisi perhe tai muita sitoumuksia, he voivat silti saavuttaa akateemisia tavoitteitaan.
Mulle ja muille oli toitotettu että työnteko on kannattavaa ja hauskaa.
Kaikkia tarvitaan ja jokainen työ on tärkeää, mutta ei ollutkaan. Se näkyy konkreettisesti numeroina tilillä, se sinun ihmisarvosi.
Työnteko ei välttämättä kannata lainkaan. Siitä jää vähemmän rahaa kuin mitä ansiosidonnaisesta jää.
Ei työttömän opettajan kannata ottaa siivoojan töitä kesäksi, koska ansiosidonnainen on jo suurempi mitä siivooja saa kuussa ylitöineen. Ei kannata työnteko.
Minä olen opettajana nähtävästi numeroissa paljon parempi ihminen kuin siivooja on työttömänäkin. Ajatella.
Näistä pitäisi nuorille puhua että voivat tulevaisuudessa muuttaa asioita. Meillä on eritasoista porukkaa yhteiskunnassa ja väitetään muuta. Opettajienkin työssä on nepotismia. On olemassa meitä työttömiä pätkätyöopeja ja sitten on niitä jotka saa suhteilla vakituisen viran ja turvatyöpaikan. He ovat tällä hetkellä kesälomalla ja siitä maksetaan palkka.