Miksi kouluttaudutte matalapalkka-alalle ja itkette kun palkka on pieni?
Miten joku voi olla noin tyhmä. Katkeroituu palkastaan vaikka se on ollut tiedossa. Palkat on julkisia.
Kommentit (388)
Vierailija kirjoitti:
AP, kaikki eivät ole syntyneet kultalusikka takapuolessa. Jos omia vanhempiakin pitää jo ala-aste ikäisenä opettaa, niin voi tulla melko haastava peruskouluaika.
Höpsistä, Suomi on pohjoismainen hyvinvointivaltio, jossa kaikki saavat itse valita haluamansa tulotason, kun ovat valmiita tekemään tarvittavat uhraukset.
Ei olisi pitänyt kouluttautua lainkaan. Puolison vuoksi kouluttauduin.
Tyhjän saa tekemättäkin. Huonot palkat on ja koulutus toi lähinnä vain paskaa. Vaikeampi olla työttömänä. Älkää hyvät ihmiset hankkiko koulutusta, jos haluatte pysyä muutenkin köyhinä ja säilyttää vapaa-aikanne.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan ymmärtänyt tuollaista väitetettä, että pitäisi olla tyytyväinen palkkaan, olla ei pysty elättämään kunnolla itseään saati perhettään.
Kyllä palkan pitäisi olla niin iso, ettei sen lisäksi tarvita mitään tukia elämiseen.
Miksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Duunari ehtii hankkia ensimmäisen asuntonsa siinä vaiheessa, kun korkeakoulutetut vielä viimeistelevät opintojaan.
Kuinka monella duunarilla on oikeasti oma asunto vaikka 23-vuotiaana? Ja kannattaa ottaa my;s huomioon kummalla on parempi koti vaikka kymmenen tai kahdenkymmenen vuoden päästä?
Emmä ainakaan ole saanut säästöön 10e tuntipalkalla mitään parissakymmenessä vuodessa. Ei ole autoa eikä ajokorttiakaan. Liian kallista on. Autottomuus myös lisää työttömyyttä.
Mutta minkäs teet. Monissa työhaastatteluissa kysellään autoa ja korttia, mutta kun totean että eipä tuolla palkalla sellaista hankita ja säästöön jää, niin hiljenevät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos kaikki kouluttautuu lääkäreiksi ja lakimiehiksi niin kuka tekee siivoojien, lähihoitajien, bussikuskien ym työt?
Tekoäly ja robotit. Paitsi hoitajia myönnän, että tullaan tarvitsemaan.
Monilla aloilla tarvitaan ihmistä. Tai kyllä robotit ja tekoäly voivat tehdä, mutta silloin kaikkien elämänlaatu ja jopa aivojen toiminta heikkenee. Katsoin aamulla ulkomaista TV-kanavaa, jossa puhuttiin muistisairauksista ja aivoista ja siitä miten elintärkeää ihmisille on sosiaalinen kanssakäyminen toisten ihmisten kanssa. Mikä muuten on våhentynyt 2000-luvulla? Aivan, sosiaalinen kanssakäyminen ja toisten ihmisten kohtaaminen. Edes kaupan kassalla, pankin tai viraston tiskillä.
No kun ei ollut tarpeeksi älliä eikä rahaakaan. Kun ne opintolainat (jo niitä saisi) on maksettava takaisin)
Vierailija kirjoitti:
Kaikille korkeasti koulutetuille ei löydy nytkään alansa töitä. Jos kaikki olisivat korkeasti koulutettuja, he tekisivät myös matalapalkkaiset työt.
Tosin heitä ei yleensä haluta sinne. Työhönottajan karsastaa koulutettuja ja on vielä pahempi, jos nämä ovat fiksujakin.
Toisten on työskenneltävä rahoittaakseen opintonsa jo pakollisen oppivelvollisuuden jälkeen. Kaikilla ei ole vanhempia, jotka tukevat elämän alkutaipaleella rahallisesti tai muutenkaan.
Jos tähän lisätään vielä yllättävä sairastuminen, kognitiiviset haasteet tai se, että ei vaan yksinkertaisesti PÄÄSE muualle kuin sinne matalapalkka-alalle valmistavaan koulutukseen niin ei ole muuta vaihtoehtoa. Parempi kouluttautua edes jollekin alalle kuin jäädä täysin tyhjän päälle.
Ei silti tunnu mukavalta raataa niska limassa sellaisessa (yhteiskunnalle tärkeässä) työssä, jonka arvostus on täysi nolla ja palkkaus naurettavan huono.
Vierailija kirjoitti:
Ja itketään kolmivuorotyötä, kun on vaikea hoitaa ensimmäisen kusipäärunkkarin kanssa tehtyjä häiriintyneitä lapsia. Onneksi se kusipääisä on häippässyt jo ajat sitten!
Olipa ala-arvoista kieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP, kaikki eivät ole syntyneet kultalusikka takapuolessa. Jos omia vanhempiakin pitää jo ala-aste ikäisenä opettaa, niin voi tulla melko haastava peruskouluaika.
Höpsistä, Suomi on pohjoismainen hyvinvointivaltio, jossa kaikki saavat itse valita haluamansa tulotason, kun ovat valmiita tekemään tarvittavat uhraukset.
Hienoa että olet saanut sen kultalusikan, itse sain sen Tarjoustalon ruokalusikan ilman kaiverruksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Koska kaikki hommat on tehtävä, kaikkien palkkojen pitäisi olla sellaisia, että niillä elää, sanoi se yksi Ruotsiin luikkinut mitä tahansa.
Kyllä elämä jatkuu, vaikka porraskäytävät olisivat vähän sotkuisemmat. Siihen voi elämiä päättyä, jos kirurgeja ei ole.
Luuletko että ihmiset ei kuole niihin siivoamattomiin, bakteereita, viruksia, hiiren lakkaa sisältäviin leikkaussaleihin? Miltä näyttää ne porraskäytävätkään jos niitä ei ole siivottu 20 tai 50 vuoteen? Entä vuosikausiin tyhjentämättömät roskakatokset?
...naapurissa voi nähdä esimerkkejä.
Nuorempana ajattelin, ettei musta ole muuhunkaan. Nyt vituttaa palkka, tuuraan aluepäällikön 6vk kesäloman rividuunarin palkalla. Ilman lisävastuita ymmärtäisin palkkani.
Ja olen hakenut muita töitä jo pari vuotta, ei vaan tärpännyt vielä.
Teen työtä, jota haluan tehdä. Näin jaksan käydä töissä enkä katkeroidu. Pienellä palkalla pärjää hyvin, kun ei ole perhettä elätettävänä.
Moni tuttu on ajautunut keskiluokkaiseen oravanpyörään. Vihataan omaa työtä ja väsymystä, mutta mitään irtiottoa ei uskalleta tehdä, koska on kalliit asuntolainat muut maksamatta.
Monesti saa lukea, että ne korkeasti koulutetut istuu kortistossa kun ei töitä saa. Minä olen aina siivoustyössä ollut, työttömyydestä ei ole tarvinnut kärsiä. Lomat ja palkkakin kohdillaan. Kunnalla töissä, niin palkka vaan nousee ja nousee. Yksityisellä kun olin, niin palkka ei noussut kertaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienoa että olet saanut sen kultalusikan, itse sain sen Tarjoustalon ruokalusikan ilman kaiverruksia.
Oli vielä alessa.
Monilla aloilla on pulaa ammatti-ihmisistä. Näissäkin töissä tarvitaan edes jonkinlaista osaamista. Ei yhteiskunta vaan pyöri, jos duunarityöt lopetetaan.
Vierailija kirjoitti:
Täällä on ihan järkyttävän tyhmiä ihmisiä. "No jos ei ole siivoojia niin sitten sairaanhoitajat ryhtyvät siivoojiksi". Ja vielä kuvitellaan, että tuollaisilla ajattelun kyvyillä pääsisi jonnekin lääkikseen.
Sairaanhoitajan työ on jo nyt vähemmän hohdokas ala, joka ei houkuttele. Mediassa on kerrottu niin paljon tietoa käytännön työoloista. He joutuvat jo nyt tekemään sellaistakin, mikä ei varsinaisesti kuulu työnkuvaan. Se ärsyttää koulutettuja hoitajia, joten osa suunnittelee siirtymistä muihin hommiin. Ja silti tällä palstalla joku haluaa lisätä hoitajien työkuormaa entisestään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä mä myös ihmettelen. Jos haluat vähintään keskiansion verran palkkaa niin kouluttaudu vähintään amk tason ihmiseksi.
Kouluttautumalla saat myös helpon työn eli helpolla saat palkan.
Kouluttautukaa niin ei tarvi surkealla palkalla tehdä niitä p*skahommia.
Itse olen amk tason ihminen ja teen helppoa tietokonetyötä, voin etäillä joskus ja tienaan paljon paremmin kuin duunarit.
Niin, tämän päivän Suomessakaan AMK-tason koulutuksen käyneet eivät ole tasa-arvoisia palkkojen suhteen, vaikka koulutuksen pitäisi olla laadullisesti ja tietopohjallisesti samantasoista. Itse kouluttauduin nuorena 90-luvulla heti lukion jälkeen sairaanhoitajaksi ensimmäisten AMK-tason sairaanhoitajien joukossa. Tuohon aikaan sairaanhoitajan palkalla tosin vielä eli ja pärjäsi ongelmitta, enkä nuorena ihmisenä silloisessa nuoren ihmisen elämäntilanteessa nähnyt mitään
Täällä negatiivisesti kirjoittelevat lähinnä jonnet, joilla ei ole oikein vertailukohtia mihinkään, vaikut vielä korvan takana. Besserwisseriys loistaa muka-napakoissa kommenteissa. Muutama vuosikymmen sitten ammatit olivat arvostettuja ja enemmän tasa-arvoisia, kuten erilainen oli työelämäkin - ammatinvalinnatkin olivat muodostuneet silloisella ajankuvalla. Uusia ammatteja tullut ja vanhoja hävinnyt. Ei ollut korostettua jaottelua. Ihmiset vain kävivät töissä elättääkseen itsensä/perheensä. Nykyajan individualismi taasen painottaa miten saada mahdollisimman paljon nyhdettyä irti yhteiskunnan varoista. On konsulttia, joka-alan asiantuntijaa ja välistävetäjää, itse keksittyjä titteleitä, somevaikuttajaa ja rahan perässä juoksijaa. Itse olen jo urani ehtoopuolella ja lähinnä naurattaa useat kommentit. En ole vahingoniloinen, mutta mikäli AI tulee ja vie useammilta valkokaulustyöntekijöiltä työt, muistakaa kommenttinne.
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla ei ole samat resurssit opiskella. Tarkoittaa siis mm. älykkyyttä, terveyttä, mielenterveyttä ja tietysti rahaa.
Mutta kun niihin paskaduuneihinkin pitää opiskella monia vuosia. Siinä käytetään resursseja ihan vääriin asioihin.
En ole koskaan ymmärtänyt tuollaista väitetettä, että pitäisi olla tyytyväinen palkkaan, olla ei pysty elättämään kunnolla itseään saati perhettään.
Kyllä palkan pitäisi olla niin iso, ettei sen lisäksi tarvita mitään tukia elämiseen.