Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pelkään että mun äiti kuolee

Vierailija
27.06.2024 |

Mun äiti on 79-vuotias ja hällä on jo paljon sairauksia. Vielä pari vuotta sitten hän oli terve ja hyvävointinen, mutta ei enää. Eilen hän joutui sairaalaan, mutta sanoo itse toipuvansa muutamassa päivässä. 

Mä oon perheetön 51v nainen. Mulla ei ole oikein edes hyviä ystäviä. Ainoa ihminen joka rakastaa mua on mun äiti. Jos/kun hän kuolee, mä putoan tyhjän päälle. Ei ole ketään eikä mitään, mikä kannattelisi mua. En tiedä mitä tehdä. Oon aivan lukossa. Valvoin viime yön ja valvon varmaan seuraavankin. En tiiä miten jaksan töissä huomenna. Ja sieltä ei tule mitään apua. Pelkästään haukkuja jos en pysty...

Kommentit (190)

Näytä aiemmat lainaukset

Läheisen menetys on aina vaikeaa, mutta sinun kohdallasi ei tule olemaan kyse vain tästä vaan menetät ilmeisesti työtäsi lukuunottamatta kaiken muunkin elämässäsi tärkeän asian. Äitisi voi kuitenkin olla hyvinkin oikeassa ja toipuu kyllä ja palaa sairaalasta kotiin. Sun on silti ihan hyvä miettiä, mitä sitten joskus tulevaisuudessa, kun äitiäsi ei enää ole. Voisiko jotain alkaa tekemään jo nyt? Ihmiset ovat erilaisia,  mutta tuli mieleen, että jos hankkisit koiran tai kissan, ainakin se rakastaisi sinua. Ja koska lemmikkisi olisi riippuvainen sinusta, sun pitäisi vähintäänkin jaksaa huolehtia siitä, vaikka itsestäsi et niinkään jaksaisi huolehtia. Koira - vaikka pienikin - pakottaisi lähtemään ulkoilemaan, satoi tai paistoi. Ja varsin usein koiranomistajana tulee juteltua ulkona muiden ihmisten (koiranomistajian, lasten, yleensä koirista pitävien) kanssa edes jonkin verran. Ymmärrän hyvin pelkosi, ettei mikään enää kannattele sinua sen jälkeen, kun äitiäsi ei enää ole. Ja sen vuoksi kehotan sua jo nyt miettimään, mikä sinulle voisi olla sellainen asia, joka kannattelisi. 

Vierailija
22/190 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin ajattelin että äitini on ainoa tukeni, mm. parisuhteessa kokemani epäonnen jälkeen, mutta heti äidin kuoltua alkoi avautua aivan uusi maailma. Monilta tahoilta tuli myös ymmärrystä jota en ollut osannut odottaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/190 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tän takia ihmiset tekee lapsia. Moni hieman vanhempana huomaa, ettei heillä ole ketään.

Vierailija
24/190 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tän takia ihmiset tekee lapsia. Moni hieman vanhempana huomaa, ettei heillä ole ketään.

Yksinäisyyden pelko ei saanut ainakaan minua  tekemään lapsia ja vaikka nyt olen vanha olen edelleen sitä mieltä ettei lapsia pitäisi tehdä yksinäisyydenpelosta.

Vierailija
25/190 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu millainen jälkikasvusta tulee . Saattaa joutua silti olemaan yksin.

Vierailija
26/190 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitisi kuoleekin kyllä joskus.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksinäisyyden pelko ei saanut ainakaan minua  tekemään lapsia ja vaikka nyt olen vanha olen edelleen sitä mieltä ettei lapsia pitäisi tehdä yksinäisyydenpelosta.

Minäkään en tehnyt lapsia yksinäisyyden pelon takia. Äitini kuoli 1,5 kuukautta sitten ja paljon enemmän olen ollut yhteyksissä ystäviini kuin aikuisiin lapsiini. Itseasiassa olen jutellut tänä aikana naapurinikin kanssa paljon enemmän ja useammin kuin lasteni kanssa. Enkä noin muutenkaan ole ajatellut, että nuoremman sukupolven pitäisi jotenkin huolehtia siitä, että minä en olisi yksin. Heillä on nyt omat työntäyteiset elämänsä ja on ihan omalla vastuullani huolehtia siitä, etten tunne itseäni yksinäiseksi.

Vierailija
28/190 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä menetin äitiini 6v ja hyvin olen elämässä pärjännyt.

Vierailija
29/190 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon sinulle jaksamista raskaaseen aikaan. Yritä löytää joka jokin hyvä asia, josta olet kiitollinen. Iloitse päivistä, jotka saat vielä viettää äitisi kanssa. Sinä selviät kyllä. 

Vierailija
30/190 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos äitisi nyt toipuu, niin ala ap tietoisesti rakentamaan itsellesi työn ulkopuolista sosiaalista elämää harrastusten ja vapaaehtoistyön kautta. Ihmissuhteiden ei tarvitse olla syvällisiä, nyt tärkeämpää on niiden määrä. Ajan kanssa tutuista tulee kavereita ja joistakin ystäviä. Mutta ensin pitää elinpiirin laajentua.

Vierailija
31/190 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä pelkää..säkin delaat😊

Vierailija
32/190 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti sai aivoverenvuodon kun oli 50, mä olin silloin 16. Selvisi siitä ja olen sen jälkeen pelännyt äitini kuolemaa. Äiti nyt 74 ja mä 40. Edes oma elinikäinen sairastelu, 5 v dialyysissä ja jo kaksi munuaisen siirtoa saaneena pelkään äitini puolesta. En niinkään itseni. Jotenkin tunnen tuskasi

Vierailija
33/190 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin pelkään. Äitini täyttää ensi viikolla 82. On kyllä ikäisekseen todella hyväkuntoinen, asuu yksin omakotitalossaan, ajaa autoa jne, mutta... äkkiäkös se muuttuu. 

Me ollaan äitini kanssa oltu aina läheisiä, mutta viimeisen 15 vuoden aikana meistä on tullut suorastaan parhaat ystävykset. 

Vierailija
34/190 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sullahan on ihan eri tilanne. 6-vuotiaana äitisi tuskin oli ainoa läheisesi ja tuskin jäit ihan yksin. Todennäköisesti sulla oli isä tai joku muu huoltaja, ehkä sisaruksiakin, isovanhemmat, vanhempien sisaruksia ja serkkuja. Kyllä lapsista joku aina pitää huolen, eikä lapset jää samalla tavalla yksin.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos äitisi nyt toipuu, niin ala ap tietoisesti rakentamaan itsellesi työn ulkopuolista sosiaalista elämää harrastusten ja vapaaehtoistyön kautta. Ihmissuhteiden ei tarvitse olla syvällisiä, nyt tärkeämpää on niiden määrä. Ajan kanssa tutuista tulee kavereita ja joistakin ystäviä. Mutta ensin pitää elinpiirin laajentua.

Mä olen tästä samaa mieltä. Ja koskee myös niitä, jotka ovat parisuhteessa. Koska sitten, jos puoliso kuoleekin ennenkuin itse, pitää olla jotain muuta sisältöä elämään ja muita ihmissuhteita kuin vain se, jonka on menettänyt. 

Vierailija
36/190 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

51v naislapsi. Huhhuh.

Onpa kauheasti sanottu. Joillekin äidin kuolema on kuin maailmanloppu. Sitä ei moni tajua eikä ymmärrä. Saati paljoa muutakaan. Ja voi pysyä silloin poissa ketjusta, ettei tilanne entisestään pahene?

Mitä sitten pitäisi ajatella? Ettei 79-vuotias äiti saa kuolla, koska hänen 50-vuotias lapsensa ei pärjää ilman häntä? Millaisessa maailmassa nämä ihmiset elävät?

37/190 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieti ap äitiäsi. Hän on ollut sun tuki ja turva 51v, ole sinä sitä hänelle tästä eteenpäin. Tämä tarkoittaa ennen kaikkea sitä, että osoitat hänelle pystyväsi elämään hyvää elämää hänen jälkeenkin. Äidin suru on suuri, jos ja todennäköisesti kun hän murehtii, miten selviät hänen kuolemastaan. Siksi hän nytkin lohdutti sinua sanomalla toipuvansa muutamassa päivässä.

Sä selviät kyllä ja olet onnekas, kun sun äidin rakkaus on niin voimakas. Hyvät muistot kantaa.

Hyvä huomio. Lisäksi siitä, että näyttää äidille että pärjää ja on tarpeeksi vahva, saattaa tulla sellainen olo, että niinhän minä pärjäänkin.

Uskon että ihmisissä on sisäänrakennettuna kyky selvitä aikuisena vanhojen vanhempiensa kuolemasta. Se voi olla suuri suru ja elämä saattaa muuttua, mutta se on kuitenkin luonnollinen tapahtuma.

Avun hakeminen, esim. vertaistuen, on hyvä idea myös, ettei jää yksin.

Vierailija
38/190 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen sitä mieltä, että toipuupa ap:n äiti tai ei, kannattaa keskittyä häneen. Se aika jonka vielä hänen kanssaan saa, on korvaamatonta. Kyllä niitä uusia harrastuksia ja vapaaehtoistöitä ehtii ajatella myöhemminkin. 

Vierailija
39/190 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sullahan on ihan eri tilanne. 6-vuotiaana äitisi tuskin oli ainoa läheisesi ja tuskin jäit ihan yksin. Todennäköisesti sulla oli isä tai joku muu huoltaja, ehkä sisaruksiakin, isovanhemmat, vanhempien sisaruksia ja serkkuja. Kyllä lapsista joku aina pitää huolen, eikä lapset jää samalla tavalla yksin.

Järkyttävää. Rinnastat toisiinsa 6-vuotiaana ja 50-vuotiaana äitinsä menettävän lapsen ja olet sitä mieltä että pieni lapsi pärjää paremmin, mutta viisikymppinen jää tyhjän päälle kun vanha äiti kuolee. Ei jumalauta.

Vierailija
40/190 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sitten jäänyt napanuora katkaisematta