Suviseurat alkavat: Miten asuntovaunussa ja teltoissa pärjää 12 lapsen kanssa? Siis mitkä ovat ne arjen konstit suviksissa?
Kommentit (579)
Vierailija kirjoitti:
Ne lapset käy nukkumassa niissä vaunuissa. Muun ajan ovat töissä myymässä makkaraa, siivoamassa vessoja tai sitten vapaa-ajalla hengailevat kavereidensa kanssa. Pitsapalan voi ostaa, eli ei tarvitse ruokaa vanhempien tehdä.
Mitä jos lapsi ei halua pestä vessoja tai myydä makkaraa 30+ helteellä ja tällä ei ole kavereita seuroilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä on joku tavattoman huolestunut isien ja äitien yöunista. Sen sijaan että valittaa, kannattaa tehdä jotain.
Ehdotus nro 2: mene tarjoamaan apua heille. Kysy, tarvitsevatko he apua.
Perusta vaikka vapaaehtoinen järjestö auttamaan. Suomessakin löytyy ihmiä jotka auttavat toisia ihmisiä mielellään.
Sitä sanotaan diakoniaksi.
Autan ihan mielellään, mutta jos on kolme erittäin huonosti nukkuvaa lasta peräkkäin, jotka vie perheen elämän raiteiltaan, niin eikö perheen itse pitäisi siinä tilanteessa tehdä ratkaisu, ettei se seuraavia lapsia synny ihan heti perään?
---
Itse olen aina ollut täysin sairaan uneton ihminen, vaikka en ole syntynyt uskovaiseen kotiin. Se on geneettistä.
Voin sanoa tuohon, että jos on nuori ja terve, unettomuutta on mahdollista kestää.
Vanhana voi nukkua enemmän, jos saa unta.
Vierailija kirjoitti:
Aivan upeaa virrenveisuuta kuuluu radiosta Suviseuroista.
Jos joku haluaa tietää mitä on luterilainen energinen, voimakas veisuu, laittakaa radio auki!
Hienon kuuloista. Mikä ilo kuunnella!
Voiko verrata nousuhumalaan, pikku hiprakkaan? Epäilen, että siinä hurmoksessa on vähän samaa.
Mikähän mahtaa olla syy, että kuulemma lapset odottavat Suviseuroja yhtä tohkeissaan, kuin joulua?
Varmaan ne viihtyvät siellä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne lapset käy nukkumassa niissä vaunuissa. Muun ajan ovat töissä myymässä makkaraa, siivoamassa vessoja tai sitten vapaa-ajalla hengailevat kavereidensa kanssa. Pitsapalan voi ostaa, eli ei tarvitse ruokaa vanhempien tehdä.
Mitä jos lapsi ei halua pestä vessoja tai myydä makkaraa 30+ helteellä ja tällä ei ole kavereita seuroilla?
Eipä kenenkään tarvitse niitä työvuoroja tehdä. Yleensä kyllä pienimmätkin haluavat itse tehdä roskanpoimintavuoron (tämä on siis se homma jota nuorimmille tarjotaan), koska siitä saa palkaksi jäätelölipun. 😃 Pakko ei todellakaan ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastuun niistä hoidettavista voi hyvin antaa sisaruksille. Meillä 7-vuotias isosisko on vauvojen kanssa jo niin ihanan kätevä ettei minun tarvitse tehdä mitään!
Vaikka moni tuota alapeukuttikin, mutta moni tyttö olisi oikeasti ihan innoissaan kun saisi hoitaa vauvaa. Haluaahan tytöt hoitaa eläimiäkin. Itse olen vähän kateellinen näistä suurperheistä, olisi ollut kiva lapsena, kun olisi ollut leikkikaverit kotona.
Kuinka moni lapsi haluaisi hoitaa vauvaa? Ainakin oman kokemuksen mukaan tytöt haluaisivat hoitaa eläimiä, mutta vauva on eri asia. Itse asiassa aikuisena hoitaisin eläimiä mielelläni, mutta toisten vauvat eivät kiinnosta. Ihmeellisesti rinnastat vauvat ja eläimet, ja vielä ihmeellisemmin vauvat ja leikkikaverit kotona. Vauva on ihan muuta kuin joku, jonka kanssa leikitään.
Vierailija kirjoitti:
Mikähän mahtaa olla syy, että kuulemma lapset odottavat Suviseuroja yhtä tohkeissaan, kuin joulua?
Hirmuisesti kavereita, jäätelöä, pelejä ja vapaampaa oloa kuin kotipihalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan upeaa virrenveisuuta kuuluu radiosta Suviseuroista.
Jos joku haluaa tietää mitä on luterilainen energinen, voimakas veisuu, laittakaa radio auki!
Hienon kuuloista. Mikä ilo kuunnella!
Voiko verrata nousuhumalaan, pikku hiprakkaan? Epäilen, että siinä hurmoksessa on vähän samaa.
--------
Ei suinkaan. Olen muusikko ja kuulen että tuo on hyvin inspiroitunutta laulua.
En kestä yhtään kuunnella huonoja tulkintoja joissa ei ole energiaa/mitään temperamenttia/inspiraatiota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos lapsi ei halua pestä vessoja tai myydä makkaraa 30+ helteellä ja tällä ei ole kavereita seuroilla?Niinpä, ja jos seuroissa ei ole kavereita vaan syrjijiä ja kiusaajia? Kuka aikuinen ehtii puuttua tilanteeseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä on joku tavattoman huolestunut isien ja äitien yöunista. Sen sijaan että valittaa, kannattaa tehdä jotain.
Ehdotus nro 2: mene tarjoamaan apua heille. Kysy, tarvitsevatko he apua.
Perusta vaikka vapaaehtoinen järjestö auttamaan. Suomessakin löytyy ihmiä jotka auttavat toisia ihmisiä mielellään.
Sitä sanotaan diakoniaksi.
Autan ihan mielellään, mutta jos on kolme erittäin huonosti nukkuvaa lasta peräkkäin, jotka vie perheen elämän raiteiltaan, niin eikö perheen itse pitäisi siinä tilanteessa tehdä ratkaisu, ettei se seuraavia lapsia synny ihan heti perään?
Onko tämä nyt oikea tilanne jota joku on valitellut vai joku sun oma fantasiasi?
Kun yrittää keskustella oikeasti askarruttavista yksityiskohdista vl-elämässä, niin alkaa väistely ja hiustenhalkominen. Eikö ongelmia saa ottaa esille ja keskustella eri puolilta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihtoehtoja:
-älä mene naimisiin
-mene myöhemmin naimisiin
-voi käydä niinkin, ettei saa lapsia koskaan vaikka menisi nuorena naimisiin
Kanna ristisi tai älä kanna. Mikä tässä on niin vaikeaa?
Kristitylle ihmiselle ei ole luvattu helppoa elämää. Joka ei ota ristiään ja seuraa Jeesusta, ei ole Jeesukselle sovelias. Tuon voi hakea vaikka Raamatusta.
Mukavahan se on lastenkin tietää, että ovat se risti, joka vanhempien on vain kannettava vaikka ei voisi vähempää kiinnostaa.
-------
Miksi ihmiset eivät osaa olla iloisia siitä, että on monta sisarusta? Jatkuva valitus päällä, oli heitä paljon, vähän tai ei ollenkaan.
Olkaa kiitollisia sisaruksistanne! En pysty edes eläytymään millaista olisi, jos minulla olisi enemmän kuin 1 sisarus.
Se ei välttämättä ole kivaa, jos on paljon sisaruksia. Niin, itsekin sanoit ettet pysty eläytymään siihen, että olisi enemmän kuin yksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hirmuisesti kavereita, jäätelöä, pelejä ja vapaampaa oloa kuin kotipihalla.
----
Minä luulen, että hieno fiilis on myös syynä.
Kun yrittää keskustella oikeasti askarruttavista yksityiskohdista vl-elämässä, niin alkaa väistely ja hiustenhalkominen. Eikö ongelmia saa ottaa esille ja keskustella eri puolilta?
Ilman muuta saa aiheesta kysyä ja keskustella. Ihmettelen vaan tätä jankkausta kun kerran jo vastattiin. Kysyttiin että mitä jos on tällainen tilanne, ja siihen vastattiin että voi viedä isompia päikkyyn että äiti voi nukkua aamupäivällä, voi hankkia kotiapua ja isä voi nousta öisin. Siitä sitten junnataan kysymään isän yöunista, johon taas vastataan että no sitten voi viedä lapset päikkyyn tai hankkia kotiapua johon jankataan että mitä se auttaa viedä lapsia päikkyyn päivällä jos yöllä ei saa nukuttua.
Ei nyt ollut tarkoitus olla ikävä jos jollain lukihäiriö tms, mutt lähtökohtaisesti olisi ihan kohteliasta lukea mitä omiin kysymyksiin on vastattu eikä vaan jankuttaa samaa levyä.
554/557
Ja ongelmat olivat?
1. Paljon lapsia?
2. Vanhemmat eivät nuku?
3. Lapset ovat töissä Suviseuroissa, esim, myyvät jätskiä?
Mitä muita ongelmia?
Epärehellisyys yritystoiminnassa? Ongelma nro543. Tämän pitäisi loppua. Ei voi sunnuntaina hurskaana istua seurapenkissä ja maanantaina palata huijaamaan kanssaihmisiä.
Aivan järkyttävää. Nyt ilmoitettiin, että Suviseuroissa kuollut oli perheenäiti. Seurakansa laulaa tällä hekellä
hänen lempivirttään.
Voi raukkaa. Voi lapsiparkoja jotka aivan varmasti odottivat koko vuoden, millon päästään taas Suviseuroihin.
Voi miesparkaa.
Mitä syvin ja lämpimin osanottoni :(
<3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen saa elää niin kuin tahtoo, mutta miten ihmisen voimavarat kestää esim. unenpuutteen? Kun hoidettavia lapsia on useampia, vauva herää yöllä imemään, tai on koliikissa, niin eihän siinä äiti ehdi nukkua useaa tuntia syvää palauttavaa unta.
Välillä herää isä. Se on useissa perheissä ihan perusoletus nykyään, ainakin minun tuttavapiirissäni.
Mutta eikö myös isä tarvitse kunnon yöunet, että jaksaa ansiotyössään?
Jos hän sattuu olemaan isyysvapaalla? Täällä osalla on kummallisen vanhanaikainen käsitys nykyajan perhe-elämästä
Vierailija kirjoitti:
Tumpelo talkooporukka tunaroi paalun kanssa ja nyt on kuolonuhri tullut sen vuoksi. Toivottavasti saavat syytteen.
Googlaa millainen on mastoperävaunu. Perävaunun valmistajan tulisi ottaa vastuu, jos tuollaisessa säässä masto murtuu. Ei nyt sentään mikään hirmumyrsky kuitenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Ilman muuta saa aiheesta kysyä ja keskustella. Ihmettelen vaan tätä jankkausta kun kerran jo vastattiin. Kysyttiin että mitä jos on tällainen tilanne, ja siihen vastattiin että voi viedä isompia päikkyyn että äiti voi nukkua aamupäivällä, voi hankkia kotiapua ja isä voi nousta öisin. Siitä sitten junnataan kysymään isän yöunista, johon taas vastataan että no sitten voi viedä lapset päikkyyn tai hankkia kotiapua johon jankataan että mitä se auttaa viedä lapsia päikkyyn päivällä jos yöllä ei saa nukuttua.
Ei nyt ollut tarkoitus olla ikävä jos jollain lukihäiriö tms, mutt lähtökohtaisesti olisi ihan kohteliasta lukea mitä omiin kysymyksiin on vastattu eikä vaan jankuttaa samaa levyä.
Ja sitten käydään kiinni kysyjän henkilöön, eikä kyetä keskustelemaan asiasta.
Ei tämä nyt kyllä itse kysymykseen vastaa.