Onko 37-vuotias synnyttäjä ikäloppu? Miten olette muut vanhukset selvinneet?
Äitiyspolilla lääkäri sanoi että olen geriatrinen odottaja tms. ja riskejä vaikka ja millä mitalla. Hätkähdin hieman. Ajattelin että tämä ihan hyvä ikä vielä saada vauva, mutta jäi vähän kaivelemaan tuo käynti. Oletteko muut vanhoina äidiksi tulleet kokeneet äitiyden millaisena? Oletko selvästi vanhempi kuin muut äidit esimerkiksi päiväkodissa, koulussa? Joutuuko lapseni jossain vaiheessa jopa häpeämään elämän ehtoopuolella olevaa ryppyistä äitiään?
Kommentit (149)
Minä sain viidennen lapsen 42-vuotiaana. Lääkäri sanoi sektioon mennessäni, että seuraava syntyy sitten myös sektiolla. Viisi lasta riitti meille, joten seuraavaa raskautta en harkinnutkaan.
Et ole todellakaan vanha. Minusta alle 40-vuotias on vielä nuori. En jaksaisi enää itse. Alan olla väsynyt, äreä ja tunnen itseni välillä vanhaksi. Olen 47-vuotias. Enää en jaksaisi valvomista, pikkulapsiaikaa enkä koulurumbaa. Haluan vain olla möllöttää.
Tuo ikä on jo korkeampi riski ensisynnyttäjälle. Muttei liian korkea. Jos on jo lapsia ennestään , niin riski kasvaa kun lähemmäs 40:tä menet. Vanhin synnyttäjä on muistaakseni joku 66 vuotias ollut.
Mieluummin nuorempana lapset kannattaa tehdä , on mun mielipide. Mutta jokainen tavallaan.
Vierailija kirjoitti:
Et ole todellakaan vanha. Minusta alle 40-vuotias on vielä nuori. En jaksaisi enää itse. Alan olla väsynyt, äreä ja tunnen itseni välillä vanhaksi. Olen 47-vuotias. Enää en jaksaisi valvomista, pikkulapsiaikaa enkä koulurumbaa. Haluan vain olla möllöttää.
Mun tuttava sai lapsen 47-vuotiaana. Hyvin hän jaksoi, lapsi on jo iso koululainen.
Ei ole ikäloppu. Kyllä se taitaa olla niin, että nykyään useinmiten perhe perustetaan +30 ikäisenä, näin ainakin täälläpäin.
Tämä on hyvin yksilökohtaista.
Minä sain ensimmäisen lapseni 37 vuotiaana. Se olis minulle täydellinen ikä, sillä en nuorempana olisi jaksanut olla lapsen kanssa samalla lailla.
Tilastollisesti vanhempana synnyttäneet naiset ovat yleensä hieman läsnäolevampia vanhempia lapsilleen, vaikka fyysisesti lapsi olisi paras saada parikymppisenä.
Eikä ole sanonut. Sain ensimmäisen 41-vuotiaana kysyin olenko riskisynnyttäjä tai pitääkö jotain huomioida iän vuoksi, mutta en kuulemma ole riski ja ei tarvitse huomioida. Nyt on tulossa toinen ja olen 43. Olen lisäksi lihava, mutta ei sekään ole ongelma.
Vain nuorimman lapseni 37-vuotiaana. Nyt lapsi on jo yli parikymppinen ja juuri sanoi, ettei hän ole koskaan edes ajatellut, että hänen äitinsä olisi vanha.
Paljon olen nähnyt ja kuullut, mutta taas tuli uutta. Epäilen, että ap nyt vähän värittää lääkärin puheita, ellei sitten vaan kuvittele omassa päässään.
Minulla ensimmäinen lapsi 30vuotiaana, seuraava 31 ja nyt odotan kolmatta (32) ja minuakin on yksi lääkäri jokaisessa raskaudessa kutsunut geriatriseksi synnyttäjäksi 😂 Onneksi muut eivät, kyllä siitä vähän kitkerä maku jäi.
Mitä ihmettä? Et todellakaan ole vanha. Edes ensisynnyttäjäksi, jos satut asumaan vaikka pk-seudulla tai jossain muussa isossa kaupungissa ja olet opiskellut jotakin toisen asteen jälkeen. Minä sain kuudennen lapseni tuon ikäisenä ja kaikki meni ihan kuin oppikirjassa. Toivottelivat synnärillä tervetulleeksi uudestaan.
Tosin meillä isosta perheestä esikoinen on 12 ja siitä väliltä muut (saman miehen kanssa kaikki, emme ole lestadiolaisia tms.). Parin vanhimman lapsen vanhempainilloissa olemme miehen kanssa nuorimmasta päästä.
Vierailija kirjoitti:
Paljon olen nähnyt ja kuullut, mutta taas tuli uutta. Epäilen, että ap nyt vähän värittää lääkärin puheita, ellei sitten vaan kuvittele omassa päässään.
Mitä kohtaa epäilet väritetyksi? Geriatrinen raskaus on ihan oikea termi, jota käytetään yli 35-vuotiaden naisten raskauksista. Naisen ikääntyessä raskauden riskit kasvavat tutkitusti. Raskausdiabeteksen, raskausmyrkytyksen ja vauvan kromosomipoikkeavuuksien riskit ovat isommat ja myös synnytykseen liittyy enemmän riskejä mm. käynnistämisiä ja keisarinleikkauksia tehdään geriatrisissa raskauksissa useammin. Tämä faktaa.
t. Kätilö
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä? Et todellakaan ole vanha. Edes ensisynnyttäjäksi, jos satut asumaan vaikka pk-seudulla tai jossain muussa isossa kaupungissa ja olet opiskellut jotakin toisen asteen jälkeen. Minä sain kuudennen lapseni tuon ikäisenä ja kaikki meni ihan kuin oppikirjassa. Toivottelivat synnärillä tervetulleeksi uudestaan.
Tosin meillä isosta perheestä esikoinen on 12 ja siitä väliltä muut (saman miehen kanssa kaikki, emme ole lestadiolaisia tms.). Parin vanhimman lapsen vanhempainilloissa olemme miehen kanssa nuorimmasta päästä.
Meillä kuopus siis ihan pieni vielä ja olen edelleen tuon 37.
Olet siinä iässä, että lapsesi ei valitettavasti ennätä elämään 4 eri isän kanssa kuten niin moni kaksikymppisenä lapsensa saaneen lapsi joutuu tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä kohtaa epäilet väritetyksi? Geriatrinen raskaus on ihan oikea termi, jota käytetään yli 35-vuotiaden naisten raskauksista. Naisen ikääntyessä raskauden riskit kasvavat tutkitusti. Raskausdiabeteksen, raskausmyrkytyksen ja vauvan kromosomipoikkeavuuksien riskit ovat isommat ja myös synnytykseen liittyy enemmän riskejä mm. käynnistämisiä ja keisarinleikkauksia tehdään geriatrisissa raskauksissa useammin. Tämä faktaa.
t. Kätilö
Kätilö on hyvä ja laittaa Duodecimin linkin. Tietäähän hän, että terveydenhuollossa pätee vain tutkittu tieto, ei joku vauvapalstan aivoitus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. Kätilö
No kiva. Sitten mun raskaus 29-vuotiaana oli geriatrinen, koska se käynnistettiin.
Hullua että lääkäri voi sanoa "geriatrinen odottaja". Eikö se ole loukkaavaa. 45v joka ei synnytä enää on varmaan sitten muumio kääreissä. Huhhuh. Joskus hirvittää miten iäkkäille mahdetaan puhua geriatrisuudesta, jos 35v on myös joillekin "vanha" ja toisille "liian nuori".
Sain kolmannen lapseni saman ikäisenä ja hyvin sujui. Tuttavapiirissä on paljonkin yli nelikymppisenä vauvan saaneita. Kenelläkään ei ole ollut suurempia ongelmia.
Sain esikoisen 41-vuotiaana, ja ihan asiallista oli kaikkialla kohtelu, vaikka olin lisäksi vielä lihava!