Kuinka jaat puolison kanssa asumiseen - ja eläämiseen liittyvät kulut?
Jaatteko kaiken 50-50 tasan vai esim tulojen mukaan prosentuaalisesti?
Ruokamenot ei niin suuressa roolissa tässä, mutta asumiseen liittyvät kulut, vakuutukset, bensat? Yms
Kommentit (399)
Ei me olla laskettu kumpi maksaa mitäkin. Se maksaa, joka ehtii ensin. Jos jää rahaa jomman kumman tilille sen verran ettei viitsi makuuttaa, ne käytetään johonkin yhteiseen kivaan, kuten matkustamiseen tai sisustamiseen tai pistetään sijoituksiin.
Yhteiset rahat ja yhteiset menot. Hyvin toiminut jo 30 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Asumisen kulut ja ruuat maksetaan puoliksi. Esim jos toinen käy kaupassa toinen laittaa puolet laskusta mobilepaylla. Kumpikin maksaa oman autonsa kulut ja muut omat kulunsa, joita mulla on vähän enemmän (esim. kuntosali). Minä maksan lapsen harrastukset ja muut kulut, koska olemme uusperhe ja on mun lapsi. Mies antaa lapselle taskurahaa.
Minä tienaan miestäni enemmän mutta tonnin isommasta bruttopalkasta jää verotuksen ansiosta vain muutama kymppi enemmän kuin miehelle.
Siis täh? Joka kertako toinen siirtää mobilepayllä rahaa, jos toinen käy kaupassa? Varmaan vahditte myös, ettei toinen syö enempää kuin puolet?
Vierailija kirjoitti:
Tuloihin suhteutettuna. Minä tienaan 3600, puoliso 4200. Eli yhteensä tienaamme 7800. 3600/7800=46,15%, puoliso maksaa siis 53,85%.'
Onpa tarkkaa 😁🤣
Vierailija kirjoitti:
Musta kuulostaa aivan käsittämättömän hankalalta tuollainen menojen jakaminen, etenkin että kaikki 50/50 😳 Sekö sitten oikeasti menee niin että siirrellään rahoja tililtä toiselle? Ehtiikö tuolla kaavalla elää ollenkaan vai meneekö kaikki aika rahojen laskemiseen, ettei vaan kumpikaan joudu maksamaan yhteisen talouden ja perheen eteen koskaan enemmän, kuin toinen? Kuulostaa painajaiselta, enkä ikinä voisi elää tuollaisen ihmisen kanssa.
Oma kokemus yli 30 vuoden parisuhteen ajalta on yhteinen talous, yhtään ei kytätä ja vahdita kumpi maksaa mitäkin. En voisi kuvitellakaan muuta tapaa.
Mietin ihan samaa. Mulle oma perhe on se, jonka eteen teen ihan mitä vaan, käytän vaikka tilini tyhjäksi jos se hyödyttää perhettäni. Ja samoin ajattelee mieheni. Ei meitä kiinnosta kumpaakaan se että maksaako jompi kumpi nyt muutaman satasen enemmän jostain vai ei. Raikkaiden ihmisten hyväksi se raha kuotenkin menee.
Akka maksaa kaiken, sitävartenhan sen otin ja odottelen appiukon perintöä!
Uuno D Turhapuro/ nyk. jännämies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Musta kuulostaa aivan käsittämättömän hankalalta tuollainen menojen jakaminen, etenkin että kaikki 50/50 😳 Sekö sitten oikeasti menee niin että siirrellään rahoja tililtä toiselle? Ehtiikö tuolla kaavalla elää ollenkaan vai meneekö kaikki aika rahojen laskemiseen, ettei vaan kumpikaan joudu maksamaan yhteisen talouden ja perheen eteen koskaan enemmän, kuin toinen? Kuulostaa painajaiselta, enkä ikinä voisi elää tuollaisen ihmisen kanssa.
Oma kokemus yli 30 vuoden parisuhteen ajalta on yhteinen talous, yhtään ei kytätä ja vahdita kumpi maksaa mitäkin. En voisi kuvitellakaan muuta tapaa.
Käsittämättömän hankalalta? Meillä mies maksaa asuntolainan ja yhden muun yhteisen laskun. Minä maksan mökkilainan, vastikkeen, vedet, sähköt, autoveron, vakuutukset ja lasten puhelinlaskut. Palkat tulee eri aikaan niin maksetaan suunnilleen vuorotellen lasten ha
Meillä kyllä nainen tienaa paremmin ja yhteiset rahat on. Yhteinen ns tai-tili, johon kortti on kummallakin.
50/50 tasan on menty jo kymmeniä vuosia. Ei ole aiheuttanut kahnausta ja minusta ainoa oikeudenmukainen tapa. Kyllä aikuisen ihmisen pitää oma vastuidenpuolikkaansa perheestä kantaa _itse_, eikä vuodesta toiseen niin että toinen joutuu paikkaamaan isommalla panostuksella.
En pystyisi katsomaan itseäni peilistä jos ottaisin normaalielämässä ilman mitään erikoisempaa sairaus-/työttömyys-ongelmatilannetta jatkuvaa tukea puolisoltani.
Molemmat laittaa yhteiselle tilille tuloistaan niin, että itselle jää 400€ omiin menoihin. Molemmille jää siis sama summa käytettäväksi omaan puhelinlaskuun ja sit ihan mihin ikinä lystää. Aivan kaikki muut menot maksetaan yhteiseltä tililtä: asumiskulut, ruoka, auto, lahjat, lasten menot ym. Toimii :)
Vierailija kirjoitti:
Meillä mies maksaa asumisen, omistetaan 50/50,, lisäksi hän maksaa kaikki datakulut, koko perheen siis.
Minä maksan lasten harrastuksia ja vaatemenot suurimmalta osin. Ruuat menevät vaihtelevasti. Mä maksan ehkä enemmän, kun kerta hyppään kaupoissakin enemmän.
Minä tienaan ehkä aavistuksen enemmän, koska saan hyvinä vuosina bonuksia.
Meillä minä olen työttömänä. Asumiskulut maksetaan puoliksi ja lisäksi minä maksan 4 hengen ruoat.
Palkat tulee omille tileille mistä siirretään yhteiselle tilille.
Kummallekin jätetään parisataa taskurahaa, loput menee perheen käyttöön. Yksinperhe, yhdet rahat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
50-50 tasan. En keksi mikä olisi oikeudenmukaisempi tapa kuin se.
Tämä on varmasti oikeudenmukainen systeemi, jos tulotaso on sama eikä pariskunnalla ole lapsia. Lasten myötä väkisinkin tulee epäsuhtaa, koska äitiyslomat, hoitovapaat jne. Nainen jää urakehityksessä jälkeen.
Meillä mies tienaa reilu pari tonnia enemmän kuussa kuin minä, bruttona siis. Tasan menee kaikki silti. Olen omat valintani tehnyt työelämässä kuten hänkin.
Lapsia ei ole. Voi olla että lasten harrastuksia joutuisi mies maksamaan vähän enemmän, sillä minä en voisi niitä maksaa. Tai sitten eivät harrastaisi.
Meillä mies tienaa reilusti enemmän kuin minä, siis yli kymppitonnin kuussa enemmän. Meillä on niin että työmme eivät ole täysin meidän omia valintoja, tai esim mies on töissä perheyrityksessään ja itselläni ei olisi ikinä samaan mahdollisuutta vain siksi etten sattunut syntymään yrittäjäperheeseen, jonka yritystoiminta on kasvanut valtavasti viime vuosikymmenten aikana. Eli meillä nämä eivät ole täysin omaa valintaa, joten siksi myöskään menoja ei jaeta tasaisesti vaan molemmat maksavat omien tulojensa mukaan, mies paljon enemmän kuin minä ja minä sitten sen mitä pystyn. Ja on yksi lapsi.
Melko hatarasti perustelet itsellesi, että olet jotenkin oikeutettu miehesi perheen yritystoiminnan hyötyyn.
Eikö voi vain rehellisesti myöntää että miehesi tukee sinua reilulla kädellä rahallisesti, ja sinä olet ihminen jota tuetaan? En ymmärrä näitä mentaaligymnastikkoja joille tämmöisen myöntäminen itselle on niin vaikeaa että leikkivät olevansa tasaveroinen panostaja, vaikka toinen tuo 1/10 pottiin ja toinen 9/10. Ei asia muutu tasapeliksi sillä että rahat laitetaan säkkiin nimeltä "yhteiset rahat" ja vähän ravistellaan, ennenkuin sieltä otetaan niitä poispäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asumisen kulut ja ruuat maksetaan puoliksi. Esim jos toinen käy kaupassa toinen laittaa puolet laskusta mobilepaylla. Kumpikin maksaa oman autonsa kulut ja muut omat kulunsa, joita mulla on vähän enemmän (esim. kuntosali). Minä maksan lapsen harrastukset ja muut kulut, koska olemme uusperhe ja on mun lapsi. Mies antaa lapselle taskurahaa.
Minä tienaan miestäni enemmän mutta tonnin isommasta bruttopalkasta jää verotuksen ansiosta vain muutama kymppi enemmän kuin miehelle.
Siis täh? Joka kertako toinen siirtää mobilepayllä rahaa, jos toinen käy kaupassa? Varmaan vahditte myös, ettei toinen syö enempää kuin puolet?
Aivan idioottimaista mutta tiedän ainakin yhden 25v yhdessä olleen parin tekevän vieläkin näin!?
Vierailija kirjoitti:
50/50 tasan on menty jo kymmeniä vuosia. Ei ole aiheuttanut kahnausta ja minusta ainoa oikeudenmukainen tapa. Kyllä aikuisen ihmisen pitää oma vastuidenpuolikkaansa perheestä kantaa _itse_, eikä vuodesta toiseen niin että toinen joutuu paikkaamaan isommalla panostuksella.
En pystyisi katsomaan itseäni peilistä jos ottaisin normaalielämässä ilman mitään erikoisempaa sairaus-/työttömyys-ongelmatilannetta jatkuvaa tukea puolisoltani.
Meneekö kaikki muukin tarkasti tasan? Kotityöt, lastenhoito yms tms.
Meillä minä tienasin alussa enemmän, vuosia saman verran ja nyt enää n 30% tuloista mutta varmaan suurin vastuu kodista on koko ajan ollut minulla. Katson että se kyllä kattaa nykyisenkin "tuloeron" ! Toisaalta 3 raksaprojektin ajan ne hommat oli 80% mieheni vastuulla, niihin meni yht 3 vuotta/28v
Tulisin hulluksi jos pitäisi koko ajan miettiä ettei vaan maksa tai tee enempää tai vähempää!? Miten määritellään lasten kulut?? Vaate/tavara kerrallaan, entä ruoka?
Huh, 28v yksi lompakko meillä!
Meillä on yhteiset rahat, ei ole ollut tarvetta erotella, eikä olla koskaan riidelty rahasta. Eipä sitä rahaa paljoa olekaan :D Ollaan oltu yhdessä 16 vuotta. Asutaan kahdestaan vuokralla, kummallakaan ei ole lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Uskomattoman hankalaa, että on yhteinen taloustili minne kumpikin joka kuukausi laittaa saman summan? Jos tili on tyhjä, sinne laittavat molemmat taas saman summan.
Mikä tuossa on se hankala asia sinulle? Mitään ei lasketa eikä siirrellä puolisoiden välillä, yhtä tiliä tankataan tarvittaessa ja lompsassa on kaksi pankkikorttia yhteinen+oma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meneekö kaikki muukin tarkasti tasan? Kotityöt, lastenhoito yms tms.
Meillä minä tienasin alussa enemmän, vuosia saman verran ja nyt enää n 30% tuloista mutta varmaan suurin vastuu kodista on koko ajan ollut minulla. Katson että se kyllä kattaa nykyisenkin "tuloeron" ! Toisaalta 3 raksaprojektin ajan ne hommat oli 80% mieheni vastuulla, niihin meni yht 3 vuotta/28v
Tulisin hulluksi jos pitäisi koko ajan miettiä ettei v
Pyritään muissakin hommissa suunnilleen tasajakoon, mies tosin tekee käytännössä vähän enemmän kotitöitä iltatyöstäni johtuen.
Lasten menot maksetaan samalta yhteiseltä taloustililtä kuin muutkin ruoat, sähkölaskut yms. päivittäismenot.
Ei tässä tarvitse mitään kytätä ja miettiä. Riittää että menon kohdalla valitsee onko oma meno vai yhteinen (eli käyttää pankkikorttia/tiliä joka sopii tilanteeseen).
En jaa. Olen painolasti, tyhjänpantti, vapaamatkustaja, käytä mitä nimeä lystäät. Kulut kaatuvat puolisolleni. Ne muutamat sataset, joita Kela minulle sairaspäivärahan nimellä antaa, menevät yhteen harrastukseeni ja arkisiin menoihin.
Ja, jästipää, en mene töihin. Kuten näet, olen sairaslomalla. En viitsi enää edes hakea, se tie on kuljettu loppuun. Mutta jos sinulla on jokin homma, jonka jaksan tehdä, niin teen sen kyllä mielelläni. Valitettavasti joudun tekemään sen työn ihan käypäisellä korvauksella. Tässä asemassa ei ole mahdollista tehdä enää yhtäkään hommaa jollakin hyvänmielentaskurahalla. Ja kuten sanoin, työkykyä on jälellä muutamaksi tunniksi päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Molemmat laittaa yhteiselle tilille tuloistaan niin, että itselle jää 400€ omiin menoihin. Molemmille jää siis sama summa käytettäväksi omaan puhelinlaskuun ja sit ihan mihin ikinä lystää. Aivan kaikki muut menot maksetaan yhteiseltä tililtä: asumiskulut, ruoka, auto, lahjat, lasten menot ym. Toimii :)
Meillä tehtiin samoin, mutta sitten mies hoksasi, että ei hänen kannatakaan tienata 7000 e/kk, vähemmälläkin pärjää. Nyt mies tienaa enää 3500 e/kk, joten yhteistä käyttörahaa on yli 2000 e/kk vähemmän kuin ennen. Lisääntyneen vapaa-aikansa mies käyttää harrastuksiin.
Keppikaruselliin? Aken, Maken ja Kaken kaa, lähibaarista, lähiössä