Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka jaat puolison kanssa asumiseen - ja eläämiseen liittyvät kulut?

Vierailija
25.06.2024 |

Jaatteko kaiken 50-50 tasan vai esim tulojen mukaan prosentuaalisesti? 

Ruokamenot ei niin suuressa roolissa tässä, mutta asumiseen liittyvät kulut, vakuutukset, bensat? Yms 

Kommentit (399)

Vierailija
161/399 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitat kämppistä. Sellaisesta ei ole kokemusta.

Aviopuolison kanssa ei ole koskaan tarvinnut eritellä rahoja. Kaikki tulee ja menee yhteisen tilin kautta. 

Kunnes tulee ero ja toinen tyhjentää yhteisen tilin ihan laillisesti.

Psst. Kaikki ei eroa, eikä tuollaista tarvitse joka päivä pelätä.

Nuorena ja tyhmänä oli yhteinen pankkitili ja just näin kävi, tili tyhjä ja puoliso kateissa. Noin 35v sitten mutta arvatenkin mulle ei enää yhteistä tiliä tule kenenkään kanssa.

Ja meillä nuorina heti tapaamisesta lähtien yhteiset rahat, ja se jatkuu edelleen yli 30 vuotta jälkeenkin.

Vierailija
162/399 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Molemmat laittaa yhteiselle tilille tuloistaan niin, että itselle jää 400€ omiin menoihin. Molemmille jää siis sama summa käytettäväksi omaan puhelinlaskuun ja sit ihan mihin ikinä lystää. Aivan kaikki muut menot maksetaan yhteiseltä tililtä: asumiskulut, ruoka, auto, lahjat, lasten menot ym. Toimii :) 

Meillä on mun puhelinliittymäkin miehen nimissä. Ja mies maksaa laskun 😜

Ja kyvyttömyys huolehtia itsestä ja omista asioista on sinusta ihan hauska virnuilun aihe?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/399 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Musta kuulostaa aivan käsittämättömän hankalalta tuollainen menojen jakaminen, etenkin että kaikki 50/50 😳 Sekö sitten oikeasti menee niin että siirrellään rahoja tililtä toiselle? Ehtiikö tuolla kaavalla elää ollenkaan vai meneekö kaikki aika rahojen laskemiseen, ettei vaan kumpikaan joudu maksamaan yhteisen talouden ja perheen eteen koskaan enemmän, kuin toinen? Kuulostaa painajaiselta, enkä ikinä voisi elää tuollaisen ihmisen kanssa.

Uskomattoman hankalaa, että on yhteinen taloustili minne kumpikin joka kuukausi laittaa saman summan? Jos tili on tyhjä, sinne laittavat molemmat taas saman summan.

Mikä tuossa on se hankala asia sinulle? Mitään ei lasketa eikä siirrellä puolisoiden välillä, yhtä tiliä tankataan tarvittaessa ja lompsassa on kaksi pankkikorttia yhteinen+oma.

Entäs jos yhteisellä kortilla maksaa ruokaostokset, mutta samalla ostaakin myös itselleen vaikka ripsivärin, pitääkö se maksaa erikseen omalla kortilla? Näinhän joku sanoo tekevänsä että jos yhteisissä ostoksissa on mitään omaa ostosta, niin se maksetaan sitten itse.

Ei herrajjee. Kyllä tuollainen olis meille ihan mahdoton ajatus, kun ei kumpikaan tuollaista tilien ja ostosten kyttäystä jaksaisi hetkeäkään. Yli 30 vuotta on mennyt ilman kyttäystä ja hyvin onkin.

Ei onneksi olla niin tiukilla että moisia penninpyörylöitä mietittäisiin. Markettikamat aina siltä yhteikortilta. Joskus meikkejä, joskus partavaahtoa, normaalia kulutustavaraa.

Jos sattuisi tulemaan joku 100€+ oma ostos Prismasta niin sitten varmaan palauttaisin tuon satasen sinne yhteistilille.

Vierailija
164/399 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on yhteiset rahat. Asunto omistetaan 50/50 ja mökki 80/20. Kummallakin on myös omat sijoitukset, mutta miehellä niitä on reippaasti enemmän kuin itselläni. Naimisiin mennessä meillä oli aika samanlaiset tulot, mutta avioliiton aikana miehen tulot ovat nousseet reippaasti ja itse olen ollut työelämässä vain ajoittain. Nytkin olen opiskelija, eikä ole mitään tuloja (paitsi pienet osinkotulot).

Meillä ei ole avioehtoa, joten näiden omistussuhteidenkaan kanssa ei ole niin nöpönuukaa. Elatusvastuun kantaminen ei ole mieheltä pois, ei hän sen vuoksi joudu tinkimään omista menoistaan. Se on pois korkeintaan lapsen perinnöstä, mutta hänelle jää muutenkin riittävästi, vaikka äiti ei olekaan kovapalkkainen uratykki. Lapsi itse onneksi tienaa jo enemmän kuin mihin minulla tulee koskaan olemaan mahdollisuuksia.

Ei olla juuri rahasta riidelty. Ei silloin nuorempana, kun rahasta oli välillä tiukkaa, mutta ei myöskään nyt keski-ikäisinä, kun rahaa on reilummin. 

Vierailija
165/399 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Molemmat laittaa yhteiselle tilille tuloistaan niin, että itselle jää 400€ omiin menoihin. Molemmille jää siis sama summa käytettäväksi omaan puhelinlaskuun ja sit ihan mihin ikinä lystää. Aivan kaikki muut menot maksetaan yhteiseltä tililtä: asumiskulut, ruoka, auto, lahjat, lasten menot ym. Toimii :) 

Meillä on mun puhelinliittymäkin miehen nimissä. Ja mies maksaa laskun 😜

Ja kyvyttömyys huolehtia itsestä ja omista asioista on sinusta ihan hauska virnuilun aihe?

Onpa todella erikoinen ajattelutapa sinulla! 😄 Meillä ei asioiden huolehtiminen, tai omat kyvytkään ole siitä kiinni, kuka maksaa mitäkin. Vai niinkö teillä menee - jos miehesi maksaa kaupassa teidän ostokset, se johtuu siitä ettet itse osaa?? Erikoista.

Meillä pidetään vaan järkevänä että jos toinen saa jonkun asian reilusti toista edullisemmin, hän sen silloin ostaa/maksaa. Miksikäs ei 😊

Vierailija
166/399 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä omat rahat mutta yhteiset menot. Velkaa ei ole. Rouva maksaa ruuat,mies auton kulut. Muut laskut maksetaan suunnilleen tasapuolisesti puoliksi. Paitsi vaatteet,ne ostetaan omalla rahalla.

Vierailija
167/399 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksan about puolet sähkölaskusta jos puoliso muistaa pyytää. Muihin asumisen kuluihin en osallistu, talo on puolison ostama ja maksama. Mä ostan enimmäkseen ruoat ja päivittäistarvikkeet, extrat (ulkonasyömiset, reissut) about puoliksi, kumpikin hoitaa muuten omat laskunsa ja maksunsa, esim autoihin liittyvät. Minkäänlaisia yhteisiä kulutilejä ei ole, eikä tarvitse rahasta kiistellä. Ja noi asumiskulut on sovittu noin, olisin voinut myös pysyä omassa kämpässäni kun yhteen mentiin ja puoliso olis siinäkin tapauksessa maksanut kaikki kulut yksin. 

Eli jos puolisosi olisikin muuttanut sinun luoksesi niin olisi voinut asua ilmaiseksi, koska sinulla olisi ollut samat kulut jokatapauksessa?

Haha. Logiikka ei noilla kuppaavilla hyväksikäyttäjillä useinkaan ole vahvinta aluetta.

Kuppaavalla hyväksikäyttäjällä viittaat ______?

Vierailija
168/399 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitat kämppistä. Sellaisesta ei ole kokemusta.

Aviopuolison kanssa ei ole koskaan tarvinnut eritellä rahoja. Kaikki tulee ja menee yhteisen tilin kautta. 

Kunnes tulee ero ja toinen tyhjentää yhteisen tilin ihan laillisesti.

Psst. Kaikki ei eroa, eikä tuollaista tarvitse joka päivä pelätä.

Nuorena ja tyhmänä oli yhteinen pankkitili ja just näin kävi, tili tyhjä ja puoliso kateissa. Noin 35v sitten mutta arvatenkin mulle ei enää yhteistä tiliä tule kenenkään kanssa.

Ja meillä nuorina heti tapaamisesta lähtien yhteiset rahat, ja se jatkuu edelleen yli 30 vuotta jälkeenkin.

Virhearvioita sattuu, ja se ei varsinaisesti kenestäkään huonompaa ihmistä tee, turhaan yrität näpäytellä. 

Vierailija
169/399 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Musta kuulostaa aivan käsittämättömän hankalalta tuollainen menojen jakaminen, etenkin että kaikki 50/50 😳 Sekö sitten oikeasti menee niin että siirrellään rahoja tililtä toiselle? Ehtiikö tuolla kaavalla elää ollenkaan vai meneekö kaikki aika rahojen laskemiseen, ettei vaan kumpikaan joudu maksamaan yhteisen talouden ja perheen eteen koskaan enemmän, kuin toinen? Kuulostaa painajaiselta, enkä ikinä voisi elää tuollaisen ihmisen kanssa.

Uskomattoman hankalaa, että on yhteinen taloustili minne kumpikin joka kuukausi laittaa saman summan? Jos tili on tyhjä, sinne laittavat molemmat taas saman summan.

Mikä tuossa on se hankala asia sinulle? Mitään ei lasketa eikä siirrellä puolisoiden välillä, yhtä tiliä tankataan tarvittaessa ja lompsassa on kaksi pankkikorttia yhteinen+oma.

Entäs jos yhte

No toinen maksaa kortilla ja jos toinen on ostanut itselle vaikka sen ripsarin,niin tietty sitten maksaa sille takasin. Ihan helppoa. Näin meillä yli neljäkymmentä vuotta. Ei sitä erikseen siinä kassalla tarvitse maksaa.

Vierailija
170/399 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksan about puolet sähkölaskusta jos puoliso muistaa pyytää. Muihin asumisen kuluihin en osallistu, talo on puolison ostama ja maksama. Mä ostan enimmäkseen ruoat ja päivittäistarvikkeet, extrat (ulkonasyömiset, reissut) about puoliksi, kumpikin hoitaa muuten omat laskunsa ja maksunsa, esim autoihin liittyvät. Minkäänlaisia yhteisiä kulutilejä ei ole, eikä tarvitse rahasta kiistellä. Ja noi asumiskulut on sovittu noin, olisin voinut myös pysyä omassa kämpässäni kun yhteen mentiin ja puoliso olis siinäkin tapauksessa maksanut kaikki kulut yksin. 

Eli jos puolisosi olisikin muuttanut sinun luoksesi niin olisi voinut asua ilmaiseksi, koska sinulla olisi ollut samat kulut jokatapauksessa?

Haha. Logiikka ei noilla kuppaavilla hyväksikäyttäjillä useinkaan

Kuppaavalla hyväksikäyttäjällä viittaat ______?

Keneen tahansa jonka mielestä toisen omistusasunnossa kiinni oleva pääoma on "ilmaista" ja näinollen asuminen puolisolle ko. kodissa ei tulisi maksaa mitään ja pääomaa/omistusta ei tule kompensoida mitenkään.

Tuo on jotain kelaelättien vuokrakasarmilogiikkaa.

Vierailija
171/399 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme jaa mitenkään. Kaikki tulot ja menot ovat yhteisiä. 

Vierailija
172/399 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ikinä suostuisi maksamaan puolta kuluista/menoista. Jos näin vaadittaisiin, hakisin avioeron, jossa kaikki puolitetaan. 😁

joku hyvänkin syy miksi et? se on sitä tasa-arvoa mistä niin kovaan ääneen olette ullisseet. ja syyksi ei kelpaa että harvakseltaan suostut ottaamaan sen suuhun.

Joo on hyvä syy. Iso tuloero.

Vierailija
173/399 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ikinä suostuisi maksamaan puolta kuluista/menoista. Jos näin vaadittaisiin, hakisin avioeron, jossa kaikki puolitetaan. 😁

joku hyvänkin syy miksi et? se on sitä tasa-arvoa mistä niin kovaan ääneen olette ullisseet. ja syyksi ei kelpaa että harvakseltaan suostut ottaamaan sen suuhun.

Joo on hyvä syy. Iso tuloero.

Johtuuko toisen huonommasta alavalinnasta ja uradraivista, vaiko toisen paremmasta valinnasta ja draivista?

Eikö tuo olisi paremminkin hyvä syy sille, että kumpikin saa siinä suhteessa kuin nettona ansaitsee?

Vierailija
174/399 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haha. Logiikka ei

Tai sitten varallisuutta on puolin ja toisin sen verran että jotain jätemaksun puolikasta ei tarvitse toiselta periä? 

Vierailija
175/399 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpikin maksetaan varojemme mukaan elämistä ja jotenkin se tuntuu hyvältä. Tilini on lähes nollilla, vaikka ansaitsen mukavasti.

Vierailija
176/399 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki menee mikä tulee, joten ei lasketa, yhteinen konkurssi. 

Vierailija
177/399 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies maksaa tietyt sovitut kulut. Minä tietyt sovitut kulut. Jos tulee jotain sovimme kumpi sillä hetkellä maksaa. Kun tietyt asiat on maksettu loput rahat ovat omaan käyttöön.  

Äitini sanoi aikoinaan kun olin nuori. ÄLÄ KOSKAAN OTA YHTEISTÄ TILIÄ MIEHEN KANSSA.

Äiti oli oikeassa. Älä koskaan luota toiseen raha asioiden suhteen. Jos jotakin tapahtuu minulla on omaa rahaa jolla selviydyn tarvittaessa. Enkä tarvitse lupia, että saanko käyttää rahaa johonkin.

Vierailija
178/399 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen pariskunta kai (toivottavasti) osaa luoda ne itselle sopivimmat käytännöt. Harmillista, jos jompikumpi osapuoli kokee tulevansa hyväksikäytetyksi, tai käsitykset talouden hoidosta (ja taloudenhoidosta) on kovin erilaiset ja siitä tarvitsee vääntää.

Vierailija
179/399 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies maksaa tietyt sovitut kulut. Minä tietyt sovitut kulut. Jos tulee jotain sovimme kumpi sillä hetkellä maksaa. Kun tietyt asiat on maksettu loput rahat ovat omaan käyttöön.  

Äitini sanoi aikoinaan kun olin nuori. ÄLÄ KOSKAAN OTA YHTEISTÄ TILIÄ MIEHEN KANSSA.

Äiti oli oikeassa. Älä koskaan luota toiseen raha asioiden suhteen. Jos jotakin tapahtuu minulla on omaa rahaa jolla selviydyn tarvittaessa. Enkä tarvitse lupia, että saanko käyttää rahaa johonkin.

Olisi toki ikävää olla suhteessa, jossa luottamusta ei ole. Sellaisessa tilanteessa en minäkään suosittelisi yhteistä tiliä. Meillä yhteinen tili on toiminut oikein hyvin jo kohta 40 vuotta. Mitään lupia ei tarvitse kumpikaan, koska molemmat olemme ihan järkeviä aikuisia ihmisiä. 

Vierailija
180/399 |
27.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehellä tuplatulot omiin verrattuna.

Meillä eri lainat, itsellä asunnosta 5/8 lainaosuus, miehellä 3/8. Mies maksaa myös vastikkeen kokonaan. Ruokarahaa kummaltakin menee sama määrä yhteiselle kauppatilille. Jos tili menee tiukille, niin minä lisään sinne rahaa. Maksan myös sähkön kokonaan.

Mies maksaa auton ja vakuutukset, mutta annan rahaa jos tarvitsee. Itsellä ei ole ajokorttia.

Suuremmat hankinnat maksetaan tulojen/säästöjen mukaan. Kummallakin siis omat tilit.