Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä syitä voi olla taustalla, jos isovanhempi ei hoida lapsia kuin kerran vuodessa?

Vierailija
23.06.2024 |

Uusimaalainen 

Kommentit (135)

Vierailija
1/135 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä ei hoida sitäkään, koska ei osaa hoitaa kunnolla. Eiköhän tuossa ole jokin äärimmäinen hätätilanne, eikä ketään muuta ole löydetty ja siksi turvauduttu.

Vierailija
2/135 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaus, uupumus, muut kiinnostuksenkohteet, epävarmuus omasta osaamisesta ja jaksamisesta, huonosti käyttäytyvät lapset, huonot välit lasten vanhempiin, pitkä välimatka jne. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/135 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole hänen tehtävänsä hoitaa toisten lapsia, hoida heidät ihan itse.

Vierailija
4/135 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä anoppi kieltäytyi hoitamasta. 

Vierailija
5/135 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäonnistui sinun kanssasi eikä halua toistaa virhettä.

Vierailija
6/135 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuret ikäluokat nyt vain ovat itsekkäitä.

Vierailija
7/135 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä omat vanhemmat asuivat kaukana ja kysyin että voisko anoppi hoitaa joskus lapsiamme. Ei oikein sopinut.  

Tosin hänen omat lapsensa on ollut viikkoja hoidossa mummolassa yms. Mutta se oli 70-luvulla tapana että lapset lähetettiin maalle kesäksi. 

Vierailija
8/135 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtökohtaisesti isovanhemmat eivät ole hoitovastuussa. Jos isovanhemmat hoitavat, se on bonus, ei subjektiivinen oikeus. Kolmekymppisten vanhempien on usein vaikea ymmärtää, että heidän vanhempansa eivät enää jaksa yhtä paljon kuin nuorempina. Vaikka isovanhempi haluaisi auttaa, ei välttämättä enää jaksa juosta uhmaikäisen tenavan perässä. Lasten kovat äänet sattuvat korviin ja voimat loppuvat muutenkin. Jos tenavan saakin päiväunille, se aika kuluu seuraavan aterian tekemiseen eikä itse ehdi levätä. 

Itse olen vielä kunnossa ja hoidan viikottain alakouluikäistä lapsenlastani. Mieheni on minua vanhempi ja huonossa kunnossa. Hän ei jaksa hoitaa omia lapsenlapsiaan. Hän väsyy jo parin tunnin vierailuista. 

Kyse ei ole rakkaudesta tai sen puutteesta. Kaikista ei ole erilaisista syistä johtuen hoitamaan lapsia. 

Vierailija
9/135 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole.

Vierailija
10/135 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähtökohtaisesti isovanhemmat eivät ole hoitovastuussa. Jos isovanhemmat hoitavat, se on bonus, ei subjektiivinen oikeus. Kolmekymppisten vanhempien on usein vaikea ymmärtää, että heidän vanhempansa eivät enää jaksa yhtä paljon kuin nuorempina. Vaikka isovanhempi haluaisi auttaa, ei välttämättä enää jaksa juosta uhmaikäisen tenavan perässä. Lasten kovat äänet sattuvat korviin ja voimat loppuvat muutenkin. Jos tenavan saakin päiväunille, se aika kuluu seuraavan aterian tekemiseen eikä itse ehdi levätä. 

Itse olen vielä kunnossa ja hoidan viikottain alakouluikäistä lapsenlastani. Mieheni on minua vanhempi ja huonossa kunnossa. Hän ei jaksa hoitaa omia lapsenlapsiaan. Hän väsyy jo parin tunnin vierailuista. 

Kyse ei ole rakkaudesta tai sen puutteesta. Kaikista ei ole erilaisista syistä johtuen hoitamaan lapsia. 

Eivät kaikki vanhemmat ole kolmekymppisiä eivätkä kaikki lastenlapset uhmaikäisiä tenavia, ääliö.

Minun äitini ei koskaan hoitanut lastenlapsiaan, vaikka oli hoidattanut omat lapsensa isoäideillä, siis omalla äidillään ja anopillaan. Hänestä tuli mummo 50-vuotiaana. Nyt hän on vanha ja syyllistää aikuisiksi kasvaneita lastenlapsiaan, kun nämä eivät pidä yhteyttä.

Vierailija
11/135 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä omat vanhemmat asuivat kaukana ja kysyin että voisko anoppi hoitaa joskus lapsiamme. Ei oikein sopinut.  

Tosin hänen omat lapsensa on ollut viikkoja hoidossa mummolassa yms. Mutta se oli 70-luvulla tapana että lapset lähetettiin maalle kesäksi. 

Olen itse 60-luvun lapsi, ja minut lykättiin lomien ajaksi mummolaan. Tuskin mummoilta kysyttiin sopiiko, ja pikkusiskoni onkin nyt aikuisena sanonut että tunnelma mummolassa oli useimmiten hyytävän vihamielinen. Mutta vanhempien piti päästä matkustelemaan ja bilettämään.

Vierailija
12/135 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka monta kertaa trollaat tätä samaa valheellista uhriutumisstooria joka ketjuun? Lue historiaa edes sen verran, että tietäisit, ettei 70-luvulla ollut päiväkoteja ym. lastenhoitoa.

Oma äitini oli töissä ja lomat oli lyhyet, joten kesällä olin jonkin aikaa hoidossa mummolassa. Mutta ei se ollut mikään yleinen tapa. Nykyään on päiväkodit ympäri kesän, joten turha ulista, jos kukaan ei halua hoitaa huonosti käyttäytyvää lastasi.

Vierailija
13/135 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ollut tapana. Jotkut saattoi olla viikon tai kaksi maalla. 

Vierailija
14/135 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonosti käyttäytyvillä lapsilla on usein asiattomasti itseään ilmaisevat vanhemmat. 

Yritä nyt ymmärtää, ettei äidilläsi ole mitään velvollisuutta hoitaa sinun lapsiasi, vaikka olisikin aikoinaan saanut hoitoapua omilta omilta vanhemmiltaan. 

Vierailija
15/135 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät kaikki vanhemmat ole kolmekymppisiä eivätkä kaikki lastenlapset uhmaikäisiä tenavia, ääliö.

Minun äitini ei koskaan hoitanut lastenlapsiaan, vaikka oli hoidattanut omat lapsensa isoäideillä, siis omalla äidillään ja anopillaan. Hänestä tuli mummo 50-vuotiaana. Nyt hän on vanha ja syyllistää aikuisiksi kasvaneita lastenlapsiaan, kun nämä eivät pidä yhteyttä.

Uli uli uli - uhriudu vielä enemmän. Jos kerran noin haukut äitiäsi, en yhtään ihmettele ettei hänellä ole intoa hoitaa hemmoteltuja penskojasi. 

Vierailija
16/135 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi nykyään laiskat vanhemmat voivat lykätä lapset oman kesälomansa ajaksi yhteiskunnan hoiviin. 

Vierailija
17/135 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ovat jo 7kymppisiä. Ei ne pikkulasten perässä jaksa juosta.

Vierailija
18/135 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse 60-luvun lapsi, ja minut lykättiin lomien ajaksi mummolaan. Tuskin mummoilta kysyttiin sopiiko, ja pikkusiskoni onkin nyt aikuisena sanonut että tunnelma mummolassa oli useimmiten hyytävän vihamielinen. Mutta vanhempien piti päästä matkustelemaan ja bilettämään.

Semmonen valhe sieltä töräistiin ilmoille 🙄 Siihen aikaan ei ollut muuta lastenhoitoa, lomat olivat lyhyet ja vanhemmatkin ansaitsevat jonkinlaisen loman.

Yritä jo päästä eroon noista lapsuuden "traumoista" ja hoitaa ne omat lapsesi - vai onko ne jo otettu huostaan?

Vierailija
19/135 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä vanhemmat eivät hoitaneet omia lapsiaankaan hyvin silloin nuorena, isovanhemmat auttoivat heitä.

Ollessaan itse isovanhempia ei lastenhoito onnistu millään. Sitten ovat kuitenkin vaatimassa itselleen apua, outoa on. 

Vierailija
20/135 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka edes antaa puolustuskyvyttömän lapsen suurten ikäluokkien hoitoon, jotka ovat iältään 74-79v joiden terveydentila pysyvästi alentunut, reagointikyky, näkö ja kuulo alentunut,  liikkeet hidastuneet, voimat vähentyneet, sairauskohtausten riski kasvanut jne. 

Ja he ovat suuri riski myös liikenteessä ja siksi heidän ajokyvyn lääkäri tarkistaa 1-3v välein ja auton ajokortin voi ottaa lääkäri tai poliisi millä hetkellä hyvällä.  Ja tuon ikäiset eivät saa olla työelämässä esim. päiväkodissa tai hoitotyössä, koska se on jo turvallisuusriski. 

Ja silti jotkut vanhemmat antavat  puolustuskyvyttömän lapsensa hoitoon ja vielä syyllistävät, jos joku kieltäytyy hoitamasta.

Laittaa nyt tietoisesti lapsi surman suulle ja altiiksi onnettomuuksille ja tapaturmille. Missä vanhempien vastuu?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kolme