Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä syitä voi olla taustalla, jos isovanhempi ei hoida lapsia kuin kerran vuodessa?

Vierailija
23.06.2024 |

Uusimaalainen 

Kommentit (135)

Vierailija
81/135 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsellä omat vanhemmat asuivat kaukana ja kysyin että voisko anoppi hoitaa joskus lapsiamme. Ei oikein sopinut.  

Tosin hänen omat lapsensa on ollut viikkoja hoidossa mummolassa yms. Mutta se oli 70-luvulla tapana että lapset lähetettiin maalle kesäksi. 

Olen itse 60-luvun lapsi, ja minut lykättiin lomien ajaksi mummolaan. Tuskin mummoilta kysyttiin sopiiko, ja pikkusiskoni onkin nyt aikuisena sanonut että tunnelma mummolassa oli useimmiten hyytävän vihamielinen. Mutta vanhempien piti päästä matkustelemaan ja bilettämään.

Semmonen valhe sieltä töräistiin ilmoille 🙄 Siihen aikaan ei ollut muuta lastenhoitoa, lomat olivat lyhyet ja vanhemmatkin ansaitsevat jonkinlaisen loman.

Yritä jo päästä eroon noista lapsuuden

Naiset tykkäävät vain tekotavasta..

Vierailija
82/135 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsellä omat vanhemmat asuivat kaukana ja kysyin että voisko anoppi hoitaa joskus lapsiamme. Ei oikein sopinut.  

Tosin hänen omat lapsensa on ollut viikkoja hoidossa mummolassa yms. Mutta se oli 70-luvulla tapana että lapset lähetettiin maalle kesäksi. 

Kuinka monta kertaa trollaat tätä samaa valheellista uhriutumisstooria joka ketjuun? Lue historiaa edes sen verran, että tietäisit, ettei 70-luvulla ollut päiväkoteja ym. lastenhoitoa.

Oma äitini oli töissä ja lomat oli lyhyet, joten kesällä olin jonkin aikaa hoidossa mummolassa. Mutta ei se ollut mikään yleinen tapa. Nykyään on päiväkodit ympäri kesän, joten turha ulista, jos kukaan ei halua hoitaa huonosti käyttäytyvää lastasi.

1973 tuli voimaan päivähoitolaki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/135 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi nykyään laiskat vanhemmat voivat lykätä lapset oman kesälomansa ajaksi yhteiskunnan hoiviin. 

Mene sinä trolli muualle ja lopeta nykyvanhempien haukkuminen. Ilmeisesti olet joku vanha kääkkä, joka ei hoitanut aikoinaankaan omia lapsiaan tai kouluttamattomana oli kotiäitinä vuosikaudet. Maailma muuttuu ja naisilla on nykyään pääsääntöisesti miehiä vaativammat asiantuntijatyöt sekä koulutus.

Yhteiskunnan suurimpia virheitä oli antaa naisille äänioikeus.

Se on se juttu..

Voi voi. Suomen itsenäistymispyrkimysten läpiajossa tarvittiin myös ne vähät naisten äänet.

Vierailija
84/135 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähtökohtaisesti isovanhemmat eivät ole hoitovastuussa. Jos isovanhemmat hoitavat, se on bonus, ei subjektiivinen oikeus. Kolmekymppisten vanhempien on usein vaikea ymmärtää, että heidän vanhempansa eivät enää jaksa yhtä paljon kuin nuorempina. Vaikka isovanhempi haluaisi auttaa, ei välttämättä enää jaksa juosta uhmaikäisen tenavan perässä. Lasten kovat äänet sattuvat korviin ja voimat loppuvat muutenkin. Jos tenavan saakin päiväunille, se aika kuluu seuraavan aterian tekemiseen eikä itse ehdi levätä. 

Itse olen vielä kunnossa ja hoidan viikottain alakouluikäistä lapsenlastani. Mieheni on minua vanhempi ja huonossa kunnossa. Hän ei jaksa hoitaa omia lapsenlapsiaan. Hän väsyy jo parin tunnin vierailuista. 

Kyse ei ole rakkaudesta tai sen puutteesta. Kaikista ei ole erilaisista syistä johtuen hoitamaan lapsia. 

Eivät kaikki vanhemmat ole k

Eivätkä kaikki ole ääliöitä, ääliö.

Vierailija
85/135 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne on jo omat lapsensa hoitaneet. Nyt on muitten vuoro. 

Vierailija
86/135 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka monta kertaa trollaat tätä samaa valheellista uhriutumisstooria joka ketjuun? Lue historiaa edes sen verran, että tietäisit, ettei 70-luvulla ollut päiväkoteja ym. lastenhoitoa.

Oma äitini oli töissä ja lomat oli lyhyet, joten kesällä olin jonkin aikaa hoidossa mummolassa. Mutta ei se ollut mikään yleinen tapa. Nykyään on päiväkodit ympäri kesän, joten turha ulista, jos kukaan ei halua hoitaa huonosti käyttäytyvää lastasi.

Siltä se saattoi päiväkodista katsottuna näyttää, kun siellä tapasi vain muita päivähoitopaikan saaneita. 70-luvulla kunnat antoivat päivähoitopaikat mm. tietyn tulorajan alittaville. 

Ne, jotka ei saaneet hoitopaikkaa, joutui etsimään kalliimpaa yksityistä hoitoa, jota tarjosivat mm. yksityiset perhepäivähoitajat. Kauppojen ilmoitustauluilla etsittiin lapsille hoitopaikkaa.

Yksityisten hoitajien taso oli tosi kirjavaa. Kaverini kertoo, että heidän hoitajalla ei ollut leluja, joilla leikkiä ja muutenkin jäi huonot muistot. 

Vierailija
87/135 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kyllä huvittavaa, miten ilkutaan, että ei olisi pitänyt tehdä lapsia, jos toivoo, että saisi heidät edes kerran vuodessa johonkin hoitoon. Sitten kun joku sankari tunkee kakaransa kerran viikossa yökylään, on se upeaa ja voimaannuttavaa itsestä huolehtimista.

Edes kerran vuodessa? Heidäthän saa hoitoon jokaisena arkipäivänä 10 tunniksi, vaikka itse ei olisi edes töissä. 

No mutta eihän sitä lasketa, kun ne lapset pitää hakea sieltä illaksi kotiin, eikä voi lähteä ryyppäämään.

Vierailija
88/135 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyn vaan, minunko on taas kasvatus vastuu?

Missä lasten äiti ja isi on?

Ken otti housut jalastaan, vaan ei vastaa lapsestaan? En voi uudeksi kohduksi tulla ja koittaa parantaa sun lasta . Riesa se on sulle ollut syntymästään asti. Älä sitä minulle tunge!!

Vierailija
89/135 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli päiväkoteja, itsekin olin lapsena 70-luvulla päiväkodissa ja eskarissa, m

Suomessa suurin osa päiväkodeista on rakennettu 90-luvulla, joita nousi kuin sieniä sateella, koska kunnallinen päivähoito-oikeus runnottiin laiksi etuajassa. Yli 3v päivähoito-oikeus tuli v. 1984 ja alle 3v. 90-luvulla. Silloin äidit olivat barrikaadeilla ja uhkailtiin yleis- ja seksilakoilla. 

Sitä ennen oli päiväkoteja, joita ylläpitivät työnantajat, jonne pääsi työntekijöiden lapset ja joudenkin säätiöiden ja yhdistys, kuten MLL:n, sekä kaupungin, jonne lapset valittiin sosiaalisin perustein. Ja sitten perheissä oli kotiapulaiset. Maalta tulleet 14-16v tytöt ja oli aivan tuurista kiinni millaiset sattui saamaan, jo silloin oli huume- ja alkoholiongelmat, rikollisuutta jne. Hyvät kotiapulaiset eivät viihtyneet kauan kotiapulaisena, kun mieli teki paremman leivän toivossa lähteä tehtaaseen töihin. 

Vierailija
90/135 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun lapsiani eivät hoitaneet isovanhemmat. Minä hoidin lapseni ihan itse.

Samoin. Mahdolliset turvaverkot olivat liian kaukana.

Joskus olisin kaivannut äidin henkistä tukea ja kivaa mummia lapsille, mutta omaa äitiä ei edes ollut.

Päätin silloin, että jos lapseni tarvitsevat minua aikuisina olen siellä heidän kanssaan, heitä varten. Toimii! Hyvät suhteet kaikkiin ja isovanhemmalle on ollut kysyntää!

Vierailija
91/135 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekunnioitus. Äitis on ensin hoitanut sua, nyt pitäisi hoitaa lastasikin.

Joskus näkee tilanteita, kun mumma on ihan ulalla ja uupunut, eikä tiedä mihin rattaat laittaisi. Lapsi on ahdistunut. Nykyään vielä kun lapsia voi tulla vanhempanakin, on jotenkin kohtuutonta.

Vierailija
92/135 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, ja se päivähoitolaki ei tainnut hoitopaikkaa kaikille. Subjektiivinen päivähoito-oikeus tuli vaiheittain vasta 1980- ja 1990-luvulla ankaran poliittisen väännön jälkeen. Mikä tässä on vaikea ymmärtää?

Päivähoitolaki 70-luvulla velvoitti kuntia tarjoamaan "tarpeellisen määrän" päivähoitopaikkoja, mutta niitä ei tarvinnut tarjota kaikille. Silloin vain osa sai kunnallisen hoitopaikan kunnan asettamalla kriteereillä. Omassa kunnassani vain pienituloiset saattoivat saada hoitopaikan. Kaksi keskituloista vanhempaa ei saanut lasta kunnalliseen hoitoon.

Vierailija
93/135 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi nykyään laiskat vanhemmat voivat lykätä lapset oman kesälomansa ajaksi yhteiskunnan hoiviin. 

Mene sinä trolli muualle ja lopeta nykyvanhempien haukkuminen. Ilmeisesti olet joku vanha kääkkä, joka ei hoitanut aikoinaankaan omia lapsiaan tai kouluttamattomana oli kotiäitinä vuosikaudet. Maailma muuttuu ja naisilla on nykyään pääsääntöisesti miehiä vaativammat asiantuntijatyöt sekä koulutus.

Yhteiskunnan suurimpia virheitä oli antaa naisille äänioikeus.

Se on se juttu..

Voi voi. Suomen itsenäistymispyrkimysten läpiajossa tarvittiin myös ne vähät naisten äänet.

Kieltämättä silloin meni jotakin pahasti pieleen. Mutta tämänhän sinä jo tiesitkin.

Vierailija
94/135 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin siihen on kollektiivista ja historiallista syytä, vaan on perhe-  ja tapauskohtaista.

Vierailija
95/135 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kunnalinen  subjektiivinen päivähoito-oikeus tuli asteittain voimaan, yli 3v v. 1985 ja alle 3v 90-luvulla. 

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2012/05/11/paivahoidon-keskustelussa-laps…

Vierailija
96/135 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksikö en ota lapsen lasta hoitoon? Yksinkertaisesti siksi, että minä inhoan sitä lasta. Mikä lie adhd ja ihan äitinsä kopio,tyhmä ja ruma kuin prkele.

Katso peiliin. Sieltä se ruma perkele tuijottaa takaisin.

Vierailija
97/135 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän sen toteutus ollut kuntakohtaista! Sain esikoiseni -81 ja Turussa päiväkotiin sai vain sosiaalisin perustein. Olimme puolisoni kanssa alempaa keskiluokkaa (nykymittapuun mukaan) eikä ollut mitään mahdollisuutta saada kunnallista hoitopaikkaa!

Vierailija
98/135 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei isoäiti (muita ei elossa ole) saa lapsia hoitoon, koska hän ei koskaan ole auttanut niin, ettei se sisältäisi kiristämisen tai päsmäröinnin koukkua eli sen kerran, kun pyytää apua, kun yksi lapsista joutuu sairaalaan, hän näkee asian niin, että hänellä on sen jälkeen oikeus päättää lasten kaikista asioista koulu- ja kaverivalintoja myöten. Ja kailottaa sitä uhrautumistaan koko pitäjälle.

Vierailija
99/135 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuori ikä ja vielä alaikäiset ösosey, kiireinen perhe-elämä. Lasten harrastiukset ym. vie paljon aikaa. Lapsenlspsi nyt 3 v.

Vierailija
100/135 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli päiväkoteja, itsekin ol

Meni juuri päinvastoin. Ensin 1980-luvulla tuli alle 3-vuotiaiden päivähoito-oikeus ja 1990-luvulla yli 3-vuotiaiden.

Kunnallisia päivähoitopaikkoja oli jo aiemmin, mutta niitä oli aina liian vähän. Kaikille niitä ei suinkaan riittänyt ennen kuin laki velvoitti subjektiivisen päivähoito-oikeuden tultua voimaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kahdeksan