Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä syitä voi olla taustalla, jos isovanhempi ei hoida lapsia kuin kerran vuodessa?

Vierailija
23.06.2024 |

Uusimaalainen 

Kommentit (135)

Vierailija
121/135 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä anoppi kieltäytyi hoitamasta. 

Olisi kuitenkin tehnyt kaiken väärin, eikö?

Miten vaikeaa voi ohjeiden noudattaminen olla?

Vierailija
122/135 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempani eivät saaneet hoitaa lapsiani koska olivat jo mullan alla. Itse olen saanut hoitaa lapset ja lastenlapset, odotan että saisin vielä hoitaa lastenlasten lapsia. En ole hyväkuntoinen pirteä mummo mutta  lasten kanssa tykkään olla. Siivoukset odottakoot päivää parempaa. Ehkä jotkut eivät pidä lapsista?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/135 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennemmin minua kummastuttaa mistä on lähtenyt käsitys siitä että isovanhempien pitäisi olla jotain outoja superihmisiä jotka yhden katraan hoidettuaan hoitaisivat mielihyvin toisenkin heti perään, töiden ohessa. Siis tämähän on ihan järjenvastaista, ja pitäisi olla itsestäänselvää että jos kolmekymppisen on vaikea jaksaa niin vielä vähemmän kuusikymppisellä on voimia.

Ja nykynaiselle lastensa hoitajaksi  ei kelpaa  kuin  naiset ja mummoja jaksetaan syyllistää. 

Missä on lapsen isät ja isoisät?

Naisen elämä pitäisi olla työntäyteinen lapsuudesta alkaen, viimeiseen hengen vetoon asti. Ja tätä vaativat nimenomaan naiset, eikä miehet.

Jos satut syntymään tyttölapseksi, saat olla äidin pikkupiika, päiväkodissa ja koulussa autat muita, opiskelet vuosia,  hoidat omat lapset ja teet kotityöt, sivussa teet 45v työuran, hoidat iäkkäät vanhemmat ja appivanhemmat, hoidat lastenlapset ja olet aikuisten lasten käytössä 24/7. 

Milloin nainen voi elää omaa elämää vaan itselleen, ettei tarvitsisi auttaa muita ja olla toisten palvelija, harrastaa, lukea, tehdä mieleisiä juttuja. Vai ajattelevatko nykynaiset sen aika olevan vasta haudassa. 

Surullista, kun nuoret naiset itse polkevat naisten oikeuksia, vaikka yhtälailla heidän vuoronsa tulee aikanaan. 

Eipä tässäkään aloituksessa ole ainuttakaan kommenttia, jossa syyllistetään tai haukuttaisiin miehiä, miksi isät ja isoisät ei hoida lapsia?

Vierailija
124/135 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhuttiinko aloituksessa siitä, että lapsia ei anneta isovanhemmille hoitoon, vai siitä että isovanhemmat eivät ota niitä hoitoon?

Mulle ei ainakaan mitenkään selvinnyt, muuta kuin kultamunia munivien hanhiemojen lässytys myöhemmin siitä, kuinka heidän kultamuniensa tarpeita ei kuka tahansa kykene tyydyttämään. 

Vierailija
125/135 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos isovanhemmat (lue: mummo) hoitaa lastenlapsia, alkaa valitus, kuinka he (lue: mummo) ruokkii, pukee ja hoitaa heitä täysin väärin.

Vierailija
126/135 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos isovanhemmat (lue: mummo) hoitaa lastenlapsia, alkaa valitus, kuinka he (lue: mummo) ruokkii, pukee ja hoitaa heitä täysin väärin.

No miksi hän tekee niin?

Vierailija
127/135 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsellä omat vanhemmat asuivat kaukana ja kysyin että voisko anoppi hoitaa joskus lapsiamme. Ei oikein sopinut.  

Tosin hänen omat lapsensa on ollut viikkoja hoidossa mummolassa yms. Mutta se oli 70-luvulla tapana että lapset lähetettiin maalle kesäksi. 

Päivääkään en ole lapsena viettänyt maalla enkä kyllä muista ketään muutakaan, jotka ois näin voinut tehdä. Mistähän tämäkin urbaanilegenda on saanut alkunsa. Minulla on vinkki: lapset viedään päivähoitoon, kun ollaan töissä ja kun ei olla töissä, niin ihan itse hoidetaan ne omat lapset. Näin meidän arki pyöri 4 lapsen kanssa. Jos olin itse esim kuumeessa, niin silti piti lapset ja huusholli hoitaa tehden aivan välttämättömän. Voi, että kun tuo somehomma on saanut vanhemmat luulemaan vaikka ja mitä. Saatetaan jopa useampi tunti vuoro

Mitä apua olisit tarvinnut?

Vierailija
128/135 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos isovanhempi ei tunne teitä ettekä te heitä, kuinka hän voisi tulla lastanne hoitamaan? Min en koskaan antanut lastani tuntemattoman hoteisiin.

Vierailija
129/135 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosin hänen omat lapsensa on ollut viikkoja hoidossa mummolassa yms. Mutta se oli 70-luvulla tapana että lapset lähetettiin maalle kesäksi. 

Olispa vieläkin niin

Vierailija
130/135 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Apua tarvitaan tyypillisesti kun sairastetaan ja kun lapset on alaluokilla.

silloin siitä jauhamastanne päivähoidosta ei ole apua."

Silloin jommalla kummalla lapsen vanhemmalla on lakiin perustuva oikeus pitää palkallista vapaata(sairaanlapsenhoito) työstä. 

Lisäksi, jos perhe palkkaa ulkopuolisen hoitajan kotiin, 60% palkkakustannuksista voidaan vähentää verotuksena kotitalousvähennyksenä. 

Vierailija
131/135 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silloin jommalla kummalla lapsen vanhemmalla on lakiin perustuva oikeus pitää palkallista vapaata(sairaanlapsenhoito) työstä. 

Lisäksi, jos perhe palkkaa ulkopuolisen hoitajan kotiin, 60% palkkakustannuksista voidaan vähentää verotuksena kotitalousvähennyksenä. 

A) se kolme päivää ei välttämättä riitä eikä esimerkiksi yrittäjillä tällaista oikeutta ole

B) sairastunut/tapaturmaan joutunut voi olla myös äiti tai isä

C) perheeseen on vaikea saada hoitajaa asap 

Vierailija
132/135 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

A) se kolme päivää ei välttämättä riitä eikä esimerkiksi yrittäjillä tällaista oikeutta ole

B) sairastunut/tapaturmaan joutunut voi olla myös äiti tai isä

C) perheeseen on vaikea saada hoitajaa asap 

Yleensä perheessä on kaksi huoltajaa. Toinen ottaa vastuun, jos toinen sairastuu. Vain yksinhuoltaja saattaa tarvita apua, jos jalka menee poikki. Näin se menee. Mikä tässä on niin vaikeaa? 

Eikä räkätautisia lapsia yli 60-vuotiaiden pidäkään hoitaa, koska alkavat itsekin olla riskiryhmässä. 

Vierailija
133/135 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

- ei se toinen mihinkään pääse jos on töissä tai työmatkalla

- sairastelua on muutakin kuin tarttuvia räkätauteja

- vanhemmat muuten helposti sairaataa myös yhtä aikaa minkä jälkeen syntyy tolanne jolloin molemmilla on työt rästissä ja voimat vähissä 

Vierailija
134/135 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Apua tarvitaan tyypillisesti kun sairastetaan ja kun lapset on alaluokilla.

silloin siitä jauhamastanne päivähoidosta ei ole apua

Sairaan lapsen vanhempi saa töistä tilapäistä hoitovapaata. Isovanhempi ei saa, joten miksi heidän pitäisi auttaa sairaan lapsen hoidossa? Vai pitäisikö sitä hoitovapaalla olevaa tulla auttamaan, kun puoliso on töissä?

Nykyään kun ei ilmeisesti yksin pärjätä omien lasten kanssa, vaan sairaan lapsen sisarukset pitää viedä päiväkotiin, kun eihän niitä kaikkia voi kerralla hoitaa kun yksi sairastaa ja vain toinen vanhempi saa jäädä kotiin. Tai ne lapset pitää viedä päiväkotiin kesälomalla, jos puoliso ei lomaile samaan aikaan, kun ei kerta kaikkiaan pärjätä enää itse omien, itse hankittujen, lasten kanssa.

Vierailija
135/135 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennemmin minua kummastuttaa mistä on lähtenyt käsitys siitä että isovanhempien pitäisi olla jotain outoja superihmisiä jotka yhden katraan hoidettuaan hoitaisivat mielihyvin toisenkin heti perään, töiden ohessa. Siis tämähän on ihan järjenvastaista, ja pitäisi olla itsestäänselvää että jos kolmekymppisen on vaikea jaksaa niin vielä vähemmän kuusikymppisellä on voimia.

Ja nykynaiselle lastensa hoitajaksi  ei kelpaa  kuin  naiset ja mummoja jaksetaan syyllistää. 

Missä on lapsen isät ja isoisät?

Naisen elämä pitäisi olla työntäyteinen lapsuudesta alkaen, viimeiseen hengen vetoon asti. Ja tätä vaativat nimenomaan naiset, eikä miehet.

Jos satut syntymään tyttölapseksi, saat olla äidin pikkupiika, päiväkodissa ja koulussa autat muita, opiskelet vuosia,  hoidat omat lapset ja teet ko

Arvaa mitä? Jos haluat elää vain itsellesi, niin siihen on hyvin yksinkertainen ratkaisu: älä tee lapsia. Ei se sen kummempaa ole. Sitten ei tarvitse kitistä ja uhriutua, kun ihan itse joutuu lapsensa hoitamaan, eikä saa elää itselleen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kuusi