Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttääkö sinua, jos joku on antanut lapselle nimeksi

Vierailija
23.08.2024 |

esim. Jukka-Pekka tai Heikki tms. 100% kantasuomalainen nimi, vaikka lapsi näyttää aasialaiselta tai afrikkalaiselta? 

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään. Mun mielestä on ollut ihana kuulla kuin pienet tummatlapset puhuvat sujuvasti suomea, silloin tiedetään että jotain on tehty oikein.

Vierailija
2/21 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa mikä ärsyttää on nämä "nerokkaat" tuplanimet lapsille: Heikki Heikkilä, Matti Mattila, Esko Eskola jne. Junttiakin juntimpaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään. Mun mielestä on ollut ihana kuulla kuin pienet tummatlapset puhuvat sujuvasti suomea, silloin tiedetään että jotain on tehty oikein.

Ettäkö tehty jotain oikein? Se on sun mielipiteesi, onneksi ei kaikkien!

Vierailija
4/21 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kyllä hienompaa antaa sellaisille lapsille nimeksi Markus tai Leo tai Luca tai joku muu kansainvälinen nimi. 

Vierailija
5/21 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä vika tossa tilanteessa on? Pelkkää englantiako tai somaliako niiden pitäisi vääntää tässä maassa, pelkän ihon värin takia?

Vierailija
6/21 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä vika tossa tilanteessa on? Pelkkää englantiako tai somaliako niiden pitäisi vääntää tässä maassa, pelkän ihon värin takia?

Suomessa puhutaan tietenkin suomea. Tässä ketjussa ei ole kyse lasten äidinkielestä vaan kantasuomalaisten nimien antamisesta ei-suomalaisen näköisille lapsille. Pysykää asiassa.

Vierailija
7/21 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän asia minulle kuulu

Vierailija
8/21 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mikä niille pitäisi sitten antaa nimeksi?

Nimivalinta on vain vanhempien asia, ja aikanaan lapsen itsensä, ei muiden.

Vierailija
9/21 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan yksi lysti mikä kenenkin pershedelmän nimi on tai ei ole.

Vierailija
10/21 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään. Paremmin saa varmaan töitäkin suomalaisella nimellä, kun työnantajat ajattelevat että henkilö on syntynyt Suomessa eli puhuu sitä natiivitasolla. 

Vierailija
11/21 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun suomalaisella äitillä on tumma lapsi, niin turha antaa mitään afrikkalaista nimeä kun ihmiset eivät osaisi sitä kuitenkaan lausua.

Vierailija
12/21 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nukuitko bilsantunnilla? Lapset syntyvät EMÄTTIMESTÄ eivätkä perseestä! Nainen SYNNYTTÄÄ lapsen eikä ulosta lasta. 

Vierailija
13/21 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kaikkien järkevien ja empaattisten ihmisten mielipide. Kielitaito on ehdoton edellytys yhteiskuntaan sopeutumiselle. Eikä se tarkoita, etteikö äidinkieltäkin pitäisi osata. 

Vierailija
14/21 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tykkää mutta eihän sille mitään voi. Mun mielestä suomalaiset nimet kuuluu suomalaisille eikä siinä ratkase syntymämaa vaan väri!

Vierailija
15/21 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tykkää mutta eihän sille mitään voi. Mun mielestä suomalaiset nimet kuuluu suomalaisille eikä siinä ratkase syntymämaa vaan väri!

Eli jos lapsen vanhemmat edustavat kahta eri kulttuuria, hän ei voi saada lainkaan nimeä? Kai tajuat, että kirjoituksesi edustaa aika puhasveristä ràsismia? Tummaihoinen lapsi yksinhuoltajan hoidossa tai adoptoituna kun voi olla ihan täysin suomalaisessa kulttuuripiirissä. 

Vierailija
16/21 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat voi antaa lapselleen ihan sellaisen nimen kuin haluavat, ei mulla ole siihen sanomista ja miksi ärsyyntyisin tuollaisesta. 

Kaikesta sitä porukka jaksaakin repiä mielipahaa ja ärsytystä.

T: supisuomalainen jolla on persialainen nimi

Vierailija
17/21 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nukuitko bilsantunnilla? Lapset syntyvät EMÄTTIMESTÄ eivätkä perseestä! Nainen SYNNYTTÄÄ lapsen eikä ulosta lasta. 

Nyt se hiffasi miksi ei ole tullut raskaaksi vaikka kovasti on pantu kakkoseen. :D 

Vierailija
18/21 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kysymästä. Minun on todellakin ollut huomattavan vaikea elää jo kauan, kun tämä asia ärsyttää päivittäin niin valtavan paljon!

Vierailija
19/21 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta ok antaa suomalaisille muualta tulleita nimiä? 

Vierailija
20/21 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kun suomalaisella äitillä on tumma lapsi, niin turha antaa mitään afrikkalaista nimeä kun ihmiset eivät osaisi sitä kuitenkaan lausua.

Eikä ap:n mukaan Afrikkalaista nimeä voisikaan antaa, jos on geenejä jantasuomalauselta äidiltä. Nämä lapset kun eivät todellakaan näytä täysin afrikkalaisilta, oli sitten kyseessä mikä maa tahansa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kahdeksan