Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä syitä voi olla taustalla, jos isovanhempi ei hoida lapsia kuin kerran vuodessa?

Vierailija
23.06.2024 |

Uusimaalainen 

Kommentit (135)

Vierailija
21/135 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole hänen tehtävänsä hoitaa toisten lapsia, hoida heidät ihan itse.

Hävetkää tällaisen asenteen omaavat isovanhemmat. Te olette syyllisiä, että syntyvyys on Suonessa laskenut. Tämä on ihan tutkimuksilla todettu. Tällainen isovanhempi ei ansaitse yhtään lastenlasta. Toivottavasti ei vielä somessa kehuta, että ollaan hyviä isovanhempia, jos näin käyttäydytään.

Vierailija
22/135 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kolmekymppiset lumihiutaleet ulisivat, että kaikkien muiden pitäisi hoitaa heidän lapsensa paitsi he itse. Arkisin lapset ovat 8-10 tuntia hoidossa, viikonloppuisin harrastuksissa ja silti valitetaan kun itse tarvitsisi laittaa joskus tikkua ristiin.

Teillä ei ole mitään käsitystä aiempien sukupolvien elämän raskaudesta, kun kaikki on saatu kultalautasella. Hävetkää tuota jatkuvaa valitustanne!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/135 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenenkään ei tarvitse hoitaa muiden lapsia, oli sukua tai ei.. Miksi pitää jotain perusteluita etsimällä etsiä?

Vierailija
24/135 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole hänen tehtävänsä hoitaa toisten lapsia, hoida heidät ihan itse.

Hävetkää tällaisen asenteen omaavat isovanhemmat. Te olette syyllisiä, että syntyvyys on Suonessa laskenut. Tämä on ihan tutkimuksilla todettu. Tällainen isovanhempi ei ansaitse yhtään lastenlasta. Toivottavasti ei vielä somessa kehuta, että ollaan hyviä isovanhempia, jos näin käyttäydytään.

Uli uli ulisee, lumihiutale ulisee. Eikös se sinunkin penska vietä koko kesän päiväkodissa, kun et vaivaudu hoitamaan häntä edes lomallasi?

Isovanhemmat eivät ole vastuussa sinun saamattomuudestasi ja huonosti kasvatetuista lapsosistasi.

Vierailija
25/135 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsellä omat vanhemmat asuivat kaukana ja kysyin että voisko anoppi hoitaa joskus lapsiamme. Ei oikein sopinut.  

Tosin hänen omat lapsensa on ollut viikkoja hoidossa mummolassa yms. Mutta se oli 70-luvulla tapana että lapset lähetettiin maalle kesäksi. 

Olen itse 60-luvun lapsi, ja minut lykättiin lomien ajaksi mummolaan. Tuskin mummoilta kysyttiin sopiiko, ja pikkusiskoni onkin nyt aikuisena sanonut että tunnelma mummolassa oli useimmiten hyytävän vihamielinen. Mutta vanhempien piti päästä matkustelemaan ja bilettämään.

Semmonen valhe sieltä töräistiin ilmoille 🙄 Siihen aikaan ei ollut muuta lastenhoitoa, lomat olivat lyhyet ja vanhemmatkin ansaitsevat jonkinlaisen loman.

Yritä jo päästä eroon noista lapsuuden "traumoista" ja hoitaa ne omat lapsesi - vai onko n

Vanhemmat ansaitsivat loman? Meillä kyllä lomailtiin koko perheen voimin. Itsekö hoidatit lapsesi muilla nyt heidän pitää hoitaa lapsensa itse? 

-ohis

Vierailija
26/135 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suuret ikäluokat nyt vain ovat itsekkäitä.

tarvii olla kyll aika itsekäs jos on sitä mieltä että oman lapsen pitäs jonkun muun kasvattaa. tyypillinen 90luvunlaman nuori. minä minä mää

Vierailija
27/135 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä vanhemmat eivät hoitaneet omia lapsiaankaan hyvin silloin nuorena, isovanhemmat auttoivat heitä.

Ollessaan itse isovanhempia ei lastenhoito onnistu millään. Sitten ovat kuitenkin vaatimassa itselleen apua, outoa on. 

Älä valehtele! Siihen aikaan ei ollut päiväkoteja ym. Jos itse hankit lapsia, vastuu on sinulla.

Miksi itse et selviä elämästäsi ilman jatkuvaa apua? Suosittelen menemään lääkäriin kun on noin avuton.

Vierailija
28/135 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienestä pitäen poika teki selväksi, että minä olen paska ja hänen elämänsä pilaaja, puutuin liikaa tekemisiinsä, olin hirviöäiti. Vuotta nuorempi siskonsa ei nähnyt minua samalla tavalla, meillä oli avoimet välit ja on yhä.

Siksi minusta ei ole ollenkaan outoa, että en hoida pojan lapsia lainkaan, en edes pyydettäessä. Kun teinin suusta tuli riittävän usein, että olen huono äiti, olen pilannut poikani elämän jne., niin ei sitä kovin helposti ryhdy tekemään samoja asioita lapsenlapsensa kanssa.

Kyllä se syy osallistumattomaan isovanhemmuuteen löytyy peilistä, jos lapsi sinne viitsisi vilkaista.

Vierailija
29/135 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ovat jo 7kymppisiä. Ei ne pikkulasten perässä jaksa juosta.

Eikös 70+ vanhusten lapsenlapset ole jo aikuisia?

Vierailija
30/135 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsellä omat vanhemmat asuivat kaukana ja kysyin että voisko anoppi hoitaa joskus lapsiamme. Ei oikein sopinut.  

Tosin hänen omat lapsensa on ollut viikkoja hoidossa mummolassa yms. Mutta se oli 70-luvulla tapana että lapset lähetettiin maalle kesäksi. 

Olen itse 60-luvun lapsi, ja minut lykättiin lomien ajaksi mummolaan. Tuskin mummoilta kysyttiin sopiiko, ja pikkusiskoni onkin nyt aikuisena sanonut että tunnelma mummolassa oli useimmiten hyytävän vihamielinen. Mutta vanhempien piti päästä matkustelemaan ja bilettämään.

Semmonen valhe sieltä töräistiin ilmoille 🙄 Siihen aikaan ei ollut muuta lastenhoitoa, lomat olivat lyhyet ja vanhemmatkin ansaitsevat jonkinlaisen loman.

Yritä jo päästä eroon noista lapsuuden

Vanhemmat ansaitsivat loman? Meillä kyllä lomailtiin koko perheen voimin. Itsekö hoidatit lapsesi muilla nyt heidän pitää hoitaa lapsensa itse? 

-ohis

En tiedä mitä sinä uliset, mutta itse olen vela ja ihmettelen näitä nykymammeleita, jotka ovat niin avuttomia, että koko ajan ollaan vaatimassa hoitoapua.

Tietenkin lomaillaan myös lasten kanssa, mutta 70-luvulla lomat olivat lyhyitä, eikä ne välttämättä osuneet vanhemmille samoihin aikoihin. 

Miksi sinä koet tarvetta puolustella täällä näitä isovanhempien haukkua? 

Vierailija
31/135 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yritä jo päästä eroon noista lapsuuden "traumoista" ja hoitaa ne omat lapsesi - vai onko n

Siihen aikaanhan ei lapsia tarvinnut hoitaa ollenkaan. Hyvin pienestä pantiin pärjäämään ykisn tai työnnettiin sisarusten vastuulle. Itsekin hoidin jo viisivuotiaana vastasyntynyttä siskoani, kolmevuotiaasta ulkoilin yksikseni, olin mm. hukkua kodin vieressä olevaan lampeen.

t. 60-luvun lapsi

Vierailija
32/135 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se onnistui vain, jos mummi oli maatilan emäntä, eikä ollut työelämässä. Naisten työssäkäynti oli yleistä jo sodan jälkeen ja 50-60-luvulla muutettiin työn perässä kaupunkiin. Eli suurin osa mummoists oli töissä ja oli 6pv työviikko. 

Ja ne jotka pääsivät maalle, lapset leikkivät keskenään ja mummon hoidoksi riitti, kun pari kertaa päivässä huusi, nyt lapset syömään. Se oli sitä hoitoa. Tapaturmat, hukkumiset ja kuolemantapaukset olivat yleisiä. 

Maalla naisen osa oli raskas ja työntäyteinen ja työtä tehtiin aamusta iltaan, jäsenet ja nivelet kuluneena, usein kuolema korjasi nuorena. Ihmettelen suuresti, kuinka jotkut nykynaiset jaksavat tätä haikailla ja ihannoida. Olisiko itse valmis samaan?

Nykyään perhe-elämää helpottaa saatavilla olevat kodinkoneet, vesi tulee hanasta ja kaupat 24/7 auki ja hyllyt notkuvat eineksistä, vauvojen ruuista ja kertak.vaipoista. 

Vierailija
33/135 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä vanhemmat eivät hoitaneet omia lapsiaankaan hyvin silloin nuorena, isovanhemmat auttoivat heitä.

Ollessaan itse isovanhempia ei lastenhoito onnistu millään. Sitten ovat kuitenkin vaatimassa itselleen apua, outoa on. 

Älä valehtele! Siihen aikaan ei ollut päiväkoteja ym. Jos itse hankit lapsia, vastuu on sinulla.

Miksi itse et selviä elämästäsi ilman jatkuvaa apua? Suosittelen menemään lääkäriin kun on noin avuton.

Saimme ilmeisesti ketjuun lapsiaan ja lastenlapsiaan hoitamattoman isovanhemman 😁

Ja kyllä yhdessä puolison kanssa hoidettiin lapset ihan itse. 

Vierailija
34/135 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi pientä reppanaa kun on ollut elämä noin vaikeaa. Miksi sitten valitat ettet saa hoitoapua, jos ei mikään kelpaa?

En oikein usko, että noin myrtseiltä ääliöiltä kukaan olisi vaatimassa apua - eivätköhän vanhukset ole helpottuneita, kun hukut omaan katkeruuteesi.

Vierailija
35/135 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se onnistui vain, jos mummi oli maatilan emäntä, eikä ollut työelämässä. Naisten työssäkäynti oli yleistä jo sodan jälkeen ja 50-60-luvulla muutettiin työn perässä kaupunkiin. Eli suurin osa mummoists oli töissä ja oli 6pv työviikko. 

60-luvulla oli jo nuo kaikki luettelemasi kodinkoneet, mukavuudet ja einekset yms. Sen sijaan vanhemmuudelle asetetut vaatimukset olivat olemattomat.

Vierailija
36/135 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös 70+ vanhusten lapsenlapset ole jo aikuisia?

No ei todellakaan suurimmalla osalla :D Ensisynnyttäjien keski-ikä on päälle 30v näillä 70+ ikäisten lapsilla. Ei ehdi lapset aikuisuuteen tuollaisella aikataululla. Toki niitäkin on, jotka tekevät lapset nuorempina. Oma äitini on 67v ja kolmen aikuisen lapsen mummo. Mutta hänellä on myös kaksi alle kouluikäistä lapsenlasta. 

Vierailija
37/135 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pienestä pitäen poika teki selväksi, että minä olen paska ja hänen elämänsä pilaaja, puutuin liikaa tekemisiinsä, olin hirviöäiti. Vuotta nuorempi siskonsa ei nähnyt minua samalla tavalla, meillä oli avoimet välit ja on yhä.

Siksi minusta ei ole ollenkaan outoa, että en hoida pojan lapsia lainkaan, en edes pyydettäessä. Kun teinin suusta tuli riittävän usein, että olen huono äiti, olen pilannut poikani elämän jne., niin ei sitä kovin helposti ryhdy tekemään samoja asioita lapsenlapsensa kanssa.

Kyllä se syy osallistumattomaan isovanhemmuuteen löytyy peilistä, jos lapsi sinne viitsisi vilkaista.

Onpa sinulta epäkypsää toimintaa. Teini-ikäisen rajukin  kapina on kehitysvaihe, jonka ansiosta ihmisestä tulee vanhemmistaan erillinen aikuinen. Järkevä aikuinen tajuaa tämän. Se, että murrosiässä ei kapinoi lainkaan, ei välttämättä ole hyvä asia.

Sinä olet pitkävihainen ja pikkumainen. Itsehän siinä eniten menetät, kun sinulla ei ole suhteita pojan lapsiin. Kylmäsydämistä ja kostonhimoista sekä epäkypsää toimintaa.

Vierailija
38/135 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa-a, paha mennä sanomaan. Itse en hoida omiakaan lapsiani väkivaltaisen isän vuoksi

Yleisesti ottaen ihmiset tekevät elämässään niitä asioita, mistä nauttivat. Miksi lastenlasten tapaaminen voisi olla epänautinnollista? Ehkäpä isovanhempi on tullut itse vanhemmaksi vastoin tahtoaan, tai lapsen kasvatus on pilattu? Käyttäytyvätkö lapsenlapset hyvin, millainen interaktio sisältyy heidän hoidostaan sopimiseen? Päsmäröivätkö vanhemmat hoitoa, kohtelevatko isovanhempia muuten hyvin?

Vierailija
39/135 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saimme ilmeisesti ketjuun lapsiaan ja lastenlapsiaan hoitamattoman isovanhemman 😁

Ja kyllä yhdessä puolison kanssa hoidettiin lapset ihan itse. 

Av-mammeli alkoi uhriutua huolella 😂 Olen edelleenkin se vela, jota inhottaa nämä laiskat mammelit, jotka ulisee ja valittaa joka asiasta, vaikka oma elämänsä on niin helppoa verrattuna aiempiin sukupolviin. Täällähän on satoja anoppienhaukkumisketjuja, suosittelen menemään sinne ulisemaan. Sieltä saat "vertaistukea" saamattomuuteesi.

Vierailija
40/135 |
23.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niillä lapsilla ole mitään tekemistä mummun pikku kerrostalokämpässä. Kotona niillä omat pihat ja muut jutut joita ei voi roudata mummulaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kolme