Älykkyysosamääräni on 139. Välillä on vaikea kestää ihmisiä.
Ihmisten typeryys ja mustavalkoisuus tulee esille erityisesti somessa. Kun se yhdistetään huonoon makuun, alan voida pahoin.
Joku loukkaantuu varmasti kirjoituksestani. Yrittäkää ymmärtää suurin osa ihmisistä on älyllisestä erilaisia kuin minä. Se on välillä rankkaa. Ei tämä ole omahyväisyyttä vaan faktojen tiedostamista.
Kommentit (339)
Vierailija kirjoitti:
En tiedä älykkyysosamääräni, joten en tiedä olenko älykäs. Olen kuitenkin koulutukseltani tekniikan tohtori ja kirjoittanut 8 soveltavan matematiikan tiedekirjaa, joukon tieteellisiä artikkeleita ja tutkimusraporttia, ja tietysti, niinkuin pitääkin, tehnyt toimivan perustieteellisen keksinnön. On siis mahdollista, että en ole sieltä tyhmimmästä päästä eli Gaussin käyrän vasemmalta hännältä.
Mutta et sitten älykkäänä yhtään kyseenalaista näiden testien validiutta? Ehkä sekin kertoo jotain sinusta noista kaikista saavutuksista huolimatta...
Älykkyys on herkkä aihe. Ettei keneliekään vain tulisi paha mieli -hyssyttely rajoittaa keskustelua. Posketon ylpeys omasta älykkyysosamäärästä taas droppaa jotakin asiasta tietävien tunnelmaa Mensan huonosti skaalautuviin sivuihin ja Wikipediaan tutustuminen nostaisi tämänkin keskustelun tasoa.
Älykkyysosamäärällä brassailu tuo mieleen tyypit, jotka muistavat aina mainostaa korkeaa koulutustaan. Kuten jokainen työelämässä vähänkin pidempään ollut tietää, korkeakoulutettu idiootti on edelleen idiootti (pahimmillaan fakki-idiootti).
Käytännössä sosiaalisesti lahjakas henkilö voi päästä yllättävän pitkälle, vaikka olisi tyhmä kuin saapas.
https://www.ruutu.fi/video/4478567
Muutama fakta Mensan sivuilta
-- Mensan testin keskihajonta on nykyään 15. Se on kalibroitu kansallisesti niin, että keskiarvo (gaussin kellokäyrän huippu) on 100.
-- 68% väestöstä mahtuu välille 85 - 115. Suurin osa tuloksista asettuu välille 55 - 145. Mensan jäseneksi voi hakea, jos tulos on 131 tai enemmän (2% väestöstä).
Mensan testin keskihajonta oli aiemmi 24. Voit päivittää sen nykyään käytössä olevaan 15:een seuraavalla kaavalla
X15 = X24*0,625+37,5
Vierailija kirjoitti:
Etkö ihmettele miten somalit pärjäävät hyvin tekemättä mitään? Heillä äo on 49.
Noin ehkä normaalissa testissä, mutta Kelan tukien imemisessä luku on 150+.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä älykkyysosamääräni, joten en tiedä olenko älykäs. Olen kuitenkin koulutukseltani tekniikan tohtori ja kirjoittanut 8 soveltavan matematiikan tiedekirjaa, joukon tieteellisiä artikkeleita ja tutkimusraporttia, ja tietysti, niinkuin pitääkin, tehnyt toimivan perustieteellisen keksinnön. On siis mahdollista, että en ole sieltä tyhmimmästä päästä eli Gaussin käyrän vasemmalta hännältä.
Mutta et sitten älykkäänä yhtään kyseenalaista näiden testien validiutta? Ehkä sekin kertoo jotain sinusta noista kaikista saavutuksista huolimatta...
Teknisesti ottaen, en ole virallisesti älykäs, koska en edes tiedä älykkyysosamäärääni. Näin asian näen. Kuitenkin olen tehnyt toimivan perustieteellisen keksinnön, joka on selkeä osoitus korkeatasoisesta luovuudesta, ja psykologian nyky-ymmärryksen mukaan olisi hyvin epätodennäköistä, että älykkyysosamääräni olisi alle 120.
Vierailija kirjoitti:
Ai olet niin älykäs ettet kestä muiden tyhmyyttä? 🤭😅
Kyllä sen kestää ja pakkohan onkin kestää, mutta se turhauttaa. Erityisesti kun vähemmän älykkäillä ne mielipiteet on todella jyrkkiä ja ehdottomia. Aivan tosissaan vaahdotaan litteästä maasta, uskonnoista, politiikasta, tieteestä yms. Tarpeeksi älykäs ymmärtää oman ymmärtämättömyytensä ja sen ,että kaikkien alojen tietäjä ei voi olla.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on Mensan testin mukaan (muistaakseni) ÄO 135, mutta en työelämässä tai muuallakaan huomaa olevani mitenkään poikkeuksellinen, eivätkä muut ihmiset erityisesti ärsytä minua. Ilmeisesti kaikki me korkean ÄO:n omaavat emme ole uniikkeja lumihiutaleita, joiden on niin vaikeaa olla tavallisten keskuudessa.
Sekin tuntuu erikoiselta, että joillekin älykkyysosamäärä vaikuttaa olevan keskeinen osa identiteettiä. Minä osallistuin testiin vuosikausia sitten osana opiskelukaveriporukan yhteistä haastetta, enkä ole sen koommin testiä tai tulosta juuri pohtinut.
Iso osa mensalaisista ei halua asiasta kertoa lainkaan. Mensan järjestämiin testeihin hakeudutaan monista syistä, yksi on hakea selitystä omalle erilaisuudelle ja siksi se voi olla tärkeäkin osa identiteettiä. Kyllä 135 ao:llä tämä erilqisuus pitäisi huomata, ellet työskentele ja asioi vain todella älykkäiden seurassa. Samoilla paikkeilla on oma äo ja ero monien ihmisten kanssa on ilmeinen. Koko elämänhän tämä ominaisuus seuraa mukana ja ihme on että et mitään olisi huomannut. Siksi epäilen kyllä kovin tätä testiäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai olet niin älykäs ettet kestä muiden tyhmyyttä? 🤭😅
Kyllä sen kestää ja pakkohan onkin kestää, mutta se turhauttaa. Erityisesti kun vähemmän älykkäillä ne mielipiteet on todella jyrkkiä ja ehdottomia. Aivan tosissaan vaahdotaan litteästä maasta, uskonnoista, politiikasta, tieteestä yms. Tarpeeksi älykäs ymmärtää oman ymmärtämättömyytensä ja sen ,että kaikkien alojen tietäjä ei voi olla.
Hyvin sanottu.
Täällä yksi 154:n pisteen testattu. N V 0,2% populaatiosta. Liikaa tavanomaisesta poikkeava äo on työelämässä kirous, toki työstä ja työpaikasta riippuen. Suhteessa alaisiin ja esimieheen se saattaa aiheuttaa ns. kommunikaatiokuilun, jolloin annettu tehtävä, esitetty ajatus tai laadittu raportti ei yksinkertaisesti välitä tarkoitettua informaatiota, ts. vastaanottaja tulkitsee viestin väärin.
Työni eräässä pikkuyrityksessä päättyi tekosyiden varjolla koska toimitusjohtaja, joka on elämänsä ensimmäisessä työpaikassa ja on vain perinyt yrityksen sen perustaneelta isältään on tyhmä kuin saapas ja tahtoo aina olla suuna päänä esillä joka asiassa ja sanoa siitä viimeisen sanan, vaikka ei ymmärtäisi asiasta mitään. Toimitusjohtajaa hännystelee lauma perseennuolijoita, jotka osaavat liehitellen ja valehdellen johdatella häntä ja pyrkivät siten peittämään omia virheitään ja edistämään uraansa.
Toimitusjohtajan väkisin läpiajaman organisaatiouudistuksen ja toimenkuvani lopettamisen seurauksena yrityksen tulos romahti seuraavaan tilinpäätökseen mennessä kolmella neljäsosalla ja noin 20% henkilöstöstä irtisanoutui. Odotan mielenkiinnolla seuraavaa tilinpäätöstä.
Elän yksin, sillä kaikki tapaamani naisenpuolet vaikuttavat kiukuttelevilta kakaroilta. Ehkä jossakin olisi joku minullekin, mutta tilastollinen todennäköisyys kohtaamiseen on loton päävoiton luokkaa, joten siihen ei kannata panostaa. Monta vuotta sitten olin muutaman vuoden salaa yhdessä erään suloisen,neidon kanssa, jolla oli ikää vähemmän kuin puolet omastani. Olimme onnellisia yhdessä, kunnes tuo neito lähti opiskelemaan ulkomaille. Kannustin häntä siihen, sillä hänen onnensa ja tulevaisuutensa merkitsevät minulle enemmän, kuin omani. Maailma muuttuu ja kaikki virtaa - emme tule enää koskaan näkemään toisiamme.
Jos omistat kirveen, se ei yksinään takaa että osaat myös rakentaa hyvän talon.
On täällä muutamia, jotka ymmärtävät selvästi, että miten turhauttavaa kommunikaatio voi joskus olla ihmisten kanssa, jos älykkyysero on liian suuri. Erityisen turhauttavaa on, jos joku on pari askelta jäljessä ja luulee olevansa sen pari askelta edessä. Ja kun näitä tulee koko ajan vastaan, niin pikkuhiljaa ärsytysherkkyys kumuloituu. Ja vaikka keskustelu menisikin ihan mukavasti, niin toisinaan se on hyvin uuvuttavaa. Välillä sitä eksyy tänne ja ihmettelee näitä viestejä ja niiden ajatuskulkuja..suurimman osan mielestä ne lienee on varmaan ihan normaaleja, paitsi muutamien joista jo alussa mainitsin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tsiisus!
Heh, Ap:n painajainen
Luulisi ap:n ratkaisevan noin pienen ongelman ilman vauvapalstalla itkemistä.
Vierailija kirjoitti:
On täällä muutamia, jotka ymmärtävät selvästi, että miten turhauttavaa kommunikaatio voi joskus olla ihmisten kanssa, jos älykkyysero on liian suuri. Erityisen turhauttavaa on, jos joku on pari askelta jäljessä ja luulee olevansa sen pari askelta edessä. Ja kun näitä tulee koko ajan vastaan, niin pikkuhiljaa ärsytysherkkyys kumuloituu. Ja vaikka keskustelu menisikin ihan mukavasti, niin toisinaan se on hyvin uuvuttavaa. Välillä sitä eksyy tänne ja ihmettelee näitä viestejä ja niiden ajatuskulkuja..suurimman osan mielestä ne lienee on varmaan ihan normaaleja, paitsi muutamien joista jo alussa mainitsin.
On sanottu, että jos viestinnän osapuolten äo:t poikkeavat toisistaan yli 15 pistettä, niin viestinnän informaatiota ei välttämättä ymmärretä oikein tai se jätetään huomiotta, koska se vaatisi liikaa ajattelua. Tästä käytetään termiä kommunikaatiokuilu.
Hyvä esimerkki tästä oli eräs entinen alaiseni, mukava mies ja taitava omalla ammattialallaan toistuvissa tehtävissä, mutta muistan, miten jouduin usein selittämään hänelle porras kerrallaan, miksi halusin toimittavan tietyllä tavalla. Minun oli ensin selitettävä osakokonaisuus siten, että hän ymmärsi sen, piti sitä hyvänä ajatuksena ja hyväksyi ajatukseni. Näin oli välttämätöntä toimia kaikkien osakokonaisuuksien osalta ja lopuksi sitoa ne yhteen osoittaen hänelle niiden yhdessä, vaihe vaiheelta johtavan hyvään lopputulokseen, vielä erikseen huomioiden tarvikkeiden luvatut toimitusajat, toimituskokonaisuuden valmistumisaika yms.
Tällaisen alaisen kanssa Auftragstaktik ei toimi, sillä se vaatii miehistöltä tietyn tasoista homogenisuutta monellakin tasolla - ja jos satutte joskus saamaan tällaisen tyypin esihenkilöksenne, niin alkakaa välittömästi etsiä uutta työpaikkaa!
Itse en ärsyynny niinkään ihmisten tyhmyydestä älykkyysosamäärällä mitattuna. Tyhmempikin voi olla ihan kiva ja hyväsydäminen. Enemmän kaihdan aatteellisesti suvaitsemattomia henkilöitä.
Hyvin sanottu.
Täällä yksi 154:n pisteen testattu. N V 0,2% populaatiosta. Liikaa tavanomaisesta poikkeava äo on työelämässä kirous, toki työstä ja työpaikasta riippuen. Suhteessa alaisiin ja esimieheen se saattaa aiheuttaa ns. kommunikaatiokuilun, jolloin annettu tehtävä, esitetty ajatus tai laadittu raportti ei yksinkertaisesti välitä tarkoitettua informaatiota, ts. vastaanottaja tulkitsee viestin väärin.
Työni eräässä pikkuyrityksessä päättyi tekosyiden varjolla koska toimitusjohtaja, joka on elämänsä ensimmäisessä työpaikassa ja on vain perinyt yrityksen sen perustaneelta isältään on tyhmä kuin saapas ja tahtoo aina olla suuna päänä esillä joka asiassa ja sanoa siitä viimeisen sanan, vaikka ei ymmärtäisi asiasta mitään. Toimitusjohtajaa hännystelee lauma perseennuolijoita, jotka osaavat liehitellen ja valehdellen johdatella häntä ja pyrkivät siten peittämään omia virheitään ja edistämään uraansa.
Toimitusjohtajan väkisin läpiajaman organisaatiouudistuksen ja toimenkuvani lopettamisen seurauksena yrityksen tulos romahti seuraavaan tilinpäätökseen mennessä kolmella neljäsosalla ja noin 20% henkilöstöstä irtisanoutui. Odotan mielenkiinnolla seuraavaa tilinpäätöstä.
Elän yksin, sillä kaikki tapaamani naisenpuolet vaikuttavat kiukuttelevilta kakaroilta. Ehkä jossakin olisi joku minullekin, mutta tilastollinen todennäköisyys kohtaamiseen on loton päävoiton luokkaa, joten siihen ei kannata panostaa. Monta vuotta sitten olin muutaman vuoden salaa yhdessä erään suloisen,neidon kanssa, jolla oli ikää vähemmän kuin puolet omastani. Olimme onnellisia yhdessä, kunnes tuo neito lähti opiskelemaan ulkomaille. Kannustin häntä siihen, sillä hänen onnensa ja tulevaisuutensa merkitsevät minulle enemmän, kuin omani. Maailma muuttuu ja kaikki virtaa - emme tule enää koskaan näkemään toisiamme.
Jos omistat kirveen, se ei yksinään takaa että osaat myös rakentaa hyvän talon.
/\
|
Olet kaunis sielu. Toivottavasti tapaan sinut seuraavassa elämässäni.
Vierailija kirjoitti:
Joskus pilkut poistuu. Oliko 13,9?
Taisi olla 1,39...
Vierailija kirjoitti:
Itse en ärsyynny niinkään ihmisten tyhmyydestä älykkyysosamäärällä mitattuna. Tyhmempikin voi olla ihan kiva ja hyväsydäminen. Enemmän kaihdan aatteellisesti suvaitsemattomia henkilöitä.
On ihan jees puhua diipadaapaa ja usein se sujuukin oikein hyvin, mutta yritä puhua toisen kanssa hiukan vaikeammista asioista, kuten vaikka talouspolitiikka tms, niin ongelmat alkavat. Ja jos joudut kerta toisensa perään avaamaan jotain monimutkaisempaa ilmiötä toiselle, niin olen melko varma, että jossain kohdin alkaa turhauttaa. Varsinkin, jos toinen puuttuu epäoleellisuuksiin ja ei ymmärrä isompaa kuvaa. Ja sen seurauksena sitä yrittää valikoida, että kenen kanssa edes yrittää käydä kunnon keskusteluja.
Tietyllä tapaa ehkäpä 110-115 äo:n omaavat (keskijakauma 15) ovat ehkä ärsyttävimpiä. Heillä on käsitys/minäkuva, että he ovat älykkäitä ja sen vuoksi osittain juopuvat siitä. Sitten toisinaan he törmäävät ihmiseen, jolla on +130 äo ja ongelmat alkavat. 110 äo:n neropatti heittää "viiltävää" kommenttia haastavista aiheista ja onkin oikeasti hiukan pihalla, mutta älykkyydestä juopuneena ei osaa hahmottaa sitä. Täällä oli joitakin, joilla oli +130 äo. Olen utelias kuulemaan kommentteja.
Voi kyynel. Mun ÄO ei oo varmaan edes sataa mutta ärsyttää todella muut ihmiset. Tämä aloitus ärsyttää myös.
Eli ei todista mitään. Mot
No minulla on pienempi lukema mutta vaikka olisi alle 100 niin ihmisten sietäminen on rankkaa introvertille.
Vierailija kirjoitti:
Ei sillä siviilielämässä niin merkitystä olekaan. Tilanne on kuitenkin täysin toinen työelämässä, jossa pitäisi saada jotakin hyödyllistä aikaan resurssien ja aikataulutusten puitteissa!
Töissä pitäisi pystyä luottamaan niin alaisiinsa, esimiehiinsä kuin kollegoihinsakin! Jos joukossa on millä hyvänsä noista tasoista hönö, joka tekee muuta kuin on sovittu, ei suoriudu työstään, ei välitä aikatauluista jne. alkavat sulakkeet kuumeta. Ymmärrän oikein hyvin ja oman kokemukseni perusteella ap:ta!
Muistettakoon, että ahkera ja tyhmä on aina paljon vaarallisempi ja enemmän huolta herättävä, kuin laiska ja tyhmä! Se ehtii ,nimittäin saada enemmän vahinkoa aikaiseksi, ennen kuin se huomataan!
Lisäksi mitä enemmän tuolla tomppelilla on kuvitteellista messinkiä kauluksessaan, sitä vaikeammaksi se tekee muiden elämän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ihan jees puhua diipadaapaa ja usein se sujuukin oikein hyvin, mutta yritä puhua toisen kanssa hiukan vaikeammista asioista, kuten vaikka talouspolitiikka tms, niin ongelmat alkavat. Ja jos joudut kerta toisensa perään avaamaan jotain monimutkaisempaa ilmiötä toiselle, niin olen melko varma, että jossain kohdin alkaa turhauttaa. Varsinkin, jos toinen puuttuu epäoleellisuuksiin ja ei ymmärrä isompaa kuvaa. Ja sen seurauksena sitä yrittää valikoida, että kenen kanssa edes yrittää käydä kunnon keskusteluja.
Tietyllä tapaa ehkäpä 110-115 äo:n omaavat (keskijakauma 15) ovat ehkä ärsyttävimpiä. Heillä on käsitys/minäkuva, että he ovat älykkäitä ja sen vuoksi osittai
Olet täysin oikeassa! Valitettavasti, sanoi Sahtivaari!
"Älykkyysosamääräni on 139. Välillä on vaikea kestää ihmisiä."
Tuo 139 on just se alin raja jolloin ei kykene älyllistämään itseään suhteessa muihin ihmisiin.
Mulla on Mensan testin mukaan (muistaakseni) ÄO 135, mutta en työelämässä tai muuallakaan huomaa olevani mitenkään poikkeuksellinen, eivätkä muut ihmiset erityisesti ärsytä minua. Ilmeisesti kaikki me korkean ÄO:n omaavat emme ole uniikkeja lumihiutaleita, joiden on niin vaikeaa olla tavallisten keskuudessa.
Sekin tuntuu erikoiselta, että joillekin älykkyysosamäärä vaikuttaa olevan keskeinen osa identiteettiä. Minä osallistuin testiin vuosikausia sitten osana opiskelukaveriporukan yhteistä haastetta, enkä ole sen koommin testiä tai tulosta juuri pohtinut.