Lapselle nimeksi Ester?
Mitä mieltä? Mielestäni kaunis, ajaton, perinteinen nimi, mutta olkaa nyt rehellisiä - tuleeko siitä kaikille vaan mieleen sanonta "sataa kuin Esterin p*rseestä"?
Kommentit (19)
Kieltämättä ensimmäinen ajatus oli, että täällähän sataa just tuolleen
Joo, toi on eka ajatus. Mäkin olen siis pohtinut tuota nimeä lapselle, mutta se on mielestäni vaikea yhdistää muihin nimiään. Niin ja onkohan siinä lopulta liikaa vahvoja konsonantteja.
Sataa kuin Esterin perseestä.
Esteri oli siipiratasalus, ja siipiratas sijaitsi aluksen peräosassa.
Kaunis kansainvälinen nimi. Ja tarkoittaa tähteä persiankielellä.
Kyseessä on vanha kansanomainen sanonta, joka viittaa Esterin päivään (16.5), jota ilmeisesti on pidetty erityisen sateisena syystä tai toisesta. Samantapaisia sanontoja liittyy muihinkin nimipäiviin, esim. "Marketta vesiperse". "Sataa kuin Esterin perseestä" tarkoittanee siis yksinkertaisesti, että sataa paljon.
Kansanrunousarkisto http://www.finlit.fi/kra/yhteys.htm
Mulle tulee mieleen vanha täti jolla tämä nimi.
Minusta kaunis nimi. Voisin itsekin antaa.
Miten paljon haluat lapsesi kuulevan vittuilua Esterin perseestä?
Minun lapseni on Ester eikä ole 20 vuoteen kuullut mitään vittuilua.
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan viitsi siitä sulle kertoa ettei tule paha mieli.
Estelle?
Mutta kiva nimi Ester on.
Ester on isoäitini nimi. Kaunis minusta ja ehdottomasti olisin antanut oman tyttären toiseksi nimeksi ellei toisella isovanhemmalla olisi ollut etunimeen kauniisti sopiva toinen nimi. Ester on ehdottomasti yksi parhaista nimistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan viitsi siitä sulle kertoa ettei tule paha mieli.
Voit ihan uskoa että nimi ei herätä Helsingissä mitään ihmeellisiä assosiaatioita. Sukunimemme ei ole suomalainen joten yleisin moka mikä etunimen kanssa tulee on se, että siihen lisätään H.
Vierailija kirjoitti:
Sataa kuin Esterin perseestä.
Esteri oli siipiratasalus, ja siipiratas sijaitsi aluksen peräosassa.
Ai että, hyvä kun kerroit. Oonkin miettiny että miten/mistä on saanut sanonta alkunsa
Nimipalsta on nimikyselyjä varten.
Minulle tulee mieleen Ester Toivonen, vuoden 1933 Miss Suomi. Hän oli myös näyttelijä.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/