Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Otitko miehen nimen vai piditkö oman nimesi naimisiin mennessäsi?

Vierailija
22.06.2024 |

Milloin ja minkä ikäisenä menit naimisiin? 

Kommentit (169)

Vierailija
61/169 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan, olin vanhanaikainen. Myönsin jo monesti joten riittää jo hokeminen.

Kun sinä nimenomaan et ollut vanhanaikainen, vaan noudatit NUORTA perinnettä, et vanhaa perinnettä.

Sanoin jo, LOPETA. Jos olisit yhtään viisaampi olisit jo lopettanut tuon ihme jankutuksen. Myönsin jo!!!!!

Vierailija
62/169 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisen sukunimen yhteiseksi nimekseen otti alle kaksi prosenttia kaikista naimisiin menneistä heteropareista vuonna 2020.

Omat nimensä säilytti vajaa neljännes.

Miehen sukunimen yhteiseksi nimeksi otti lähes 60 prosenttia. Kaksoisnimen otti alle viisi prosenttia naisista, ja vain 0,07 prosenttia miehistä.

Samaa sukupuolta olevista pareista yli puolet säilytti omat sukunimensä, ja reilu kolmannes otti toisen puolison nimen yhteiseksi sukunimeksi.

Tiedot selviävät Digi- ja väestötietoviraston Ylelle toimittamista tilastoista.

Koronasta huolimatta vuonna 2020 juhlittiin saman verran häitä kuin tavallisinakin vuosina, jopa edellisvuotta enemmän. Viime vuonna naimisiin meni noin 25 000 paria.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/169 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisen sukunimen yhteiseksi nimekseen otti alle kaksi prosenttia kaikista naimisiin menneistä heteropareista vuonna 2020.

Miehen sukunimen yhteiseksi nimeksi otti lähes 60 prosenttia. Kaksoisnimen otti alle viisi prosenttia naisista, ja vain 0,07 prosenttia miehistä.

Samaa sukupuolta olevista pareista yli puolet säilytti omat sukunimensä, ja reilu kolmannes otti toisen puolison nimen yhteiseksi sukunimeksi.

Koronasta huolimatta vuonna 2020 juhlittiin saman verran häitä kuin tavallisinakin vuosina, jopa edellisvuotta enemmän. Viime vuonna naimisiin meni noin 25 000 paria.

Keskustelu ei koske vain yhtä vuotta.

Vierailija
64/169 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidin omani, koska olin sen jo aiemmin vaihtanut muusta syystä kerran. 

Vierailija
65/169 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan, olin vanhanaikainen. Myönsin jo monesti joten riittää jo hokeminen.

Kun sinä nimenomaan et ollut vanhanaikainen, vaan noudatit NUORTA perinnettä, et vanhaa perinnettä.

Sanoin jo, LOPETA. Jos olisit yhtään viisaampi olisit jo lopettanut tuon ihme jankutuksen. Myönsin jo!!!!!

Ethän sinä myönnä vaan ja kutat valetta loputtomiin. Lopeta se!

Tästedes ilmoitan kirjoituksesi asiattomiksi. Olet ihan seko.

Terv.Vanhanaikainen ihminen saa olla vanhanaikainen.

Vierailija
66/169 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naimisiin kolmekymppisenä, erosin nelikymppisenä. Oman nimen pidin, koska se oli ja on osa identiteettiäni, ei tullut edes mieleen vaihtaa.

Vierailija
67/169 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin miehen nimen tietenkin. Laissa pitäisi kieltää kaksiosaiset nieminen-helminen viritykset. 

Vierailija
68/169 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis oletko miehesi vai isäsi nimellä?

Ei se ole mikään tyttönimi...

Tarkoitatko kysyä, että oletko appesi vai isäsi nimellä? Eihän mieskään ole omalla nimellään vaan isänsä.

Vierailija
69/169 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otin mieheni. Tietenkin. En halua olla eri niminen kuin muu perhe. Isäni sukunimi riitti 35 vuodeksi. Eikä mulla ole mitään skitsoja aiheesta. Kukin tekee miten haluaa, feministeille tämä nyt ei ole edes aiheellista kun niitä ei hirveästi kukaan edes katsele. Enkä ihmettele. 

Kun kerran haluat olla lapsen kaltaisessa alistetussa asemassa niin mitä täällä vingut. Turpa kiinni ja mene siivoamaan keittötä. Itse haluat, ettei sinulla saa olla mielipiteitä.

Vierailija
70/169 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihme tämä on "en missään nimessä ottaisi puolisoni nimeä" -uhoaminen täällä? Mä ainakin voisin hyvin ottaa ja moni on niin lähipiirissäni tehnytkin, että on ottanut puolison nimen. Ei olisi mikään ongelma mulle, tykkäsin et kaikilla on sama sukunimi.

Vierailija
71/169 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman sukunimen pidin. Menin naimisiin 35-vuotiaana. 

Vierailija
72/169 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihme tämä on "en missään nimessä ottaisi puolisoni nimeä" -uhoaminen täällä? Mä ainakin voisin hyvin ottaa ja moni on niin lähipiirissäni tehnytkin, että on ottanut puolison nimen. Ei olisi mikään ongelma mulle, tykkäsin et kaikilla on sama sukunimi.

Voihan se yhteinen nimi olla vaimonkin nimi.

Vierailija
73/169 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai se on uhoamista, jos on erilainen näkemys kuin sulla?

Vierailija
74/169 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhaa tietoa. Oliko se 2022 vai 2023 kun alle 50% otti miehen sukunimen.

Vierailija
75/169 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa naisista on ottanut miehen nimen tai yhdistelmän, ja kappas vaan, tässä ketjussa heistä vain muutama. Taitaa ap vastailla urakalla itse itselleen :D

Tämä. Mun tuttavapiirissä liki kaikki on ottanut miehen nimen ja voisin ottaa minäkin. Tilastot kertoo sen, että miehen nimi otetaan edelleen useimmissa tapauksissa. Sitä ei muuta vauvapalstan muutaman voimaantuneen mamman spämmit.

Vierailija
76/169 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin voi, mutta moni ottaa edelleen miehen nimen. 

Vierailija
77/169 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni pyynnöstä otimme minun sukunimeni käyttöön. Oltiin silloin n. kolmekymppisiä.

Vierailija
78/169 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

27-vuotiaana naimisiin, pidin tietenkin oman nimeni. Ei tullut edes mieleen vaihtaa. Olisi jotenkin todella outoa olla sama nimi kuin appivanhemmilla ja miehen sisaruksilla, haluan kuulua enemmän omaan sukuuni. Lapsilla myös minun nätimpi ja harvinaisempi nimi. 

Vierailija
79/169 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastasin vain siihen että miehen nimi tarvitaan että olisi perheellä sama nimi. Ei tarvita.

Vierailija
80/169 |
22.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastasin vain siihen että miehen nimi tarvitaan että olisi perheellä sama nimi. Ei tarvita.

En määritellyt sukupuolta kommentissani. Silti edelleen miehen nimen ottaminen on yleisestä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kaksi