Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Omat vanhempansa perinyt sukupolvi, joka ei aio jättää omille lapsilleen perintöä

Vierailija
19.06.2024 |

Heti alkuun: kaikki eivät tietenkään ole tällaisia, mutta aika moneen tapaukseen olen törmännyt:

40-50-luvulla syntyneet vanhemmat elivät hyvän aikuisuuden. Työpaikkoja oli, eikä 90-luvun lama koskettanut läheskään kaikkia. Moni sai hankittua mukavan omakotitalon, lasten elämä oli vara maksaa helposti, oli kesämökkiä ja muuta. Moni sai maksettua kohtuulliset asuntolainansa pois hyvin ja rahaa jäi ylimääräiseen. Isovanhemmat saattoivat jopa olla apuna lastenlasten kanssa. Moni 40-50-luvulla syntynyt peri omat vanhempansa, jotka olivat sodan kokeneena eläneet säästeliäästi. Näillä perinnöillä on osteltu kesämökkejä, rempattu koteja, matkusteltu ulkomaille ja tehty mukavia asioita. Osa isovanhempien ikäpolvesta laittoi perintöä jo etukäteen jakoon, jotta tämä 40-50-luvulla syntyneiden sukupolvi saisi siitä apua elämäänsä. Monelle isovanhemmalle oli itsestäänselvyys, että säästyneillä rahoilla tuettiin seuraavaa sukupolvea, jotta heidän elämänsä olisi helpompaa.

Nyt kun tämä 40-50-luvun sukupolvi on tullut ikään, jossa voisivat itse tehdä omien vanhempiensa tavoin eli auttaa nuorempia sukupolvia, ei tämä kiinnosta. Elän itse tätä perus kolme-nelikymppisten arkea ja kenelläkään tutullani isovanhemmat eivät ole tulleet taloudelliseksi avuksi. Kukaan ei ole saanut ennakkoon perintöä tai arjessa taloudellista apua. Vierestä katsotaan, kun omat lapset tuskailevat pätkätöiden, kalliiden asumiskustannusten ja pikkulapsiarjen kanssa, mutta auttaminen ei kiinnosta. Lasten kanssa ei auteta, eikä perheitä tueta taloudellisesti. Sen sijaan itse asutaan tyytyväisinä maksetuissa omistusasunnoissa ja valitetaan, kuinka ei ole tarpeeksi laadukkaita palveluita virkeille eläkeläisille. Sitten ihmetellään, miksi nykyvanhemmat ovat väsyneitä ja stressaantuneita, kun monet kulut ovat paljon kalliimpia kuin aiemmin, eikä yhteiskunnalla ole samanlaisia tukimuotoja vaikka lapsiperheille tai verotuksen muodossa kuin ennen oli. Osalle vanhempansa jo menettäneistä on tullut vielä yllätyksenä, että vanhempi on kuluttanut kaiken omaisuutensa eläessään, eikä nuoremmille sukupolville ole jäänyt mitään. Olenpa kuullut siitäkin, että jotkut näistä 40-50-luvun sukupolven edustajista ovat päättäneet jättää lapsensa perinnöttä ja testamentata omaisuutensa jollekin järjestölle. Kerrassaan ihanaa toimintaa. Mieluummin minä soisin sen perinnön menevän niille lapsille kuin jonkun järjestön pohjattomaan kaivoon.

Kommentit (490)

Vierailija
321/490 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän suvussa on kunnia-asia että seuraavalle sukupolvelle jää enemmän kuin itse on perinyt vanhemmiltaan. Ovat vanhempani perivät yhteensä n. 40 ha metsää, omakotitalon ja pienen kesämökin. Kesämökki siirtyi jo minulle ja veljelleni, samoin saimme valmistuttuamme molemmat käsirahan asunnon ostoon ja tulevaisuudessa perimme omakotitalon, sijoitusasunnon ja 50 ha metsää. Myös rahaa ja osakkeita on tulossa. Tämä kaikki on käsitelty perheen kesken jo monta kertaa ja veljeni kanssa olemme sisäistäneet että voimme kyllä myydä nämä omaisuuserät mutta saman verran varallisuutta toisessa muodossa meidän pitää jättää omille lapsillemme. Kumpikin meistä on säästänyt omille lapsilleen jo käsirahan talon ostoon ja kaikki aikomus on toimia kuten omat vanhempamme, isovanhempamme jne.

Miehen suvussa hänen äitinsä peri merkittävän omaisuuden, satojatuhansia osakkeissa, asunto-osakkeen, kesämökin yms. Mökki ja asunto-osake on myyty, rahat kä

90 ha metsää on vähän sama kuin nallepuhin puolen ha metsä. Puuhapalsta. Mikäs se puuston määrä siellä on? 

Vierailija
322/490 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Omille lapsilleen he eivät kustantaneet mitään. Perintö menee suurimmaksi osaksi veljelleni. Tyttärenä tässä mietin, että jääkö minulle muuta kuin luu käteen. Lapsenlapsia ei hoidettu, omat kesät vietin mummuloissa. Omat lapseni eivät halua mennä vanhemmille, koska he eivät tunne omia isovanhempiaan".

Olet surkea kitisijä ja kadehdit veljeäsi.

Mikä on oma osuutesi siihen, etteivät lapsesi tunne isovanhempiaan?

Ööö.. jos isovanhempia ei ole kiinnostanut tyttären lapset? Ja ihan tottako joku kehtaa väittää että poika on arvokkaampi kuin tytär? Eikö tulisi olla tasapuolinen kaikille lapsillensa? En yhtään ihmettele että tytär "kitisee ja kadehtii", eiköhän tuo asetelma ole ollut olemassa jo lapsuudesta asti. Miten sellaista voi puolustella? T: Ainoa lapsi jolle kävi hyvin, silti ymmärrän niitä joita on kaltoinkohdeltu.

No tuossa tuo "kitisijä" perii jo vanhempiaan, vaikka he ovat vielä elossa. Tuossa minusta kuuluu läpi enempi marttyyri. Miksi muka veli perii lähes kaiken?

Mikä on se syy, että tyttären lapset eivät kiinnosta vanhempia. Tuossa on vain tyttären näkemys vanhemmistaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/490 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen totaalisen eri mieltä lähes kaikkien ketjun kirjoittajien kanssa. Vanhemmilla on kaikki oikeus nauttia omaisuudestaan, elää mukavaa elämää. Minua ei haittaa vaikka vanhemmat tuhlaisivat kaiken rahansa, sehän on heidän. Kunhan eivät jätä velkaa niin ihan sama. Jokainen on oman onnensa seppä. 

Nämä sepät vaan  takoivat eläkkeensä muiden maksettaviksi

Vierailija
324/490 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihme vänkäämistä. Kyllä, Suomi on aina ollut köyhä maa jne, kuitenkin on aina ollut myös sukuja joissa rikkautta tai korkampaa varallisuutta on ollut. Näistähän tässä puhutaan, ei köyhistä. Ja itse käsitin että villakoiran ydin on se miksi osa vanhemmista haluaa lapsilleen huonompaa kuin itse on saanut. Miksi tästä ei saisi puhua?

Aika harva ap:n ikäinen saa vanhemmiltaan vähemmän mitä omat vanhemmat sai vanhemmiltaan. Monilla tuntuu olevan ylimitoitetut luulot ihmisten elintasosta ennen.

Eiköhän ihmiset kuitenkin tiedä oman perheensä tai sukunsa varallisuuden ja historian.

Vierailija
325/490 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihme vänkäämistä. Kyllä, Suomi on aina ollut köyhä maa jne, kuitenkin on aina ollut myös sukuja joissa rikkautta tai korkampaa varallisuutta on ollut. Näistähän tässä puhutaan, ei köyhistä. Ja itse käsitin että villakoiran ydin on se miksi osa vanhemmista haluaa lapsilleen huonompaa kuin itse on saanut. Miksi tästä ei saisi puhua?

Eli puhutaan suomalaisista,  jotka saivat perinnöksi miljoonan,  mutta kuoltuaan lapsensa saavat perinnöksi vain 10 000e? Ihmisistä,  jotka hassasivat  990 000e kaikkeen turhuuteen?

Minä tästä poistunkin ketjusta. En tunne ainoatakaan tällaista tapausta.  🤣🤣🤣🤣

Vierailija
326/490 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fidut ne mitään perineet. Moni sai kotitilaltaan lehmän mennessään naimisiin. Sodan jälkeinen sukupolvi teki helvetisti töitä, että sai tämän yhteiskunnan tämmöisille ilmaista rahaa vinkuville ihmisille rakennettua.

Kohta voi olla aika,että ihan itse joutuu työtä tekemällä omaisuutensa hankkimaan. Koska sillä raatamisella hankittu omaisuus alkaa jo homehtua.

Kuitenkin näiden työnsankareiden piti maksattaa eläkkeensä muilla.

Vierailija
327/490 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

OVAT APN KALTAISET ELÄTTÄNEET JA KOULUTTANEET SIIHEN NE RAHAT OVAT MENNEET. VIELÄKÖ LISÄÄ HAAVEILET. MENE TÖIHIN.

Vierailija
328/490 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli puhutaan suomalaisista,  jotka saivat perinnöksi miljoonan,  mutta kuoltuaan lapsensa saavat perinnöksi vain 10 000e? Ihmisistä,  jotka hassasivat  990 000e kaikkeen turhuuteen?

Minä tästä poistunkin ketjusta. En tunne ainoatakaan tällaista tapausta.  🤣🤣🤣🤣

Niin, ketjussa on alun alkaenkin ollut kyse ihmisistä, jotka ovat itse saaneet mojovia perintöjä, mutta eivät suo samaa lapsilleen. Ei persaukisista, kuten suurin osa palstalla vaikuttavista eläkeöyhöttäjistä tuntuu olevan.

Vierailija
329/490 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun suku on äidin puolelta ollut kyllä aika pienituloista. Äitini peri mummilta vain pienen osan kesämökistä. Isän puolelta isäni peri aikoinaan isovanhemmiltani kerrostalo-osakkeen sekä kesämökin. Nyt isäni on kuollut ja päätin luopua perinnöstä, jotta en joudu maksamaan perintöveroja. Perintö menee siis omille lapsilleni pesämunaksi. Olen ollut itse ahkerasti työelämässä, mutta mikään säästäväinen en ole. En tarvitse mitään kesämökkejä tai muutakaan. Elelen näillä palkkatuloilla ihan mukavaa elämää. Enemmän omat lapseni niitä rahoja siinä vaiheessa tarvitsevat kun muuttavat joskus omilleen.

Vierailija
330/490 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika harva ap:n ikäinen saa vanhemmiltaan vähemmän mitä omat vanhemmat sai vanhemmiltaan. Monilla tuntuu olevan ylimitoitetut luulot ihmisten elintasosta ennen.

Eiköhän ihmiset kuitenkin tiedä oman perheensä tai sukunsa varallisuuden ja historian.

Jos luet aloituksen, siinä puhutaan sukupolvista. Ap kuvittelee, että suuret ikäluokat sai isot perinnöt ja laittoi ne haisemaan. Mikään ei voisi olla kauempana totuudesta. 

Vierailija
331/490 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän ohiksena mutta ei vanhemmilla aina tarvitse olla hirmu omaisuuttakaan jos haluavat lastensa elämän turvata. Esimerkiksi vakuutuksilla voi saada kivan rahan lapsillensa sitten kun aika jättää. Jos haluaa.

Vierailija
332/490 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos luet aloituksen, siinä puhutaan sukupolvista. Ap kuvittelee, että suuret ikäluokat sai isot perinnöt ja laittoi ne haisemaan. Mikään ei voisi olla k

Monelle kuitenkin todellisuutta. Siitähän sinä et tiedä, köyhästä suvusta kun olet ja sellaisena sukunne myös pysyy.

Vierailija
333/490 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi muka veli perii kaiken - no nimenomaan, miksi? Epäreiluja perheitä on.

Vierailija
334/490 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helvetin laiskaa nyky nuoriso ja kaikki pitäisi saada tyhjästä. Alkakaa kerään ja kituuttamaam omat "perintönne" .

Eivät he tiedä kuinka nuukasti eläen ja kaikista perustarpeistakin tinkien esivanhemmat jotain omaisuutta sai kerättyä.

Isovanhempani tienasi lisätienestiä marjastamalla, vihtoja myymällä yms. Missään ei matkusteltu eikä viihteeseen laitettu rahoja. Vaatteita paikattiin ja ommeltiin itse. Kotipihassa kasvatettiin syötävää.

Näiden kaikkensa yrittäneiden ja raataneiden omaisuutta sitten himoitaan odotellen että ne kuolevat viimeisetkin äkkiä pois että jäisi mahdollisimman paljon nuorisolle kalliiseen viihde-elämään, pikaruoka, festari ja matkustelemiseen.

Nykynuoriso ei osaa tehdä mitään eikä edes nappia tai vetoketjua ommella. Pula-ajoista ei tiedä yhtään mitään eikä niistä kauhean kauaa

Kyllä minun 50-luvulla syntynyt äitini sai joitakin satoja tuhansia, jotka erittäin säästeliäs mummini varta vasten hänelle keräsi. isovanhempani ei varmaan juuri mitään perinyt, ja olivat keskituloisissa (tai jopa alle) ammateissa. Isovanhempieni aikaan oli vain kunnia-asia kerätä perintöä seuraavalle sukupolvelle. Äitini vain naureskelee, että taitaa kuluttaa kaiken itse (mikä on ihan käsittämätöntä, kun olemme kuitenkin muuten hyvissä väleissä ja vietetään aikaa yhdessä).

Vierailija
335/490 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos luet aloituksen, siinä puhutaan sukupolvista. Ap kuvittelee, että suuret ikäluokat sai isot perinnöt ja laittoi ne haisemaan. Mikään ei voisi olla k

Voi hyvänen aika. Kun tässä keskustellaan ja ihmetellään juuri niistä jotka perivät. Niitäkin on.

Vierailija
336/490 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

OVAT APN KALTAISET ELÄTTÄNEET JA KOULUTTANEET SIIHEN NE RAHAT OVAT MENNEET. VIELÄKÖ LISÄÄ HAAVEILET. MENE TÖIHIN.

Nuorempien rahoilla. Ei itse tarhinnut maksaa eläkettä vaan se jätettiin nuorempien maksettavaksi. Nuoremmat elättävät ja kouluttavat myös lapsensa, mutta elättävät myös kiittämätöntä eläkekavaltajien ikäpolvea. 

Vierailija
337/490 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänelle jonka äiti naureskelee ettei taida jättää mitään vaan kuluttaa itse kaiken: toivottavasti se on vain kummallista huumoria. Oma äitini puhui jo kun olin reippaasti alle kouluikäinen ettei jätä lapsillensa mitään vaan laittaa kaiken hyväntekeväisyyteen, jättipä kuitenkin kaiken. Samaa toivon sinulle <3

Vierailija
338/490 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun isä ei saanut mitään vanhemmiltaan. Ei jäänyt mitään jaettavaa, kun sisaruksiakin oli melkein 15. Äitini oli melkein 60 kun peri sisarustensa kanssa vanhempansa. Joku 10 000 per naama ja pieni rmt keskellä ei mitään, joka on nyt "suvun mökki" jota käyttää yksi tädeitäni. Ei noilla perinnöillä vanhempieni elintaso kohonnut yhtään. 

Se mitä heillä nyt on, niin käyttäköön itseensä. Mua ja siskoani ovat kyllä auttaneet rahallisesti esim opiskeluaikoina, nykyään pärjätään hyvin ilman apua. Mun elintaso on korkeampi kuin vanhemmillani mun ikäisenä. 

Vierailija
339/490 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku täällä kommentoi, miten moni 40- ja 50-luvulla syntynyt joutui jakamaan perinnön sisaruslauman kanssa. Ei tämäkään aina pidä paikkaansa. Ei tuolloinkaan kaikilla ollut enää suurta perhettä. Osalla saattoi olla 1-2 sisarusta. 

Ja kun osa sanoo, että perinnöksi saattoi jäädä vaikka omakotitalo muuttotappiopaikkakunnalta. Omalla äidilläni oli tällainen tilanne 2000-luvun alussa. Perivät vanhemmilta omakotitalon muuttotappiopaikkakunnan keskustasta. Talo meni heti kaupaksi hyvään hintaan. Jos sama talo olisi nykyisin kaupan, siitä saisi murto-osan tuosta myyntihinnasta. Eli jos ennen siitä sisarusten kanssa jaetusta omakotitalosta jäi kuitenkin jokainen reilusti plussalle, niin nykyään käteen saattaisi jäädä jokunen kymppitonni. Eli se perintö, mikä joskus oli vielä oikein hyvä, ei ole sitä enää.

Jep. Ja oman äitini 6 sisaruksesta 4 kuoli lapsettomina ja ennen vanhempiaan.

Vierailija
340/490 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sukupolvesta joo, mutta niistä yksilöistä jotka saivat kunnon perinnön. Ihan selvästi se siinä sanotaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kuusi