Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Meidät kutsuttiin mökille mutta omilla eväillä

Vierailija
19.06.2024 |

Itse olen jotenkin pöytistynyt juhannuskutsusta. Kyseessä on tosiaan KUTSU, emme ole änkemässä. Miehen kaveri isännöi muutamaa pariskuntaa. 

Olin itse jo miettinyt että leipoisin koko porukalle jotain suolaista ja jotain makeaa, ellei muita toiveita tule. Siis vaikka että tuokaa lihaa tai salaattia tai kanaa koko porukalle. No nyt selvisi että pyyntö oli jokaisen tuovan sen mitä itse syö. 

Kykenen kyllä noudattamaan tätä, ei siinä mitään. Mutta vieras mökki niin en tiedä onko siellä millaiset tavat vaikkapa jääkaapin, grillin tai mikron suhteen. Omissa piireissä kun kutsutaan kylään tai mennään porukalla johinkin, syödään yhdessä. Ruoka voi olla yhteisesti tehtyä tai isännän/emännän hoitamaa. Mutta jokainen syö omia eväitään miten sattuu? Ei sovi omaan ajatukseen mukavasta juhlan vietosta. 

Mennään näillä ohjeilla, talossa talon tavoilla. Mutta onko tämä yleinenkin tapa? Kehtaanko itse syödä vaikkapa mansikoita ja itse tehtyä suolaista piirakkaa jos toiset vetää lidlin hodareita? Itselleni nuo olisivat siis normaaleita eväitä esim road tripillä ja mieheni on noiden hodareiden ystävä..

Kommentit (169)

Vierailija
141/169 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh. Miksi tehdä tälläsiestäkin asiasta hirveä ongelma?   Ainakin ne juhlat mihin olen osallistunut, ja varsinkin kaveri-illanistujaisissa on käytäntönä 2 vaihtoehtoa.  

Jos kutsu ei ole nyyttäri periaatteella, niin kutsuja kysyy kutsutuilta ainoastaan terveydelle haitallisista ja vaarallisista ruoka-aineista, että ne voidaan joko karsia pois, tai mahdollisuukisen mukaan laittaa erikseen tarjolle, josta voi sitten lisätä omalle lautaselle, ja toki yksi kasvisvaihtoehto löytyy " menusta" aina..    Tämä on ollut erittäin toimiva ja hyvä ratkaisu, ja silloin he, jotka sitten ovat niitä aatesyöjiä, tuovat omat ruokansa jos muutoin tarjolla oleva ei kelpaa.   Tämä on ollut jo vuosia kaveriporukoissa käytäntö ja kukaan ei ole sitä kyseenalaistanut ja siksi varmaankin niiden järjestäminen vuoronperään on sujunut ongelmitta.

Toinen on sitten nyyttäri-tyyliset/ omat eväät, johon jokainen tuo jotain.  siinäkin toki hyvä tapa on vähän edes kuulostella, että jos on paljonkin tiettyä allergiaa, niin ei sitten osta kaikkea sen allergisoivan aineksen mukaan.    Ja tietenkin sitten, jos ne on ne omat eväät, niin se on silloin jokaisen oma asia, syökö itse vai antaako maistiaisia muille. 

Vierailija
142/169 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se niin on että se joka kutsuu vieraita kotiinsa myös tarjoaa ruuat ja juomat. En ikinä kehtaisi ehdottaa tuollaista järjestelyä. 

3 päivää aamaiset, lounaat ja päivälliset sekä välipalat? Vaikka nyt 10lle hengelle? itse oon 25v viettänyt juhannusta 4 ystäväperheen kanssa (kaikilla lapsia eli meitä on yleensä pöydässä 19 henkeä), ja erinomaisesti on toiminut se, että emäntä miettii menuun ja jakaa ostokset kaikille perheille, jotka sitten tuo oman listansa tullessaan. Samoin toimitaan juomien kanssa. 

Miksi aina emäntä? Miehen kaveri on kutsunut omia kavereitaan vaimoineen kylään, ja emännän pitäisi suunnitella ruokalista huomioiden kaikkien ruokavaliot ja makumieltymykset.. Hirveä homma. Siis onhan se ihan tosi kiva mennä valmiiseen pöytään jos joku on (huolella) suunnitellut kaiken, mutta onhan sellainen tosi työlästä ja vaikeaakin, jos ei ole tottunut. 

Ihan ok että tuttuja voi kutsua pienemmälläkin kynnyksellä ja vaivannäöllä. Kutsuja päättää minkä verran haluaa panostaa ja kutsutut voi sitten päättää tuleeko vai ei. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/169 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poikaporukalla oltu vuosikausia mökillä ja jokainen tuonut omat makkarat oluen kyytipojaksi (joka ollut pääosassa)? Nyt on emännät elämässä eikä osata ajatella muita tapoja, vaikka mahdollista olisi syödä sen alkoholin seurana hyvää ruokaakin?

Luultavasti juurikin näin! Mutta ei kai siinä mitään, itse ottaisin sitten tosiaan ne omat makkarat ja asia olisi sillä selvä.

En kyllä siitäkään tykkäisi jos vastaavassa tilanteessa minun pitäisi alkaa yhteiskokkaamaan mieheni kaverien eukkojen kanssa kun en heitä edes oikein tunne. Kaikilla olisi kuitenkin eri näkemys keittiössä hääräämisestä ja ruuasta ja ihan kaikesta. Omien kaverien kanssa yhteiskokkaus on ihan jees.

Siis juhannuksenakin muijat kokkaavat ja ukot ryyppäävät ja syövät vaan. Jep jep!

Vierailija
144/169 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poikaporukalla oltu vuosikausia mökillä ja jokainen tuonut omat makkarat oluen kyytipojaksi (joka ollut pääosassa)? Nyt on emännät elämässä eikä osata ajatella muita tapoja, vaikka mahdollista olisi syödä sen alkoholin seurana hyvää ruokaakin?

Luultavasti juurikin näin! Mutta ei kai siinä mitään, itse ottaisin sitten tosiaan ne omat makkarat ja asia olisi sillä selvä.

En kyllä siitäkään tykkäisi jos vastaavassa tilanteessa minun pitäisi alkaa yhteiskokkaamaan mieheni kaverien eukkojen kanssa kun en heitä edes oikein tunne. Kaikilla olisi kuitenkin eri näkemys keittiössä hääräämisestä ja ruuasta ja ihan kaikesta. Omien kaverien kanssa yhteiskokkaus on ihan jees.

Siis juhannuksenakin muijat kokkaavat ja ukot ryyppäävät ja syövät vaan. Jep jep!

Juu, ukko kutsuu lauman kavereita kylään ja odottaa että kyllä nainen järjestää pöperöt pöytään kun hän lämmittää saunan. Perus. 

Vierailija
145/169 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän on hyvä käytäntö ja varmasti ainoa toimiva isommalla porukalla, ellei isäntäväki ole ökyrikkaita ja pystyviä sekä halukkaita tarjoamaan kaikille kaikkea niin, että pöydät notkuvat aamusta iltaan. 

Kenenkään ei tarvitse maksaa toisten syömisiä, kun jokainen syö omia eväitään. 

Kukaan ei pysty lokkeilemaan tai rohmuamaan kaikkea. 

Kukaan laiskimus ei voi käydä valmiiseen pöytään osallistumatta valmistukseen. 

Kukaan ei joudu olemaan nälissään siksi, että muut tuovat ja tekevät ruokaa älyttömän vähän tai jotain niin outoa sienimuhennosta tai soijavanukasta, ettei halua syödä. 

Kaikkien erikoisruokavaliot ja allergiat tulee hoidettua oikeaoppisesti, mutta muiden ei tarvitse rajoittaa syömisiään yhden takia. 

Kaikki saavat syödä oman ruokarytminsä mukaisesti. Kukaan ei kitise nälkää klo 16, kun voi syödä silloin. Ja iltasyöjät saavat syödä illalla. Napostelijat voi puputtaa vaikka koko päivän. 

Kaikki ei lankea isäntäväelle organisoinnista toteutukseen, joten hekin voivat nauttia juhannuksesta. 

Otan tämän tulevaisuudessa käyttöön, kiitos vinkistä!

Vierailija
146/169 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tummelia ja kortonkeja koko porukalle.

Vierailija
147/169 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi on hankalaa! Yleensä isäntäväki tarjoaa ainakin salaatit ym. lisukkeet ja aamiaistarvikkeet (ja vieraat mahdollisesti osallistuvat näiden kustannuksiin). Siihen olen törmännyt, että pyydetään viemään omat grillattavat. Usein siinä käy kuitenkin niin, että ihmiset menevät pieniin porukoihin joilla niitä makkaroita ja lihoja sitten ostellaan. Olen joskus yksin vienyt makkarapaketin, halloumipaketin ja kesäkurpitsan joita grillailin, ja lopulta tuomisia kuitenkin vaihdeltiin. Enhän mä yksin olisi kuitenkaan jaksanut noita kaikkia syödä. Salaatit, jälkkäri ja aamiaiset tulivat talon puolesta. Eivät halunneet korvausta joten vein heille lisäksi viinipullon, tuoreen leivän ja kahvia tuliaisena.

Todella omituista jos ei edes aamiaista syödä "yhteisestä pöydästä". Tästä kannattaa kyllä kysyä. Kiva kuljetella omia leipä- ja voipaketteja ja mehuja 1-2 yön takia.

Vierailija
148/169 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä kuulostaa erikoiselta kyllä siksikin, että jos ollaan useampi päivä, tai edes yön yli, ja ilmoitetaan että kaikki tuovat omat eväänsä. Tässä saattaa käydä niin, että (oletuksena, että pariskuntia on neljä) mökillä on

- neljä leviterasiaa, neljä pakettia paahtoleipää, neljä leikkelepakettia, neljä kahvipakettia, neljä maitopurkkia, neljä litran jogurttipurkkia jne. aamupalalle

- neljä kulhoa kotona valmiiksi tehtyä salaattia 

- neljä pakettia samaa kaupan valmissalaattia

- neljä pakettia erilaisia lihoja

Ja niin edelleen. Missä nuo kaikki levitteet, maidot ym. säilytetään? Minkä kokoinen jääkaappi mökillä on, vai tuoko jokainen oman kylmälaukkunsa?

Kustannuksia on ok jakaa, eikä sälyttää kaikkea isäntäväen niskoille, mutta jostakin olisi hyvä yhteisesti sopia. Esimerkiksi pariskunta A tuo aamiaistarvikkeet, pariskunta B lihat, pariskunta C salaatit ja oheistarvikkeet (kastikkeet ym., pariskunta D piirakkaa, pullaa tms. kahvin kanssa ja vaikkapa mansikoita ym. Tämä nyt karkea esimerkki, mutta ei käy niin, että kaikkea on suuri määrä, kuten noita margariinirasioita. 

Ja sitten, jos jollakin on jokin erityisruokavalio, hän tuo itse omat grillattavat tms. Itse olen kasvissyöjä, eikä tämä ole ollut minulle koskaan ongelma. Tuon jotain kaikille yhteistä, esim. leivon piirakan ja teen salaatin, ja tuon lisäksi omat grillattavat, ja voin ottaa ruoalla jonkun toisen tuomia perunoita ja grillattuja maisseja. Noin esimerkkinä. 

Tässä, että mitään ei sovita, on se riski, että mökin jääkaappi täyttyy tosiaan näistä samoista tuotteista, joita jokainen tuo, ja aina on sitten se lokkeilun riski, että yksi tuo itselleen pari pakettia makkaraa, ja syö sitten muiden aamupalatarpeita ja salaatteja. Itselleni on mieleen jäänyt juhannus, jossa oli kahden perheen kanssa sovittu ja jaettu yhteiset syötävät, ja ruokarajoitteiset kuten minä kasvissyöjä, varasivat itselleen omat tarpeensa. Juhannuspäivänä yksi nelihenkinen perhe keksi tulla myös mökille mukanaan yksi skumppapullo. Söivät toki meidän laittamia ja maksamia eväitä hyvällä ruokahalulla, ja joivat toki viiniä ja oluttakin, ja lapset toki lapsille varattuja herkkuja. 

Vierailija
149/169 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa jatkossa valita erityisesti juhlaseura samoista sosio-ekonomisista piireistä. 

Vierailija
150/169 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy sanoa että en tykkäisi itsekään tuosta tyylistä. Minulle sekä tuttavapiirilleni (kaverit ja sukulaiset) juhlissa tärkeää on ruoka. Joulu tulee jouluruuista, syntymäpäivillä on tarjolla hyviä leipomuksia ja juhannuksena grillataan parempaa kuin arkena. Olisi painajaista viettää juhannusta kalja+sipsipussi -seurassa. 

Toki saa meillä juoda alkoholiakin, ja nuorempana sitä kului enemmän. Mutta oli se silloinkin vain yksi juhlaan kuuluvista asioista, ei päätähti ja ainut ravinto. 

Vierailija
151/169 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huoh. Miksi tehdä tälläsiestäkin asiasta hirveä ongelma?   Ainakin ne juhlat mihin olen osallistunut, ja varsinkin kaveri-illanistujaisissa on käytäntönä 2 vaihtoehtoa.  

Jos kutsu ei ole nyyttäri periaatteella, niin kutsuja kysyy kutsutuilta ainoastaan terveydelle haitallisista ja vaarallisista ruoka-aineista, että ne voidaan joko karsia pois, tai mahdollisuukisen mukaan laittaa erikseen tarjolle, josta voi sitten lisätä omalle lautaselle, ja toki yksi kasvisvaihtoehto löytyy " menusta" aina..    Tämä on ollut erittäin toimiva ja hyvä ratkaisu, ja silloin he, jotka sitten ovat niitä aatesyöjiä, tuovat omat ruokansa jos muutoin tarjolla oleva ei kelpaa.   Tämä on ollut jo vuosia kaveriporukoissa käytäntö ja kukaan ei ole sitä kyseenalaistanut ja siksi varmaankin niiden järjestäminen vuoronperään on sujunut ongelmitta.

Toinen on sitten nyyttäri-tyyliset/ omat eväät, johon jokainen tuo j

Luitko aloitusta? Ap:n juhannuksena jokainen pariskunta tuo mukanaan oman kahvipaketin, oman kahvimaidon, oman levitteen, oman pihvipaketin, oman salaatin Ei yhtään verrattavissa nyyttäreihin. Onhan tuo omituista että grillin ääressä avataan viisi pakettia kanaa joista jokaisesta jää puolet syömättä, ja viikonlopun jälkeen heitetään neljä voirasiaa pois ellei isäntäväki halua pitää mökilläään kaikkia viittä voirasiaa loppukesää

Vierailija
152/169 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni jokainen voi tuoda omat suosikkiruokansa/juomansa ja lisäksi yhteiseen pöytään sopivaa tarjottavaa. Isäntä/emäntä voivat toki esittää toivomuksensa ja vieraat kysyä mitä voisi tuoda! Olen ollut vieraana mökillä kun kaikkien lihat grillattiin samaan aikaan. En saanut yhtäkään palaa kanafileistä mitä toin - ne menivät muiden suihin. Jätin syömättä muiden tuomat valmiiksi marinodut läskiset/luiset possut.

Vierailija
153/169 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä taas se perhe, joka pöyristyy asiasta kuin asiasta?

154/169 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

onpa erikoista.

Vierailija
155/169 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ollut kavereiden kanssa kolme eri mallia:

1) Mökki-isäntä ja emäntä hankkivat ruuat ja mahdollisesti myös ruokajuomat ja jakavat kustannukset osallistujien kesken. Tämä on tietenkin järjestäjille melko työlästä, mutta ruokien säilytystilan riittävyyden varmistamiseksi helpoin. 

2) Nyyttärit niin, että vähän on sovittu, kuka mitäkin tuo. 

3) On jaettu vastuupäivät tai vastuuateriat tasan niin, että jokainen perhe/pariskunta hoitaa omalla vuorollaan ruuat koko porukalle. Siis sekä hankinnan, että valmistelun. (Yhdessä sovitaan voit, mausteet, kahvit jne. kuka tuo mitäkin.) Tässä mallissa jakaantuu myös ruuan valmistus- ja tiskivuorot kätevästi. 

Itse kokisin tuon "jokainen tuo omat eväät" todella hankalaksi. Kylmäsäilytystila ei riitä. Mitään yhteistä tekemistä ei oikein voi suunnitella, kun aina on joku vuorollaan kokkaamassa omia eväitään. Kaikki tuskin yhtäaikaa pystyy pöperöitään lämmittämään. Lisäksi lähes kaikki lihapaketit on niin isoja, että olisi pariskunnalle liikaa - hirveästi menisi hukkaan tai kaapit olisi täynnä puolikkaita paketteja.

Vierailija
156/169 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan siinä on se että olis kiva nähdä mutta saldon tili aika lähellä nollaa,niin jos ette halua nälässä olla?

Vierailija
157/169 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku ruokien tarjoaminen on ihan ok, jos se mökkeily on vastavuoroista, mutta jos kellään muulla ei ole mökkiä. Toisaalta elämää ei tarvitse tehdä vaikeaksi ja mennä helpomman kautta eli ottaa niiden voileipätarvikkeiden sijaan puuropaketin tai kysyä reippaasti muilta. Usein, jos tähän kuvioon päädytään, niin porukassa on joku pihi lokki, joka ei osallistu ruokien ostoon tai ostaa paketin makkaraa ja sixpackin - näitä on ihan sellaisissa "hienommissakin" naisissa.

Vierailija
158/169 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se niin on että se joka kutsuu vieraita kotiinsa myös tarjoaa ruuat ja juomat. En ikinä kehtaisi ehdottaa tuollaista järjestelyä. 

Maksaisit siis 15 hengen juhannusruoat ja juomat.

Eikö olisi isännän/emännän helpointa tehdä lista joilla kattaa juhannusruoat ja josta jokainen tulija valitsee mitä tuo- ei tule kymmentä margariinirasiaa

Vierailija
159/169 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai emännätkö kokkaa muttei isännät?

Vierailija
160/169 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopiminen yhteisistä ruuista, mitä syödään, kuka tuo mitäkin, kuka tekee mitä yms on ihan hiton raskasta. Jos ruuan ostaminen ja laittaminen on taas täysin mökin omistajan vastuulla, niin se on tosi kallista ja aikaa vievää, voi jäädä sen takia koko juhannuskutsu laittamatta. Hän haluaa viettää aikaa teidän kanssanne, mutta ei hyöriä keittiössä! Ihan ymmärrettävää, kai kutsujakin saa viettää rennon juhannuksen, tarjoaahan hän sentään puitteet!

Ja kun mietit onko grilliä ja mikroa, niin mitäpä jos vaikka laittasit viestiä mökin omistajalle..? Vai onko ihan hullu ja älytön ajatus??

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän seitsemän