Meidät kutsuttiin mökille mutta omilla eväillä
Itse olen jotenkin pöytistynyt juhannuskutsusta. Kyseessä on tosiaan KUTSU, emme ole änkemässä. Miehen kaveri isännöi muutamaa pariskuntaa.
Olin itse jo miettinyt että leipoisin koko porukalle jotain suolaista ja jotain makeaa, ellei muita toiveita tule. Siis vaikka että tuokaa lihaa tai salaattia tai kanaa koko porukalle. No nyt selvisi että pyyntö oli jokaisen tuovan sen mitä itse syö.
Kykenen kyllä noudattamaan tätä, ei siinä mitään. Mutta vieras mökki niin en tiedä onko siellä millaiset tavat vaikkapa jääkaapin, grillin tai mikron suhteen. Omissa piireissä kun kutsutaan kylään tai mennään porukalla johinkin, syödään yhdessä. Ruoka voi olla yhteisesti tehtyä tai isännän/emännän hoitamaa. Mutta jokainen syö omia eväitään miten sattuu? Ei sovi omaan ajatukseen mukavasta juhlan vietosta.
Mennään näillä ohjeilla, talossa talon tavoilla. Mutta onko tämä yleinenkin tapa? Kehtaanko itse syödä vaikkapa mansikoita ja itse tehtyä suolaista piirakkaa jos toiset vetää lidlin hodareita? Itselleni nuo olisivat siis normaaleita eväitä esim road tripillä ja mieheni on noiden hodareiden ystävä..
Kommentit (169)
Vierailija kirjoitti:
Joskus oli tuollainen ratkaisu, niin arvaa, vaan yksi pariskunta oli tuonut itselleen vain makkaraa. Eihän niitä kukaan pystynyt katsomaan siinä pöydässä, kun ne tuijotti muiden herkullisia ja monipuolisia ruokia. Pakko oli sitten antaa omista, kun oli niin hankala olo. Sama pariskunta toi sixpackin kaljaa ja viinipullon kahdeksi illaksi. Arvatkaa riittikö heille ne juomat?
Lokki on lokki vaikka mitä tekisi, jos ois sovittu yhteiset ruuat niin nämä ois tuonut vaan pari makkaraa tai ei mitään.
Juu ei kyllä kykene näillä hinnoilla tarjoamaan porukoille enää kaikkea. Jo puitteiden ylläpitoon menee paljon ja olen ainoa kaveripiirissä jolla ne puitteet on. Kuitenkin samoilla tuloilla liikutaan. Tuossa ongelmana kyllä se että mökin jääkaappi tila on yleensä hyvin rajallinen ja jos jokainen pari tuo omat eväät ihan siitä maitopurkista ja voi paketista alkaen on se tila käytetty jo alkuunsa. Puhumattakaan, että juomia saisi kylmään...
Vierailija kirjoitti:
Ei kovin yhteisölliseltä meiningiltä vaikuta. Herää kysymys miksi näin?
Veikkaan erilaisia ruokarajoitteita ja -valioita. Ei tarvitse pohtia, kenelle käy mikäkin ja esim. joku keliaakikko/allergikko saa ruokansa turvallisesti ja jokainen saa mieltymystensä mukaista syötävää. Kukin saa tarjota omiaan muille, ei sitä kielletä.
-ohis-
Ruokarajoitteiset ystävät kutsuu itsensä kylään joka vappu ja juhannus ja odottavat että minä pienipalkkainen tarjoan kaiken.Kauhea nurina oli aamupalaksi oli puuroa.
Jättäisin menemättä.
Ap:n kertoman mukaan mökillä olisi vain muutama henkilö, niin kutsuja voisi kyllä tarjota syötävät.
Isompi + 10 hengen ruokkiminen on jo kustannuskysymys, siinä tapauksessa jakaminen on ok.
Jos kuitenkin ap päättää mennä tuonne mökille, niin hänenä tekisin ja ostaisin sinne ruokaa koko porukalle
syötäväksi; pienenä vinkkinä isäntäpariskunnalle.
Mutta ehkäpä kutsussa oli vain huonosti muotoiltu sanavalinta, veikkaan että tarkoitus oli, että jokainen toisi
ruokia ja juomia ja niitä sitten nautittaisiin koko porukan kesken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laske paljonko mökin vuokraamiseen olisi mennyt rahaa, sähkölasku teidän osalta sekä jos isäntä vie teitä mönkijällä tai veneellä niin paljonko bensaa kului ja huomaat summan olevan 500-1000€. Nyt kysy itseltäsi, miten kehtaat olla tarjoamatta isännälle ruokia?!
Kyllä se mökkeily on vieraallekin kallista. Harvoin on toisten mökit kävelymatkan päässä. Halvemmalla päästäisiin jos meille tultaisiin viettämään juhannusta niin että tarjotaan ruuat kuin se että ajetaan 400 km suuntaansa, viedään tuliaiset ja osallistutaan ruokakustannuksiin. Isäntäväellä ei yleensä mene merkittävästi enemmän rahaa. Mökin kulut on vakio, hiukan polttopuita, hiiliä/kaasua ja vessapaperia menee kun ruokakulut tasataan joko rahalla tai muulla tavoin.
No sit jää kotiin jos on liian k
Ajaako isännät halvalla sähköllä mökille..kannattaa jäädä kotiin
Meille tulee paljon vieraita mökille juhannuksena ja ainoa mitä pyydettiin että vieraat ottaa mökille mukaan on omat juotavansa. Alunperin mökille piti tulla vaan pieni porukka miehen sukulaisia mutta hän innostuikin kutsumaan enemmän vieraita tänä juhannuksena joten aika paljon täytyy kyllä ruokaa varata että riittää kaikille ja tulee kyllä aika kalliiksi ostaa kaikki tarjottavat itse, ajattelin salaateiksi tehdä jotain halpoja ja ruokaisia pastasalaatteja ym,. Viime vuonna oltiin miehen sukulaisen mökillä juhannuksena ja he olivat varanneet aivan liian vähän ruokaa vieraille, juhlat olivat samala talon emännän 50v juhlat, perunoita oli vain vähän kattilan pohjassa ja ne loppuivat alta aikayksikön ja monet meni hakemaan lisää niin silloin kaikki oli jo loppu, nälkäisenä joutui lähtemään kotiin ja syödä kotona uudestaan.
No jos joukossa on keliaakikko, vegaani, karnivoria sun muuta, on helpointa, jos jokainen tuo omansa. Itse olen keliaakikkona hieman tiukkapipoinen, viimeksi pyysin poikaani avaaman uuden voipaketin paistamiseen, vaikka hän vakuutti avatunkin olevan puhdasta.
En ikipäivänä toimisi noin jos kutsun ystäviä. Kaikki syödään samaa ruokaa yhdessä, tosin jotain maksua siitä voisi ottaa (kattaakseen kuluja) jos iso porukka. Jos vain yksi pariskunta, en odottaisi edes mitään kompensaatiota tms vaan tarjoaisin kaiken. Kohtelias vieras veisi mennessään kuitenkin jotain.
Tässä tapauksessa junttien kanssa, ostaisin itselleni ja miehelleni ruoat ns parhaimmasta päästä kuten kotonakin juhannuksena tehtäisiin (esim pihvit, tekisin/ostaisin herkullista salaattia, valmistelisi omia herkkuvarttaiata tai mitä nyt ikinä olisikaan omaa herkkua) ja tekisin siellä niitä vain meille kahdelle. Muut syökööt sitten mitä haluavat. Enkä menisi enää toista kertaa.
Vierailija kirjoitti:
En ikipäivänä toimisi noin jos kutsun ystäviä. Kaikki syödään samaa ruokaa yhdessä, tosin jotain maksua siitä voisi ottaa (kattaakseen kuluja) jos iso porukka. Jos vain yksi pariskunta, en odottaisi edes mitään kompensaatiota tms vaan tarjoaisin kaiken. Kohtelias vieras veisi mennessään kuitenkin jotain.
Tässä tapauksessa junttien kanssa, ostaisin itselleni ja miehelleni ruoat ns parhaimmasta päästä kuten kotonakin juhannuksena tehtäisiin (esim pihvit, tekisin/ostaisin herkullista salaattia, valmistelisi omia herkkuvarttaiata tai mitä nyt ikinä olisikaan omaa herkkua) ja tekisin siellä niitä vain meille kahdelle. Muut syökööt sitten mitä haluavat. Enkä menisi enää toista kertaa.
Parempi tehdä ne salaatit ja muut valmiiksi kotona ja valmistella paistoa vaille valmiiksi. Ja varmistaa, että siellä pystyy paistamaan ne haluamallasi tavalla. Oma akulla toimiva jääkaappikin auton perässä voi olla hyvä niiden säilytykseen.
Ap:nä kyselisin millaisia ruoan kypsennysjuttuja löytyy (hella/grilli/mikro/uuni) ja miten on kylmäsäilytystilaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se niin on että se joka kutsuu vieraita kotiinsa myös tarjoaa ruuat ja juomat. En ikinä kehtaisi ehdottaa tuollaista järjestelyä.
3 päivää aamaiset, lounaat ja päivälliset sekä välipalat? Vaikka nyt 10lle hengelle? itse oon 25v viettänyt juhannusta 4 ystäväperheen kanssa (kaikilla lapsia eli meitä on yleensä pöydässä 19 henkeä), ja erinomaisesti on toiminut se, että emäntä miettii menuun ja jakaa ostokset kaikille perheille, jotka sitten tuo oman listansa tullessaan. Samoin toimitaan juomien kanssa.
Aloittaja kerrotko vai et sitä, että kuinka kauan te siellä mökillä olette?
Kunnon kateuseväät nyt vaan mukaan :D Naudan kuvepihviä, laadukkaita raakamakkaroita jne. ja nautiskellen syötte kun kaveri vieressä mussuttaa Camping-lenkkiään. Mää tykkäisin.
Ymmärrän järjestelyn täysin ja uskon että johtuu siitä, että nykyisin ihmisillä on niin paljon ruokarajoitteita, että yhteisten syötävien järjestäminen olisi painajaismaista. Esimerkiksi omassa tuttavapiirissä on kasvissyöjiä, vegaaneja, karppaajia sekä maitoallergikko (eli hyla-tuotteetkaan ei sovi), keliaakikko, sekä pähkinä- ja kala-allergikko.
Yritäpä keksiä sellaiset syötävät, jotka sopii kaikille. Kukaan ei myöskään halua toimia kommunikaattorina muiden välillä ja yrittää miettiä mitä kenenkin pitäisi tuoda/valmistaa ja että eihän kyseisissä ruoka-aineissa ole varmasti sitä tai tätä.
Ymmärrän täysin, että helpointa on sanoa, että jokainen tuokoot omat ruokansa. Tämä myös torppaa tehokkaasti lokkeilijoiden aikeet muiden siivellä syömisestä.
Isäntäväellä on varmaan kokemusta rohmuajista ja omilla eväillä estetään ko käytös
https://www.vauva.fi/keskustelu/4667759/miten-estaa-juhlissa-rohmuajien…
Täytyy sanoa, että onhan tuo vähän erikoista... Helpointa on, kun jokainen tuo jotakin ja yhdessä sovitaan. Mutta riippuu ihmisistä, jotkut ovat niin vaikeita ja nirsoja, on monenlaisia ihan sekopäisiäkin rajoitteita, niin helpommalla pääsee, kun jokainen tuo omansa.
Meidän tuttavapiirissä on "helppoja" ihmisiä, vaikka onkin ruoka-allergiaa tai esimerkiksi vegaaniutta. Kaikki pystyy kommunikoimaan ja osataan ottaa erilaiset tarpeet huomioon. Kaikilla ei näin ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaali käytäntö. Itse olen tarjonnut kaiken vieraille ainoastaan kun juhlittiin pikkuporulla mun viiskymppisiä.
ei ap odottanut tarjoamista, vaan yhteistä ruokailua. Meillä ainakin joku tuo pastasalaatin, joku perunasalaatin, joku vesimelonia ja yksi vartaita.. kaikki syövät kaikkea eikä kustannukset ole korkeammat kuin että toisi omat eväät. Luultavasti omat eväät käytännöllä kaikki maksaisivat enemmän per henkilö.
Tuokin on tietty ihan hyvä, mutta saattaa olla hankalaa varsinkin jos porukka ei tunne toisiaan. Ihmisillä kun on erilaisia ruoka-aineallergiota tai muuten vain ei tykkää/syö jotakin. Että sinänsä kaikista helpointa on että jokainen tuo omat syötävänsä. Omilla eväillä ei tarvitse myöskään miettiä että kenellä on varaa mihinkin. Itse olen ollut mökkeilemässä sekä nyyttärimeiningillä että jokainen tuo eväänsä itse meiningillä (tämä varsinkin isolla porukalla parempi). Jälkimmäinen on kätevämpi jos on iso porukka koossa. Joskus ollaan myös tehty niin että jokainen maksaa kympin per pää ja sillä on joku keskitetysti hakenut aamupalatarpeet + jotain naposteltavaa koko porukalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan että omat ruuat tarkoittaa makkaraa tms grillattavaa. Jokainenhan voi tuoda mieleisensä makkarat jne grillattavat ja sitten grilli kuumaksi ja grillataan yhdessä. Ei mitenkään erikoista. Jos ap menee sinne gourmet-salaatteineen ja road trip -piirakoineen niin on vähän eri planeetalta. Mutta ei kai se haittaa.
Uusi palstaherkku. Road trip piirakka.
Mitä siihen tulee? Pohjataikinasta en tiedä, mutta veikkaan täytteiksi ainakin 200g makaronilaatikkoa ja miehen pöllimät, lapsille tarkoitetut vanukkaat. Leipurilla toki leipomisasuna Munsalan kansallispuku.
Ihmisillä on myös hyvin erilaisia budjetteja. Toiset panostaa ruokaa ja toiselle on yhdentekevää, mitä syödään. Osa syö punaista lihaa ja osa ei. Isommalla porukalla on melkoinen organisointi yhteisen ruokalistojen kanssa. Pakkohan ei ole lähteä ollenkaan.
No sit jää kotiin jos on liian kallista matkustaa.