Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Meidät kutsuttiin mökille mutta omilla eväillä

Vierailija
19.06.2024 |

Itse olen jotenkin pöytistynyt juhannuskutsusta. Kyseessä on tosiaan KUTSU, emme ole änkemässä. Miehen kaveri isännöi muutamaa pariskuntaa. 

Olin itse jo miettinyt että leipoisin koko porukalle jotain suolaista ja jotain makeaa, ellei muita toiveita tule. Siis vaikka että tuokaa lihaa tai salaattia tai kanaa koko porukalle. No nyt selvisi että pyyntö oli jokaisen tuovan sen mitä itse syö. 

Kykenen kyllä noudattamaan tätä, ei siinä mitään. Mutta vieras mökki niin en tiedä onko siellä millaiset tavat vaikkapa jääkaapin, grillin tai mikron suhteen. Omissa piireissä kun kutsutaan kylään tai mennään porukalla johinkin, syödään yhdessä. Ruoka voi olla yhteisesti tehtyä tai isännän/emännän hoitamaa. Mutta jokainen syö omia eväitään miten sattuu? Ei sovi omaan ajatukseen mukavasta juhlan vietosta. 

Mennään näillä ohjeilla, talossa talon tavoilla. Mutta onko tämä yleinenkin tapa? Kehtaanko itse syödä vaikkapa mansikoita ja itse tehtyä suolaista piirakkaa jos toiset vetää lidlin hodareita? Itselleni nuo olisivat siis normaaleita eväitä esim road tripillä ja mieheni on noiden hodareiden ystävä..

Kommentit (169)

Vierailija
81/169 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdotan että lakkaat ahdistumasta asiasta, ja viette miehen kanssa mitä haluatte syödä, ja valmistatte ruokanne normaalisti ja nautitte juhannuksesta. Turha tehdä tuosta ongelmaa.

Mäkin olen sitä mieltä ettei syytä ahdistua. Vietät juhannuksen miehesi kanssa ihan niinkuin itse haluatte ja parhaaksi näette. 

Vierailija
82/169 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna rahaa! Ei ne sun  piiraista välitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/169 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut nyyttäreillä, joihin kaikki toi yhteiseen pöytään jotain. Kun kerroin tilaisuutta organisoineelle omat ruokarajoitteeni, hän sanoi: "Tuo sellaista, mitä voit itse syödä." Pystyin syömään vain niitä itse tuomiani ruokia. Oli minulla myös evästä, joka oli tarkoitettu vain minulle. Niitä kävin sitten omasta kylmälaukustani hakemassa.

Sen koommin en ole saanut kutsua nyyttäreille.

Mitä sitten odotit? Että kaikki muutkin tuovat sinun rajoitteesi huomioon ottavia ruokia?

En odottanutkaan, että kaikkea voisin syödä, vaan sitä, että olisin voinut syödä edes jotain, mikä ei ole minun tuomaa. Ja minä, porukan pienituloisin, toin siihen pöytään ruokaa, jota muut söivät hyvällä ruokahalulla.

Ja jälkeenpäin sain kuulla olleeni vaativa vieras. (En siis vaatin

No, tuo, että olet nyyttäreillä ja käyt hakemassa omasta kylmälaukustasi vain itsellesi tarkoitettuja ruokia ei ole nyyttärimeininkiä! Olisit tuonut sellaisia ruokia joita voit itse syödä, mutta laittanut ne koko porukalle kaikki! Niin muutkin nyyttäreillä tekee, eikä säästää itselleen parhaimpia paloja. Joten tuossanvarmaan syy, ettei uusia kutsuja nyyttäreille tippunut. Voit toki päälle olla muutenkin hankala tapaus erikoisruokavalioittesi kanssa?

Vierailija
84/169 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos useammalla porukasta on niin erikoisia ruokarajoitteita, että tuo on helpoin ratkaisu. 

Vierailija
85/169 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut nyyttäreillä, joihin kaikki toi yhteiseen pöytään jotain. Kun kerroin tilaisuutta organisoineelle omat ruokarajoitteeni, hän sanoi: "Tuo sellaista, mitä voit itse syödä." Pystyin syömään vain niitä itse tuomiani ruokia. Oli minulla myös evästä, joka oli tarkoitettu vain minulle. Niitä kävin sitten omasta kylmälaukustani hakemassa.

Sen koommin en ole saanut kutsua nyyttäreille.

Mitä sitten odotit? Että kaikki muutkin tuovat sinun rajoitteesi huomioon ottavia ruokia?

En odottanutkaan, että kaikkea voisin syödä, vaan sitä, että olisin voinut syödä edes jotain, mikä ei ole minun tuomaa. Ja minä, porukan pienituloisin, toin siihen pöytään ruokaa, jota muut söivät hyvällä ruokahalulla.

Ja jälkeenpäin

Luit sitten mitä hän kirjoitti? Onko sulla useinkin ongelmia sisäistää lukemasi?

Vierailija
86/169 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi tuo mulle helppoa kun kaveripiirissä on kasvissyöjää, vegaania, karppaajaa,  ja vielä diabeetikkokin. Taidanpa ehdottaa tuota käytäntöä meidänkin kavereilla, olisi kyllä helppoa sen jälkeen kutsua porukkaa koolle.  Lisäksi jokainen toisi omat juomat. 

Vierailija
87/169 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina on sovittu ruuat yhdessä, ei kutsu mikään täysihoito ole. Ihmeellinen ajatusmaailma sulla.

Ihmeellinen lukutaito sinulla 

Vierailija
88/169 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se niin on että se joka kutsuu vieraita kotiinsa myös tarjoaa ruuat ja juomat. En ikinä kehtaisi ehdottaa tuollaista järjestelyä. 

Riippuu siitä miten vieraita tuo porukan jäsenet on toisilleen. Jos porukkaa siis vaimojenkin myötä hieman enemmän ja olisi halua viettää yhteistä epämuodollista aikaa hyvässä ympäristössä jossa ennenkin viihdytty eikä tuloja tule tulvimalla, niin tuo olisi yksi mahdollisuus, varsinkin jos olisi jollakin omia erityistarpeita ruokavaliolleen ja näin ei isäntien juhannus ole pitopalvelun pyörittämistä. Jos jollekin ei oikein sovi niin sitten viettää omannäköisensä juhannuksen. 

Vierailija
89/169 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse kova ottamaan selvää etten kovin pitkään vatvoisi omassa päässäni. Miksi ei voi kysyä, niinkuin joku jo sanoikin. Eikö oma mies tiedä minkälainen mökki on, esimerkiksi kylmät/viileät säilytystilat. Vai onko tarkoitus pitää omat ruuat kylmälaukuissa ja kylmäkallen kaverina? Itselle olisi kiusallista mennä mylläämään omia ruokia mökin omistajan jääkaapista. Kaikkien muiden vieraiden ruokien seasta. 

Kannattaa siis kysyä mitä tarkoitettiin. 

Vierailija
90/169 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyyttäriperiaatteen ymmärtäisin. Jokainen tuo jotakin, jotka valmistetaan ruoaksi ja nautitaan yhdessä.

Sen sijaan jokainen tuo omat syötävänsä. Kuulostaa hassulta, jos ei ole kyseessä ruokarajoitteisuus.

Ei lainkaan hassua jos pääpaino on jossakin muussa kuin mässäilevässä ahmisessa, syöminen vain välttämättömyys jotta voisi keskittyä johonkin muuhun, ja silloin kukin tietää omat tarpeet ruoan suhteen sen muun kannalta parhaiten. 

Vierailija
91/169 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokkaavatko sitten jokainen erikseen jossain pienessä mökkikeittiössä?

Ja myös ilmeisesti tiskaavat ja siivoavat erikseen?

Vierailija
92/169 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on vappupiknik ajatuksella, että tuo, mitä haluat syödä. Käytännössä kaikki saavat rääppiä toistensa eväitä yhteiseltä pöydältä. Voisiko kyse olla vain sanavalinmasta?

Aika iso merkitysero jos on sanavalinnasta kyse. Noloa jos joku ilmaantuu sitten sen eväsrasian kanssa johon on pakattu yksi annos, toisella aterialla toinen samanlainen. Ja muut sitten tuovat ruokapakkauksia joista syövät itse jonkun kymmenesosan ja loppu jää jakoon. 

Ymmärrän ap:n tuskaa. Vieraammassa porukassa (miehen kaverit oli kyseessä) tällaista ei voi oikein selvittääkään. 

Vierailija
93/169 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se niin on että se joka kutsuu vieraita kotiinsa myös tarjoaa ruuat ja juomat. En ikinä kehtaisi ehdottaa tuollaista järjestelyä. 

Millä perusteella? Mökin omistajahan maksaa jo nyt vieraiden käyttämän sähkön, klapit saunaan, jne. Mökin kiinteistöveron ja vaikka ja mitä. Ehdotomasti vieraiden on huomaavaista maksaa puolestaan isännälle/omistajalle ruuat ja esimerkiksi jos käytätte venettä niin bensat veneeseen jne.

Miksi vieraiden pitäisi lokkeilla?

Vierailija
94/169 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo aika hassua jos kaikilla omat eväät.Onko sitten pöydässä joka parilla omat sinapit ja ketsupitkin?

Totta kai paitsi että jollakin vain sinappia, toisella ketsuppia, kolmannella jotain muuta, neljännellä ei kenties mitään lisiä. 

Vierailija
95/169 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kaikenlaisesta ihmiset saakin itselleen ongelman aikaiseksi.. 

Vierailija
96/169 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootteko kauan siellä mökillä? Jos vain yön yli, niin helppohan se on eväät itselleen ottaa tuoksi ajaksi.

Vierailija
97/169 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse kova ottamaan selvää etten kovin pitkään vatvoisi omassa päässäni. Miksi ei voi kysyä, niinkuin joku jo sanoikin. Eikö oma mies tiedä minkälainen mökki on, esimerkiksi kylmät/viileät säilytystilat. Vai onko tarkoitus pitää omat ruuat kylmälaukuissa ja kylmäkallen kaverina? Itselle olisi kiusallista mennä mylläämään omia ruokia mökin omistajan jääkaapista. Kaikkien muiden vieraiden ruokien seasta. 

Kannattaa siis kysyä mitä tarkoitettiin. 

Voi tulla sinulle yllätyksenä, mutta hyvin moni mies vastaisi tällaisiin uteluihin että ei tiedä, ei kysynyt, ei muista tai älä nyt stressaa. 

Ohis

Vierailija
98/169 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän mökillä kävi ilmeisen köyhä pariskunta. Ei me heitä kutsuttu käymään. Kutsuivat itse itsensä. Olivat pari yötä. Kova niillä oli nälkä. Nehän tuli tyhjin käsin.

Vierailija
99/169 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan tuo outoa jos olette aikuisia. Porukka syö mitä syö eikä syö yhdessä nyyttärien tapaan. Meillä sovitaan mitä kukin tuo yhteiseen pöytään ja kaikki syö siis kaikkea eikä omia eväitä. Omat juomat kyllä usein on vaikka isäntäväki kyllä tarjoaa usein boolia tai sangriaa ym.

Vierailija
100/169 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieraat tekee kuten isäntäväki haluaa tai pysyy sitte kotonaan! Mikä vaikeeta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kaksi