Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Meidät kutsuttiin mökille mutta omilla eväillä

Vierailija
19.06.2024 |

Itse olen jotenkin pöytistynyt juhannuskutsusta. Kyseessä on tosiaan KUTSU, emme ole änkemässä. Miehen kaveri isännöi muutamaa pariskuntaa. 

Olin itse jo miettinyt että leipoisin koko porukalle jotain suolaista ja jotain makeaa, ellei muita toiveita tule. Siis vaikka että tuokaa lihaa tai salaattia tai kanaa koko porukalle. No nyt selvisi että pyyntö oli jokaisen tuovan sen mitä itse syö. 

Kykenen kyllä noudattamaan tätä, ei siinä mitään. Mutta vieras mökki niin en tiedä onko siellä millaiset tavat vaikkapa jääkaapin, grillin tai mikron suhteen. Omissa piireissä kun kutsutaan kylään tai mennään porukalla johinkin, syödään yhdessä. Ruoka voi olla yhteisesti tehtyä tai isännän/emännän hoitamaa. Mutta jokainen syö omia eväitään miten sattuu? Ei sovi omaan ajatukseen mukavasta juhlan vietosta. 

Mennään näillä ohjeilla, talossa talon tavoilla. Mutta onko tämä yleinenkin tapa? Kehtaanko itse syödä vaikkapa mansikoita ja itse tehtyä suolaista piirakkaa jos toiset vetää lidlin hodareita? Itselleni nuo olisivat siis normaaleita eväitä esim road tripillä ja mieheni on noiden hodareiden ystävä..

Kommentit (169)

Vierailija
101/169 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut nyyttäreillä, joihin kaikki toi yhteiseen pöytään jotain. Kun kerroin tilaisuutta organisoineelle omat ruokarajoitteeni, hän sanoi: "Tuo sellaista, mitä voit itse syödä." Pystyin syömään vain niitä itse tuomiani ruokia. Oli minulla myös evästä, joka oli tarkoitettu vain minulle. Niitä kävin sitten omasta kylmälaukustani hakemassa.

Sen koommin en ole saanut kutsua nyyttäreille.

Mitä sitten odotit? Että kaikki muutkin tuovat sinun rajoitteesi huomioon ottavia ruokia?

En odottanutkaan, että kaikkea voisin syödä, vaan sitä, että olisin voinut syödä edes jotain, mikä ei ole minun tuomaa. Ja minä, porukan pienituloisin, toin siihen pöytään ruokaa, jota muut söivät hyvällä ruokahalulla.

Ja jälkeenpäin sain kuulla olleeni vaativa vieras. (En siis vaatin

Kuvitteletko että kaikki muistavat toisten sairaudet ulkoa? Saati että muistaisivat ja tietäisivät mitä kukakin ruokarajoitteinen voi syödä. Aika paljon vaadittu. En minä ainakaan muista enkä tiedä mitä joku diabeetikko tai gluteeniton tai sokeriton tai munaton tai lihaton tai liivatteeton tai tai tai tai.... voi oikeasti syödä. Ei ihme jos sinua ei ole enää kutsuttu.

Vierailija
102/169 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin toimii. Aina on joku joka tulee kahta kättä heiluttaen tai makkarapaketti mukana. Sitten surutta syödään muiden pihvit ja mansikat ja juodaan oluet kaksin käsin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/169 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on paljon eri ruokarajoitteita, helpompi että tuodaan omat, jolloin jokainen saa itselle sopivaa. 

Vierailija
104/169 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap lisää:

oma pullo mukaan -toiminnan ymmärtäisin täysin ja sitä oletinkin. Ruokien suhteen en ymmärrä. 

Onko pakko ymmärtää? Teette vaan kuten isäntäväki toivoo. Ongelma ratkaistu.

Ongelma ei todella ole ratkaistu, vaan ongelmia edessä, jos useampi pariskunta. Miten järjestetään kokkaukset, ruokailu, säilytys jne. Vai tuoko jokaisen pariskunta kotoaan ruuanvalmistuksessa käytettävät astiat, kun esim perunoita jokainen keittää erikseen. Itselläni tuhoon tuomittu malli. En viihtyisi vieraana. 

tämä ja onko siellä sittenkin joku lokkeilemassa vieressä että onpa teillä herkullisen näköiset eväät..tai kiva kun toit niin ison viinipönikän. Eli sinänsä ymmärrän ap:n kantaa että olisi voitu avata tarkemmin mitä se jokainen tuo omat eväät meinaa ja tosiaan mitkä välineet löytyy muuhun ruuanvalmistukseen esim. aamupalaan, onko kahvinkeitintä/vedenkeitintä eli ottaako taviskahvia ja pikakahvia mukaan etc. Miehethän näistä eivät perinteisesti jaksa stressata ja käyvät muidenkin apajilla, monesti jää sitten naisen harteille olla se valveutunut tai sitten ei riittävästi valveutunut.  Vähän eri, olen ollut tupareissa, parissakin missä tarjottavana oli 1 sipsikulho keittiössä 20 hengen porukalle..kiva oli viedä lahja isäntäparille ja sitten istuskella hetki sohvalla ja poistua. en meinaa että 3 ruokalajin illallista pitää olla, vaan porukoilla on hyyyyyvin erilaisia käsityksiä mitä on juhlat ja mitä tarjotaan.

Vierailija
105/169 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus oli tuollainen ratkaisu, niin arvaa, vaan yksi pariskunta oli tuonut itselleen vain makkaraa. Eihän niitä kukaan pystynyt katsomaan siinä pöydässä, kun ne tuijotti muiden herkullisia ja monipuolisia ruokia. Pakko oli sitten antaa omista, kun oli niin hankala olo. Sama pariskunta toi sixpackin kaljaa ja viinipullon kahdeksi illaksi. Arvatkaa riittikö heille ne juomat?

Tuollaisille tuojille voi tarjota lisänä näkkileipää ja kaalinlehtiä. 

Vierailija
106/169 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauanko te ootte siellä? Yksi yö vai ei yhtään yötä?

Vierailija
107/169 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laske paljonko mökin vuokraamiseen olisi mennyt rahaa, sähkölasku teidän osalta sekä jos isäntä vie teitä mönkijällä tai veneellä niin paljonko bensaa kului ja huomaat summan olevan 500-1000€. Nyt kysy itseltäsi, miten kehtaat olla tarjoamatta isännälle ruokia?!

Vierailija
108/169 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökkiolosuhteissa saattaa olla hankala järjestää Pirkolle vegaanista, Maikille laktoositon ja soijaton, Hessulle gluteeniton ja munaton. Hanski taas on erittäin nirso. Ja tämä kaikki kertaa 3 vuorokautta. On helpompaa kun kaikki vie sen mitä haluaa syödä. Näin ei synny hävikkiä. Tottakai te voitte viedä jotain yhteisesti tarjottavaa vaikka mansikoita, pullaa, vissyä jne.

Jos olis ollut enemmän nyyttäriperiaate, niin ketjusi aihe olisi suurinpiirtein seuraavanlainen: "saatiin kutsu mökille ja pyydettiin tuomaan broileria koko porukalle. Olemme tottuneet juhannuksena syömään kassleria, voinko viedä sitä? " 

Vierailija
109/169 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy hyvä nainen siltä mökin isännältä suoraan mikä on systeemi! Tai jos et kehtaa niin käske miehesi kysyä, eikö se sen kaveri ollut.

Itse en ehkä lähtisi edes viettämään juhannusta tuollaisessa porukassa joka on noin vierasta ettei tiedä tavoista mitään eikä voi kysyäkään.

Vierailija
110/169 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se niin on että se joka kutsuu vieraita kotiinsa myös tarjoaa ruuat ja juomat. En ikinä kehtaisi ehdottaa tuollaista järjestelyä. 

Millä perusteella? Mökin omistajahan maksaa jo nyt vieraiden käyttämän sähkön, klapit saunaan, jne. Mökin kiinteistöveron ja vaikka ja mitä. Ehdotomasti vieraiden on huomaavaista maksaa puolestaan isännälle/omistajalle ruuat ja esimerkiksi jos käytätte venettä niin bensat veneeseen jne.

Miksi vieraiden pitäisi lokkeilla?

Meillä ei kutsuttujen vieraiden tartte maksaa, itsehän olen heidät kutsunut. Mutta jos vieraita on paljon, on oikein kiva sopia siitä että jokainen tuo jotain, ja kaikki syövät yhdessä niitä. 

Jotenkin aika rahvaanomaista periä jotain veneilymaksua itse kutsumiltaan vierailta...

Vierailija
111/169 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo. Tehdään aina mökkivieraiden kanssa näin. Varsin kohtuullista. Kutsupas itse mökillesi ja suunnittele koko joukon syömiskuviot, eikö tuolloin ole helpoin että kaikki tuovat omat syömiset niin kenellekään ei tule nälkä tai paha mieli. Miksi mökkivierailun tulisi rasittaa isäntäparia kohtuuttomasti?

Minustakin järkevä toimintapapa. Ei muista eikä tiedä ruokavalioita ja mieltymyksiä, joten hoitakoon jokainen makunsa mukaan. Omassa tuttavapiirissäni on vegaani, supernirsoilija, kaikenlaisesta sipulista kovat vatsanväänteitä saava, laktoositon, gluteiiniton, yksi vihaa persiljaa yli kaiken, toinen inhoaa suklaata ja alkoholia ja muslimitaistainen joka inhoaa sianlihaa vaikkei muuten tunnusta uskoaan jne. Itse en voi sietää tuoretta korianteria missään.

Kun kaikki tekee itselleen niin jokaiselle on jotain syötävää. Jos olisin emännöimässä niin kahvi, tee, sokeri ja maito, mehua ja voileipätarpeita laittaisin omasta puolesta tarjolle jokaista varten. Myös gluteeniton leipä mukana.

Vierailija
112/169 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laske paljonko mökin vuokraamiseen olisi mennyt rahaa, sähkölasku teidän osalta sekä jos isäntä vie teitä mönkijällä tai veneellä niin paljonko bensaa kului ja huomaat summan olevan 500-1000€. Nyt kysy itseltäsi, miten kehtaat olla tarjoamatta isännälle ruokia?!

Kyllä se mökkeily on vieraallekin kallista. Harvoin on toisten mökit kävelymatkan päässä. Halvemmalla päästäisiin jos meille tultaisiin viettämään juhannusta niin että tarjotaan ruuat kuin se että ajetaan 400 km suuntaansa, viedään tuliaiset ja osallistutaan ruokakustannuksiin. Isäntäväellä ei yleensä mene merkittävästi enemmän rahaa. Mökin kulut on vakio, hiukan polttopuita, hiiliä/kaasua ja vessapaperia menee kun ruokakulut tasataan joko rahalla tai muulla tavoin. 

Vierailija
113/169 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan että omat ruuat tarkoittaa makkaraa tms grillattavaa. Jokainenhan voi tuoda mieleisensä makkarat jne grillattavat ja sitten grilli kuumaksi ja grillataan yhdessä. Ei mitenkään erikoista. Jos ap menee sinne gourmet-salaatteineen ja road trip -piirakoineen niin on vähän eri planeetalta. Mutta ei kai se haittaa.

Uusi palstaherkku. Road trip piirakka. 

Vierailija
114/169 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se mökkeily on vieraallekin kallista. Harvoin on toisten mökit kävelymatkan päässä. Halvemmalla päästäisiin jos meille tultaisiin viettämään juhannusta niin että tarjotaan ruuat kuin se että ajetaan 400 km suuntaansa, viedään tuliaiset ja osallistutaan ruokakustannuksiin. Isäntäväellä ei yleensä mene merkittävästi enemmän rahaa. Mökin kulut on vakio, hiukan polttopuita, hiiliä/kaasua ja vessapaperia menee kun ruokakulut tasataan joko rahalla tai muulla tavoin. 

Tämä ei pidä paikkaansa, esim sähkön kulutus riippuu täysin käyttäjien lukumäärästä. Isäntä voi jättäämyös viemättä veneellä, mutta se veneen vuokraus ja bensat maksaakin paljon enemmän kuin bensat isännän veneeseen. Eivät kaikki mökinomistajat kylve rahassa, on peruskohteliaisuutta kustantaa isännälle edes ruuat ja polttoaineet. Kuten moni muistuttanut, pelkkä mökinvuokra helposti 500€ viikonlopulta jonka vieras nyt säästää!

Vierailija
115/169 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oudolta elämänmuodolta kuulostaa. Minkähän ikäisestä seurapiiristä on kyse? Itse olen 60-vuotias, enkä vielä koskaan ole joutunut tilanteeseen, jossa kutsujat eivät huolehtisi tarjoiluista. Herkkujen ja juomien vieminen tuliaisiksi on sanomattakin selvää, mutta että "omat ruuat", se on jo paksua. Sinänsä hupaisa visio kuvitella näitä pariskuntia askaroimassa kukin syömistensä kanssa yöttömässä yössä...

Vierailija
116/169 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan oudolta elämänmuodolta kuulostaa. Minkähän ikäisestä seurapiiristä on kyse? Itse olen 60-vuotias, enkä vielä koskaan ole joutunut tilanteeseen, jossa kutsujat eivät huolehtisi tarjoiluista. Herkkujen ja juomien vieminen tuliaisiksi on sanomattakin selvää, mutta että "omat ruuat", se on jo paksua. Sinänsä hupaisa visio kuvitella näitä pariskuntia askaroimassa kukin syömistensä kanssa yöttömässä yössä...

Silloin 60-70-luvulla ruoka oli aika paljon halvempaa, mökin ja asunnon sai ostettua 6v palkalla jne. Nykyään pelkkään kaksion ostamiseen tarvitaan kahden akateemisen aikuisen tulot ja 25v laina-aika. 

Vierailija
117/169 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan olla että porukassa on vaikka paljon ruokarajoitteisia jolloin yhteisruuat ois hankala järjestää. Tai sitten kutsujilla ei vaan ole energiaa alkaa sumplia ja suunnitella ruokalistaa, mutta haluavat silti viettää porukalla juhannusta. Tai porukkaan kuuluu joku lokkeilija jonka ruokia muut on kyllästynyt maksamaan. Ei tuo nyt mitenkään erityisen erikoinen käytäntö minusta ole,  vaikka toki itsekin tykkäisin enemmän siitä että ois yhteiset ruuat. 

Vierailija
118/169 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse kova ottamaan selvää etten kovin pitkään vatvoisi omassa päässäni. Miksi ei voi kysyä, niinkuin joku jo sanoikin. Eikö oma mies tiedä minkälainen mökki on, esimerkiksi kylmät/viileät säilytystilat. Vai onko tarkoitus pitää omat ruuat kylmälaukuissa ja kylmäkallen kaverina? Itselle olisi kiusallista mennä mylläämään omia ruokia mökin omistajan jääkaapista. Kaikkien muiden vieraiden ruokien seasta. 

Kannattaa siis kysyä mitä tarkoitettiin. 

Voi tulla sinulle yllätyksenä, mutta hyvin moni mies vastaisi tällaisiin uteluihin että ei tiedä, ei kysynyt, ei muista tai älä nyt stressaa. 

Ohis

No sitten mies varmaan ottaa vastuulleen ruokien järjestämisen, jos se on hänen mielestään niin yksinkertaista. 

Vierailija
119/169 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut nyyttäreillä, joihin kaikki toi yhteiseen pöytään jotain. Kun kerroin tilaisuutta organisoineelle omat ruokarajoitteeni, hän sanoi: "Tuo sellaista, mitä voit itse syödä." Pystyin syömään vain niitä itse tuomiani ruokia. Oli minulla myös evästä, joka oli tarkoitettu vain minulle. Niitä kävin sitten omasta kylmälaukustani hakemassa.

Sen koommin en ole saanut kutsua nyyttäreille.

Mitä sitten odotit? Että kaikki muutkin tuovat sinun rajoitteesi huomioon ottavia ruokia?

En odottanutkaan, että kaikkea voisin syödä, vaan sitä, että olisin voinut syödä edes jotain, mikä ei ole minun tuomaa. Ja minä, porukan pienituloisin, toin siihen pöytään ruokaa, jota muut söivät hyvällä ruokahalulla.

Ja jälkeenpäin

Kuvitteletko että kaikki muistavat toisten sairaudet ulkoa? Saati että muistaisivat ja tietäisivät mitä kukakin ruokarajoitteinen voi syödä. Aika paljon vaadittu. En minä ainakaan muista enkä tiedä mitä joku diabeetikko tai gluteeniton tai sokeriton tai munaton tai lihaton tai liivatteeton tai tai tai tai.... voi oikeasti syödä. Ei ihme jos sinua ei ole enää kutsuttu.

Onhan se epäkohteliasta kutsua joku kylään ja olla huomioimatta ruokarajoitteita. Saati loukkaantua jos se rajoitteellinen tuo vaan itselleen sopivat ruuat. Suorastaan törkeää kavereilta jättää yksi nälkäiseksi. Tämä aloituksessa mainittu käytäntö on hyvä jos porukassa on tosi erilaisia ruokavalioita.

Vierailija
120/169 |
20.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin jos kavereiden kesken kutsutaan mökille, kylään tai munne tahansa niin ei sitä edes kukaan erikseen mainitse että jokainen tuo omat eväät, juotavat ja mitä nyt ikinä tarvitsee. Meille se on itsestään selvyys. Menee paljon helpommin niin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kolme