Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Neuvolakäynnin kuvauksessa luki "yksin vastaanotollaa"

Vierailija
18.06.2024 |

Miksi terveydenhoitaja kirjoittaa tällaista? Olin yksin äitiysneuvolassa kun tulevan lapsen isä oli töissä. Minäkin olin kertonut töihin käynnistä ja se oli keskellä päivää. Olisiko miehenkin pitänyt ottaa töistä vapaata, että voi tulla mukaan kuuntelemaan asioita jotka eivät liity häneen mitenkään?

Muutenkin on ollut hankalaa ravata neuvolakäynneillä kesken työpäivän ja kahden ihmisenkö pitäisi se tehdä? Miksi tällaista kirjataan?

Kommentit (183)

Vierailija
121/183 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten nämä samat ihmiset päivittelee kuorossa miten lastensuojelu ei pysty estämään uusia Vilja-Eerikoja, mutta itse heittäydytään äksäksi kun joku lasten parasta haluava työntekijä kirjoittaa täysin neutraalin havainnon siitä ketkä kaikki oli vastaanotolla. Yritä siinä sitten saada mitään töitä tehtyä jos pitäisi pystyä kaikki tuollaiset lumihiutaleet huomioimaan, eikä mitään tietoja saisi kirjata ylös. 

Vierailija
122/183 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Apotissa on pakko kirjata paikalla olijat. Millainen ääliö saa tästäkin ongelman. 

Okei. Miksi sitten monissa tämän keskustelun kommenteissa on ollut, että terkkari isän paikalla olemattomuutta jotenkin kommentoi tai toivoi isää paikalle? Jos se on pelkkää kirjaamista? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/183 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen totaaliyh,, koska mieheni kuoli raskauteni aikana. Ei siitä mitään tarkkailuja tullut, joten ole huoleti. Kuten joku kirjoitti, varmasti vain asia mikä pitää kirjata.

Otan osaa.

Mulla ei kyllä ole yleensä kirjattu sitä jos olen käynyt yksin. Jotain negatiivista on kuitenkin joka kerralla kirjattu. Sitä on pitemmän päälle raskas lukea.

AP

Taidat nyt vaan kääntää tarkoituksella kaiken negatiiviseksi. Jos ja kun olet ollut yksin jollain vastaanotolla, niin kirjauksessa lukee, että olet ollut yksin.  Näin  ne kirjaukset tehdään. Mitä olisi pitänyt lukea?

Miksi tuo "ollut yksin" on ollenkaan pitänyt kirjata, jos ei negatiivista sävyä? Aikuiset ihmiset nyt tuppaavat liikkumaan paljonkin yksin; kaupassa, kirjastossa, bussissa, hammaslääkärissä, työmatkoilla ja siellä neuvolassakin.

Vierailija
124/183 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten nämä samat ihmiset päivittelee kuorossa miten lastensuojelu ei pysty estämään uusia Vilja-Eerikoja, mutta itse heittäydytään äksäksi kun joku lasten parasta haluava työntekijä kirjoittaa täysin neutraalin havainnon siitä ketkä kaikki oli vastaanotolla. Yritä siinä sitten saada mitään töitä tehtyä jos pitäisi pystyä kaikki tuollaiset lumihiutaleet huomioimaan, eikä mitään tietoja saisi kirjata ylös. 

Vilja-Eerikan avunsaannin esti sosiaalijohtaja-isoäiti, joka mm. mustamaalasi lapsne äitiä ja esti viimeisimmänkin huostaanoton ja sekaantui joka käänteessä kaikkeen ja jonka yli ne laiskat tavissossut eivät viitsineet alkaa taistelemaan.

Saat sinä tiedot kirjata ylös, mutta et epäasiallisesti.

Vierailija
125/183 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tuo "ollut yksin" on ollenkaan pitänyt kirjata, jos ei negatiivista sävyä? Aikuiset ihmiset nyt tuppaavat liikkumaan paljonkin yksin; kaupassa, kirjastossa, bussissa, hammaslääkärissä, työmatkoilla ja siellä neuvolassakin.

Aivan, mutta kirjaako kauppa/kirjasto/bussi/hammaslääkäri sen erikseen, miten yksin se asiakas liikkuu. Ei kirjaa.

Vierailija
126/183 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin koko ketjun ja olen kiitollinen, että sain lapseni ulkomailla, jossa ei kirjata yhtään mitään tällaista epäolennaista. Pelkkä ultrassa olleet asiat, ja äidin painonkehitys, verenpaine, sellaiset. Ketään ei täällä kiinnosta, kuka sinne menee mukaan vai meneekö äiti yksin vai onko hän polyamorisessa suhteessa viiden miehen kanssa ja he kaikki olivat mukana. Ei kirjata. 

Jaa, ja itse olen ainakin espanjalaisia dokumentteja suomentanut työssäni ja kyllä sielläkin on mainittu vastaanotolla olleet henkilöt. Välillä jopa etunimin. Samoin USA:ssa.

Vierailija
127/183 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vilja-Eerikan avunsaannin esti sosiaalijohtaja-isoäiti, joka mm. mustamaalasi lapsne äitiä ja esti viimeisimmänkin huostaanoton ja sekaantui joka käänteessä kaikkeen ja jonka yli ne laiskat tavissossut eivät viitsineet alkaa taistelemaan.

Se, että kirjaa kuka paikalla oli ei todellakaan ole epäasiallisuutta. Se on fakta. Ja mitä tulee lastensuojeluun, niin itsekin voin kommentoida sitä, jos paikalla on vain äiti. Se lapsi on kahden ihmisen vastuulla, sen molempien vanhempien. Ei ole reilua, että äiti yksin hoitaa asioita. 

Vierailija
128/183 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että kirjaa kuka paikalla oli ei todellakaan ole epäasiallisuutta. Se on fakta. Ja mitä tulee lastensuojeluun, niin itsekin voin kommentoida sitä, jos paikalla on vain äiti. Se lapsi on kahden ihmisen vastuulla, sen molempien vanhempien. Ei ole reilua, että äiti yksin hoitaa asioita. 

Eihän tuossa kirjata, kuka on paikalla, vaan korostetaan sitä että äiti on yksin. Ja tuosta löpinästäsi näkee, että siinä nimenomaan halutaankin saada se kuulostamaan pahalta.

Vierailija
129/183 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan, mutta kirjaako kauppa/kirjasto/bussi/hammaslääkäri sen erikseen, miten yksin se asiakas liikkuu. Ei kirjaa.

Hammaslääkäri kirjaa yleensä kenen kanssa lapsi on hoitolassa. terveisin hammaslääkäri

Vierailija
130/183 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei hyvää päivää. Täällä yksi neuvolaterkka ja kyllä, meillä on sellainen fraasipohja, jossa lukee valmiina tulee yksin vo:lle tulee puolison kanssa vo:lle tulee äidin tai isän tai mummin tai vaarin kanssa vo:lle. Siitä sitten poistetaan se lause, mitä siihen ei haluta. Enpä ole ikinä ajatellut, että tästäkin voi joku vetää herneen nenään. Ei ihan liikaa ole muutenkaan meillä aikaa miettiä noita kirjaamisia ja jos asiakkaalla on kaikki hyvin, niin itse ainakin kirjaan sen pohjan mukaan ja pelkät pääkohdat.

No muuttakaa asialliseksi se teidän fraasipohjanne.

Mitä ihmeen epäasiallista on sanassa "yksin"? 

Miksi se pitää kirjata???? Miksi ylipäätään pitää kirjata, että asiakas tulee vastaanotolle. S

Meillä ainakin tulee puhelinajoistakin kirjaukset. Silloinhan ei läsnä ole kukaan :)

Jos siis pitää potilastietoihin palata ja jää kirjaamatta läsnäolijat toteutuvilla käynneillä niin sittenhän ei tiedetä onko käyti ollut terveyskeskuksella vai puhelimessa

Vierailija
131/183 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö suomenkieli ole ap:n äidinkieli? Ei yksin = yksinäinen, eikä kaksin = yhteisön ympäröimä. Yksin tarkoittaa sitä, että ap on saapunut paikalle ainoana henkilönä ilman, että tilanteessa olisi ollut osallisena äidin puolelta muita osapuolia. 

Ap:n pakonomainen vänkääminen ja loukkaantuminen asiasta on tässä eniten huolta herättävä tekijä...

Voi elämän kevät! Kenen viestejä täällä oikein luet ja siteeraat? Näemmä palstalla kaikki täytyy aina vääntää omituiseksi. Kirjaus oli siis: äiti yksin vastaanotolla. Miksi tuo kirjaus nyt kun sama hoitaja ei ole sitä kertaakaan aiemmin kirjannut? Sitä pohdin ja asiaan tulikin jo joiltain kommentoijilta selkoa. Itse väännät jotain scheissea asian ohi. Mene vaikka lenkille.

AP

Vierailija
132/183 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hammaslääkäri kirjaa yleensä kenen kanssa lapsi on hoitolassa. terveisin hammaslääkäri

Niin, kenen _kanssa_ lapsi on,  mutta ei kirjaa, että aikuinen ihminen tulee yksin. Hui kamala, aikuinen täysvaltainen nainen tulee yksin, hui hui, huoli

Vierailija
133/183 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin tulee puhelinajoistakin kirjaukset. Silloinhan ei läsnä ole kukaan :)

Jos siis pitää potilastietoihin palata ja jää kirjaamatta läsnäolijat toteutuvilla käynneillä niin sittenhän ei tiedetä onko käyti ollut terveyskeskuksella vai puhelimessa

Kirjaa: puhelu.

Kirjaa: lähivastaanotto.

Kirjaa "paikalla:äiti"  tai "paikalla äiti ja isä" tai "paikalla:isä".

Onko se peruskoulukin käymättä????

Vierailija
134/183 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on maanviljelijämies, joka osallistui paljonkin lastenhoitoon, mutta meidän tavallamme eli ei johonkin tiettyyn sovittuun kellonaikaan, vaan kun se töiden suhteen onnistui. Meillä oli oma tapamme. Kun joku työrupeama oli hoidettu just sinä päivänä, hän tuli päästämään mut suihkuun tai johonkin mihin halusin mennä tai vaikka syömään rauhassa tai kävelylle. Miehestäni on aina ollut iso apu, myös yöllä hän on noussut hoitamaan vauvoja. Muttei siten, että voisi lähteä neuvolaan. Ei ollut kertaakaan. Synnytykseenkin lähti paras ystäväni. 

Vierailija
135/183 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luin koko ketjun ja olen kiitollinen, että sain lapseni ulkomailla, jossa ei kirjata yhtään mitään tällaista epäolennaista. Pelkkä ultrassa olleet asiat, ja äidin painonkehitys, verenpaine, sellaiset. Ketään ei täällä kiinnosta, kuka sinne menee mukaan vai meneekö äiti yksin vai onko hän polyamorisessa suhteessa viiden miehen kanssa ja he kaikki olivat mukana. Ei kirjata. 

Jaa, ja itse olen ainakin espanjalaisia dokumentteja suomentanut työssäni ja kyllä sielläkin on mainittu vastaanotolla olleet henkilöt. Välillä jopa etunimin. Samoin USA:ssa.

Mutta minä en aaunut kummassakaan noista maassa ja puhuin tietenkin vain omasta kokemuksestani, joka oli kuvaukseni kaltainen. Muista maista en tiedä. 

Vierailija
136/183 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ja isän sukulaisilla lastenkoti

Vierailija
137/183 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se kumma kun joka kerran kun vastaanotolla käy täytyy kirjata joku moite. Ne ovat aina asioita joita ei edes käsitellä sillä kerralla. Tai sitten pelotellaan jollain asialla tai syyllistetään jollain mitä pitäisi vielä tehdä. Pää siinä hajoaa. Opettele tekemään työsi tai vaihda alaa jos et osaa. Täytyyhän minunkin töissä käydä ja aikaa tähän roskaan käyttää!

AP

Vierailija
138/183 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ja isän sukulaisilla lastenkoti

Jep, veli vaimoineen hääri myös lasudynastiana ja isän isä tarjoili terapiapalveluja.

Vierailija
139/183 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se on pelkkää neutraalia kirjaamista, niin tulisiko kysymistä siitä, jos lapsen isä ei tulisi paikalle kertaakaan? Jos äiti tulisi aina yksin? 

Vierailija
140/183 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjaa: puhelu.

Kirjaa: lähivastaanotto.

Kirjaa "paikalla:äiti"  tai "paikalla äiti ja isä" tai "paikalla:isä".

Onko se peruskoulukin käymättä????

Täällä on sulle monta kertaa kerrottu että potilaskertomuksissa käytetään valmiita pohjia ja valmiita fraaseja. Itse en th-alalla ole mutta oletan että kysessä on esim. raksi ruutuun vaihtoehdot siitä kuka paikalla on. Ja yleensä näissä ei ilman valintaa pääse dokumenttia tallentamaan. Valmiit pohjat varmasti helpottaa ja nopeuttaa kirjaajien työtä, joten mulle on ainakin aivan sama millä sanamuodolla se kirjaus siellä on. Mulle kun yksin meneminen ja oleminen ei ole ongelma 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi viisi