Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Neuvolakäynnin kuvauksessa luki "yksin vastaanotollaa"

Vierailija
18.06.2024 |

Miksi terveydenhoitaja kirjoittaa tällaista? Olin yksin äitiysneuvolassa kun tulevan lapsen isä oli töissä. Minäkin olin kertonut töihin käynnistä ja se oli keskellä päivää. Olisiko miehenkin pitänyt ottaa töistä vapaata, että voi tulla mukaan kuuntelemaan asioita jotka eivät liity häneen mitenkään?

Muutenkin on ollut hankalaa ravata neuvolakäynneillä kesken työpäivän ja kahden ihmisenkö pitäisi se tehdä? Miksi tällaista kirjataan?

Kommentit (183)

Vierailija
81/183 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö suomenkieli ole ap:n äidinkieli? Ei yksin = yksinäinen, eikä kaksin = yhteisön ympäröimä. Yksin tarkoittaa sitä, että ap on saapunut paikalle ainoana henkilönä ilman, että tilanteessa olisi ollut osallisena äidin puolelta muita osapuolia. 

Ap:n pakonomainen vänkääminen ja loukkaantuminen asiasta on tässä eniten huolta herättävä tekijä...

🎶 Kaksin rannalla yksinäiset...🎶

Ei mutta aiheeseen, siis kaikki ei vaan välttämättä osaa ilmaista itseään korrektisti. Hiukan outo tapa ilmaista asia, muttei mitenkään törkeän paha... Mun mielestä itsessään hyvä kirjata ketkä on olleet läsnä juurikin noiden aiemmin mainittujen asioiden takia.

Vierailija
82/183 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö suomenkieli ole ap:n äidinkieli? Ei yksin = yksinäinen, eikä kaksin = yhteisön ympäröimä. Yksin tarkoittaa sitä, että ap on saapunut paikalle ainoana henkilönä ilman, että tilanteessa olisi ollut osallisena äidin puolelta muita osapuolia. 

Ap:n pakonomainen vänkääminen ja loukkaantuminen asiasta on tässä eniten huolta herättävä tekijä...

🎶 Kaksin rannalla yksinäiset...🎶

Ei mutta aiheeseen, siis kaikki ei vaan välttämättä osaa ilmaista itseään korrektisti. Hiukan outo tapa ilmaista asia, muttei mitenkään törkeän paha... Mun mielestä itsessään hyvä kirjata ketkä on olleet läsnä juurikin noiden aiemmin mainittujen asioiden takia.

Pitää olla ammattitaito. Ja juurihan tääll kinattiin miten on tarkat ohjeet. Jos ne käskee kirjaamaan noin, ne pitää muuttaa.

Ja tuossahan ei kirjata läsnäolevia vaan korostetaan kuka ei ole paikalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/183 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko nyt aivan varma, että se terveydenhoitaja vastaa sinulle tällä palstalla? Olisi varmaan paljon järkevämpää kysyä suoraan sitä häneltä. Ehkä hän epäili  henkisiä kykyjäsi ja siksi oletti sinulla olevan huoltaja mukana. Miksi sinä muuten tällaistakin asiaa av-palstalta kysyisit etkä neuvolasta? Meidän neuvolan kätilö ehti nähdä ennen eläkkeelle jäämistä jo yli 30 vuotta sitten sen ihmeen, että isä tuli ensimmäiseen neuvolaan vauvan kanssa.

Voi tietenkin olla, että mennään jonkun tietyn kaavan mukaan ja kaikki kohdat on täytettävä, ennen kuin voi jatkaa.

Vierailija
84/183 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä isä ei ollut mukana äitiysneuvolassa mutta tämän jälkeen kaikissa lastenneuvoloissa ja 6kk iästä sitten ainoastaan isä vienyt lasta sillä minä paremmin tienaavana olen palannut jo töihin ja isä työttömänä kotona. Kaikissa kirjauksissa on ollut ollaanko yhdessä/isän kanssa/äidin kanssa ilman mitään piilomerkitystä. 

Vierailija
85/183 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä isä ei ollut mukana äitiysneuvolassa mutta tämän jälkeen kaikissa lastenneuvoloissa ja 6kk iästä sitten ainoastaan isä vienyt lasta sillä minä paremmin tienaavana olen palannut jo töihin ja isä työttömänä kotona. Kaikissa kirjauksissa on ollut ollaanko yhdessä/isän kanssa/äidin kanssa ilman mitään piilomerkitystä. 

Niin ja sama tyyli pitäisi olla jo äitiysneuvolassa.

Vierailija
86/183 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko nyt aivan varma, että se terveydenhoitaja vastaa sinulle tällä palstalla? Olisi varmaan paljon järkevämpää kysyä suoraan sitä häneltä. Ehkä hän epäili  henkisiä kykyjäsi ja siksi oletti sinulla olevan huoltaja mukana. Miksi sinä muuten tällaistakin asiaa av-palstalta kysyisit etkä neuvolasta? Meidän neuvolan kätilö ehti nähdä ennen eläkkeelle jäämistä jo yli 30 vuotta sitten sen ihmeen, että isä tuli ensimmäiseen neuvolaan vauvan kanssa.

Voi tietenkin olla, että mennään jonkun tietyn kaavan mukaan ja kaikki kohdat on täytettävä, ennen kuin voi jatkaa.

Jos tuo on se mitä kaava vaatii, kaava pitää muuttaa.

Vierailija
87/183 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on lukenut lapsineuvolassa "äidin kanssa vastaanotolla" ja "isän kanssa vastaanotolla" ja "äidin ja vaarin kanssa vastaanotolla" eli siis kaikki kävijät on kirjattu. Raskausneuvolassa myös kirjattiin ketkä kaikki kävivät tai olinko yksin. Äitini oli jollakin raskausneuvolareissulla mukana. En ole ajatellut noista kirjauksista mitään kun ne ovat varmaankin ihan rutiinijuttuka

Vierailija
88/183 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on lukenut lapsineuvolassa "äidin kanssa vastaanotolla" ja "isän kanssa vastaanotolla" ja "äidin ja vaarin kanssa vastaanotolla" eli siis kaikki kävijät on kirjattu. Raskausneuvolassa myös kirjattiin ketkä kaikki kävivät tai olinko yksin. Äitini oli jollakin raskausneuvolareissulla mukana. En ole ajatellut noista kirjauksista mitään kun ne ovat varmaankin ihan rutiinijuttuka

Niin eli ei ole kirjattu kuten ap:lla.

Vierailija
89/183 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin eli ei ole kirjattu kuten ap:lla.

Miten niin ei? Tuossahan sanoin, että on kirjattu myös, että olin yksin. Näinhän ap:llakin oli kirjattu.

Vierailija
90/183 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kaikki neuvolatietomme on jo myyty tutkimustarkoituksiin ja joku haluaa tietää käynneistä, ollaanko yksin vai kaksin vai suvun kanssa ja noin 10v kuluttua saadaan ekat tutkimustulokset, joissa tietosi ja perheen tiedot ja kouluterveyskyselyt sekä tietty päiväkodin kirjaukset yhdistetään. Niin saadaan tieto siitä, että äidin käynti yksin neuvolassa indikoi jotain.

Vierailija
91/183 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä on kolme lasta ja olen niin kyllästynyt näihin kirjauksiin, että meillä isä hoitaa kaikki neuvolakäynnit. En edes lue niitä kirjauksia enää. Isä ei ymmärrä piilovittuilua (jos sellaista on), joten hukkaan menee.

Vierailija
92/183 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MIksi sitä muutettaisiin? Siellä kysellään paljon muutakin sellaista, millä ei ole mitään tekemistä itse asian kanssa, mutta jota tutkijat haluavat käyttää.

Vierailija
93/183 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vieläkään käsitä, mihin ihmeeseen siellä äitiysneuvolassa tarvitaan muita kuin se äiti.

Enkä sitä, mihin siellä lastenneuvolassa tarvitaan useampi kuin yksi aikuinen.

Vierailija
94/183 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MIksi sitä muutettaisiin? Siellä kysellään paljon muutakin sellaista, millä ei ole mitään tekemistä itse asian kanssa, mutta jota tutkijat haluavat käyttää.

Sanamuoto on loukkaava. Pitää kirjata "läsnä: äiti", eikä mitään sössötyksiä siitä miten yksin äiti on ja keksiä siitä sitten vielä villejä teorioita tutkimuksissa. Tai krijata muut kuin äiti, vain jos sellaisia on, koska jopa terkka ja terkkatutkija varmasti osaa päätellä, että äiti siellä on, kun kerran käynti toteutui.

Vierailija
95/183 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kirjattiin kaikki tarkasti  4kk ikään saakka. Nyt vauva on 5kk ja ei omakannassa lue tietoja, ainoastaan se että oli neuvola aika varattuna?

Vauva kasvaa erinomaisesti ja kaikki hyvin. Miksei enää kirjata? edes lääkäri ei kirjaa

Vierailija
96/183 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hyvää päivää. Täällä yksi neuvolaterkka ja kyllä, meillä on sellainen fraasipohja, jossa lukee valmiina tulee yksin vo:lle tulee puolison kanssa vo:lle tulee äidin tai isän tai mummin tai vaarin kanssa vo:lle. Siitä sitten poistetaan se lause, mitä siihen ei haluta. Enpä ole ikinä ajatellut, että tästäkin voi joku vetää herneen nenään. Ei ihan liikaa ole muutenkaan meillä aikaa miettiä noita kirjaamisia ja jos asiakkaalla on kaikki hyvin, niin itse ainakin kirjaan sen pohjan mukaan ja pelkät pääkohdat.

Vierailija
97/183 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei hyvää päivää. Täällä yksi neuvolaterkka ja kyllä, meillä on sellainen fraasipohja, jossa lukee valmiina tulee yksin vo:lle tulee puolison kanssa vo:lle tulee äidin tai isän tai mummin tai vaarin kanssa vo:lle. Siitä sitten poistetaan se lause, mitä siihen ei haluta. Enpä ole ikinä ajatellut, että tästäkin voi joku vetää herneen nenään. Ei ihan liikaa ole muutenkaan meillä aikaa miettiä noita kirjaamisia ja jos asiakkaalla on kaikki hyvin, niin itse ainakin kirjaan sen pohjan mukaan ja pelkät pääkohdat.

No muuttakaa asialliseksi se teidän fraasipohjanne.

Vierailija
98/183 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No muuttakaa asialliseksi se teidän fraasipohjanne.

Tuo on asiallinen ja lopeta tuo trollaaminen. Suomen yksin ei tarkoita samaa kun yksinäinen. 

Vierailija
99/183 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ne jostain syystä nyt vain kirjaavat kaiken tarkalleen, ilman mitään taka-ajatusta tai piiloviestintää.

Kaiken?

- Hiukset letillä / Hiukset auki

- Punaiset puukengät / Ruskeat avokkaat / valkoiset tennarit

- Siniset farkut / mustat farkut (polvessa reikä)

- Meikkiä / ei meikkiä / miehellä meikkiä

- Silmälasit / piilarit 

Kyllä, myös ulkoinen olemus saatetaan kirjata. Se on heidän työ tehdä ja kirjata havaintoja. Älkää ottako itseenne, ei siinä ole mitään henkilökohtaista. 

Itse olen päihdeperheestä ja ehkä ymmärrän paremmin miksi näitä havaintoja pitää tehdä.  

Vierailija
100/183 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, tämä oli neuvolan rutiinikäynti jolla isä olisi päässyt lähinnä tuijottamaan seiniä ja kuulemaan sydänäänet. Seuraavana päivänä oli vielä polikäynti jolla isä myös oli mukana, koska siinä oli ultrakin (kuten polilla on toki tapana). Luulisi olevan itsestäänselvää, että isän on hyvä olla tienaamassa rahaa eikä istua jossain neuvolassa jonka tiedoilla ei tee mitään. 

AP 

No jos tosiaan isän (ja sinun itsesi) kiinnostus on sitä luokkaa, että ihan sama kuuluuko hänen syntymättömän lapsensa sydänäänet vai ei, niin sitten kyllä kannattaakin olla tienaamassa rahaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi neljä