Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Neuvolakäynnin kuvauksessa luki "yksin vastaanotollaa"

Vierailija
18.06.2024 |

Miksi terveydenhoitaja kirjoittaa tällaista? Olin yksin äitiysneuvolassa kun tulevan lapsen isä oli töissä. Minäkin olin kertonut töihin käynnistä ja se oli keskellä päivää. Olisiko miehenkin pitänyt ottaa töistä vapaata, että voi tulla mukaan kuuntelemaan asioita jotka eivät liity häneen mitenkään?

Muutenkin on ollut hankalaa ravata neuvolakäynneillä kesken työpäivän ja kahden ihmisenkö pitäisi se tehdä? Miksi tällaista kirjataan?

Kommentit (183)

Vierailija
161/183 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän takia osalla (yllättävän isolla osalla) naisista on niin vaikeaa. Työpaikkakiusaaminenkin rehottaa, kun kaikesta tehdään draamaa.

Vierailija
162/183 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän takia osalla (yllättävän isolla osalla) naisista on niin vaikeaa. Työpaikkakiusaaminenkin rehottaa, kun kaikesta tehdään draamaa.

Tässähän järjestelmään kuuluva yliotteen omaava nimenomaan kiusaa odottavaa äitiä. Hän voisi kirjata asiat neutraalisti, mutta haluaa käyttää valtaa ja kyykyttää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/183 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä outoa. Kirjaako lääkäritkin joskus että "oli yksin lääkärissä". 😂

Vierailija
164/183 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja vielä TULEEkin sinne yksin eli se pällistely kattaa jopa vääränlaisen matkustustavan.

Vierailija
165/183 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkö äitiys- ja lastenneuvoloissa kysellään, kuinka paljon lapsiperhe saa apua sukulaisilta? Täytetään kyselylomake perheen sisäisistä asioista ja laitetaan rasteja ruutuun. Onko neuvoloissa vielä vakiona oletus, että lapsiperheen sukulaiset asuvat samalla paikkakunnalla tai ainakin samassa maakunnassa ja ramppaavat päivittäin tai viikottain auttamassa? Jos on, niin tämä oletus ei päde nykyaikana mitenkään!

Omat vanhemmat asuavat jo kirkkomaalla. Appivanhemmat asuvat kaukana eikä heiltä ole mahdollista saada apuja mihinkään asiaan. Pitkä välimatka appivanhempiin voi olla lapsiperheelle parempi vaihtoehto kuin naapurissa asuminen.

Olen soittanut yhden (1) kerran lapsiperheiden kunnalliseen kotipalveluun elämäni aikana. Kysyin muutamaksi tunniksi tilapäistä kotiapua. Kotipalvelun ohjaaja vastasi, että "Täältä ei nyt liikene ketään teille kotiavuksi". Kotipalvelun ohjaaja kysyi myös "Onko teillä mummoja, jotka tulisivat auttamaaan?" Totesin ohjaajalle, että meillä ei ole mummoja, jotka auttaisivat meitä missään asiassa. Omituinen asenne ja kummallinen kysymys kotipalvelun ohjaajalta. Hänelle maksetaan palkkaa tilapäisen kotiavun järjestämisestä lapsiperheille!

Vierailija
166/183 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ne jostain syystä nyt vain kirjaavat kaiken tarkalleen, ilman mitään taka-ajatusta tai piiloviestintää.

Kaiken?

- Hiukset letillä / Hiukset auki

- Punaiset puukengät / Ruskeat avokkaat / valkoiset tennarit

- Siniset farkut / mustat farkut (polvessa reikä)

- Meikkiä / ei meikkiä / miehellä meikkiä

- Silmälasit / piilarit

Ei mutta esim. saattaisi kirjata "olemus epäsiisti" jos näin olisi. 

Vierailija
167/183 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässähän järjestelmään kuuluva yliotteen omaava nimenomaan kiusaa odottavaa äitiä. Hän voisi kirjata asiat neutraalisti, mutta haluaa käyttää valtaa ja kyykyttää.

Miten muuten voi asian kirjasta neutraalisti kuin tässä tapauksessa on tehty. Hoitaja kirjannut asiakkaan tulleen yksin joka on neutraalisti todettu. Jos ei olisi neutraali olisi voinut kirjata " asiakas saapui yksin koska tuleva isä ilmeisesti pitää tärkeämpänä olla töissä, kun järjestää aikaa syntymättömän lapsensa hyvinvoinnin eteen". 

Vierailija
168/183 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No minä olin murtuneen jalan takia sairaalassa, kotiutumiskirjauksessa kerrottiin että onko kotona puoliso. Enpä osannut siitä loukkaantua, mielestäni oli vaan hienoa että he miettivät pärjäänkö kotonakin keppien kanssa.

Vierailija
169/183 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori, mutta tulin vainoharhaiseksi kun olen katsonut vierestä lasu-keissejä ja kiinnittänyt huomiota siihen miten kuukausien ajan on kirjattu käynneistäni kaikkea mahdollista ja osa on ollut negatiivista. Tuohon kaikki työ ja sairastelu raskaana, pitkäaikaissairaus jne. olen ollut todella kuormittunut. On oikeasti raskasta lukea aina kuvauksia itsestään ja käynneistään ja muistaa kaikki mahdollinen...siinä tulee hulluksi.

AP

Vierailija
170/183 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joka kerta kun olen käynyt lääkärissä, kirjaus alkaa: Hoikka potilas. Kerran asioin lapsen kanssa, kirjaus alkaa: Lapsi tavataan hoikan äidin seurassa 😂

Vierailija
171/183 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sori, mutta tulin vainoharhaiseksi kun olen katsonut vierestä lasu-keissejä ja kiinnittänyt huomiota siihen miten kuukausien ajan on kirjattu käynneistäni kaikkea mahdollista ja osa on ollut negatiivista. Tuohon kaikki työ ja sairastelu raskaana, pitkäaikaissairaus jne. olen ollut todella kuormittunut. On oikeasti raskasta lukea aina kuvauksia itsestään ja käynneistään ja muistaa kaikki mahdollinen...siinä tulee hulluksi.

AP

Jos jonkun asian tekeminen on raskasta ja tekee sinut hulluksi, niin älä hyvä ihminen tee enää niin! Eli lakkaa lukemasta kirjauksia. 

Vierailija
172/183 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne kirjottavat sinne mitä hirvittävintä syöpää ja soopaa, ja tunkevat laitteensa sukuelimiisi ja pyrkivät sairaallistamaan täysin normaalit ruumiintoimintosi. Lääketeollisuus ja "äitiyshuolto" on nykyään teurastamo ja kiusauslaitos. Jos voit, suosittelen lopettamaan palvelun käytön välittömästi, etteivät silvo sukuelimiäsi ja pahoinpitele vauvaasi.

Vierailija
173/183 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksin sanassa on negatiivinen pohjavire vain ekstroverteille. Olen introvertti ja yksin kotona. Se on parasta.

Yksin sana on negatiivinen vain niille, jotka haluavat olla joukossa.

Se on negatiivinen tässä kontekstissa ja negatiiviseksi tarkoitettu.

Kysyit siis kirjauksen tekijältä, oliko se tarkoitettu negatiiviseksi?

Vierailija
174/183 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä kirjaukset ennakoivat sossujen työtä, että voivat porukassa kaapata vauvan, jos pystyvät. Meininki on aivan käsittämättömän sairas. Hyväuskoiset ensisynnyttäjät menevät neuvolaan kuuntelemaan neuvoja tulevan lapsen suhtee, mutta joutuvatkin äitiysväkivaltakoneistoon. Ei ole ihan mitään pikkurikoksia, mitä siellä tehtaillaan.

Vierailija
175/183 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP

Lopeta lääketeollisuuden "palvelujen" käyttö. Hanki välittömästi lakimies turvaamaan oikeutesi vauvaan.

Vierailija
176/183 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on niin tätä päivää. 

Tekstissä luki "yksin vastanotolla". Ei "yksinäinen".

Ja tästä saatiin nyt monen sivun ketju aikaiseksi, kun joku veti tosta herneen nenään. Seuraavalla kerralla neuvolan terkkari toivottavasti osaa kirjata, ettei tuleva äiti ymmärrä lukemaansa eikä ihan normaalia elämää. Ja jos on näin iso ongelma, niin ottaa sitten puheeksi sen terkkarin kanssa. Sitten ainakin pääsee kirjauksiin...

Vierailija
177/183 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä kirjaukset ennakoivat sossujen työtä, että voivat porukassa kaapata vauvan, jos pystyvät. Meininki on aivan käsittämättömän sairas. Hyväuskoiset ensisynnyttäjät menevät neuvolaan kuuntelemaan neuvoja tulevan lapsen suhtee, mutta joutuvatkin äitiysväkivaltakoneistoon. Ei ole ihan mitään pikkurikoksia, mitä siellä tehtaillaan.

Kyllä mä pelkään jotain tällaista. Niin tarkkaan kartoitetaan kaikki ja aiheutetaan pelkoja sellaisia asioita kohtaan jotka ovat äitiyspolin lääkärin mukaan ihan luonnollisia asioita joita ei tarvitse stressata...esim. imetys ja synnytys. Aiheutetaan kafkamainen olo ja koeerttinen paine. Se tehdään vielä oman ja lapsen "edun" nimissä.

Tuntuu, että äitiys olisi helpompaa ilman neuvolaa. Että jos siellä on huomattu ettei voidakaan "hyökätä" yhdestä kulmasta niin kokeillaan toista. Esim. turvaverkoista kysytään jokaikinen kerta...ja vastaan, että niitä on (ja onkin).

Tuntuu ettei järjestelmän edessä mussa saa olla heikkouksia, en saa unohtaa mitään, ymmärtää mitään väärin jne. Että pitäisi olla rahaa, aikaa, resursseja, näyttää aina pirteältä, ei saa myöhästyä, jonkun pitäisi olla mukana ja pitäisi olla joku huoleton vallasnainen ja täydellinen äiti...kaikki toimenpiteet kohdistetaan muhun ja neuvolassa käynnin tulisi olla vielä vapaaehtoista!

Joku kirjoitti miten sillä soteihmisellä on vaikeaa. No niin on mullakin, pätkäsopimusta töistä fyysisessä työssä ja nyt eletään lamassa. Lapsi on mulle tärkeä, mutta tulevaisuus ahdistaa. 

Vierailija
178/183 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP:n kommentti siis yllä.

Vierailija
179/183 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä huolestuin ap:n kyvyistä kasvattajana. En sen takia, että käy yksin neuvolassa, vaan tuon vainoharhaisen lasupelon vuoksi. Seuraavat 18 vuotta tulet saamaan lääkäri- ja neuvolakirjauksia luettavaksi, vasu-keskustelujen suunnitelmia, wilma-viestejä jne. Aika raskaaksi käy tuo sinun äitiytesi, jos aiot jokaista lausetta analysoida puhki. Lisää tähän päälle vielä äidit, anopot, kummit ja mummit, jotka tulevat kommentoimaan lapsen ruokia, vaatteita, päivärytmiä, vaunuhankintoja. Raskaaksi käy elämä tolla tyylillä. 

Vierailija
180/183 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on niin tätä päivää. 

Tekstissä luki "yksin vastanotolla". Ei "yksinäinen".

Ja tästä saatiin nyt monen sivun ketju aikaiseksi, kun joku veti tosta herneen nenään. Seuraavalla kerralla neuvolan terkkari toivottavasti osaa kirjata, ettei tuleva äiti ymmärrä lukemaansa eikä ihan normaalia elämää. Ja jos on näin iso ongelma, niin ottaa sitten puheeksi sen terkkarin kanssa. Sitten ainakin pääsee kirjauksiin...

No miksei se ole aiemmin kirjannut tuota yksin käymistä vastaanotolla?

AP

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän yhdeksän