Olen DI ja veljeni hitsari, meillä sama vuosipalkka sunnuntai-lisien takia
Itse siis asiantuntijatehtävissä teknologiateollisuudessa lukio + yliopisto koulutuksella, veli hitsari 1,5v aikuiskoulutuksella. Olen nähnyt hänen palkkakuittinsa kun hän itse näytti sen minulle, ja yllätys oli suuri kun hänellä oli suunnilleen sama 50k vuosipalkka kuin minulla. Minun vuosipalkka oli ehkä muutaman tonnin korkeampi mutta ero hyvin pieni. Peruspalkka ei vielä selitä tätä, mutta hän tekee viikonloppuja keskimäärin 1-2 kertaa kuukaudessa. Ja juuri nuo viikonloput, erityissti sunnuntait, nostaa vuosipalkan yhtä korkeaksi kuin minulla DInä. Sen voin lisätä että itsekin teen viikonloppuja koska olen IT puolella, tänäkin vuonna olen 3 viikonloppua ollut töissä, mutta minä saan ne ainoastaan vapaina, palkkaa ei makseta ollenkaan viikonlopuista. Tosin veljenikin saa ylimääräisiä vapaapäiviä pekkasina.
Onko tämä mielestänne oikein että näissä ammateissa ei ole käytännössä palkkaeroja sunnuntailisien takia? Ymmärrän kyllä ettei kaikilla duunareilla mahdollisuutta vkl-töihin mutta monella on. Olen jopa kesätöissä törmännyt sellaiseen että vakkarit käskee hidastelemaan arkisin jotta pääsee viikonlopuksi.
Kommentit (149)
Toisin kuin luulet, työnantaja maksaa työstä, ei koulutuksesta.
Oletko todella noin pieni ihminen, että olet veljesi palkasta katkera ja hänen pitäisi tienata sinua vähemmän? Ei hyvää päivää, tästä näkee kokoomuslaisen eli luokkayhteiskuntaa kannattavan äänestäjän mielenmaiseman myrkyllisimmillään.
Kyllä veljesi on ansainnut kunnon korvauksen siitä, että uhraa sunnuntainsa työntekoon sen sijaan, että viettää perheineen vapaapäivää.
Diplomi-incelnöörien palkan voisi ulosmitata valtiolle täysimääräisenä. Jonkun maatiaispossun/thaikkuvaimon syöttämiseen se menee kuitenkin.
Suomessa on käytännössä ihan onnettomat palkkaerot. Muualla tienaisit huomattavasti enemmän kuin veljesi.
Raskasta työtä tekeville duunareille pitäisi maksaa paljon parempaa palkkaa. Vähän ammatista riippuen, töitä käsillään tekevien ranteet, kyynärpäät ja varsinkin olkapäät alkavat olla jo reilusti alle 5-kymppisenä huonossa kunnossa. Kulumaa, hermo-, jänne-, lihas- ja nikamavaivoja, työkyvyttömyyttä ja pysyviä haittoja. Moni 5-kymppinen on vaivojensa takia työkyvytön ja työtön. Uudelleenkouluttautuminenkaan ei auta työllistymään, koska ikäsyrjintä.
Vierailija kirjoitti:
Hitsareista on pulaa, joten heille pitää maksaa kunnon palkkaa, jos haluaa ammattitaitoisen hitsarin saada firmansa kirjoille töihin.
Työnantajat joutuvat kilpailemaan hitsareista ja hitsareilla on varaa valita työpaikkansa. Nää on niitä aloja joille kaikki kaupan kassalle istumaan tahtovat eivät suostu menemään
Juuri näin! Lisään vielä, että ala josta ei yleensä terveenä eläkkeelle jäädä.
Tuohon kirjoitukseen voisi vaihtaa hitsarin paikalle hoitajan (molempien alojen työntekijöistä on pula). Hallitusta myöten ollaan huolissaan hoitoalan yhä pahenevasta työvoimapulasta ja osastoja joudutaan jopa sulkemaan tämän vuoksi, mutta rahaa ei vain löydy paikkaamaan tätä työvoimapulaa, vaikka sillä voitaisiin todella paljon korjata asiaa.
Ei tietenkään löydy rahaa, koska kysymys on pääasiassa naisvaltaisesta alasta. Hoitajathan ihan mielellään ja ilman likaisen työn lisiä pesevät muiden eritteitä ja puoli-ilmaiseksi ovat töissä poissa perheittensä luota joulut, juhannukset, vaput ja muut pyhäpäivät (korvaus on aina täysin sama 100 %, on sitten kyse tavallisesta sunnuntaista tai joulusta, juhannuksesta jne.).
Hitsari on todellakin palkkansa ansainnut! Mukavaa on tätä ketjua lukiessa havaita se, että suurin osa kommentoijista puolustaa hitsareita. Ihmettelen kovasti olematta kummankaan alan asiantuntija tai työntekijä, että miksi hoitajat ovat saaneet yleensä haukkumista osakseeen tällä palstalla keskusteltaessa samoista asioista kuin mitä nyt keskustellaan hitsareista. Suhtautuminen kahteen eri työvoimapula-alaan on täysin erilaista, miksi?
Eipä nuo palkat mitään hirveän hyviä ole. Itse teen esihenkilötyötä, jossa olen 15-20 viikonloppua vuodessa töissä. Lisineen vuosiansiot minulla on 75 000-80 000 euroa lisistä riippuen.
Vierailija kirjoitti:
Vuorolisätkö sinua häiritsee? Hankkiudu sitten vuorotöihin. Huomaat äkkiä, että se on raskasta ja sitovaa.
Tämä. Hitsaustyössä on myös terveysriskejä, (tulee sähköä silmiin, altistuu jatkuvasti kaasuille jne.) joita di:n ei tarvitse kokea ja suuremmalla todennäköisyydellä hän pääsee terveenä eläkkeelle sitten, kun aika on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuorolisätkö sinua häiritsee? Hankkiudu sitten vuorotöihin. Huomaat äkkiä, että se on raskasta ja sitovaa.
Ei tässä vuoroista puhuta vaan viikonlopuista, ja kuten jo mainitsin niin itsekin teen viikonloppuja ilman palkkaa.
ap
Kun teet täitä ilman palkkaa niin palkka on huono. Insinöörinkin tämän ymmärsi. Mitä siis AP yrität tällä avautumisella sanoa?
Kyllä minuakin ärsyttää insinöörin työtä tekevänä, että jotkut raksaukot tienaa yhtä paljon ilman mitään koulutusta. Lohduttaudun kuitenkin sillä, että yleensä tuollaista työtä tekevät tuhlaavat rahansa tupakkaan, viinaan ja uusiin autoihin, eivätkä ymmärrä käyttää palkkaansa vaurastumiseen. Itse teen helppoa sisätyötä ja jään reilusti ennen eläkeikää nauttimaan rahoistani ja hyvästä terveydestä
Vierailija kirjoitti:
Petterikö se siellä?
AP taitaa olla Milttonin trollitoimiston jantteri? Tämänkin trollin rahoitti viimekädessä veronmaksaja.
Vierailija kirjoitti:
Toisin kuin luulet, työnantaja maksaa työstä, ei koulutuksesta.
Työnantaja on yleensä määritellyt mikä koulutus mihinkin työtehtävään vaaditaan.
-ohis
Vierailija kirjoitti:
Oletko todella noin pieni ihminen, että olet veljesi palkasta katkera ja hänen pitäisi tienata sinua vähemmän? Ei hyvää päivää, tästä näkee kokoomuslaisen eli luokkayhteiskuntaa kannattavan äänestäjän mielenmaiseman myrkyllisimmillään.
Kyllä veljesi on ansainnut kunnon korvauksen siitä, että uhraa sunnuntainsa työntekoon sen sijaan, että viettää perheineen vapaapäivää.
Luuletko hänen olevan joka sunnuntai töissä? Suomessa duunareiden palkat ovat erittäin kilpailukykyisiä muuhun Eurooppaan verrattuna, DI:n ei ole. Toki hitsareita tuodaan halpatyövoimana Suomeen.
-ohis
Ap on vuosipalkasta päätellen selvästi nuori, vastavalmistunut henkilö. Kyllä se elämä opettaa arvostamaan muidenkin työtä. Kun perhettä tulee, ymmärtää viikonloppuvapaiden arvon.
itse tienaan 0 eur vuodessa,
t. vapaa herra
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa sulle DI:ksi pieni vuosipalkka jos on vain 50 tonnia?
Ei tuo ihan epätavallinen ole DI:lle jolla ei alaisia, on vain ns rivityöntekijä asiantuntijana.
Tuo kommentti osoitti, miten pihalla ja kateellisia aiemmin koulutetut ovat.
Kuvitelmat toimihenkilöpuolen valtavista palkoista ovat suuret ja siksi huuto niin suurta. Ei Suomessa palkkataso ole sen parempi korkeammin koulutettujen keskuudessa ja ap:n tapaus odottaa juuri sen, että esim. virastotyöajasta poikkeaminen nostaa aivan eri tasolle duunareiden palkan, jolloin lähestytään täysin eri vastuu- ja koulutustasolla olevien palkkoja. Ääriesimerkki ahtaajat, joiden palkka paljon suurempi moneen toimihenkilöammattiin verrattuna ja tarvittava huippuosaaminen = kyky fyysiseen työhön.
Kateus ja tietämättömyys ja agressiiviset AY-liikkeet vääristävät keskustelua ja päätöksentekoa.
Akateemisilla on oikeasti lähes tulkoon aina sellainen kummallinen käsitys, että pelkän koulutuksensa takia ansaitsevat parempaa palkkaa kuin duunari. Että työelämän pitäisi palkita siitä, kun persus on kestänyt penkkiä eli sitä lukemista. Suurin osa ihmisitä on oikeasti ihan suht samanlaisella älykkyydellä varustettuja ja kouluttautuminen esim. dippainssiksi olisi mahdollista lähes kaikille, jos vaan jaksaa lukea.
Suomessa koulutus itsessään on kuitenkin käytännössä maksutonta eli yhteiskunta maksaa, joten ei korkeamman palkkauksen peruste tule myöskään siitä, että olisi itse joutunut rahallisesti panostamaan enemmän koulutukseensa. Työstä kuuluu maksaa sen vaativuuden mukaan. Ja vaativuudessa tulee huomioida sekä henkinen, että fyysinen vaikeus ja raskaus.
T. yli 4 tonnia tienaava toimistorotta, jonka palkka on liian hyvän työn vaativuuteen nähden
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hitsareista on pulaa, joten heille pitää maksaa kunnon palkkaa, jos haluaa ammattitaitoisen hitsarin saada firmansa kirjoille töihin.
Työnantajat joutuvat kilpailemaan hitsareista ja hitsareilla on varaa valita työpaikkansa. Nää on niitä aloja joille kaikki kaupan kassalle istumaan tahtovat eivät suostu menemään
Juuri näin! Lisään vielä, että ala josta ei yleensä terveenä eläkkeelle jäädä.
Tuohon kirjoitukseen voisi vaihtaa hitsarin paikalle hoitajan (molempien alojen työntekijöistä on pula). Hallitusta myöten ollaan huolissaan hoitoalan yhä pahenevasta työvoimapulasta ja osastoja joudutaan jopa sulkemaan tämän vuoksi, mutta rahaa ei vain löydy paikkaamaan tätä työvoimapulaa, vaikka sillä voitaisiin todella paljon korjata asiaa.
Ei tietenkään löydy rahaa, koska kysymys on pääasiassa naisvaltaisesta alasta. Hoitajathan ihan mie
Aika monessa keskustelussa on todettu, että miten esim. hitsarin ja hoitajien palkat rahoitetaan. Oliko siinä jotain mitä et ymmärrä?
Fyysisessä työssä kunto alkaa laskemaan yllättävän äkkiä, raksaukkona työterveys kyselyssä vastasin 55vuotiaana että työkunto on alkanut laskemaan ja niin vain alta 60vuotiaana työkyvyttömyyseläkkeelle nivelvaivojen takia, eikä se muukaan jaksaminen enään huippua ollut. Ehdimpä töissä olemaan 42vuotta ja paljon jäi lomia pitämättä, no nyt on vapaa-aikaa ja kohtuu eläke.