Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen DI ja veljeni hitsari, meillä sama vuosipalkka sunnuntai-lisien takia

Vierailija
15.06.2024 |

Itse siis asiantuntijatehtävissä teknologiateollisuudessa lukio + yliopisto koulutuksella, veli hitsari 1,5v aikuiskoulutuksella. Olen nähnyt hänen palkkakuittinsa kun hän itse näytti sen minulle, ja yllätys oli suuri kun hänellä oli suunnilleen sama 50k vuosipalkka kuin minulla. Minun vuosipalkka oli ehkä muutaman tonnin korkeampi mutta ero hyvin pieni. Peruspalkka ei vielä selitä tätä, mutta hän tekee viikonloppuja keskimäärin 1-2 kertaa kuukaudessa. Ja juuri nuo viikonloput, erityissti sunnuntait, nostaa vuosipalkan yhtä korkeaksi kuin minulla DInä. Sen voin lisätä että itsekin teen viikonloppuja koska olen IT puolella, tänäkin vuonna olen 3 viikonloppua ollut töissä, mutta minä saan ne ainoastaan vapaina, palkkaa ei makseta ollenkaan viikonlopuista. Tosin veljenikin saa ylimääräisiä vapaapäiviä pekkasina.

Onko tämä mielestänne oikein että näissä ammateissa ei ole käytännössä palkkaeroja sunnuntailisien takia? Ymmärrän kyllä ettei kaikilla duunareilla mahdollisuutta vkl-töihin mutta monella on. Olen jopa kesätöissä törmännyt sellaiseen että vakkarit käskee hidastelemaan arkisin jotta pääsee viikonlopuksi.

Kommentit (149)

Vierailija
101/149 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minuakin ärsyttää insinöörin työtä tekevänä, että jotkut raksaukot tienaa yhtä paljon ilman mitään koulutusta. Lohduttaudun kuitenkin sillä, että yleensä  tuollaista työtä tekevät tuhlaavat rahansa tupakkaan, viinaan ja uusiin autoihin, eivätkä ymmärrä käyttää palkkaansa vaurastumiseen. Itse teen helppoa sisätyötä ja jään reilusti ennen eläkeikää nauttimaan rahoistani ja hyvästä terveydestä

Siis miksi ärsyttää?

Vierailija
102/149 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ansaitsen sairaanhoitajana reilut 40 000 euroa vuodessa ja olen kaksi viikonloppua kolmesta töissä. Työ on vastuullista ja merkityksellistä. Minulla on myös luonnontieteiden puolelta yliopistotutkinto, mutta en tuntenut alaa lopulta omakseni. Minulla ei ole vaikeutta tulla toimeen nykyisellä palkallani, mutta silti hoitotyötä maksetut korvaukset ovat naurettavan pieniä verrattuna moneen siistiin sisätyöhön.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/149 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiantuntijatyössä joutuu usein tekemään palkatta iltaisin ja viikonloppuisin. Kilpailu on kovaa ja työtä ei välttämättä ehdi tehdä työajan puitteissa. Etenkin uusien taitojen kehittäminen ja opiskelu mitä jatkuvasti työ vaatii, jää vapaa-ajalle. Onneksi työ on kuitenkin kiinnostavaa joten vielä olen jaksanut. Mutta 20 vuotta vielä.

Vierailija
104/149 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan reilulta kuulostaa. DI saa palkkansa "helpommalla", tietynlaista asiantuntemusta, teoriaa ym. täytyy varmasti osata enemmän (useampi vuosi opiskelua takana - ei siihenkään akateemisesti kaikki pysty ja kyllä siitä pitää saada korvausta), mutta työolot täysin erilaiset, oletettavasti eroja myös työsuhde-eduissa, työajat, työn fyysinen kuormittavuus ym.

Kyllä minäkin ravintola-alalla voisin saada yllättävän hyvää palkkaa, mutta työ on raskasta ja kiireistä, ja se vaatisi, että olisin töissä joka ikisen illan/yön ja viikonlopun jne. On paljon mukavampaa saada se sama raha ma-pe 8-16 toimistotöistä, vaikka huomattavasti enemmän sen eteen pitäisi opiskella. Ja on myös hyvät mahdollisuudet edetä ilman, että edelleenkään tarvitsee tehdä fyysistä ja kuormittavaa vuorotyötä.

Vierailija
105/149 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On täysin eri asia tienata sama summa rahaa säännöllisellä "virastoaikoihin" sijoittuvalla, siistillä sisätyöllä, kuin fyysisemmällä duunarihommalla, joka vaatii myös jatkuvasti vuorotyötä, viikonlopputöitä... raha on ehkä sama, mutta kyllä se tuntuu elämässä ja kropassa ihan eri lailla. Duunari harvemmin voi siitä kauheasti mihinkään myöskään nousta, akateemisilla aloilla on yleensä paremmat mahdollisuudet vaihtaa työtehtäviä erilaisiin, yletä parempiin palkkoihin sun muuta.

Ja etkös sanonut että muutama tonni enemmän oli sulla, no kyllä mun mielestä muutama tonni vuodessa on aika paljon, noin niinku yleiseti ottaen.

Vierailija
106/149 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon kansanedustaja ja tienaan ton viikossa!

Olen Europarlamentaarikko ja tienaan tuon päivässä!

Vierailija
107/149 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuorolisätkö sinua häiritsee? Hankkiudu sitten vuorotöihin. Huomaat äkkiä, että se on raskasta ja sitovaa.

Ei tässä vuoroista puhuta vaan viikonlopuista, ja kuten jo mainitsin niin itsekin teen viikonloppuja ilman palkkaa.

ap

Se, että sinä teet töitä palkatta, ei tarkoita että kaikki ovat yhtä tyhmiä. Aivan turhanpäiväistä vinkumista.

Vierailija
108/149 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

50000€ ei ole ihmeellinen palkka. Ei sillä kauheasti juhlita. Mutta neuvoksi sanoisin että kahdehtimisen sijaan mieti miten hyödynnät koulutuksesi saadaksesi isomman palkan. Ei se kuitenkaan sinulta ole pois jos veljesi saa säädyllisen ansion duunarina. 

Naisten ongelma työelämässä on juuri tämä että toisilt pitäisi saada pois sen sijaan että haluttaisiin itselleen enemmän.

Vierailija
109/149 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työn tarkoitus ei ole pelkän rahan hankkiminen. Minä halusin mielekästä työtä, jossa oppisin joka päivä uutta. Opiskelu maksoi, mutta palkkakin on ihan ok, 5500 e/kk asiantuntijatyöstä, naiselle. En jaksaisi polvillani paksuissa suojavaatteissa hitsata päiväkausia. Arvostan kyllä ihmisiä, jotka tekevät tuota hyvin tärkeää työtä. 

Vierailija
110/149 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiantuntijatyössä joutuu usein tekemään palkatta iltaisin ja viikonloppuisin. Kilpailu on kovaa ja työtä ei välttämättä ehdi tehdä työajan puitteissa. Etenkin uusien taitojen kehittäminen ja opiskelu mitä jatkuvasti työ vaatii, jää vapaa-ajalle. Onneksi työ on kuitenkin kiinnostavaa joten vielä olen jaksanut. Mutta 20 vuotta vielä.

Tuollaiseen työskentelytapaan ei kannata lähteä. Meillä on työaika 37,5-40h viikossa työsopimuksesta riippuen. Mikäli tekee enemmän on se liukumatunteja, jotka pidetään vapaana tai erikseen sovittu ylityö, joka maksetaan pois. 

Vierailija
111/149 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ansaitsen sairaanhoitajana reilut 40 000 euroa vuodessa ja olen kaksi viikonloppua kolmesta töissä. Työ on vastuullista ja merkityksellistä. Minulla on myös luonnontieteiden puolelta yliopistotutkinto, mutta en tuntenut alaa lopulta omakseni. Minulla ei ole vaikeutta tulla toimeen nykyisellä palkallani, mutta silti hoitotyötä maksetut korvaukset ovat naurettavan pieniä verrattuna moneen siistiin sisätyöhön.

Meinaatko, että sen hitsarin työ ei ole vastuullista ja merkityksellistä? Että se vaan huvikseen vetelee hitsisaumaa vailla tarkoitusta? Kannattaa kouluttautua hitsariksi tai muuhun siistiin sisätyöhän, jos olet noin kateellinen. 

Vierailija
112/149 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän sunnuntailisiä kokonaan tarvitsisi poistaa, niitä voisi vaikka pienentää.

Tämä. Nythän ne on järjettömän korkeita, puolittaisi niin vieläkin olisivat hyvin kannattavia.

Vierailija
113/149 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meinaatko, että sen hitsarin työ ei ole vastuullista ja merkityksellistä? Että se vaan huvikseen vetelee hitsisaumaa vailla tarkoitusta? Kannattaa kouluttautua hitsariksi tai muuhun siistiin sisätyöhän, jos olet noin kateellinen. 

Ei se haittaa jos putket vuotaa ja tehtaat räjähtää ja ihmisiä kuolee

Vierailija
114/149 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä 50k€ on IT-alalla olevalle DI:lle huono palkka. 23v tyttäreni, jolla opinnot eivät ole edenneet vielä kandiin saakka, tienaa jo 60k€ vuodessa. Mieheni (ikiteekkari) on ollut alalla jo pidempään ja tienaa enemmän, kuin mitä palstalla suostutaan uskomaan.

Tuo ylitöiden tekeminen viikonloppuisin ilman ylityökorvauksia on ihan hullun hommaa. Miehelläni on ylitöitä aniharvoin ja vain silloin, kun oikeasti sellaiselle on tarvetta. Hän on tienannut viikonlopun rutistuksesta (pitkät päivät pe-su) 7000€. Ei tuo ole työnantajallekaan halpaa teettää ylitöitä kovapalkkaisilla kavereilla, joten siihen turvaudutaan vain poikkeustilanteissa.

Kun tavallisen työviikon päälle tekee viikonlopun ylitöitä, niin sunnuntain palkan saa nelinkertaisena. Jos tekee lauantainakin töitä, niin sunnuntailta saa ylityölisien ja sunnuntailisien lisäksi vielä vapaapäiväkorvauksen. Sunnuntaitilin maksimoimiseksi kannattaa siis tehdä lauantaina 8h työpäivä, jotta saa sunnuntain starttaamaan heti 100% ylityölisillä ja saa myös vapaapäiväkorvauksen.

Vierailija
115/149 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumma valituksen aihe..

DI hommiin kykeneviä löytyy 13 tusinasta vaikka kuinka selittelevät "vaativista" asiantuntijatöistä.. Tehnyt noita ihan tarpeeksi ja 99% työstä on palavereissä turhan lässyttämistä. Ei noissa hommissa enää nykyään mitään osaamista vaadita - ehkä joskus muinoin mutta nykyään kaikki on tehty kyl ihan viimeisen päälle helpoksi ja automatisoiduksi.

Ossavia hitsaajia ei maasta taas kauheasti löydy.

Vierailija
116/149 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hitsaajilla voi olla todella hyvätkin liksat jos on erikoistunut johonkin vähän epätavallisempaan hommaan. Kuulin esim. sellaisista, jotka hitsasivat lyijysisuksia happoputkiin. Palkka ensinnäkin jo melkoinen ja siihen lyijylomat päälle.

Vierailija
117/149 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomailla laskuttaisin 500€ per päivä, enkä ole istunut koulunpenkillä minuuttiakaan. Jotkut asiat ja hommat vaan oppii tekemällä ja luottamalla omiin kykyihinsä ja intuitioon. 

Vierailija
118/149 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi täällä on viime päivinä ollut monta kertaa tämä sama väite "olen törmännyt sellaiseen että vakkarit käskee hidastelemaan arkisin jotta pääsee viikonlopuksi"?

Vaikuttaa trollaukselta sunnuntailisien poistamisen puolesta.

Ikävä lukea palstaa, kun trolleja on joka puolella.

Tämä taktiikka ei vaan valitettavasti päde suurimmassa osassa töitä ja  aloja, joissa tehdään sunnuntaisin töitä. Ei palomiehet, lääkärit/hoitajat, kaupan kassat voi arkena hidastella, jotta olisi mahdollisimman paljon asiakkaita viikonlopulle. Tollein voi toimia jossain sesonkityössä ruuhkahuipouina. 

Vierailija
119/149 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miesten aloilla palkat on Suomessa kovia. Ei voi muuta sanoa. 

Vierailija
120/149 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hitsaajilla voi olla todella hyvätkin liksat jos on erikoistunut johonkin vähän epätavallisempaan hommaan. Kuulin esim. sellaisista, jotka hitsasivat lyijysisuksia happoputkiin. Palkka ensinnäkin jo melkoinen ja siihen lyijylomat päälle.

Tämä juuri.Todella epämääräisesti sanottu pelkkä hitsari. Se on kädentaitotyötä jota ihan kuka vain ei voi osata. Tasaisin välein uusitaan hitsausluokkapaperit kokeella ja jos ne ovat tarpeeksi vaativiin kohteisiin vaativilla prosesseilla niin palkka on todellakin kova.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä yksi