Hesarin juttu antaa liian ruusuisen kuvan Downin syndroomasta
Hs:
Kotiuduttuaan vauvan kanssa sairaalasta Pajari-Lipsanen alkoi etsiä tietoa 21-trisomiasta.
Selvisi, että moni down-henkilö elää täysipainoista elämää: harrastaa, opiskelee ja luo sosiaalisia suhteita. He voivat oppia samoja asioita kuin muut ikäisensä, vain hitaammin. Aikuisena osa pystyy käymään töissä.
Terveyskirjasto:
Oireyhtymään kuuluu tyypillisesti keskivaikea kehitysvammaisuus, jossa päättelytaidot vastaavat aikuisiällä noin 7–9-vuotiaan lapsen taitotasoa. Kehitysvammaisuuden aste voi kuitenkin vaihdella lievästä kehitysvammaisuudesta syvään kehitysvammaisuuteen. Henkilöt, joilla on Downin oireyhtymä ovat usein ulospäinsuuntautuneita ja hyvässä vuorovaikutuksessa toimivia, mutta noin 10 %:lla voidaan todeta autistisia piirteitä. Masennuson tavallisempaa kuin muilla kehitysvammaisilla. Persoonallisuudessa saattaa korostua omaehtoisuus.
Opiskeluiden jälkeen harkitaan usein työ- tai päivätoimintaa, joskus tuettua työtä. Lapsuuden kotoa poismuuton myötä haetaan useimmiten palveluasumista.
Kommentit (89)
Vierailija kirjoitti:
Ei voi käsittää miksi joku ei abortoi jos down-varoitussireeni soi seulonnoissa.
Ymmärrän myös sen ratkaisun. Väärää tietoa ei kuitenkaan pitäisi levittää.
Lähettäisin leirille. Samoin Hesarin toimittajat.
Ei mulla muuta.
Mielestäni tuossa hesarin jutussa pointti oli, että äiti ei halunnut ajatella tulevaisuuttaan sen vaikeimman karikon kautta. Monella on v ammaisuudesta ylipäänsä aivan järjettömiä stereotypioita. Minulla esimerkiksi oli toimistotyössä osa-aikainen down-syndroomainen kollega, joka siivosi keittiötä, keitti kahvia ja kasteli kukkia. Hän edusti varmasti melko keskivertoa down-syndroomaista henkilöä, oli pidetty työyhteisön jäsen (ja saattaa olla siellä vieläkin töissä, minä en).
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni tuossa hesarin jutussa pointti oli, että äiti ei halunnut ajatella tulevaisuuttaan sen vaikeimman karikon kautta. Monella on v ammaisuudesta ylipäänsä aivan järjettömiä stereotypioita. Minulla esimerkiksi oli toimistotyössä osa-aikainen down-syndroomainen kollega, joka siivosi keittiötä, keitti kahvia ja kasteli kukkia. Hän edusti varmasti melko keskivertoa down-syndroomaista henkilöä, oli pidetty työyhteisön jäsen (ja saattaa olla siellä vieläkin töissä, minä en).
Hän on keskimääräistä Down-henkilöä lievemmin kehitysvammainen, kun kykenee tuollaiseen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän on keskimääräistä Down-henkilöä lievemmin kehitysvammainen, kun kykenee tuollaiseen
Miksi niin arvelet?
Somemaailmassa on näitä, jotkut ovat malleja jne mutta kehitysvamman asteita on lukuisia ja heillä on erilaisia ongelmia sisäelinten kanssa. Osa voi elää ihan hyvää elämää.Toisille elämä on kamppailua.
Parikymppinen isokokoinen down saattaa olla varsin vaikea käsiteltävä laitoksessa, mikäli sattuu olemaan huonompi päivä.
Downin syndroomainen on aina muiden apujen varassa, mitään oikeita töitä he eivät pysty tekemään. Suurin kirous olisi olla niin hyvätasoinen down, että tajuaa tämän itsekin ja katkeroituu.
Abortti on kuitenkin ok. Postmodernia logiikkaa?
Vierailija kirjoitti:
Ei voi käsittää miksi joku ei abortoi jos down-varoitussireeni soi seulonnoissa.
Niin olisi hyvä, jos olisi lista minkälaisia ihmisiä tässä maailmassa saa olla. Vai?
Eikös tuon terveyskirjaston mukaan suurin osa Down-syndroomaisista ole ulospäinsuuntautuneita ja hyvässä vuorovaikutuksessa toimivia, ainoastaan 10% arvioidaan omaavan autistisia piirteitä? Eli selvä enemmistö ovat sosiaalisia ja toimivat hyvin muiden kanssa. Ei siis ole mikään poikkeus, päin vastoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi niin arvelet?
https://www.duodecimlehti.fi/duo16755
Osa oppii lukemaan ja tuntemaan kellon, mutta rahan arvon ymmärtäminen lienee kaikille ylivoimaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin olisi hyvä, jos olisi lista minkälaisia ihmisiä tässä maailmassa saa olla. Vai?
Ei, vaan miksi tieten tahtoen synnyttää vammainen yksilö. Maailma on nykyään niin kova paikka terveillekin.
On helppo tehdä lapsia kun tietää että muut maksavat tämän, ja koko pitkän elämän ajan.
Te jotka sanotte että kromosonipoikkeavat sikiöt pitäisi abortoida: jos itse joudutte onnettomuuteen tai saatte aivovaurion vaikkapa sydänkohtauksen myötä, vammaudutte ja menetätte vaikka kävelykyvyn, niin mitä teette? Harakiri vai sopeutuminen uuteen tilanteeseen?
Jos vanhempanne vastaavasti halvaantuvat tms. niin autatteko heitä vai työnnättekö jyrkänteeltä alas?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan miksi tieten tahtoen synnyttää vammainen yksilö. Maailma on nykyään niin kova paikka terveillekin.
Ai nykyään? Koska maailma on ollut erityisen kiva ja hyvä paikka vammaisille? Saati koska on ollut kenelläkään kivaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi niin arvelet?
https://www.duodecimlehti.fi/duo16755
Osa oppii lukemaan ja tuntemaan kellon, mutta rahan arvon ymmärtäminen lienee kaikille ylivoimaista.
Mitä eroa siihen, että ei-vammainen hoitaa raha-asiansa huonosti?
tuo kätilö syyllistyy rasismiin ja taponyritykseen. Luvat pois! Tuohan on ihmisoikeusrikkomus. Kiihotus kansanryhmää vastaan. Elinkautinen. Tehkää ilmotus! Jos hänen omaa lastaan oltaisiin murhaamassa, varmasti huutaisi!
Keskivaikea kehitysvamma (älykkyysosamäärä noin 35–49) tarkoittaa, että henkilön kyky oppia, ymmärtää uusia asioita ja hallita arkea itsenäisesti on merkittävästi heikentynyt.
Henkilö oppii yleensä itsehoitotaitoja (peseytyminen, pukeutuminen, syöminen), mutta tarvitsee usein ohjausta ja muistuttamista arjen rutiineissa. Useimmat oppivat puhumaan, mutta puheen kehitys on viivästynyttä ja kielellinen ilmaisu on rajoittunutta. Tarvetta voi olla puhetta tukeville ja korvaaville kommunikointimenetelmille (kuten kuvat, tukiviittomat).