Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hammaslääkäri:Julkisella puolella täytyy olla realistisia. Hukkuisimme potilasmassaan, jos puudutus olisi jokaisen itse valittavissa.

Vierailija
10.06.2024 |

"Kyseessä lyhytkestoinen, vaaraton ja valtaosalle ihmisistä siedettävä kipu."

Kommentit (143)

Vierailija
61/143 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään kun kierukoita laitetaan teineillekin niin en yhtään ihmettele, etteivät he halua lapsia ikinä. Eka kiputrauma tuolta alueelta jopa ennen kuin peruskoulusta päässyt. 

Vierailija
62/143 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Afrikassa synnytetään lapset ilman mitään puudutusta mutta Suomessa ei kestetä pienintäkään kipua ulisematta kuin hyeenat. Länsimainen sivistys on tuhonnut ihmisen luontaisen kyvyn hoitaa synnytys luonnonmukaisesti.

Olen kaksi synnyttänyt luomuna ja silti suomalainen gyne käsineen ja normi kierukan laitto sattuu saakelisti enemmän kuin synnyttäminen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/143 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi mielenkiintoista jos miehet jätettäisiin samalla tavalla puuduttamatta esim. kun otetaan näyte eturauhasesta.

Pipelle-näyte kohdusta on mulla ollut kovin kipu jonka (puuduttamaton) toimenpide on aiheuttanut. 

Mulle ei annettu edes buranaa, eikä oltu etukäteen sanottu näytteestä. Hirvee kipu oli.

Jossain potilasohjeessa luki että sattuu kuin kuukautiskipu. Mulla kyllä sattui kuin synnytyskipu. 

Toisilla kuukautiskivutkin on tosi kovat, että vähän huonosti sanottu potilasohjeessa. Kenen kuukautiskivun mukaan kipu on arvioitu?

Vierailija
64/143 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostaisi tietää mitä ne jutussa mainitut puudutuksen riskit on, joita halutaan välttää? onko teille puhuttu puudutuksen riskeistä vaikka hammaslääkärissä, missä yleensä rutiininomaisesti puudutellaan? Yllätyksiähän voi käydä aina toimenpiteissä ja lääkkeiden kohdalla, miksi puudutus gynellä olisi isompi riski kuin muut?

Vierailija
65/143 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on melko korkea kipukynnys. Olen käynyt 4 kertaa mammografiassa. Niissä ei tarjota edes mitään kivunlievitysvaihtoehtoa. 3/4 kertaa olen ääneen uikuttanut siellä tutkimuksen aikana. Ei mitään tolkkua siinä, miten ne niitä laitteita ohjeistetaan käyttämään. Se on todellinen riski loukkaantumiselle, jos tutkittava pyörtyy kivusta kesken kaiken, koska se tehdään seisten, ja hoitaja on mennyt sinne kauemmas "turvaan" tutkimuksen haitoilta. Se kipu on ollut järkyttävää, ja olen toisen puolen tutkimuksen jälkeen todennut, että säätö on sellainen, että pelkäsin solisluunkin napsahtavan poikki. Ei mitään vaikutusta toisen rinnan tutkimisen säätöön, vaikka kyyneleet valunut poskilla. Kaikki hoitajat olleet naisia!!!!

Yhdelle miespuoliselle tutulle tehtiin mammografia-tutkimus. Iso ja karski. Totesi, että hirveintä, mitä on ikinä joutunut kokemaan fyysisen kivun osalta. Kaverilta on leikattu selkä ym.

Vierailija
66/143 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ymmärrä juttua yhtään, ei se oikeasti kierukan laitto niin kipeästi käy että kukaan itkisi puudutusta. On minulla ollut pieni nipistys ja se oli siinä.

En ole kipuherkkä, mutta mulle kierukan laitto oli kaikkea muuta kuin pieni nipistys. Vanhan pois ottaminen oli vielä pahempi. Onneksi kipu ei kestänyt kauaa. 

Vierailija
67/143 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mammografia, pipelle tai papa eivät ole tuntuneet juuri miltään. Kumma juttu.

Vierailija
68/143 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Afrikassa synnytetään lapset ilman mitään puudutusta mutta Suomessa ei kestetä pienintäkään kipua ulisematta kuin hyeenat. Länsimainen sivistys on tuhonnut ihmisen luontaisen kyvyn hoitaa synnytys luonnonmukaisesti.

Hoidetaan jos ei ole mitään tarjolla. Luuletko, että Afrikassa valittaisiin lääkkeetön synnytys, jos apua olisi saatavissa?

Vierailija
69/143 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ymmärrä juttua yhtään, ei se oikeasti kierukan laitto niin kipeästi käy että kukaan itkisi puudutusta. On minulla ollut pieni nipistys ja se oli siinä.

Mulle asennettiin viime viikolla uusi kierukka vanhan tilalle ja ainakin näin synnyttämättömälle jolla "tiukat paikat", kierukan poisto ja varsinkin uuden laitto tekee kipeää. Sain kyllä puudutuksen mutta siitä huolimatta toimenpide oli kivulias, kuin olisi puukolla viiltänyt vatsaa. Hikoilin ja ehdin sanoa että voin pahoin ja olin menettänyt tajun. Panadolia en saa syödä kroonisen sairauden vuoksi ja muutama päivä asennuksen jälkeen olin tosi kipeä, vatsaa kramppasi ja verenvuotoa oli suht reippaasti. Ota huomioon että kyseessä on kuitenkin kirurginen toimenpide joten kyllä kivunlievitystä pitää olla saatavilla. 

Vierailija
70/143 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi mielenkiintoista jos miehet jätettäisiin samalla tavalla puuduttamatta esim. kun otetaan näyte eturauhasesta.

Pipelle-näyte kohdusta on mulla ollut kovin kipu jonka (puuduttamaton) toimenpide on aiheuttanut. 

Eturauhanen sykkii näytteensä itse pihalle. Me miehet tykkäämme kuta useammin näyte otetaan ulos, kosak olemme terveysintoilijoita.

Vierailija
71/143 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun kerran noin kovasti ihailet Afrikan meininkiä niin miksi et muuttaisi esim. Sudaniin. Tyttöjen silpomisetkin on mielestäsi varmasti upea juttu, oppivatpahan kestämään kipua. Ai niin, Kela ei elätä sinua kuin Suomessa, joudut siis jatkamaan tuota vauvapalstalla länkyttämistä

Vierailija
72/143 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka monta lasta olet synnyttänyt?

Vierailija
73/143 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis,

Toki Usassa kaikki maksaa eri tavalla, mutta paljon erilaisia raskaus- ja perherealityja vuosien mittaan katsoneena, synnytys Usassa on hyvon erilainen. Usein tunnelma on jopa harmoninen, oma huone, ei kiirettä, on hoitaja ja lääkäri läsnä, -ja taatusti kaikki mahdollinen kivunlievitys!

Heh joo, käsityksesi ovat siis realitysarjoista. Voin kertoa että rapakon takana on todellisuudessa vähän eri meininki. Isolla rahalla sielläkin toki saa hyvää hoitoa. Kivunlievitys on myös USA:ssa tosi surkeaa nykyään, opioidikriisin jäljiltä kukaan ei meinaa saada kipuun kunnollisia lääkkeitä siellä. 

Minä söisin mielelläni jotain 800mg:n buranaa, jos voisin. Se auttoi aina kipuun. Sen on monta lääkäriä kieltänyt jo yli vuosikymmen sitten terveyssyin. Sain viimeksi mahakivun hoitoon reseptit; Panadol 1g (1000mg) x 3/pvä (100kpl) ja Tramal 100mg x 3-4/pvä (100kpl). Itselle oja ja allikko. Minulta puuttuu entsyymi/reseptori, joten Tramal ei auta, ja Panadol nostaa nopeasti maksa-arvon hurjaksi. Näytäisi, että terveydenhuollossa potilaiden hoidon lääkityksen osalta on iso "kohtaanto-ongelma". Ketään ei kohdata ja hoideta yksilönä, vaan paperista luetun "käypä-hoidon" viitoittamana tasapäistettynä tilastomassana. Eikä edes tilastoihinkaan välttämättä perustuen.

Vierailija
74/143 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua huvittaa kun aina kun ollut joku kamala tutkimus edessä, kotiin lähetetyissä lapuissa lukee jotain "toimenpide voi tuntua hieman epämukavalta", "toimenpide voi aiheuttaa pientä kipua" ja todellisuus on ollut sitä että vaikka olen ollut ihan rauhallinen ja saanut pidettyä hermoni koossa niin on tuntunut siinä lavetilla että henkihän tässä helvetti lähtee.

Tämä mitätöinti on jokseenkin outoa. Minulla oli anemia, ja hb 72. Sain lähetteen terveyskeskukseen rauta-tiputukseen (kertaluonteinen). Normi kanyyli-juttu, ja kesto 15-20min. Ei vaikuta mitenkään olotilaan. Olisi hyvä kertoa realistisesti, mitä siihen voi liittyä. Olin itsekin omalla autolla liikenteessä, koska tk monien kilometrien takana. Monet haluaa tähän tiputukseen korjatakseen ferritiinitasoaan. Toivottavasti yhtä monille tiedotetaan, miksi hoitaja tarkkailee tilannetta. Se "sivuvaikutukseton" nopea hoitotoimenpide kun saattaa esim. aiheuttaa sydämen pysähtymisen. Itse otin selvää. Jälkeenpäin.  

Vierailija
75/143 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa tykätään kiduttaa naisia. Kierukan laitto sattui kuten myös tähystys peräaukon kautta oli helvettiä. Tv. Rouva 52v. 

Vierailija
76/143 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten ihmetellään miksi suomalaiset eivät synnytä. Seksiä ei enää haluta harrastaa. Ei ymmärretä, että ihmiset osaavat myös valita.

Tuskin nyt seksin harrastamisen väheneminen johtuu synnytyskipujen pelosta? Ehkäisy keksitty.

Vierailija
77/143 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostaisi tietää mitä ne jutussa mainitut puudutuksen riskit on, joita halutaan välttää? onko teille puhuttu puudutuksen riskeistä vaikka hammaslääkärissä, missä yleensä rutiininomaisesti puudutellaan? Yllätyksiähän voi käydä aina toimenpiteissä ja lääkkeiden kohdalla, miksi puudutus gynellä olisi isompi riski kuin muut?

Tätä minäkin ihmettelen. Kun muissa toimenpiteissä ihan kysymättäkin puudutetaan. Ja muuten ulkomailla myös puudutetaan rutiiniinomaisesti näissä gynejutuissa.

En ihmettele että Suomi oli Pohjoismaista viimeinen epiduraalin käyttöönotossakin. 

Vierailija
78/143 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrätkö elämässä ylipäätään mitään sellaisia asioita joita et ole itse kokenut, epäilenpä.

Kukapa meistä oikeasti ymmärtää kokemuksia joita itsellä ei ole ollut. Empatiaa tunnetaan kyllä, mutta ei se ole kokemuksen ymmärtämistä.

Vierailija
79/143 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten ihmetellään miksi suomalaiset eivät synnytä. Seksiä ei enää haluta harrastaa. Ei ymmärretä, että ihmiset osaavat myös valita.

Tuskin nyt seksin harrastamisen väheneminen johtuu synnytyskipujen pelosta? Ehkäisy keksitty.

Niin, mikä on se vaivaton ja kivuton ehkäisy? 

Vierailija
80/143 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaistakin olen kuullut, että kohdunkaula ei tunne kipua. Jännä, että oma elämäni kivuliaimmat kokemukset ovat liittyneet kohdunkaulan sörkkimiseen lääkärissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kahdeksan