Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hammaslääkäri:Julkisella puolella täytyy olla realistisia. Hukkuisimme potilasmassaan, jos puudutus olisi jokaisen itse valittavissa.

Vierailija
10.06.2024 |

"Kyseessä lyhytkestoinen, vaaraton ja valtaosalle ihmisistä siedettävä kipu."

Kommentit (143)

Vierailija
41/143 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun kaverilta ei pystytty ottaa kohdunkaulan syövän seulonnan näytettä koska se kipu oli niin valtava ettei se pystyny pitämään sitä tarvittavaa asentoa yllä tarpeeksi kauan.

Itseänikin sattui helvetisti, ja kesti hetken, puskin paljon kylmää hikeä, näyte saatiin, mutta pyörryin huoneen lattialle kun nousin ylös tuolista.

Eikä olekin kiva että syntyminen naiseksi tarkoittaa niin tuskallisia tutkimuksia että lääkäriin pyörrytään ja sitä esitetään ihan normaalina käytäntönä?

Vierailija
42/143 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai että työpaikka maksaisi hammaslääkärin? Mikä vitsi!!!

Vielä taitaa olla tällaisiakin, itse makselen hammaslääkärin Epassilla, kun siinä tuo hyvinvointietu on :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/143 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua huvittaa kun aina kun ollut joku kamala tutkimus edessä, kotiin lähetetyissä lapuissa lukee jotain "toimenpide voi tuntua hieman epämukavalta", "toimenpide voi aiheuttaa pientä kipua" ja todellisuus on ollut sitä että vaikka olen ollut ihan rauhallinen ja saanut pidettyä hermoni koossa niin on tuntunut siinä lavetilla että henkihän tässä helvetti lähtee. 

Vierailija
44/143 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millään muulla osastolla ei kuule niin paljon tuskanhuutoja kuin naistentautienosastolla. 

Vierailija
45/143 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ymmärrä juttua yhtään, ei se oikeasti kierukan laitto niin kipeästi käy että kukaan itkisi puudutusta. On minulla ollut pieni nipistys ja se oli siinä.

Vierailija
46/143 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi mielenkiintoista jos miehet jätettäisiin samalla tavalla puuduttamatta esim. kun otetaan näyte eturauhasesta.

Pipelle-näyte kohdusta on mulla ollut kovin kipu jonka (puuduttamaton) toimenpide on aiheuttanut. 

Mulle ei annettu edes buranaa, eikä oltu etukäteen sanottu näytteestä. Hirvee kipu oli.

Vierailija
47/143 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohis,

Toki Usassa kaikki maksaa eri tavalla, mutta paljon erilaisia raskaus- ja perherealityja vuosien mittaan katsoneena, synnytys Usassa on hyvon erilainen. Usein tunnelma on jopa harmoninen, oma huone, ei kiirettä, on hoitaja ja lääkäri läsnä, -ja taatusti kaikki mahdollinen kivunlievitys!

Tehostettua se sielläkin on ja vakuutusyhtiö päättää synnytysasentosikin. Yleensä ei saa liikkua ja on synnytettävä selällään. Niillä ei ole aikaa vaelteleville äideille eikä synnytyslauluille. Typerin maksu mitä siellä joutuu maksamaan on veloitus siitä, että saa pitää omaa lasta sylissä. Mitähän ne veloittaisi suomalaisesta vierihoidosta?

Vierailija
48/143 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ymmärrä juttua yhtään, ei se oikeasti kierukan laitto niin kipeästi käy että kukaan itkisi puudutusta. On minulla ollut pieni nipistys ja se oli siinä.

Ymmärrätkö elämässä ylipäätään mitään sellaisia asioita joita et ole itse kokenut, epäilenpä.

Vierailija
49/143 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se sattui ainakin minulla niin helvetisti että huusin kivusta  ja oli vaatteet tuskanhiestä märkänä.

Vierailija
50/143 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohis,

Toki Usassa kaikki maksaa eri tavalla, mutta paljon erilaisia raskaus- ja perherealityja vuosien mittaan katsoneena, synnytys Usassa on hyvon erilainen. Usein tunnelma on jopa harmoninen, oma huone, ei kiirettä, on hoitaja ja lääkäri läsnä, -ja taatusti kaikki mahdollinen kivunlievitys!

Ja kallis lasku. Oma kokemus gynekologian puolelta on, että yksityiseltä saa puudutteitakin. Tietysti lysti pitää maksaa itse.

Vierailija
51/143 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mulle ei ole koskaan asennettu kierukkaa, joten omakohtaista kokemusta ei ole, mutta hyvänen aika sentään, ei kai oikeasti kukaan kuvittele, että kaikilla on samanlainen fysiologia, kudostyyppi, kivunsietokyky ja yhtä kokenut kierukan laittaja toteuttamassa toimenpidettä?

Vierailija
52/143 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiheen vierestä:

Minulla ei ole lapsia, niitä ei vaan 'siunaantunut' ja olen asian kanssa ollut ihan ok. Lapsi/lapsia olisi ollut kiva saada (nyt ikää kohta jo liikaa) mutta olen koko ikäni myös pelännyt raskautta/synnytystä.

Olen miettinyt paljonko tuo 'kammo' on ns. edesauttanut sitä, etten edes halunnut mennä tutkimuksiin miksei lapsia kuulu? Olisinko ehkä 'inhimillisemmässä' yhteiskunnassa ottanut asiasta enemmän koppia?

Tavallaan lapsettomuus on jopa ollut helpotus, vaikka jälkikasvua olisin toivonutkin, parisuhde, työelämä jne. on myös oölut kunnossa.

Kuinka paljon suomalaisa jää lapsettomiksi, siksi että kokevat "naisena olemisen" vaikeana suomalaisessa terveydenhoidossa?!

Vierailija
53/143 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olitko synnyttänyt vai synnyttämätön? Jälkimmäisillä sattuu yleensä paljon enemmän. 

Vierailija
54/143 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohis,

Heh joo, käsityksesi ovat siis realitysarjoista. Voin kertoa että rapakon takana on todellisuudessa vähän eri meininki. Isolla rahalla sielläkin toki saa hyvää hoitoa. Kivunlievitys on myös USA:ssa tosi surkeaa nykyään, opioidikriisin jäljiltä kukaan ei meinaa saada kipuun kunnollisia lääkkeitä siellä. 

Vierailija
55/143 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi mielenkiintoista jos miehet jätettäisiin samalla tavalla puuduttamatta esim. kun otetaan näyte eturauhasesta.

Pipelle-näyte kohdusta on mulla ollut kovin kipu jonka (puuduttamaton) toimenpide on aiheuttanut. 

Mulle ei annettu edes buranaa, eikä oltu etukäteen sanottu näytteestä. Hirvee kipu oli.

Jossain potilasohjeessa luki että sattuu kuin kuukautiskipu. Mulla kyllä sattui kuin synnytyskipu. 

Vierailija
56/143 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen huomannut ettei kivunlievitystä ylipäätään saa muuta kuin pyytämällä.

Esim kun mulla oli pahat laaja-alaiset palovammat syvempää 2. astetta. Ei hoitohenkilökunnalla käynyt mielessäkään tarjota mitään. Hetken odottelin ja pyysin, piti vielä selittää, että nyt on oikeasti tosi kipeä näiltä ja näiltä alueilta, koska iho on lähtenyt irti.

He jotenkin hätkähtivät, että Ai tarvitsetko kipulääkettä?! Mihin sattuu? Etkö yhtään halua sietää kipua? Omasta mielestäni tuo oli tosi outoa, koska pitäisi ymmärtää, että tuossa tilanteessa kivut ovat tosi kovat.

Ihme porukkaa..

Kaikilla lääkäreillä ja hoitajiĺla on siis erittäin korkea kipukynnys, niin että kummasteltavaa riittää? Onko jo koulutuksessa testattu itseen kaikkea vai ei mitään? Sillä asenteella ei varmaan uskalla/kehtaa sitten itse pyytää mitään lievityksiä. Jokuhan voi kysyä, että miksi ihmeessä.

Vierailija
57/143 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten se puuduttamatta jättäminen vähentää potilasmassaa? Juokseeko ne karkuun, jos ei saa puudutusta?

Ei ehditä rahastaa liukuhihnatyyliin ja työn jäljestä välittämättä. Puudutuksen vaikutuksen alkamiseen kun menee monta minuuttia/potilas. Ja vaikka saisi joku onnekas, niin julkisella työn laatu on mitä on. Ihan tavallisesta paikkauksesta lähtien. Kunnollinen työnjälki ei todellisuudessa vie kauempaa aikaa. Kokemusta on. Julkiselta ja yksityiseltä riittävästi. En saanut geenilotossa erinomaisia kestäviä hampaita.

Vierailija
58/143 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Afrikassa synnytetään lapset ilman mitään puudutusta mutta Suomessa ei kestetä pienintäkään kipua ulisematta kuin hyeenat. Länsimainen sivistys on tuhonnut ihmisen luontaisen kyvyn hoitaa synnytys luonnonmukaisesti.

Vierailija
59/143 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäistä lasta odottaessa alistui siihen, että oma alapää on kuin Pasilan asema. Siellä tuntui kaikki terveydenhuollon henkilökunnasta käyvän kättelemässä. Synnytyksessä väen määrä vain lisääntyi. Kun kysyttiin saako opiskelijat tulla niin sinne vaan, kaikki. Mitään yksityistä ja omaa ei enää ollut. Sitä oli julkista omaisuutta. Siihen päälle kipu jonka kokemisesta ja ilmentämisestä syyllistetään. Ja ne ihmettelee miten naiset ei ota innostuakseen näistä jutuista ja mitä me valitetaan.

Vierailija
60/143 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Papakoe nyt ei satu minkään vertaa verrattuna kierukan poistoon. Papakokeessa nippaistaan pala irti yhdestä kohtaa. Se kova kipu tuntuu kerran. Kierukka sen sijaan saattaa olla juuttunut kiinni kohdun seinämään, olla väärinpäin jne. Yhdellä nippaisulla sitä ei saa  kohdusta pois.

Kierukka on käännettävä kohdussa oikein päin että sen saa sujutettua siihen asettimeen. Tää kääntäminen ja vääntäminen voi kestää useita minuutteja. Kierukan narun pitäisi muka näkyä kohdun suulta. Hah, eipä näkynyt. Oli sujahtanut kohtuun sisälle ja kääntynyt siellä koko kierukka.

Kierukka on kuin pieni sateenvarjo joka on saatava tamponin asettimen kokoiseen laitteeseen kohdun sisällä jotta sen saa ulos. Ei ole mikään helppo homma.

Multa otettu kerran pois ja vatsa oli kipeä kaksi päivää sen jälkeen. Paljon kipeämpi kuin sektion  jälkeen. 

Ärsyttää kun joka paikassa puhutaan kierukan asettamisesta, ett

Papakokeessa ei kyllä mitään paloja nippaista irti. Voi hyvänen aika.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän seitsemän