Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hammaslääkäri:Julkisella puolella täytyy olla realistisia. Hukkuisimme potilasmassaan, jos puudutus olisi jokaisen itse valittavissa.

Vierailija
10.06.2024 |

"Kyseessä lyhytkestoinen, vaaraton ja valtaosalle ihmisistä siedettävä kipu."

Kommentit (143)

Vierailija
101/143 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällaistakin olen kuullut, että kohdunkaula ei tunne kipua. Jännä, että oma elämäni kivuliaimmat kokemukset ovat liittyneet kohdunkaulan sörkkimiseen lääkärissä.

Johtunee siitä, että kohdunkaulan hermotusta ei opeteta eikä juuri edes tunneta. Miesten genitaalien hermotus tottakai.

Siis jokainenhan tietää, että seksissäkin voi sattua kun osutaan kohdunkaulaan sopivasti? Eikö mieslääkärit pane, kun eivät tiedä että se on naisille herkkä kohta?

Vierailija
102/143 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi mielenkiintoista jos miehet jätettäisiin samalla tavalla puuduttamatta esim. kun otetaan näyte eturauhasesta.

Pipelle-näyte kohdusta on mulla ollut kovin kipu jonka (puuduttamaton) toimenpide on aiheuttanut. 

Minulle gyne kertoi vastaavasta kokeesta, että myös puudutus sattuisi. Koska kipu on kuitenkin lyhytaikainen, ei kannata.

Minulle pahin kipu on ollut rinnan paksuneulanäytteestä, puudutuksesta huolimatta. Sen jälkeen päätin, että ennen lähtee koko rinta ennen kuin se näyte otetaan uudestaan, jos sellainen tilanne tulee.

Sama se on hampaiden puudutuksessa, puudutuksen laittokin sattuu, ja tosi moni potilas sietää lyhyen poraamisen mieluummin ilman puudutusta kuin on kuola poskella lopun päivää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/143 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis,

Toki Usassa kaikki maksaa eri tavalla, mutta paljon erilaisia raskaus- ja perherealityja vuosien mittaan katsoneena, synnytys Usassa on hyvon erilainen. Usein tunnelma on jopa harmoninen, oma huone, ei kiirettä, on hoitaja ja lääkäri läsnä, -ja taatusti kaikki mahdollinen kivunlievitys!

Heh joo, käsityksesi ovat siis realitysarjoista. Voin kertoa että rapakon takana on todellisuudessa vähän eri meininki. Isolla rahalla sielläkin toki saa hyvää hoitoa. Kivunlievitys on myös USA:ssa tosi surkeaa nykyään, opioidikriisin jäljiltä kukaan ei meinaa saada kipuun kunnollisia lääkkeitä siellä. 

Minä söisin mielelläni jotain 800mg:n buranaa, jos voisin. Se auttoi aina kipuun. Sen on monta lääkäriä kieltänyt jo yli vuosikymmen sitten terveyssyin. Sain viimeksi mahakivun hoito

OT, mutta tuohon massahoitoon liittyen. Itselläni on vakava raudanpuuteanemia, jota on yritetty hoitaa 4 vuotta. Elimistöni ei kuitenkaan siedä mitään markkinoilla olevaa rautalisää, ei edes Sideralia, vaan saan niistä ruokamyrkytystä vastaavan oireilun. Kaikki mahdolliset ja mahdottoman on testattu.

Menin lääkäriin, koska hoito-ohje 100mg rautaa päivittäin 6kk ajan ei sovi. En voi ottaa rautaa edes 100mg kuussa. Kerroin, että olen kokeillut kaikki rautalisät, mikään ei auta, mitä nyt tehdään? Selitin oikein juurta jaksaen lääkärille tämän ongelman.

Lopputulos? Lääkäri diagnosoi minulle raudanpuuteanemian, ja kehotti ottamaan rautaa 100mg/päivä 6kk ajan.

Mietin kotona, että mikä kohta "en voi käyttää rautavalmisteita" meni lääkäriltä ohi. Oli muuten suomalainen lääkäri, että kieliongelmista ei voi syyttää kumpaakaan meistä.

Vierailija
104/143 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoista aina lukea kuinka ihan perus papakoekin sattuu niin että kylmä hiki nousee ja pyörtyy. Itse en koskaan tunne siinä mitään ja ihmettelenkin että onko minulla niin hyvä lääkäri vai onko paikkani vaan erityisen tunnottomat. 

Laittakaa yläpeukku jos papa sattuu aivan hirveästi ja alapeukku mikäli se on ihan ok tai ei satu yhtään. 

Vierailija
105/143 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On virhe sanoa "valtaosalle ihmisistä siedettävä kipu". Kukaan - ei edes lääkäri - voi määritellä toisen puolesta, mikä on "siedettävää" kipua. Lääkäri ei saa määrätä potilaan puolesta, kuinka paljon potilaan pitää sietää kipua, ennen kuin hän saisi puudutuksen tai nukutuksen. Tuossa lääkärin sanomisessa kiteytyy se ongelma, miten naisten kipua vähätellään. Naisten pitää kestää, vaikka ronkittaisiin sisäelimiä - kuinkakohan moni mies suostuisi samaan? Tämä koko ajattelutapa vaatii muutosta, mutta mitään muutosta ei ole tulossa, koska lääkärit eivät itsekään suostu myöntämään totuutta. Menet mihin tahansa gynetoimenpiteeseen, niin vastaus on aina "ei me puuduteta, se on vain pieni nipsaisu, et tunne mitään". Jälleen kerran: lääkäri ei voi minun puolestani määrätä, paljonko minuun koskee. Ja kun näistä kokemuksista keskustelee, huomaa, että lähes jokaista naista on sattunut. Ja se jätetään huomiotta ihan täysin. Esi

Minusta yksi ongelma on myös meidän hampaiden puremista ihannoiva kulttuurimme. Ne, joilla on korkea kipukynnys, ylpeilevät että eivät tarvitse mitään ja kuinka kovaa kipua sietävätkään. Niin kauan, kun tämä ajatusmalli on vallalla, lääkäritkin imevät sen äidinmaidossa.

Meillä kuoli juuri yksi sukulaismies syöpään. Koko suku ihailee, miten se ei ottanut täyttä annostaan morfiinia kuin ihan lopussa, kun oli sitä mieltä että kipu on parempi kuin sekainen pää. Ihmisen pitää siis vielä kuollessaankin todistaa, miten kova jätkä on.

Itselläni on todella korkea kipukynnys, tai ehkä ihan joku vika, kun melkein mikään ei tunnu kivulta, paitsi migreeni. Nuorempana olin juuri sellainen, että suorastaan halveksin niitä, jotka tarvitsevat kivulleen lievitystä. Joten ihan omasta kokemuksesta tiedän, että tässä maassa on todella paljon epäterveitä asenteita kanssaihmisten kipua kohtaan, ja tarvitsisimme jonkinlaista kollektiivista sensitiivisyyskasvatusta sen suhteen.

Vierailija
106/143 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi mielenkiintoista jos miehet jätettäisiin samalla tavalla puuduttamatta esim. kun otetaan näyte eturauhasesta.

Pipelle-näyte kohdusta on mulla ollut kovin kipu jonka (puuduttamaton) toimenpide on aiheuttanut. 

Minulle gyne kertoi vastaavasta kokeesta, että myös puudutus sattuisi. Koska kipu on kuitenkin lyhytaikainen, ei kannata.

Minulle pahin kipu on ollut rinnan paksuneulanäytteestä, puudutuksesta huolimatta. Sen jälkeen päätin, että ennen lähtee koko rinta ennen kuin se näyte otetaan uudestaan, jos sellainen tilanne tulee.

Sama se on hampaiden puudutuksessa, puudutuksen laittokin sattuu, ja tosi moni potilas sietää lyhyen poraamisen mieluummin ilman puudutusta kuin on kuola poskella lopun päivää.

Mä en ole ikinä tajunnut tätä logiikkaa. Puudutus ei ole koskaan sattunut muuten kuin sen sekunnin piston kun neula osuu ikeneen. Miten sitä voi verrata monta minuuttia kestävään hermoon poraukseen? Sehän on aivan järkyttävä tunne, kerran kokeiltiin kun hammaslääkäri väitti että tämä on niin pieni, et tunne mitään. Just joo. Lopetettiin kesken kun sehän oli - kirjaimellisesti - keskiaikaista kidutusta. Sekunnin pistos ja parin tunnin tunnottomuus (eikä mikään "kuola poskella") on ilmiselvästi mukavampi valinta. 

Vierailija
107/143 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tehtiin kaksi kohdun polyyppileikkausta ilman puudutusta, koska "ei niissä polyypeissa ole tuntoa". No ei ehkä olekaan, mutta kyllä siellä kaikkialla muualla on. Toisen leikkauskerran jälkeen piti mennä sairaalan vessaan istumaan vähäksi aikaa ja nojaamaan lavuaariin ennen kuin uskalsin taksilla yksin kotiin (asun yksin, sinkku, perhe on 500km päässä).

Suomessahan opetettiin sairaanhoidossa vielä 1960-luvulla, että vauvat ja lapset eivät fyysisesti pysty tuntemaan kipua, joten eivät tarvitse kivunlievitystä. Jos itkevät, niin niitä vaan jännittää uusi tilanne.

Vierailija
108/143 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua huvittaa kun aina kun ollut joku kamala tutkimus edessä, kotiin lähetetyissä lapuissa lukee jotain "toimenpide voi tuntua hieman epämukavalta", "toimenpide voi aiheuttaa pientä kipua" ja todellisuus on ollut sitä että vaikka olen ollut ihan rauhallinen ja saanut pidettyä hermoni koossa niin on tuntunut siinä lavetilla että henkihän tässä helvetti lähtee. 

Se on sitä lääkärislangia.

Kivuton toimenpide=sattuu.

Toimenpide voi tuntua hieman epämiellyttävältä=sattuu niin saatanasti

Toimenpide on kivulias=huudat ja itket kivusta ja Mengele märisee, mikset pysy paikallasi.

Vierailija
109/143 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle ei annettu edes buranaa, eikä oltu etukäteen sanottu näytteestä. Hirvee kipu oli.

Jossain potilasohjeessa luki että sattuu kuin kuukautiskipu. Mulla kyllä sattui kuin synnytyskipu. 

Toisilla kuukautiskivutkin on tosi kovat, että vähän huonosti sanottu potilasohjeessa. Kenen kuukautiskivun mukaan kipu on arvioitu?

Hyvä pointti. Minä esimerkiksi en edes tiedä, mitä kuukautiskipu on. Ei ole ikinä ollut. Sitten yksi kaverini saattaa oksentaa kivusta.

Vierailija
110/143 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka edes käy julkisella kun työpaikkahan maksaa yleensä yksityisellä hammaslääkärin. Meilläkin 700€ asti.

Yleensä? Teillä varmaan maksaa mutta se on harvinainen poikkeus - ei mikään "yleensä"

Vierailija
111/143 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu tietysti siitä, miten paljon porataan. Mutta jos on pinnallinen reikä, eikä mitään juurihoitoa vaativaa, niin se poraaminenhan ei juuri tunnu. 

Jos hermoon saakka täytyy porata, on päästänyt hampaansa kohtalaisen huonoon kuntoon. Ne reiät pitäisi hoidattaa pienenä.

Ja ihmiset muuten reagoivat puudutusaineisiinkin eri tavalla.

Vierailija
112/143 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaan aikaan tällä palstalla ihmetellään jos joku käy ulkomailla lääkärissä...

eihän muualla voi olla parempaa..

Vierailija
113/143 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärtääkseni eturauhasta ei puuduteta ennen koepalan ottoa.

Vierailija
114/143 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle tehtiin kaksi kohdun polyyppileikkausta ilman puudutusta, koska "ei niissä polyypeissa ole tuntoa". No ei ehkä olekaan, mutta kyllä siellä kaikkialla muualla on. Toisen leikkauskerran jälkeen piti mennä sairaalan vessaan istumaan vähäksi aikaa ja nojaamaan lavuaariin ennen kuin uskalsin taksilla yksin kotiin (asun yksin, sinkku, perhe on 500km päässä).

Suomessahan opetettiin sairaanhoidossa vielä 1960-luvulla, että vauvat ja lapset eivät fyysisesti pysty tuntemaan kipua, joten eivät tarvitse kivunlievitystä. Jos itkevät, niin niitä vaan jännittää uusi tilanne.

Minulla vielä 80-luvun alussa saksalaissyntyinen Mengele puhkoi korvat ilman kivunlievitystä -tai varsinaista tarvetta, oli pieni korvatulehdus. Tykkäsi vaan siitä, jälkitarkastuksessa puhkaisi uudestaan varmuuden vuoksi, vaikka tulehdus oli ohi. Naislääkäri muuten vielä kyseessä. Olin niin pieni, että en muista, noin vuoden, mutta kuulemma pitkään sen jälkeen aloin kirkua jos vieraat naiset yritti lähelle, miehiä en vierastanut.

Olen aina inhonnut lääkärissäkäyntiä, ja mietinkin voiko tuosta ollut jäänyt joku trauma?

Tietysti minulle sitten on siunaantunut kroonisia sairauksia, joten lääkärissä on pakko käydä silloin tällöin.

Vierailija
115/143 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua huvittaa kun aina kun ollut joku kamala tutkimus edessä, kotiin lähetetyissä lapuissa lukee jotain "toimenpide voi tuntua hieman epämukavalta", "toimenpide voi aiheuttaa pientä kipua" ja todellisuus on ollut sitä että vaikka olen ollut ihan rauhallinen ja saanut pidettyä hermoni koossa niin on tuntunut siinä lavetilla että henkihän tässä helvetti lähtee. 

Se on sitä lääkärislangia.

Kivuton toimenpide=sattuu.

Toimenpide voi tuntua hieman epämiellyttävältä=sattuu niin saatanasti

Toimenpide on kivulias=huudat ja itket kivusta ja Mengele märisee, mikset pysy paikallasi.

😂 Se on juuri näin. Itse tilanteessa on kyllä nauru kaukana. -eri

Vierailija
116/143 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis,

Toki Usassa kaikki maksaa eri tavalla, mutta paljon erilaisia raskaus- ja perherealityja vuosien mittaan katsoneena, synnytys Usassa on hyvon erilainen. Usein tunnelma on jopa harmoninen, oma huone, ei kiirettä, on hoitaja ja lääkäri läsnä, -ja taatusti kaikki mahdollinen kivunlievitys!

Heh joo, käsityksesi ovat siis realitysarjoista. Voin kertoa että rapakon takana on todellisuudessa vähän eri meininki. Isolla rahalla sielläkin toki saa hyvää hoitoa. Kivunlievitys on myös USA:ssa tosi surkeaa nykyään, opioidikriisin jäljiltä kukaan ei meinaa saada kipuun kunnollisia lääkkeitä siellä. 

Minä söisin mielelläni jotain 800mg:n buranaa, jos voisin. Se auttoi aina kipuun. Sen on monta lääkäriä kieltänyt jo yli vuosikymm

Useampi kokemus tuollaisesta kohtelusta muihin asioihin liittyen. Kai ne ei vaan kehtaa suoraan sanoa etteivät voi/halua auttaa, sanotaan asia tuolla tavoin kiertäen ja saadaan kantaan (täynnä virheitä oleva) teksti josta käy ilmi että hyvää hoitoa on annettu. 

Vierailija
117/143 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi hellanlettas taas. Saatko paremman mielen, jos miehiä ei puuduteta?

Saan, sillä tietäisin, että miesten ja naisten kipuun suhtauduttaisiin terveydenhuollossa samalla tavalla. Kyse lienee tässäkin siitä, että jostain syystä miehiä uskotaan enemmän, kuin naisia, koska "miehet ei valita kivusta turhaan".

Vierailija
118/143 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse sain kolme suunniteltua sektiota julkisella vain pyytämällä. Kyllä minusta kipua kannattaa aina lievittää, jos vain suinkin mahdollista. Maksaa se traumaterapiakin. Tai pelon takia suuhun mätänevät hampaat.

Monet pelkäävät kyllä ihan sitä hammaslääkärin laskua.

Vierailija
119/143 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle ei annettu edes buranaa, eikä oltu etukäteen sanottu näytteestä. Hirvee kipu oli.

Jossain potilasohjeessa luki että sattuu kuin kuukautiskipu. Mulla kyllä sattui kuin synnytyskipu. 

Niin, no kaikki on suhteellista. Itsellä kuukautiskivut aiheuttaa lääkitsemättömänä pyörtyilyä, niin kauheaa tuskaa se on.

Vierailija
120/143 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä on tragikoomista lukea. Olen kunnaneläinlääkäri ja laitan useimmille koirille/kissoille puudutetta jo ihan vain verinäytteen ottoon tai kanylointiin. Puudute on tosi halpaa ja ei siinä lopulta kauan mene kun voit tehdä monta muuta asiaa sillä aikaa kun odotat puudutteen vaikutuksen alkavan. Ja teen vielä ihan yksin asioita, ei ole hoitajia tai muuta avustavaa henkilökuntaa laittelemassa paikkoja kuntoon ennakkoon tai siivoamassa jälkiä.