Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hammaslääkäri:Julkisella puolella täytyy olla realistisia. Hukkuisimme potilasmassaan, jos puudutus olisi jokaisen itse valittavissa.

Vierailija
10.06.2024 |

"Kyseessä lyhytkestoinen, vaaraton ja valtaosalle ihmisistä siedettävä kipu."

Kommentit (143)

Vierailija
21/143 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Papakoe nyt ei satu minkään vertaa verrattuna kierukan poistoon. Papakokeessa nippaistaan pala irti yhdestä kohtaa. Se kova kipu tuntuu kerran. Kierukka sen sijaan saattaa olla juuttunut kiinni kohdun seinämään, olla väärinpäin jne. Yhdellä nippaisulla sitä ei saa  kohdusta pois.

Kierukka on käännettävä kohdussa oikein päin että sen saa sujutettua siihen asettimeen. Tää kääntäminen ja vääntäminen voi kestää useita minuutteja. Kierukan narun pitäisi muka näkyä kohdun suulta. Hah, eipä näkynyt. Oli sujahtanut kohtuun sisälle ja kääntynyt siellä koko kierukka.

Kierukka on kuin pieni sateenvarjo joka on saatava tamponin asettimen kokoiseen laitteeseen kohdun sisällä jotta sen saa ulos. Ei ole mikään helppo homma.

Multa otettu kerran pois ja vatsa oli kipeä kaksi päivää sen jälkeen. Paljon kipeämpi kuin sektion  jälkeen. 

Ärsyttää kun joka paikassa puhutaan kierukan asettamisesta, että sattuuko se. Itsellä se ei ole sattunut yhtään verrattuna kierukan pois ottamiseen. Siinä kirjaimellisesti pyöritellään terävää kierukkaa kohdun seinämiä vasten että sen saa oikein päin siihen asettimeen. Jokainen voi kuvitella miltä se tuntuu.

En tiedä onko sitten kivuttomampi jos se kierukan naru roikkuu kohdun suulta eikä kierukka ole kiepsahtanut kohdussa ympäri.

Vierailija
22/143 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle sanottiin pitkän ha vaikean leikkauksen jälkeen että pitää pärjätä panadolilla, jos kotiin haluat. Miehelleni iskettiin vastaavassa tilanteessa kovemma särkylääkkeet ilman eri sanomista kotiin saakka. Minä en saanut.

Aivan sama kokemus. Mies sai kaikki mahdolliset tropit pyytämättäkin, minulle tarjottiin vain panadolia ja buranaa. Ja kun buranaa en voi syödä, piti pärjätä panadolilla, edes panacodia ei voitu muutomaa antaa. Miehellä urheiluvamma, joka leikattiin jälkikäteen, itsellä gynen puolen hätäleikkaus järkyttävien kipujen takia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/143 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kierukan asennus on pari panadolia -tason kipu, niin ei tarvitse ihmetellä miksei kaikkia kiinnosta kokea, mitä se epiduraali-tason kärsimys on, kun lähtötaso on tosiaan tämä :D 

Vierailija
24/143 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisiköhän alkaa mainostaa omia palveluitani mainoslauseella "Uskon myös naisilla olevan ihan oikeita kipuja" ?

Pistää niin vihaksi lukea näitä kommentteja.

Vierailija
25/143 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksilöllistä.  Kierukan laitto ja poisotto ei minulle tuottanut kipuja ,  hammaslääkärissä käyn ilman puudutusta paikkauksissa yms ( kerran tehty puudutuksessa juurihoito).   

Vierailija
26/143 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle sanottiin pitkän ha vaikean leikkauksen jälkeen että pitää pärjätä panadolilla, jos kotiin haluat. Miehelleni iskettiin vastaavassa tilanteessa kovemma särkylääkkeet ilman eri sanomista kotiin saakka. Minä en saanut.

Aivan sama kokemus. Mies sai kaikki mahdolliset tropit pyytämättäkin, minulle tarjottiin vain panadolia ja buranaa. Ja kun buranaa en voi syödä, piti pärjätä panadolilla, edes panacodia ei voitu muutomaa antaa. Miehellä urheiluvamma, joka leikattiin jälkikäteen, itsellä gynen puolen hätäleikkaus järkyttävien kipujen takia.

Jep. Meillä mies sai hampaanpoiston jälkeen panacodit ja kasisatasta Buranaa. Multa kun poistettiin kaksi hammasta, jouduin erikseen pyytämään reseptin kuussataselle buranalle ja kuuntelin vielä tuhinaa, että eikö nyt nelisatasella muka pärjäis. 

Kylkiluumurtumassa sain sentään kuussatasta reseptille pyytämättä, mutta yhteenkään muuhun murtumaan (jaloissa, käsissä) tai muihin nivel/jännevammoihin en ole koskaan saanut kipulääkkeitä. No, onneksi on kohtalaisen korkea kipukynnys, mutta en mä nyt siltikään mitenkään nauti siitä, että särkee ja jonottaa niin paljon, että oksennus tulee.

Vierailija
27/143 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairaalaan otetaan nykyään niin myöhään synnyttäjätkin, ettei ehditä antaa enää juuri mitään. Sitten synnytyksen jälkeen sanotaan, että ei voi antaa imetyksen takia. 

Itse olin synnytyksessä 10 tuntia ilman mitään kivunlievitystä, vaikka pyysin sitä erikseen kätilöltä. Elämäni hirvein yö. Tästä on aikaa n. 10 vuotta. Sain kivunlievitystä vasta, kun kätilö vaihtui aamulla. Synnytys kesti 21 tuntia. Ja ihan säännölliset supistukset oli koko ajan. 

Se oli traumaattinen kokemus, ja pitkään ajattelin, että yksi lapsi saa riittää. Olen synnyttänyt tuon hirveän kokemuksen jälkeenkin. Näiden synnytysten jälkeen olen tajunnut, miten törkeästi tuo kätilö minua kohteli. Synnytyksen kun saa lähes kivuttomaksikin puudutteilla, ilokaasulla jne. Tänä päivänä kivunlievityksen pitäisi olla itsestään selvyys.

Vierailija
28/143 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsin melkein kohdun poistoon seulonnan jälkeen. Näytteen ottaminen oli työn ja tuskan takana, mistä seurasi kohtutulehdus. Lopulta piti mennä päivystykseen, kun terveysasema oli sitä mieltä, että sellaista se on seulonnan jälkeen. Päivystyksessä löytyi paha kohtutulehdus, jota sitten paranneltiin osastolla. Välillä näytti siltä, että ei ala hellittää ollenkaan.

Lapsihaaveesta olen luopunut tuon kokemuksen jälkeen enkä tiedä edes onnistuisiko niin pahasti tulehtuneella kohdulla edes enää. Seulonnoissakaan en ole enää käynyt, ja suoraan sanottuna karsastan nykyään kaikkea toimintaa tuolla alueella. 

Vierailija
29/143 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Papakoe nyt ei satu minkään vertaa verrattuna kierukan poistoon. Papakokeessa nippaistaan pala irti yhdestä kohtaa. Se kova kipu tuntuu kerran. Kierukka sen sijaan saattaa olla juuttunut kiinni kohdun seinämään, olla väärinpäin jne. Yhdellä nippaisulla sitä ei saa  kohdusta pois.

Kierukka on käännettävä kohdussa oikein päin että sen saa sujutettua siihen asettimeen. Tää kääntäminen ja vääntäminen voi kestää useita minuutteja. Kierukan narun pitäisi muka näkyä kohdun suulta. Hah, eipä näkynyt. Oli sujahtanut kohtuun sisälle ja kääntynyt siellä koko kierukka.

Kierukka on kuin pieni sateenvarjo joka on saatava tamponin asettimen kokoiseen laitteeseen kohdun sisällä jotta sen saa ulos. Ei ole mikään helppo homma.

Multa otettu kerran pois ja vatsa oli kipeä kaksi päivää sen jälkeen. Paljon kipeämpi kuin sektion  jälkeen. 

Ärsyttää kun joka paikassa puhutaan kierukan asettamisesta, ett

Kyllä mua ainakin sattui ihan hitosti koko sen puolen tunnin ajan, kun näytteenottaja yritti löytää kohdunkaulaa. Ei aina ole vaan pelkkä nopea nipsaisu..

Vierailija
30/143 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttää ku

Mulla on hyvä vakigyne joka osaa tehä sisätutkimuksen ja ottaa papan ilman järkyttävää kipua. Eikös noi näytteenottajat oo lähihoitajia?

Vierailija
31/143 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh.. Melko masentavaa lukea näitä juttuja miten potilasta/asiakasta kohdellaan niin rumasti ja välinpitämättömästi. Eikä tämä terveydenhuollon alasajo ja alennustila tästä kyllä kohene, pahenee vaan. Kohta ollaan vissiin siinä tohtori paise- ohjelman tilassa, missä ihmiset kulkee ne 2kg kasvannaiset ja kystat niskassa jne kun ei ole varaa mennä poistattamaan niitä, kun joku yksinkertainen patin poisto maksaa amerikoissa kymmeniä tuhansia dollareita, eikä vakuutuksia ole tai ne eivät riitä kattamaan hoitoa. Tästä on yksi suunta, ja se on alaspäin. Pistelee jo vihaksi. 

Vierailija
32/143 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa AINA tehdä ilmoitus jos toimenpide on ns. liian kivulias/ei saa tarvittavaa lääkitystä kipuun...!

Potilasvahinkokeskuksesta ei ehkää saa korvauksia, mutta noista jää järjestelmiin merkintä.

Jos kukaan ei ikinä viitsi ilmoittaa vaan kärsii tuskissaan hammasta purren --> sama meno saa jatkua.

Vs.

Kun alkaa tippua tietystä näytteenottajasta/ lääkäristä/ vastaanotosta enemmän ilmootuksia, on mustaa valkoisella ja asiaa  puututaan jossain kohtaa.

Toki aina voi olla ns. yksittäinen asia mikä aiheuttaa esim. 'liikaa' kipua, mutta nuo hukkuvat sinne järjestelmän syövereihin jos aidosti yksittäisiä. Jos taas samasta tulee usein/samantyylisiä ilmoituksia, otetaan tarkkailuun ja selvitetään miksi niin on --> oapstetaan korjaamaan esim. niin että jatkossa pitää puuduttaa tmv.

Vierailija
33/143 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttää kun joka paikassa puhutaan kierukan asettamisesta, ett

Papassa ei napsita mitään vaan otetaan näytteet lastalla sekä harjalla. Mulla kierukan poisto oli todella nopea ja pieni nippaisu vain. Asetuskin kestettävissä, varmasti sekään puudutus ei olisi ollut kivuton. Nää jutut on hyvin yksilöllisiä ja tarvittaessa pitäisi olla tarjolla helpotusta.

Vierailija
34/143 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi mielenkiintoista jos miehet jätettäisiin samalla tavalla puuduttamatta esim. kun otetaan näyte eturauhasesta.

Pipelle-näyte kohdusta on mulla ollut kovin kipu jonka (puuduttamaton) toimenpide on aiheuttanut. 

Voi hellanlettas taas. Saatko paremman mielen, jos miehiä ei puuduteta?

Vierailija
35/143 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis,

Toki Usassa kaikki maksaa eri tavalla, mutta paljon erilaisia raskaus- ja perherealityja vuosien mittaan katsoneena, synnytys Usassa on hyvon erilainen. Usein tunnelma on jopa harmoninen, oma huone, ei kiirettä, on hoitaja ja lääkäri läsnä, -ja taatusti kaikki mahdollinen kivunlievitys!

Vierailija
36/143 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttää ku

Oma pil lu meinas revetä papa kokeessa. Toisilla se kestää vaan hetken eikä tunnu miltää.

Vierailija
37/143 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen huomannut ettei kivunlievitystä ylipäätään saa muuta kuin pyytämällä.

Esim kun mulla oli pahat laaja-alaiset palovammat syvempää 2. astetta. Ei hoitohenkilökunnalla käynyt mielessäkään tarjota mitään. Hetken odottelin ja pyysin, piti vielä selittää, että nyt on oikeasti tosi kipeä näiltä ja näiltä alueilta, koska iho on lähtenyt irti.

He jotenkin hätkähtivät, että Ai tarvitsetko kipulääkettä?! Mihin sattuu? Etkö yhtään halua sietää kipua? Omasta mielestäni tuo oli tosi outoa, koska pitäisi ymmärtää, että tuossa tilanteessa kivut ovat tosi kovat.

Ihme porukkaa..

Sitten taas päivystykseen ei haluta ottaa, vaan pitää pärjätä kipulääkkeen avulla kotona.

Vierailija
38/143 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se puuduttamatta jättäminen vähentää potilasmassaa? Juokseeko ne karkuun, jos ei saa puudutusta?

Vierailija
39/143 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka edes käy julkisella kun työpaikkahan maksaa yleensä yksityisellä hammaslääkärin. Meilläkin 700€ asti.

Vierailija
40/143 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai että työpaikka maksaisi hammaslääkärin? Mikä vitsi!!!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi neljä