Menettääkö oikeuden työttömyysturvaan jos irtisanoutuu ja menee opiskelemaan?
Mietin kuumeisesti tässä seuraavien vuosien suuntaa. Olen nyt työssä, jota en halua jatkaa yhtään pidempään kuin on tarve (eli saan uuden työn, potkut, vauvan tai opiskelupaikan). Jos haen nyt yhteishaussa johonkin koulutukseen, onko ok irtisanoutua sen alkaessa? Kuinka käy työttömyysturvalle? Saako sitä esim. kesällä kun opintoja ei ole tai saanko sitä jos tarvitsen, kun opinnot päättyvät? Olen ollut työelämässä 20 vuotta eli ansiosidonnaisen työssäoloehto täyttyy kyllä nyt mutta entä jatkossa? Haluan lähinnä kartoittaa, mitä tässä kannattaa taloudellisesti tehdä.
Kommentit (19)
Kyllä ne pysyy. Liitolle pitää ilmoittaa opinnoista. Et saa kesällä työttömyysturvaa, kun olet opiskelija. Vasta valmistumisen jälkeen.
Ei saa opiskellessa työttömyystukea, mutta saat opintolainaa. Jos se ei riitä niin saa toimeentulotukea.
Voi myös opiskella työttömyysetuudella mutta siihen täytyy olla hyvät työkkärin hyväksymät perustelut ennen kuin sen saa.
Nämä omia kokemuksiani!
Et voi saada työttömyystukea jo aloitettuihin opintoihin. Voit saada jos opiskelu kirjataan suunnitelmaasi ennen opintojen alkamista, oikeastaan jo ennen opiskelemaan hakeutumista.
Ainoastaan jos olisit jo opiskellut kokopäivätyön ohella pitkään, ja työ sitten päättyisi (esim. määräaikainen), voisi opintojen katsoa olevan sivutoimisia. Silloin saisit tukea.
Et varmaan saa ansiosidonnaista tai työttömyyskorvausta ylipäätään jos itse irtisanoudut. Hae opintovapaata ja aikuiskoulutustukea ja tee kesät töitä. Itse tein näin koska en olisi saanut ansiosidonnaista itse irtisanoutuessa. Yleensä pitää olla todella hyvä syy sille että työttömyysetuudella saa opiskella eli käytännössä se että nykyinen ammatti ei kerta kaikkiaan työllistä.
Jos saat työnantajan irtisanomaan sinut YT-neuvotteluissa ja uusi ala on työllistävä, sinulla on mahdollisuus opiskella omaehtoisesti työttömyysetuudella.
Kun sinulla on noin pitkä työura, niin sinun ei missään nimessä kannata irtisanoutua heti aluksi, vaan hakea opintovapaata ja aikuiskoulutustukea. Se on suunnilleen samaa suuruusluokkaa kuin ansiosidonnainen työttömyyskorvaus. Tosin sitä voi saada maksimissaan 15 kuukautta, joten sen jälkeen pitää miettiä jokin muu rahoitus.
Silloin kun on statukseltaan opiskelija, niin TE-toimisto antaa lausunnon että olet opiskelija, tai täysipäiväinen opiskelija eikä silloin ole oikeutta työttömyysturvaan.
Poikkeuksena tästä ovat ne koulutukset joiden ajalla voi saada työmarkkinatukea, mutta tästä käydään neuvotteluja TE-toimistolla että ovatko juuri nämä kyseiset opinnot sellaisia, jotka edistävät työllistymistä ja joita TE-toimisto voi puoltaa että työttömyystuvaa voi saada.
Tarkoitan siis sitä, että jos irtisanoudun, saanko pitää oikeuteni työttömyysturvaan sitten jos olen työtön. Eli toki opiskellessa saisin opintotukea enkä tarvitse työttömyyskorvausta. Mutta jos opiskelen vaikka 2 vuotta, onko opintojen päätyttyä oikeus ansiosidonnaiseen yhä tallella? Olen siis ollut pitkään työelämässä elo työssäoloehto täyttyy tällä hetkellä mutta mites myöhemmin?
En voi opiskella ainakaan tällä aikataululla opintovapaan turvin, aloitin työn vasta marraskuussa eli opiskelu alkaisi jo elokuussa eli sen ehtona oleva vuosi samalla työnantajalla ei ehdi täyttyä. Se pitäisi olla jotta saa opintovapaata.
Siis en halua opiskella työttömyysturvalla vaan opintotuella, haluan vain että saisin sitten ansiosidonnaista jos jäisin opintojen jälkeen työttömäksi.
Jos nyt haen yhteishaussa muutamaa paikkaa ja saankin vaikka potkut ennen opintojen alkua, onko sitten mahdollista saada joko työttömyyskorvausta opiskeluajalta tai peruttua opiskelupaikka?
Hakisin toisen asteen koulutuksia ja mahdollisesti amk-koulutusta, joista jälkimmäisestä en saisi opintotukea enää (jo toinen tutkinto aiemmin tehtynä).
Äläpäs nyt heti työttömäksi hyppää.
Sulla on oikeus puolen vuoden vuorotteluvapaaseen ja 2 vuoden opintovapaaseen (jonka tosin myöntää työnantaja). Otat ensin sen vuorotteluvapaan ja jatkat opintovapaalla. Itse käytin tuota, vuorotteluvapaa oli silloin vuoden ja sen sai jakaa. Yliopisto alkoi syyskuun alussa ja palasin vuorotteluvapaalta töihin toukokuun alussa, takaisin vuorotteluvapaan loppupätkälle, tulin hetkeksi töihin ja sitten opintovapaalle, jonka taas keskeytin kesäksi. Vedin myös kaikki sopivat kurssit kesäyliopistossa siinä välissä.
(Riippuu tietysti työnantajasta, suostuuko olemaan noin joustava, mutta työnantaja kannusti opiskeluani ja sain myös vapaata jonkun päivän, kun opinnot tukivat työtäni.)
https://www.aikuiskoulutustuki.fi/
Mulla ei tosin ollut tarvetta vaihtaa työnantajaa, vaan jatkoin samalla pari vuotta uudella työnkuvalla ja palkalla, kunnes tuli uusi parempipalkkainen työmahdollisuus vastaan. Opiskelin siis opistotasolta 36-vuotiaana korkeakoulututkinnon ja valmistuin kun olin 40-v.
Nykyään 53-v. ja asiantuntijatöissä ja tykkään työstäni.
Vierailija kirjoitti:
Jos saat työnantajan irtisanomaan sinut YT-neuvotteluissa ja uusi ala on työllistävä, sinulla on mahdollisuus opiskella omaehtoisesti työttömyysetuudella.
Ei välttämättä ole jos ensimmäinen ammatti on työllistävä. Silloin täytyy etsiä uusi työpaikka.
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt haen yhteishaussa muutamaa paikkaa ja saankin vaikka potkut ennen opintojen alkua, onko sitten mahdollista saada joko työttömyyskorvausta opiskeluajalta tai peruttua opiskelupaikka?
Hakisin toisen asteen koulutuksia ja mahdollisesti amk-koulutusta, joista jälkimmäisestä en saisi opintotukea enää (jo toinen tutkinto aiemmin tehtynä).
Voi olla mahdollista ja täytyy olla työtön ennen kuin opinnot alkaisivat ja että sun tämän hetkisen ammattisi ei sinua työllistä tai olet siihen työkyvytön. Itse opiskelen amk:ssa kun menetin työkykyni edelliseen ammattiini. Työeläkelaitos tukee tätä taloudellisesti.
Mulla ei ole ammattia (siksi juuri sellaisen haluan, olen vain filosofian maisterinplanttu). Miten työkkärin suhtautuu tällaiseen "ammattiin"?
Huom! Minulla ei ole oikeutta vuorotteluvapaaseen eikä opintovapaaseen ennen kuin olen ollut tällä työnantajalla vuoden, olen ollut vasta muutaman kuukauden. En siis ole niihin oikeutettu elokuussa, jolloin opinnot yleensä alkaa.
Jos maksat liiton maksuja opiskelujen ajan, voi sinulla olla oikeus ansiosidonnaiseen valmistuttuasi. Päivärahan suuruus katsotaan tuloista ja jos sulla ei ole palkkatuloja pitkään aikaan, ei silloin tipu ansiosidonnaistakaan. Katso tarkemmin kassasi sivuilta.
Päätoiminen opiskelu on hyväksyttävä syy olla poissa työmarkkinoilta. Jos olet kerännyt ansiosidonnaisen työttömyysturvan työssäoloehdon (26 viikkoa 28 kuukauden aikana) täyteen, voit tämän jälkeen opiskella jopa 7 vuotta niin, että oikeutesi ansiosidonnaiseen työttömyysturvaan säilyy. Sinun pitää kuitenkin olla työttömyyskassan jäsen koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Siis en halua opiskella työttömyysturvalla vaan opintotuella, haluan vain että saisin sitten ansiosidonnaista jos jäisin opintojen jälkeen työttömäksi.
No ei todellakaan vaikuta joku kahden vuoden takainen irtisanoutuminen jos opiskelujen jälkeen joutuisi työttömäksi! Kannattaa miettiä ala tarkkaan, että ei valmistu työttömäksi...
Vierailija kirjoitti:
Jos maksat liiton maksuja opiskelujen ajan, voi sinulla olla oikeus ansiosidonnaiseen valmistuttuasi. Päivärahan suuruus katsotaan tuloista ja jos sulla ei ole palkkatuloja pitkään aikaan, ei silloin tipu ansiosidonnaistakaan. Katso tarkemmin kassasi sivuilta.
Ainakin YTK:n sivuilta saa sen käsityksen, että ansiosidonnainen työttömyysturva lasketaan tällaisessa tapauksessa (ensin töissä, sitten päätoimisia opintoja) työssäoloajan tulojen perusteella. Omia kokemuksia minulla ei ole.
On sallitus kysyä näitä työvoimaviranomaiselta.