Hammaslääkäri:Julkisella puolella täytyy olla realistisia. Hukkuisimme potilasmassaan, jos puudutus olisi jokaisen itse valittavissa.
"Kyseessä lyhytkestoinen, vaaraton ja valtaosalle ihmisistä siedettävä kipu."
Kommentit (143)
Kohdun kautta otettiin neulalla näyte vatsaontelosta mieslääkärin toimesta. Huusin kuin syötävä sitä kidutusta. Sitten täristen kävelin hoitajan taluttamana takaisin naistentautien polille. Onneksi oli se hoitajaharjoittelija mukana. Puristin hänen kädestä sen toimenpiteen ajan. Siinä oli minun saama kipulääkitys.
Synnytystoiveisiin ennen sektiota laitoin ainoana toiveena, että kipu on hoidettava hyvin ja myös synnytyksen jälkeen. Toiveeni kuultiin. Olin kokenut jo muutaman vatsaleikkauksen ennemmin ja saanut huomata että kivun hoito on retuperällä.
Suomessa pihdataan lääkkeitä, tämä on huomattu ajat sitten. Minäkin kohtasin sektion jälkeen pyytää kerran, siis yhden kerran kipulääkettä ja voi veljet sitä tuhinaa ja selkeää halveksuntaa. En ikinä, ikinä suostuisi esimerkiksi tähystykseen vaikka olisin kuinka kipeä. Enkä synnyttämään alakautta.
Vierailija kirjoitti:
Minulle tarjotaan julkisella puolella jokaisen paikkauksen yhteydessä puudutusta. En ota koskaan tavanomaisten paikkausten yhteydessä.
🥇 ole hyvä, tässä sinulle urhoollisuusmitali. Saat myös viisi tähteä:
Vierailija kirjoitti:
Tällaistakin olen kuullut, että kohdunkaula ei tunne kipua. Jännä, että oma elämäni kivuliaimmat kokemukset ovat liittyneet kohdunkaulan sörkkimiseen lääkärissä.
Johtunee siitä, että kohdunkaulan hermotusta ei opeteta eikä juuri edes tunneta. Miesten genitaalien hermotus tottakai.
Vierailija kirjoitti:
Aika erikoista vedota aikatauluihin syyksi puuduttamattomuudelle?
En nyt tiedä, miten kauan kyseiseen toimenpiteeseen puuduttaminen vie, mutta luulisi että noiden ollessa etukäteen varattuja aikoja, niin niihin olisi helppo lisätä mahdollisuus saapua paikalle vaikka 15 min ennen toimenpideaikaa ja puudutteen voisi antaa vaikka hoitaja siinä välissä? Ei nyt luulisi olevan ylitsepääsemätön lisä toimenpiteeseen.
Hoitajalla ei ole koulutusta eikä lupaa puuduttaa. Ja jos tulet 15min etuajassa, huoneessa on sisällä vielä edellinen potilas. Pitäisikö hänen hypätä penkistä ylös siksi aikaa, että sinulle annetaan puudutus?
Jokaisen potilaan jälkeen huone siivotaan: likaiset instrumentit viedään puhdistettaviksi, roskat laitetaan niille tarkoitettuihin roskiksiin, kaikki pinnat ja pöytätasot desinfioidaan, samoin hoitotuoli ja siihen kuuluvat lisälaitteet. Kun paikat on putsattu, laitetaan esille uudet, puhtaat instrumentit. Jos tulisit niin sanotusti välissä puudutettavaksi, tämä kaikki pitäisi tehdä ennenkuin istut tuoliin ja jälleen uudelleen lähtiessäsi ulos huoneesta odottelemaan puudutteen vaikutusta, jotta voimme jatkaa edellisen kanssa. Ja sitten kun tämä on valmis, taas uudelleen, jotta sinä voit istua puhtaaseen tuoliin. Tälainen venkslaus veisi vain enemmän aikaa.
Mutta muuten olen samaa mieltä, kiireinen aikataulu ei saa olla syynä sille, ettei puuduteta. Meidän kunnallisella klinikallamme saa aina halutessaan puudutuksen.
Terv. Hammashoitaja
Minulla ei ole enää minkäänlaista luottoa julkisen puolen hammashoitoon. Varasin ajan julkiselle tarkastukseen, sitä aikaa siirrettiin ja siirrettiin ja lopulta pääsin sinne kahden vuoden odotuksen jälkeen. Kerroin lääkärille että olen pelkopotilas, sillä hampaani on lapsena porattu ilman puudutusta. Kävi muuten ihan pirun kipeää. Tämä sama lääkäri alkoi ehdottelemaan että josko hän vähän kokeilee porata ilman puudutusta, ja sanoin että et todellakaan kokeile.
Varasin sitten ajan yksityiselle pelkopotilaisiin erikoistuneelle hammaslääkärille, ja kokemus oli aivan täysi kymppi. Kerroin huonoista kokemuksistani ja kerrankin lääkäri ei pihdannut puudutuksissa. Sanoi että laitetaan niin paljon kuin vain tarvii, ja jos sitten vielä koskee niin hän tekee itse reklamaation puudutusaineen valmistajalle. Todella ystävällinen hammaslääkäri eikä käyttäytynyt niinkuin olisin häntä ilkeyttäni tullut kiusaamaan.
Toinen juttu oli kun kaaduin ja loukkasin selkäni. Lääkäri ei millään uskonut että kipeä se on, en saanut mitään lääkettä. Lopulta selkä meni niin pahaan kuntoon etten päässyt ylös sängystä ja jouduin seuraavana päivänä päivystykseen, jossa sain kaksi kipupiikkiä. Päivystyksen lääkäri oli vihainen siitä, että ensimmäinen lääkäri oli alilääkinnyt minua.
Juu, aina jos vain mahdollista niin menen yksityiselle. Julkisella ei ilmeisesti ole varaa puudutteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Olisi mielenkiintoista jos miehet jätettäisiin samalla tavalla puuduttamatta esim. kun otetaan näyte eturauhasesta.
Pipelle-näyte kohdusta on mulla ollut kovin kipu jonka (puuduttamaton) toimenpide on aiheuttanut.
Minulle gyne kertoi vastaavasta kokeesta, että myös puudutus sattuisi. Koska kipu on kuitenkin lyhytaikainen, ei kannata.
Minulle pahin kipu on ollut rinnan paksuneulanäytteestä, puudutuksesta huolimatta. Sen jälkeen päätin, että ennen lähtee koko rinta ennen kuin se näyte otetaan uudestaan, jos sellainen tilanne tulee.
No jaa, olisiko ollut sitten juuri tämä lääkäri, joka synnytyksen jälkeen ompeli toisen asteen repeämän + episiotomian pelkän iholle suihkittavan pintapuudutuksen avulla. Ei kuulemma ole mitään muuta vaihtoehtoa. Kyseisen lääkärin työpaikka täsmää.
Omalla kohdalla raskauden, synnytyksen ja lapsivuodeajan kokemus on, että kätilöt ja terveydenhoitajat ottivat kivun vakavasti ja pyrkivät siinä kaikin keinoin auttamaan, mutta nimenomaan lääkäreiltä on tullut tällaista voivoi, eipä mahda mitään, semmosta se on -reagointia.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa pihdataan lääkkeitä, tämä on huomattu ajat sitten. Minäkin kohtasin sektion jälkeen pyytää kerran, siis yhden kerran kipulääkettä ja voi veljet sitä tuhinaa ja selkeää halveksuntaa. En ikinä, ikinä suostuisi esimerkiksi tähystykseen vaikka olisin kuinka kipeä. Enkä synnyttämään alakautta.
On virhe sanoa "valtaosalle ihmisistä siedettävä kipu". Kukaan - ei edes lääkäri - voi määritellä toisen puolesta, mikä on "siedettävää" kipua. Lääkäri ei saa määrätä potilaan puolesta, kuinka paljon potilaan pitää sietää kipua, ennen kuin hän saisi puudutuksen tai nukutuksen. Tuossa lääkärin sanomisessa kiteytyy se ongelma, miten naisten kipua vähätellään. Naisten pitää kestää, vaikka ronkittaisiin sisäelimiä - kuinkakohan moni mies suostuisi samaan? Tämä koko ajattelutapa vaatii muutosta, mutta mitään muutosta ei ole tulossa, koska lääkärit eivät itsekään suostu myöntämään totuutta. Menet mihin tahansa gynetoimenpiteeseen, niin vastaus on aina "ei me puuduteta, se on vain pieni nipsaisu, et tunne mitään". Jälleen kerran: lääkäri ei voi minun puolestani määrätä, paljonko minuun koskee. Ja kun näistä kokemuksista keskustelee, huomaa, että lähes jokaista naista on sattunut. Ja se jätetään huomiotta ihan täysin. Esim. yhdessäkään minun käyntiyhteenvedossa ei mainita sitä, että olen mm. pyörtynyt kivusta. Suosittelen kaikkia naisia hankkimaan hyvän terveysvakuutuksen. Minulla vakuutusyhtiö korvasi - ihme kyllä - kolposkopian nukutuksessa yksityisellä. Ei puhettakaan, että olisin ollut hereillä, kun minusta revitään koepaloja irti (ilman puudutusta). Se on raivostuttavaa, että kipua tuottaviin toimenpiteisiin annetaan ohjeeksi "hengitellä rauhassa". Työntäkää prseeseenne se hengittäminen - se ei auta mitään. Nyt eletään 2020-lukua, eikä naisten tule kärsiä turhaan missään toimeenpiteessä. Terveydenhuollon pitää auttaa, eikä traumatisoida potilaita. Tää on oikeasti raivostuttavaa.
Vierailija kirjoitti:
Mun kaverilta ei pystytty ottaa kohdunkaulan syövän seulonnan näytettä koska se kipu oli niin valtava ettei se pystyny pitämään sitä tarvittavaa asentoa yllä tarpeeksi kauan.
Itseänikin sattui helvetisti, ja kesti hetken, puskin paljon kylmää hikeä, näyte saatiin, mutta pyörryin huoneen lattialle kun nousin ylös tuolista.
Mulla myös on niin, että en pysy paikallani, jos kipu on sietämätön. En siis pyörry enkä itke, mutta en vaan voi pitää sitä asentoa.
Ja näytteenottajan neuvo siinä tilanteessa on yleensä "rentoudu". Helppo sanoa, vaikeampi toteuttaa.
Kierukkaa en koskaan edes harkinnut.
N60+
Eivätkö julkiset hammashoitolat noudata yhteistä linjaa tässäkään puudutusasiassa? Minulta ainakln on paikkauksenkin yhteydessä aina kysytty puudutetaanko vai ei ja hammasta poisvedettäessä ovat sanoneet puudutksen olevan välttämätöntä. Pelkän paikkauksen ollessa kysymyksessä en yleensä halua puudutusta koska nykyisillä mrnetelmillä ja välineillä paikkaus on lähes kivutonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi mielenkiintoista jos miehet jätettäisiin samalla tavalla puuduttamatta esim. kun otetaan näyte eturauhasesta.
Pipelle-näyte kohdusta on mulla ollut kovin kipu jonka (puuduttamaton) toimenpide on aiheuttanut.
Minulle gyne kertoi vastaavasta kokeesta, että myös puudutus sattuisi. Koska kipu on kuitenkin lyhytaikainen, ei kannata.
Minulle pahin kipu on ollut rinnan paksuneulanäytteestä, puudutuksesta huolimatta. Sen jälkeen päätin, että ennen lähtee koko rinta ennen kuin se näyte otetaan uudestaan, jos sellainen tilanne tulee.
On olemassa suihke, jota voi käyttää kohdun limakalvolle, ei se mitään satu. Sellaista muissa maissa käytetään rutiininomaisesti. Samoin esim. keuhkoputkentähystyksessä suihkutetaan puudutusainetta ennen näytteenottoa.
Ja ainahan on olemassa myös suonensisäiset lääkkeet. Olisikohan ko. lääkäri tarkoittanut kohdunkaulan puuduttamista?
Suurin osa naisista kestää hyvin kierukan laiton ilman puudutteita. Netissä vaan nousee esille aina ne kauhukertomukset. Lääkärin mukaan puudutteen laitto vaatisi neljä piikitystä, jotta se olisi oikeasti tehokas. En usko, että suihkeet auttaisi yhtään. Itse en ainakaan ottaisi puudutetta kierukan laittoon tai papaan oman kokemukseni perusteella. Minulle on tehty myös kolposkopia ja siinäkin kipu oli todella hetkellinen. Ymmärrän toki, että jollain on isoja pelkoja tai huonoja kokemuksia taustalla ja niihin tietenkin pitäisi saada aina apua ja kaikki mahdolliset apukeinot. Uskoakseni näin pääsääntöisesti onkin, jos vaan ottaa asian ajoissa esille. Olen asioinut itse sekä yksityisellä, että julkisella ja samalla kaavalla on menty kummassakin.
Paljon kurjempi tutkimus on kolonoskopiaja se kestääkin pitempään. Myös gastroskopia on kurja, vaikka kipua ei varsinaisesti olekaan. Gastroskopiassa ehkä inhottavinta oli juuri suihkutettava puudute, koska minulle tuli siitä tulehtumisen tunne. Näissä puudutukset ja rauhoittavat annetaan sukupuolesta riippumatta kaikille samalla kaavalla.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa naisista kestää hyvin kierukan laiton ilman puudutteita. Netissä vaan nousee esille aina ne kauhukertomukset. Lääkärin mukaan puudutteen laitto vaatisi neljä piikitystä, jotta se olisi oikeasti tehokas. En usko, että suihkeet auttaisi yhtään. Itse en ainakaan ottaisi puudutetta kierukan laittoon tai papaan oman kokemukseni perusteella. Minulle on tehty myös kolposkopia ja siinäkin kipu oli todella hetkellinen. Ymmärrän toki, että jollain on isoja pelkoja tai huonoja kokemuksia taustalla ja niihin tietenkin pitäisi saada aina apua ja kaikki mahdolliset apukeinot. Uskoakseni näin pääsääntöisesti onkin, jos vaan ottaa asian ajoissa esille. Olen asioinut itse sekä yksityisellä, että julkisella ja samalla kaavalla on menty kummassakin.
Paljon kurjempi tutkimus on kolonoskopiaja se kestääkin pitempään. Myös gastroskopia on kurja, vaikka kipua ei varsinaisesti olekaan. Gastroskopiassa ehkä inhottavinta oli juuri suihkutettava puudute, ko
Siis kyllähän ihminen kestää uskomattoman määrän kipua tarvittaessa, mutta ei tarvitse sivistysvaltiossa.
Sehän on ihan virallisesti kidutusta, jos ihmiselle tehdään kivulias toimenpide väkisin ilman puudutusta.
Julkisen terveydenhuollon realismia tulevaisuudessa: leikkaukset ilman nukutusta. Koska 'anestesialääkärimme on kaikki säästösyistä irtisanottu ja nukutusaine maksaa liikaa. Kyllä normaali ihminen nyt vähän kipua kestää.' No leikkausjonot ainakin lyhenisivät.
Vierailija kirjoitti:
Paljon kurjempi tutkimus on kolonoskopiaja se kestääkin pitempään. Myös gastroskopia on kurja, vaikka kipua ei varsinaisesti olekaan. Gastroskopiassa ehkä inhottavinta oli juuri suihkutettava puudute, ko
Sivistyneemmissä maissa kolonoskopia ja gastroskopia tehdään nukutuksessa tai vahvasti lääkittynä ellei potilas vaadi muuta. Itselleni tehtiin kolonoskopia Saksassa, nukuin koko tutkimuksen ajan eikä sattunut yhtään. Nukutuksestakin heräsin hyvin eikä tehnyt pahaa tms. koska käyttivät ainetta, joka ei aiheuta pahoinvointia.
Todella suuri ero Suomessa tehtyyn, jossa aluksi en saanut mitään ja vasta kesken tutkimuksen laitettiin jotain (katsoin myöhemmin netistä aineen ja sen vaikutuksen, ei ollut mitään tehokasta kivunlivitystä ollenkaan). Suomessa olleen tutkimuksen jälkeen tuntui, että ei enää siihen mene vaikka pitäisi mahdollisen peritytyvän paksusuolen syöpäriskin vuoksi käydä säännöllisesti. Saksassa olleen tutkimuksen sen sijaan voin tehdä myös uudelleen.
Molemmat olivat yksityisellä mutta Saksassa oli puolet halvempaa kuin Suomessa ja vieläpä sisältäen nukutuksen. Suomessa nukutuksen voi saada mutta se täytyy erikseen ymmärtää vaatia ja maksaa, Saksassa se taas on peruskäytäntö, jonka saat oletusarvoisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Papakoe nyt ei satu minkään vertaa verrattuna kierukan poistoon. Papakokeessa nippaistaan pala irti yhdestä kohtaa. Se kova kipu tuntuu kerran. Kierukka sen sijaan saattaa olla juuttunut kiinni kohdun seinämään, olla väärinpäin jne. Yhdellä nippaisulla sitä ei saa kohdusta pois.
Kierukka on käännettävä kohdussa oikein päin että sen saa sujutettua siihen asettimeen. Tää kääntäminen ja vääntäminen voi kestää useita minuutteja. Kierukan narun pitäisi muka näkyä kohdun suulta. Hah, eipä näkynyt. Oli sujahtanut kohtuun sisälle ja kääntynyt siellä koko kierukka.
Kierukka on kuin pieni sateenvarjo joka on saatava tamponin asettimen kokoiseen laitteeseen kohdun sisällä jotta sen saa ulos. Ei ole mikään helppo homma.
Multa otettu kerran pois ja vatsa oli kipeä kaksi päivää sen jälkeen. Paljon kipeämpi kuin sektion jälkeen.
Ärsyttää ku
Nimenomaan tuo yksilöllisyys pitäisi huomioida. Minulla on fibromylagia, ja saan välillä ilman aikojani sellaisia kipukohtauksia, että itken kivusta. Kuitenkaan en tunne oikein mitään papa-kokeessa tai jos vaikka leikkaan puukolla käteeni. Vedin tuossa puoli vuotta sitten haavan, joka olisi pitänyt ommella, mutta en sitten viitsinyt lähteä kun en se viiltohetken jälkeen tuntenut mitään, ajattelin että ei se nyt niin paha sitten ole. Ja paranihan se sitten ompelemattakin, että ei sillä. Mutta yleensä tuon kokoisiin pannaan pari tikkiä.
Samoin kun isälläni leikattiin vaivanseluu, se oli ottanut yhden Buranan eikä sen enempää, kun ei tuntenut mitään. Anopilla oli kovat kivut viikkokausia. Isäni myös käveli kerran koko päivän murtuneella jalalla tajuamatta että se oli murtunut, turvotuksesta vasta ymmärsi. Eikä se koipi kuulemma särkenyt yhtään, vaikka vaikka murtuma oli sellainen että leikkaustakin harkittiin. Toisaalta nyt sillä on rannekanavaoireyhtymä eikä se muuta tee kuin valittaa ja ottaa kipulääkkeitä.
Pointtini on, että samallakin ihmisellä voi eri kivut tuntua täysin eri tavalla, ja toisella taas päinvastoin. Ja sitten on vielä eroja ihmisten kivun kokemuksessa, eikä pitäisi aina ajatella, että se on paras ihminen joka sietää eniten kipua.
Ja ääniherkällä kovat äänet saavat kipualueet aivoissa aktivoitumaan, ihan tutkitusti. Kova ääni voi siis aiheuttaa jollekulle ihan tosiasiallista kipua.
Esim. hammaslääkäri kyllä yleensä osaa arvioida, tarvitaanko puudutusta ja nykyisin on niin nopeasti toimivat puudutteet, että sen voi pistää vaikka kesken operaation, jos siltä tuntuu.
Tiedättekö, miksi nykyisiä vanhempia ihmisiä porattiin hitaalla jalalla poljettavalla poralla tuskallisesti pitkään?
Silloisilla puudutusaineilla olisi pitänyt odottaa yli puoli tuntia sitä puutumista. Jos oli hampaanpoisto, niin sitä hyvät lääkärit käyttivät ja panivat potilaan odottamaan ja ottivat välillä toisen operoitavaksi. Muuten vain revittiin se hammas irti ilman puudutusta.
Niiden kipujen takia monet ottivat sitten aikoinaan tekarit rippilahjaksi.