Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mä en kyllä ymmärrä joidenkin perheiden rahapolitiikkaa!

Vierailija
29.01.2007 |

Sori nyt vaan, mutta mun mielestä on typerää pitää suhteessa " omia rahoja" . Ihan käsittämätöntä varsinkin lapsiperheissä tommonen!

Kyllä meillä on mieheni kanssa aina ollut yhteiset rahat siitä asti kun 14-vuotiaina alettiin seurustelemaan. Se kummalla sattui rahaa olemaan maksoi huvitukset (tupakin, viikonloppusiiderit, mäkkäriherkut ym.) Ei niitä koskaan laskettu, eikä lasketa vieläkään! Kun rahaa tulee niin laskut maksetaan ja kaupassa käydään, oli " kumman rahaa" tahansa!

Kommentit (84)

Vierailija
21/84 |
29.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän sen näistäkin vastauksista näkee. Puhutaan, ettei naisen pitäisi ' alistua' omiin rahoihin, toiselle jää enemmän rahaa kuin toiselle, muuten toinen käyttäisi kaikki rahat omiin tarpeisiinsa jne.

Eli monilla todelliset motiivit ovatkin kaikkea muuta kuin että ' kaikki on yhteistä' ;)

Sujuva omat rahat-systeemi vaatii ennenkaikkea täydellistä luottamusta ja kykyä hoitaa asioita sujuvasti keskenään. Meillä ei ole koskaan riidelty rahasta eikä asiaan liity minkäänlaista epäluottamusta tai epäselvyyttä. Siksi juuri omat rahat. Meillä on myös avioehto siksi, ettei kumpikaan halua hyötyä toisesta, vaikka jotain ikävää sattuisikin. Sanalla sanoen rakkaus on kaiken pohjana.

Samaan asiaan voi olla monta eri näkökulmaa.

Vierailija
22/84 |
30.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nihilistejä. Usein se on enemmän tienaava mies joka ei halua antaa OMASTAAN mitään perheen hyväksy, kun ne rahat on HÄNEN.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/84 |
30.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jos on eri tilit niinkun tulee ero niin ei harmita, ei pidä paikkaansa. ne on silti yhteiset. millai se ei harmita sitten?

Vierailija
24/84 |
30.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eri rahat, keräävät kaikki kauppakuitit ja tasaavat menot, jopa joutuvat maksamaan toisilleen takaisin 5euron lainan. SAIRASTA.

Vierailija
25/84 |
30.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eri rahat, säilyttävät kaikki kauppakuitit ja laskevat välillä kumpi maksanut mitäkin. Maksavat toisilleen jopa 5euron lainat takaisin.

Sairasta??

Vierailija
26/84 |
30.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jako siitä, kuka maksaa mitäkin, on ehkä vähän erilainen, mutta periaate on sama. Ja kun mies tienaa n. 3 kertaa sen, mitä minä, hän luonnollisesti maksaa myös suuremman osan laskuista. Vaatteensa kumpikin maksaa itse, paitsi että kun minä käyn useammin vaatekaupoissa, saatan hyvinkin ostaa miehelle jotain hänen tarvitsemaansa (tai jotain vain yllätykseksi), enkä tosiaan karhua niitä jälkikäteen.

Ihan järkyttävää tuollainen, että saman perheen jäsenistä toinen ostelee harrastuslaitteita ja toinen joutuu miettimään, onko loppuviikosta rahaa ostaa ruokaa!!

Vierailija:

Meillä on omat tilit mutta yhteiset rahat.

Miehen tililtä menee talon- ja auton lainanlyhennykset ja auton menot (bensa, mahdolliset korjaukset ja huollot ja renkaat).

Minä maksan laskut ja ostan ruuat ja vaatteet (myös miehen vaatetan).

Isompiin ostoksiin, lomareissuihin ja remontteihin säästämme yhdessä. Kyllä tää ainakin meillä toimii ja molemmille jää myös " omaa rahaa" . Toki kun olin äitiyslomalla oli tiukempaa, säästöön ei silloin juuri jäänyt eli mitään isompaa ei ostettu.

Vierailija
27/84 |
30.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Oliskohan tää " yhteiset rahat" -tapa yleisempi perheissä, joissa ei hirveästi pulaa rahasta? Silloinhan ei tarvitse " kyylätä" , että mitä kumpikin ostaa tai pelätä, että toinen kuluttaa liikaa yhteisiä rahoja...

Minulla taas on se käsitys, että niissä perheissä, joissa rahaa ei ole paljon ylimääräistä, on " yhteiset rahat" . Tuo on kyllä siinä mielessä vähän liukuva käsite, että vaikka meilläkin on omat tilit + yhteinen tili, minne laitetaan tietty summa kuukausittain lainanlyhennyksiä ym. varten, on meidän rahat kuitenkin tavallaan yhteisiä. Kun jään äitiyslomalle, kyllä mieheni maksaa laskut ym. enkä joudu sentään vanhemmiltani tai muualta lainaamaan, jos " omat" rahani loppuvat. Nyt kun olen töissä, meillä on omat palkkatilit joilta kumpikin käyttää ylimääräisiä rahojaan niinkuin huvittaa. Laskut maksetaan sieltä yhteiseltä tililtä. Jos olisi vain yksi yhteinen tili, minua ärsyttäisi kuitenkin se, että mies tuhlaa " yhteisiä" rahoja kalliiseen harrastukseensa.

Tämä on mielestäni sellainen asia, että ei tähän varmaan ole yhtä oikeaa tapaa toimia. Yksi tapa toimii toisessa perheessä ja toinen toisessa. Enkä todellakaan pidää omaa tiliä avioeroon varautuakseni, avioliittomme on erittäin onnellinen enkä pysty mitenkään kuvittelemaan että eroaisimme ikinä!

Vierailija
28/84 |
30.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim. syksyllä vaihdettiin uuteen autoon (joka on molempien nimissä). Kesällä rahani valuivat mökin pihalle istutuksiin. Kun vanha auto otti syyslomaa, mies tiedusteli että onkos rouvalla varoja, jolloin kainosti ilmoitin että säästöpossussa pihalla on....Jos olisin kesällä ehdottanut miehelle, että ostetaan taimia, ei niitä taimia vieläkään olisi. Mies ei saisi ostettua, koska ostaa vain pakon edessä. Omenapuita tosin sain äitienpäivälahjaksi, koska " säästäähän sitä sitten rahaa, kun voi tehdä omppumehut itse" .

Mies teki auton eteen ylitöitä. Minä en saa ylitöitä kuin hyvällä tuurilla.

Miksi olen tällaisen miehen kanssa, joku ihmetteli.

Kas. Voin luottaa että mies osaa pitää rahat hallussa, mies on rehellinen, juo harvoin, tekee osuutensa kotitöistä ja touhuaa lasten kanssa. Ja osaamme nauraa omille vioillemme. Mies on nuuka, minä ihan hel....tin hajamielinen ja välillä innostun ostamaan sellaista, mikä on miehen mielestä tarpeetonta. Ei kai meistä kukaan ole täydellinen?

Mutta kukin tyylillään.

terv. 47

Vierailija
29/84 |
30.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä maksan mitä pystyn ja mies loput. Mies maksaa aina matkat ja muut isommat jutut. Hyvin toimii. ;) Eli voishan sitä sanoa, että meillä onkin yhteiset rahat? Hih. Mutta omat tilit kylläkin..

Vierailija
30/84 |
29.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on omat tilit, mutta ei koskaan puoliteta tai muutenkaan mietitä että kenen vuoro onkaan tälläkrt maksaa. Se maksaa kenellä sitä rahaa silloin sattuu olemaan.

Vierailija
31/84 |
29.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen tililtä menee talon- ja auton lainanlyhennykset ja auton menot (bensa, mahdolliset korjaukset ja huollot ja renkaat).

Minä maksan laskut ja ostan ruuat ja vaatteet (myös miehen vaatetan).

Isompiin ostoksiin, lomareissuihin ja remontteihin säästämme yhdessä. Kyllä tää ainakin meillä toimii ja molemmille jää myös " omaa rahaa" . Toki kun olin äitiyslomalla oli tiukempaa, säästöön ei silloin juuri jäänyt eli mitään isompaa ei ostettu.

Hoitovapaalla en ole ikinä ollut vaan olen aina vanhempainvapaan päätyttyä palannut heti töihin.

Vierailija
32/84 |
29.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka pitävät kaiken erillään. Ova olleet yhdessä jo 15 vuotta ja yksi lapsikin on (10v).

Jokaisesta tavarasta tiedetään, että mikä on kenenkin. Tyyliin nojatuoli naisen, sohvapöytä miehen. Naimisiin eivät mene, koska silloinhan tavarat olisi yhteisiä ja mitenkä niitä jakaisi, jos ero tulisi. Ja juuri tuota mahdollista eroa varten pitää tietää mikä kuuluu kenellekin. Tekisi mieli joskus sanoa, että erotkaa nyt hetimmiten niin ei tarvii enää vaivata päätä näillä omistussuhteilla :D Lisäksi mies ei maksa _mitään_ lapsen kuluja eikä ole koskaan osallistunut sen hoitoon (ei edes vaihtanut yhtä vaippaa), koska se ei halunnut lasta, lapsi oli emännän " prijekti" . Että semmosii... Mahtaa olla hyvä isä-lapsi- suhde.

Me ollaan ainakin miehen kanssa siksi, että ollaan sitouduttu olemaan yhdessä siihen asti , että " kuolema meidät erottaa" . Ja yhteiselo on helpompaa, jos arjesta ei tee turhaan vaikeaa :) Ei täältä mitään mukaansa arkkuun saa, joten yhdessä pistetään tilit sileäksi :)

Vierailija
33/84 |
29.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

niinkuin mieskin, suurinpiirtein samat tulot on aina ollut.

Kyllä mekin huvitellaan kun on pikkasen ylimääräistä rahaa, ei katota " kumman pussista" menee, olen monesti antanut miehelle rahaa kun on lähtenyt kavereidensa kanssa baariin ja hän myös minulle.

Ap

Vierailija
34/84 |
29.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy sanoa rehellisesti ja ketään puolustelematta, että ne parit joilla on omat rahat, hoitavat muutenkin raha-asiat paremmin.

En ole varma mistä tämä johtuu mutta luulen sen johtuvan siitä, että jos molemmilla omat rahat, molemmat ovat vastuussa omista rahoistaan ja talous pysyy näin ollen paremmin hallinassa.

Vierailija
35/84 |
29.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta " yhteiset rahat" tietysti vaatii sen, että molemmilla on samanlainen asenne rahankäyttöön. Koska minun mielestäni meidän rahat ovat yhteisiä, en suhtaudu " miehen tienaamiin rahoihin" mitenkään eri tavalla kuin " itse tienaamiini" . Se on meidän perheen rahaa. Ja talous on kunnossa.

Vierailija
36/84 |
29.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän kyllä ihmisiä jokka haluaa pitää omat rahat omina!

Ystäväni on kimpassa miehen kanssa joka peliongelmainen, yhteiset rahat menis kaikki jos olis pääsy molempien rahoille.. :(

Mulla on ollu aina ajatus että jos ollaan perhe niin perheellä kaikki on yhteistä. Toki on tärkeetä että jos ero tulee on molemmilla nimissään tavaraa, näin siis turvaa sitä että JOS ero onkin riitaisa, saa ainakin osan krääsästä siltä seisomalta.

Yhteisen tilin ongelma on että kun molemmat tankkaa autoja, käy syömässä kahvilassa, ostaa ruokaa, mitä nyt " tarttee" että pitää molempien olla tarkkoina mitä tilillä on ja paljonko sieltä menee. Omissa tileissä boonuksena on se että tietää aina mitä sielä pitäisi olla kun yksin tekee nostoja.

Mutta ap taitaa viitata ketjuun jossa mies tienasi reippaasti ja oli tarkka että saa rahansa takaisin jos ostaa naiselleen kortteja ja postimerkkejä? Tollasessa tilanteessa on patti. Pakko miettiä kokonaisuutena rahanmenoa ja tuloa. Onhan siinä ongelma jos mies ei osta lapsille vaatetta vaikka on suuremmat tulot. Varsinkin jos mies ei näe ostoksille tarvetta..

Vierailija
37/84 |
29.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä jotkut perustelevat yhteisiä rahoja sillä, että se on helpompaa. Ja jotkut näköjään kuvittelevat, että parit pitävät omia rahoja siksi, että pelkäävät eroa.

Kummatkaan em. väitteistä eivät pidä paikkaansa. Jos molemmilla on omat rahat, silloin nimenomaan ei tule riitaa siitä, että toinen ostelee tietokoneen osia tai käy baarissa enemmän jne... Todella harvoin ihmisillä on samanlaiset rahankäyttötottumukset.

Ei omat tilit ja omat rahat tarkoita sitä, että kaikki jaetaan sentilleen puoliksi tai että olisi esim. joitain " omia" huonekaluja. Se ei ole yhtään sen kummempaa, eikä todellakaan hankalampaa, kuin jos rahat olisivat " yhteisiä" . Eikä se myöskään tarkoita sitä, että enemmän tienaava tuhlaisi omiin juttuihinsa ne " omat ylimääräiset" rahat.

T:22

Vierailija
38/84 |
29.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä näitä ketjuja lukiessa tulee mieleen, että täällä palstalla joukko teinejä huutaa kilpaa, että me tehdään näin ja jos joku tekee eri lailla niin se on väärin!

Vierailija
39/84 |
29.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän on sitä keskustelua missä jokainen kertoo oman kantansa asiaan!!!! Ei kai tässä kukaan ole väärässä tai oikeassa vaan vaihdetaan mielipiteitä asiasta.

Vierailija
40/84 |
29.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

" tupakin"

" viikonloppusiideri"

" baari"

Ja lapsi on tietty Janika/Minja/Nea tai Miro/Jesse/Oliver

Noloa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme viisi