**** Enskat vk 5 ****
Tässäpä viime viikko: http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=9398105&p=&mpage=1&tmode=…
Kommentit (61)
Aleksilla on edelleen kamalat ilmavaivat. Aina kun herää, niin rupsuttelee pitkän aika. Onneksi ilmat tulee ulos nykyään ilman itkua. Varmaankin ilmaa tulee masuun siitä, kun maitoa suihkuaa niin vauhdilla, ja joutuu sen takia hotkimaan. Röyhtäytän aina, mutta ilmaa jää mahaan silti. Parina viime yönä Aleksi on itkenyt aivan lohduttomasti kyyneleet valuen syönnin jälkeen, kun ilmaa on tullut mahaan. Viime yönäkin itkettiin molemmat, kun yritin röyhtäyttää, ja se kesti ja kesti ja toinen vain itki ja sekös äitiä itketti... Onneksi röyhtäys viimein tuli ja itku loppui, ja uni tuli samantien. Kamalaa kun toinen noin kärsii :( Koskahan tämä loppuu?
Apua voisi olla siitä, että lypsäisi aina vähän pois ennen kuin imettää, mutta en oo vielä ainakaan jaksanut ruveta siihen. Sitä paitsi Aleksi on niin kärsimätön että aikamoinen huuto siitä tulisi kun joutuisi tissiä vielä odottelemaan.
Uni maistuu ulkona edelleen makeasti. Toissapäivänä Aleksi oli nukkunut 5 tuntia ulkona, kun hain eteiseen. Vähitellen riisuin vaatteita, nukkui silti vielä ½ tuntia. No mitäpä tuosta, ei pitkät päikkärit yöuniin näytä kuitenkaan vaikuttavan. Ja tämähän voi olla tilapäistä, kohta tuo unirytmi voi taasen muuttua täysin.
On alkanut huolestuttamaan tämä oma laihtuminen. Mullehan tuli raskauskiloja vain 9, niistä laitokselle jäi 7. Sen jälkeen on lähtenyt 9 kiloa, eli 7kg alle lähtöpainon¿ Olin ihan normaalipainoinen kuitenkin ennen raskautta. Ja huolestuttaa erityisesti siksi, kun luin tuossa ketjua, jossa sanottiin että imetysaikana ei saisi laihtua koska ympäristömyrkyt jotka varastoituneet rasvaan lähtee liikkeelle ja erittyy äidinmaitoon. Mä kuitenkin syön normaalisti ja kaikkea hyvääkin päivittäin, mutta näköjään kulutus on silti kovempaa. Täytyy ottaa tämäkin asia neuvolassa esille kun ens viikolla mennään.
No niin, se meistä, sitten teidän juttuihin.
Ossen tyttö oli oireillut rokotteesta. Voi kurja, toivottavasti olo on jo helpottanut! Ja neiti on oppinut tarttumaan leluihin jo. Meillä se ei vielä ole tietoista, joskus saattaa käsi osua leluun ja tarttua mukaan, mutta vahingossa vaan.
Matiaskin pian jo 10kk, niin se aika rientää! Vaikea kuvitella että Aleksikin on joskus noin ¿vanha¿, mutta se päivä taitaa koittaa paljon nopeammin kuin uskoisikaan.
Noelilla saattaa olla tiheän imun kausi kun noin tankkaa, muistaakseni sellainen on vauvoilla usein 6vkon iässä. Hyvä juttu että vatsataudista selvisitte säikähdyksellä. Ja AA:n Ainonkin syöminen on varmasti ihan normaalia, ja ikään kuuluva juttu kun ruoka maistuu erityisen hyvin.
Larakin oli käynyt pitkästä aikaa. Mäkin kattelen aina imettäessäni videoilta sarjoja, joita en oo ehtinyt kattomaan. Tuo tallentava digiboxi ois kyllä kätevä!
Mites Amyn kestoilu on lähtenyt käyntiin?
Pesukarhu, harmi kun imetys tuntuu loppuvan. Mutta pitkään Joona on saanutkin rinnalla olla :)
Napero, joo ei me tosiaankaan olla sua täältä häätämässä! Ilman muuta kirjoittelet täällä jatkossakin :)
Jenni, kuten monikin on jo sanonut, älä turhia murehdi D:n syömisistä. Kun kerran poika tyytyväinen on.
Queenille jaksamista huonojen öiden kanssa. Toivotaan että tuo on ohimenevä vaihe, ja tyttö alkaisi nukkua paremmin.
MiaMik on tosiaan tehnyt hienon työn kun on noin ahkeraan jaksanut luovuttaa!
No niin, jospa jättäisin muillekin palstatilaa :)
Viipero & Aleksi pian 3kk
Pikaisesti tulin kysymään oletko AA vielä menossa sinne babybioon ens viikolla? Onko ne yleensä ihan tupaten täys tai miten muuten on järjestelyt toimineet?
LillSis & S 10vk
Lunta tosiaan tulee täällä Jyväskylässä ihan kiitettävästi. Kävin Kasperin kanssa kärryttelemässä ja kyllä tunnin lenkki sai kunnolla hien pintaan, kun lumipeite antoi sen verran vastusta. Sitten tein vielä lumitöitä tuossa ulkona. Kassukin on viihtynyt ulkona vaunuissaan ja vetelee siellä jo kolmatta tuntia päiväunia, harvinaista meidän lapsoselle.
Mitäs täällä onkaan tapahtunut...
Kandilla oli ollut huolta Noelin sairastelun kanssa. Onneksi olette jo päässeet kuntoon. Mulla on myös jäänyt ikävät muistot Kasperin sairaala-ajasta ja se Kassun ensimmäinen nuha meinasi saada minut ihan järjiltään, kun pelkäsin koko ajan että jos joudutaan uudelleen sairaalaan ja minulta viedään taas lapsi pois. Meillähän Kassu joutui heti syntymän jälkeen tehohoitoon. Onneksi poika on kuitenkin tätä nykyä ihan terve ja reipas pieni miehenalku :) Äiti on vaan vieläkin niin säikky, että toisaalta haluaa käydä kaikki Kasperin pienetkin vaivat tarkistuttamassa lääkärillä ja toisaalta ei haluaisi nähdä lastaan lääkärin käsittelyssä ollenkaan.
Karssulille tsemppiä Ainon hoidon kanssa! Ikäviä tuollaiset allergiat :(
AA oli ihmetellyt oman Ainonsa iltasyöpöttelyä. Meillä Kassu oli myös tuossa iässä iltaisin oikein rinnalla asuja ja välillä tuntui, ettei se imetys lopu ikinä. Sitten kun poika lopulta nukahti niin nukkui tosiaan tuollaisen vastaavan pätkän. Nykyisin tahti on erilainen: illalla ei enää niin syöpötellä, mutta öisin sitten herätään 2-4h välein syömään. Eli annahan tyttösen syödä, kyllä se siitä ajan kanssa sitten rauhoittuu.
Jennille ja ykkösopelle myös jaksamista pienokaistenne syömisten kanssa. Ymmärrän kyllä huolenne lasten syömisen suhteen. Meidän Kassua moitittiin huonoksi syöjäksi laitoksella ja minä yritin hiki otsalla syöttää puoliväkisin lapselle maitoa pullosta, että oltaisiin selvitty ilman nenä-mahaletkua. Ei selvitty, kun hoitohenkilöstön mielestä pojan olisi heti pitänyt vetää 35ml maitoa pullosta tasan kolmen tunnin välein ja se oli ihan liikaa Kassun pienelle mahalle. No siitä vaan syöminen huononi entisestään, mutta kun se inhottava vekotin poistettiin ja Kassu pääsi rintaruokintaan loppui syömisongelmatkin. Vaikka Kassun paino on noussut osastolta pääsyn jälkeen niin kuin pitääkin, niin silti huolehdin koko ajan saako lapsi tarpeeksi ravintoa. Jotenkin se " teidän poika on niin huono syömään" -lause tulee vieläkin ajoittain mieleen. Oman työn kautta tosin on nähnyt, miten paljon lapsilla syöminen ja syömistottumukset vaihtelevat iästä riippumatta. Kovastihan se vähäsyömäisyys aiheuttaa äidille huolta, mutta jos lapsi tuntuu muuten voivan hyvin niin voi varmaan olla ihan turvallisin mielin.
No mulla nyt tosiaan on vähän huolta Kassun syömisestä ja voinnista yleensäkin. Olisiko meidän pienellä joku vatsapöpö, kun tissiä saa ajoittain olla tuputtamassa ja kakka on sellaista liejua :( Vaippa kyllä kastuu niin kuin pitääkin ja poika on ihan virkeä. Ilmaa vaan tuntuu olevan kovasti mahassa ja tosiaan tuo kakan koostumus vähän mietityttää. Toisaalta tuntuisi, että ripulissa sitä kakkaa tulisi useammin kuin joka toinen päivä. No olipas minulla nyt viehkot jutut, mutta jos teille tulee mieleen mistä tuo liejukakka voisi johtua niin mielelläni otan kokemuksianne vastaan.
Viikonloppuja toivotellen,
ylihuolehtiva ja hössäävä mörötin
Samanlaista kakkamurhetta täälläkin. Aleksilla kanssa paljon ilmaa masussa niin kuin jo aiemmin kerroinkin, ja kakka on toki ryynimäistä mutta myös liejuista ja lähes aina vihreää. Vain joskus keltaista...
Onko muilla kokemusta/tietoa asiasta? Niin ja meilläkin toimii suunnilleen joka toinen päivä.
Juuri meinasin tänään ihmetellä mihin Lara on hävinnyt :) Kyllä Nemo on ihastuttanut äippää ihanan pitkillä yöunilla!
Hienoa, että Noel ja Matias ovat parantumaan päin vatsataudista! On se hirveää varmasti katsella kun pikkuinen voi pahoin.
Viipero, minäkin sain nyt sitten suihkutissit takaisin maidon luovuttamisen lopettamisen myötä! Ja sehän tietää myös pierurikasta elämää meidän perheessä! Ainut vaan niin cuplatonien ansiosta ilmeisesti Idalla pierut tulevat ulos ilman itkuja, paitsi yöllä pitää vähän kitistä mutta pian helpottaa! Yksi keino on, että kun alat syöttämään, niin anna tissin suihkuta hetken aikaa vaikka rätille (ei tarvitse alkaa pumppaamaan)! Olet sinä kyllä kauheasti laihtunut, mutta kyllä taitaa tosiaan Aleksi olla semmoinen maitopoika, että! Ei muutakuin alat lisäämään kunnolla kasviöljyä ruokaan, niin ei pääse paino niin hirveästi enää putoamaan! Ja sellaiset 4 suklaapatukkaa päivässä tekee hyvää ;) Minulla on painoa 4 kiloa vähemmän kuin ennen raskautta, mutta ne on lähteneet pikkuhiljaa! Ja ruokaa täällä kuluu niin että huh huh! Ja suklaa on nam nam :D (Piti olla tammikuu ilman herkkuja, niin johan sitä 3,5 viikkoa kestin ja sitten ratkesin ;))
Nyt ajattelin tehdä jotain järkevää, kun Idakin nukkuu päivän toisia päikkäreitä. Jos vaikka vähän siivoaisi. Anoppikin tulee illalla tänne hössöttämään Iitun kanssa :)
MiaMik ja Ida 4kk tasan
Heissan kaikille! Ekasta työviikosta on suoriuduttu. Pari ekaa päivää oli aika shokki, kaikki vanhat ja uudet asiat vyöryi kerralla päälle, mutta nyt rupee jo tuntumaan siltä, kun ei olisi koskaan pois töistä ollutkaan=) Tiistaina mulle iski iltapäivällä aivan järjetön päänsärky, mua ei ole oikeesti vuoteen särkenyt päätä! Vaikka kotona pinna oli usein kireellä ja hermoja kiristi oikein tosissaan, niin päätä ei ollut särkenyt. Heti kun meni töihin, niin johan iski hedari...
Meillä on kans vähän uniongelmia... tyttöä ei saa millään omaan sänkyyn nukkumaan. Tai jos saa, niin yöllä herää. Meillähän oli pitkään yöheräämiset poissa, mutta nyt siis taas... Mun äiti kyllä lohdutti, että nää on vaan vaiheita, menee kyllä ohi... ja niin se taitaa olla. Eli tyttö on nukkunut meidän sängyssä, siinä välissä. Eikä siinä mitään ongelmaa ole, en jaksa ottaa ressiä...
Karssulilla ja Ainolla on ollut maito-ongelmia... harmi juttu. Mun mielestä teit ihan oikean päätöksen tossa imetys-hommassa, hittoako sitä itseään kiusaamaan. Sä imetit niin kuin pystyit, jos lapsi ei kasva niin ei kai siinä muuta vaihtoehtoa ole. Tärkeintä on mun mielestä kuitenkin se, että lapsi saa ravintoa ja kasvaa, ei se että lapsi on nimenomaan imetetty.
Ruoka-murheita on ollut monella... taitaa olla enempi sääntö kuin poikkeus, että syömisten kanssa tulee jossain vaiheessa ongelmia. Meillä tyttö söi pitkään tosi hyvin, mutta nyt viime aikoina on syönyt aika nihkeesti, onneksi kuitenkin puurot, hedelmäsoseet ja maito menee alas. Pääasia että syö jotain.
Pesukarhukin oli käynyt kirjoittelemassa! Miten on töissä sujunut? Miten Joonalla ja isillä on arki sujunut? Entäs uusi koti, joko tuntuu kodilta? Miten Joona on muuttoon reagoinut?
Meillä siis tyttö on ollut tämän viikon ja on vielä ensi viikon kotona isin kanssa, sitten menee päiväkotiin. Päiväkotiharjoittelu on ensi viikolla. On ollu kyllä tosi kiva, että sain aloittaa työt rauhassa ja sitten vasta alkaa toi päivähoito. Niin ei tullut kerta rysäyksellä kaikki. Isi ja tyttö on vissiin viihtyneet ihan kivasti yhdessä, enkä mä sitä kyllä epäillytkään.
Mutta tytöllä on nyt sitten ensimmäinen korvatulehdus. Eilen mies kävi tytön kanssa lääkärissä, sillä oli ollut flunssa tosi pitkään ja äänikin rupesi olemaan painuksissa. Sitten sielä tuli toi ruokahaluttomuus, niin ajateltiin että kai se on hyvä köydä lääkärissä näyttämässä. Ja korvatulehdushan se oli, mä oikeestaan sen arvasinkin. Korvatulehdus voi kai oireilla melkein miten vaan. Nyt on sitten antibioottikuuri päällä. Hyvä että saa hoidettua pois ennen päiväkotiin menoa, niin ei sitten mene munilleen se homma...
Onko kissankellon poika jo parantunut? Kovasti on ollut nyt vatsatautia ja ripulia liikkeellä. Me ollaan onneksi säästytty, ainakin toistaiseksi...
Onpas Viiperolla paino tippunut. Kannattaa tosiaan varmaan kysästä neuvolasta, jos osaisivat sanoa jotakin.
Naperon Eetu täyttää kohta vuoden! Me taidetaan olla sitten seuraavina, tyttö täyttää vuoden 4.3.
Meidän tyttö kävelee jo ihan kunnolla! reilu viikko sitten rupesi kävelemään huoneesta toiseen, nyt ei enää juurikaan konttaa. Tosi hyvä että oppi kunnolla kävelyn ennen kuin menee päiväkotiin. Niin ei jää ihan alakynteen siellä=)
Me ollaan tytön kanssa viikonloppu kaksistaan, mies lähti kavereidensa kanssa mökille.
Hyvää viikonloppua kaikille!
NapNap + tyttö 10kk (sunnuntaina 11kk!)
Meikä täällä juopottelee... Siis tuo yksi siideripullo on niin ihana juoda rankan viikon päätteeksi!
Ja huomasin tässä kun lueskelin tuota pinoa, etten osaa enää ees laskea! Meillä Eetu täyttää viikon päästä lauantaina vuoden. Jotenka keskiviikkona ois pitänyt olla 11päivää vajaa 1vee, eikä 9! No, ens kerralla sitten... Mä oon kyl muutenkin sekoillut viikolla tuon matikan kanssa. Mä siis täytin lokakuussa 28, ja nyt pistin s-postilla sellaiseen ystäväni juttuun tietoa, että viimeksi täytin 27!!! Ikäkriisi ihan selkeesti menossa!!!
AAlle huomiselle onnea kovasti! Kaikki menee varmasti hyvin!
Miamikin Ida on sitten ihana vauveli!!!
Quulle enhän minä toki pahastunut! Tuntuu vaan niin harmilliselta kun reilu viikon päästä meillä ei enää olekaan " vauvaa" byäää!!! Ja toki tuun " terrorisoimaan" täällä vielä piiiiitkään... ;=) Muistelemassa haikeudella niitä aikoja kun Eetu oli vielä pieni... niisk!
Niin ja Napnap ja Pesukarhu, ja ketäs muita meitä " isojen" vauvojen äitejä täällä on! Mennään sitten yhdessä perustamaan se pino tuonne taaperopuolelle, eikös joo!?
Pesukarhu, pitkäänhän sinä imetit Joonaa! Eli kyllä varmasti on " oikea aika" lopettaa, jos ei Joona enää tissille suostu. Mä tiedän kyllä kuinka vaikealta/haikealta se tuntuu!!!
Mitenkäs on Pesukarhu, pääsetkös treffeille?
Juu, välihuomautus! Jos alkaa teksti kuulostamaan sekavalta, niin tuosta siideristä johtuu...
Kissankello! Missäpäin Suomea te asustelette? En sitten millään muista, vaikka siitä varmasti on ollut puhetta!
Osse, olitko kaverilla käymässä vai muuten vaan Hämeenlinnassa?
Viipero, olit kyllä " oikeassa" tuon vaunullisen suhteen!!!
Miamik, oli saanut urakkansa loppuun, oletko ajatellut antaa maitoa jollekin tutulle? Mun yksi kaveri sai " äidinmaitoa" omalle vauvalleen siskoltaan, jolla samanikäinen vauveli... Elikkäs serkukset joivat " samaa" maitoo... Hih!
Napnapilla oli eka työviikko takana! Oli mennyt hyvin, hienoa! Paitsi ois saanut jäädä tytön korvatulehdus saamatta.
Me käytiin Eetun kanssa eilen mun yhden kaverin 2½ viikkosta tytyy kattomassa, ja oli kyllä niin söpö pakkaus! Tahtoo toisen!!!
napero ja Eetu vajaa 1vee
Napero siellä juopottelee :D Mäkin join toissa viikonloppuna 0,5 litran sidukan, 3 päivää kesti se pullo :) Ja itseasiassa mä mietinkin jo, että kelleköhän kelpaisi mun maidot pakastimesta tai nää pumppaamani maidot tuoreeltaan, mut en vielä keksinyt :D Ootko muuten jo soitellut lääkärille pikkukakkos-asiassa?
Sitten kakka-asiaa :) Eli Viipero kyseli tuosta vihreästä kakasta ja Mörötin " liejusta" . Täältä palstalta olen lukenut eri tarinoita vihreästä kakasta ja yleensä siitä ollaan eri mieltä! Jotkut sanoo että se johtuu allergiasta, jotkut äidin syömisestä ja jotkut taas sanoo että vauva ei ole saanut tarpeeksi takamaitoa? En nyt sitten todellakaan tiedä onko näistä mikään paikkansa pitävää ;) Ja liejusta, meitin Idalla kakka on milloin mitäkin, välillä ryynimäistä, välillä liejua. Riippuu varmaan aika paljon siitä, mitä tämä äippä on syönyt! Nyt Iitu muuten tuossa änkee tämän päivän yhdeksättä torttua, että huh huh sentään! Miten sitä voi lapsi edes kasvaa, kun kaikki mitä syö, niin tulee samantein pihalle :D
Anoppi lähti äsken ja kyllä oli taas mukava jutella hänen kanssaan kaikesta. Vaikka se onkin sellainen hössöttäjä ettei mitään rajaa, mutta hyvin ollaan aina tultu toimeen :) Iitulla meni kylläkin nyt rytmit ihan persiilleen, kun en tajunnut laittaa neitiä ajoissa vikoille päikkäreille. Niinpä sitä valvottiin 3 tuntia (todella harvinaista) ja pitihän sitä huutaa kurkku suoraa huutoa kun niin väsytti! No, tänään mennään varmaan vasta klo 22.30 nukkumaan :)
Ossen neitikö se on alkanut yösyöpöksi? Luin meinaa juuri tuolta toisesta pinosta! Toivottavasti on vain ohimenevä tiheän syömisen kausi! Sitä vain joka ilta taitaa odottaa, että loppuis jo... Muista yrittää nukkua neidin kanssa päivälläkin tai ainakin mennä ajoissa illalla nukkumaan!!! :)
Minun ei muuten tarvinnut pumpata eilen ollenkaan!!! Mitä nyt tosiaan tissit sitten suihkusivat 3,5 kuukauden edestä ;) Tänäänkin jouduin pumppaamaan vain kerran (vähenevissä määrin), kun Ida nukkui ulkona 3,5 tuntia...
MiaMik, oon kanssa lukenut noita kakka-keskusteluja, ja tosiaan montaa mieltä siitä vihreästä väristä ollaan. Toivottavasti se johtuisi meidän kohdalla vaikkapa vaan ilmavaivoista. Mutta tämänkin otan esille ensi viikolla neuvolassa. (Lapulla on jo monta kysymystä että sitten muistaa kanssa!) Kiitos vinkistä suihkutisseille, itse asiassa välillä joutuu päästämään suihkua esim. paperiin kun Aleksi päästää irti meinatessaan tikahtua maitosuihkuun :) Voisikin ottaa " tavaksi" suihkuttaa aina ekat pois. Ja tuosta laihtumisesta vielä. Tuo ruokaöljyvinkki on kyllä hyvä. Nyt otan oikein asiakseni syömisen, kävin eilen kaupassa ja ostin kaikenlaista naposteltavaa, mm. rahkoja, mysliä, suklaata... Noissa pitäisi ainakin energiaa olla. Tavoite on nyt pysäyttää ainakin painonputoaminen. Pieni ristiriita tosin on, että mies yrittää epätoivoisesti laihduttaa ;) Pitänee piilottaa omat eväät.
Se piti vielä sanoa, että oma äitini on kanssa laihtunut aina imetysten aikana reilusti, joten sieltä tullee tämäkin perintönä.
Tsemppiä muutes sulle maidontuotannon vähentämiseen :)
NapNapilla työviikko takana. Voi toivottavasti teidän tyttö alkaa nyt nukkua yönsä taas hyvin, jotta sinä jaksat töihin. Ja toivottavasti korvatulehduksesta pääsette eroon ennen hoidon aloitusta!
Napero juopotteli eilen =) Minäkin join uunna vuonna yhden kokonaisen oluen, tosin join sitä 3 tuntia kun ei Aleksin nukuttaminen onnistunutkaan suunnitellusti. Pian tuleekin vuosi alkotta, ihmeellistä :)
Ja ei, en ole blondi. Ehkä imetys on kilojen lisäksi haihduttanut multa parit aivosolutkin siinä samalla ;) Vaunullista.... hoh hoh. =D
Viipero & Aleksi pian 3kk (joka nukahti eilen jo 21.30 yöunille ja nukkuu vieläkin!!)
Tänään tosiaan ollaan lähdössä käymään minun äidin luona Savon suunnalla ja meillä olisi hirveästi tekemistä ennen sitä, mutta kirjoittelenpa nyt kuitenkin. Ainahan sitä hommaa löytyy.
Viiperon paino onkin pudonnut ihan vauhdilla! Minkäs sille mahtaa, jos tosiaan syö hyvin. Kunhan et nyt ihan luurangoksi muutu! Mulla ei kyllä ole samaa ongelmaa, vaan viimeiset 5 raskauskiloa ovat kyllä tässä ruhossa tiukasti kiinni. Nyt yritän päästä niistä hiljalleen eroon liikunnan avulla ja vähentämällä herkkujen syömistä, että voitaisiin joskus saada se toinenkin lapsonen.
NapNapkin on työt aloittanut ja tyttö on oppinut kävelemään. Varmasti on teidän kaikkien kannalta helpompaa, että saatte sopeutua muutokseen tuolla tavoin pikkuhiljaa.
MiaMikille vielä kiitos kakkaselvityksestä ;) Meillä Kassun kakka on keltaista, mutta äiti tykkäisi enemmän siitä ryynimäisestä koostumuksesta kuin tästä liejusta. En tiedä onko minun rautalääkkeiden popsiminen sitten yhteydessä tuohon kakan laadun muutokseen.
Viikonloppuja kaikille enskoille ja toivotaan, että nämä pallerot pysyvät terveinä!
Mörötin ja Kasperi kohta jo kolme kuukautta
Meillä on emmin kanssa takana eka yö kaksin kotona. Mies lähti eilen kaverinsa luokse saunomaan ja iltaa istumaan ja kohtapuoleen sieltä kotiutuukin. Vähän aluksi jännitti, että mitä jos Emmi vetää kauheet raivarit tai jotain, mutta hyvin meillä meni: neiti nukahti kymmenen aikaan ja minä lueskelin vielä hetken rauhassa uutta Vauva-lehteä ja ennen yhtätoista jo olin itsekin unessa. Kolmella syötöllä mentiin aamuun ysiin ja vain katolta putoavat lumet aika-ajoin pelästytti. Emmi ei ollut niistä moksiskaan, mutta mä heräsin pariin kertaan, kun niin kovasti kohahti just tästä makkarin päältä. Tänään ollaankin sitten reippailtu lenkillä ja lumitöissä. Ja ne uudet kestotkin on nyt pesty ja kuivumassa. Eli pian päästään kokeilemaan.
Viiperolla on tosiaan kovasti paino laskenut. Hui! Jotenkin mä en jaksa noista ympäristömyrkyistä olla huolissani, mutta sun oma jaksaminen huolettaa. Puhu ihmeessä neuvolassa! Ja aika hyviltä vaikutti nuo sun eväät - terveellisiä, mutta ravintorikkaita.
Mörötin, minäkään en tuosta liejukakasta osaa sanoa, mutta jos Kassu on ihan reipas, niin turha on huolestua syömisestä. Vauvoillahan vaihtelee aika paljon välillä se kuinka paljon syövät. Ja meillä ainakin Emmin ilmavaivoihin vaikuttaa myös aika paljon mun syöminen. Mutta jos tilanne pahenee, niin soita ihmeessä neuvolaan!
Miran Iitu on ihan kakkamasiina! =D Mä oon ihmetellyt, kun Emmi eilen väänsi kolmet. Välillä mennään kerran viikossa tahdilla ja nyt melkein joka päivä on tullut, niin mistä tuota riittää??? Yhdet sain melkein päälleni aamulla ja kun väistin, niin lörähtivät hoitopöydän eteen lattialle. Onneks siinä oli illalla jäänyt pukluinen riepu, niin ei mennyt matolle.
Juu niin, suihkutissi täälläkin. No, oikeestaan vaan silloin, kun on mennyt pitkään edellisestä imetyksestä, mutta kuitenkin. Emmi kans irrottaa otteen, jos suihkuaa liian kovaa, ja jos silloin ei ole rievun kanssa valmiina, niin on maidot pitkin ties missä, Emmin silmässä, seinällä jne. Emmi kuitenkin puklailee sen verran, että aina on riepu lähellä, joten siihen oon kans yrittänyt sihtailla.
NapNapin tyttö oli saanut heti ekan korvatulehduksen - harmi! Toivottavasti menee kerralla ohi. ja tyttö käveleekin jo - niin sitä pitää. =) Pysyypä hoidossa muitten perssä paremmin... ;o)
Napero oli " juopotellut" =D Kummasti rentouttaa siideri tai kaks välillä. Ja olitte pientä vauvaa käyneet ihastelemassa. Mä katselin Emmin ihan ekoja valokuvia eilen ja kyllä hurjalta tuntuu, kunka nopeesti neiti on kasvanut. On ne vaan niiin söpöjä ihan pikkuisena. No okei, myös isompana. ;o)
Kun mies saapuu kotiin, me viedään Emmi muutamaksi tunniksi mummulaan ja lähdetään ulos syömään. Ihanaa päästä hetkeks istumaan ihan aikuisten seuraan ja syömään rauhassa, ettei tartte koko ajan sitteriä kiikuttaa tai jotain muuta virikettä keksiä neidille. Pitäisköhän käydä vähän meikkaamassa ja sukimassa tätä eilen kampaajan tuunaamaa hiuskuontaloa.
Muakavaa viikonlopunjatkoa kaikille!
-Amy ja Emmi, ihan pihalla ;o)
Meidän viikko on taas mennyt hujauksessa.. Ei mitään erikoisempaa ole tapahtunut.. Tänään ostettiin D' lle isompi amme (meillä oli vaan sellanen hoitopöydän alla oleva pieni amme) ja kylpyleluja. D pääsee sit ens viikolla kunnolla polskuttelemaan :) ja huomenna uimaan!
Q: Mä tilasin vaippoja ihan muualta.. Toinen tilaus tulikin jo eilen ja tänään oon pyykännyt vaippoja, huomenna testailemaan.. (Tosta tulikin mieleen et oon unohtanut ripustaa pyykit :O!)
Pesukarhulle voimia töihin! Kiva, että teidän ukkelit pärjää kaksin hyvin! Musta tuntuu et helposti sujuvaa muuttoa ei ole olemassakaan :S. Meillä on kaikilla 3 kerralla, kun ollaan miehen kanssa muutettu, ollut jotain ongelmia. Viimeksi kaikkein vähiten onneksi! On kestoja isommillekin. Ja kuivaksi opetteluhousuja on tosi paljon. Niistä on varmaan ihan helppo alottaa " kestoilu" , kun on vaan yks systeemi :).
MiaMik: Meillä ainakin kestot pitää kakat paremmin sisällä kuin kertsit. Ja sinne vaippaan voit laittaa riisipaperi tai kuitupaperi liinan niin pääsee vähemmällä huuhtomisella. Helsingissä noita liinoja saa ekokaupastakin ja varmaan Tampereellakin.. Mäkin haluan emmaljungat! Tosin ei ehkä anna rahat periksi, mut seuraava lapsi sit viimeistään saa sellaset!
Matiakselle paranemisia! Onneksi sentään juoma maittaa!
Karssulin Ainolle onnea!
Tuun huomenna jatkamaan.. Nyt pitää mennä..
Jenni
On viikko ehtinyt jo näin pitkälle, enkä ole sanaakaan tänne ehtinyt kirjoittaa =( Olen kyllä käynyt teidän jutut lukemassa lähes päivittäin, mut kirjoittaminen on jäänyt... Nytkään en kyllä kovin paljon muista teidän jutuista, joten aika yleiskatsaus teidän kirjoituksista tiedossa. Yritän parantaa tapani!
Aivan ihania kuvia olitte pienistä laittaneet! Musta on niin ihana katsoa, miltä pienet näyttää. Kaikki on kuitenkin niin omia persooniaan jo ihan alusta lähtien ja sen näkee myös kuvista!
Meillä on ollut aktiivinen viikko, siis tapahtumaa joka päivälle. Tänään tultiin kotiin pikareissulta Lahdesta mun siskon ja sen miehen luota. Mentiin Aavan kanssa sinne eilen aamulla junalla ja isi tuli autolla perästä. Nyt on aivan ihana olla kotona eikä tehdä mitään! Tai no olenhan mä täällä kirjoittamassa, mut kuitenkin. Isi itseasiassa meni käymään paikallisessa yhdellä. Taitaa olla toinen tai kolmas kerta Aavan syntymän jälkeen. Musta on ihan kivakin, että käväisee hetken siellä, niin saan mäkin hetken täällä lueskella ja kirjoitella.
Aava nukahti tuossa vähän ennen kahdeksaa eikä edes syönyt ennen sitä. Meillä siis mennään edelleen pelkällä rintamaidolla. Kuulosti niin tutuilta nuo maidonsuihkuamisjutut. Nyt tuntuu taas, että maitoa tulee tosi paljon. Aava ei jaksa yhdellä syöttökerralla syödä kuin toisen rinnan ja syöttöväli on päivisin reilut kolme tuntia. On vain aika usein melko pinkeä olo ;-)
Kiinteiden aloittamista kovasti pähkäilen, mut en pidä kiirettä. Pitänee asiasta kysellä rautalanka-mallia, kun sinne tiistaina mennään. Jotenkin tuntuu tuo " kiinteiden maailma" vielä niin vieraalta. No kohta sinne päästään tutustumaan!
Myös kakkajutut kuulosti tutuilta. Meillä Aava tekee useimmiten yhdet tai kahdet päivässä toiset aamupv ja toiset iltapv. Eilen sitten oli sellainen päivä ettei kakittu ollenkaan. Kylässä sitten piti herätä neljän aikaan yöllä paukuttelemaan ja tunnin paukuttelun jälkeen tyttö nukahti. Seitsemältä sitten sai viimein tehtyä sen kakan ja sitä olikin sitten kainaloissa asti. Kyllä mä taas kirosin nuo kertakäyttövaipat. No samoin se olisi voinut tulla kestostakin, joten ei auta valittaa... Mukava vain kun tällaisia kakka-episodeja tulee silloin kun ollaan kylässä =)
Nyt taidan lähteä laittamaan pyykit kuivumaan ja sit otan pikku tilkan viiniä!
Mulla oikein masun pohjassa kuplii, kun mietin ensi perjantaina treffejä! On niin kiva nähdä ihmisiä ja vauvoja noiden nimimerkkejen takana... Kovasti siis täällä odotellaan ensi perjantaita!
Mukavaa lauantai-illan jatkoa!
=) Sippu ja Aava (tänään 5kk)
oon itse kipeäksi tulossa, tyttö niiskuttaa ja yskii, itkee paljpon normaalia enemmän, ei syö kunnolla, ei nuku ku puolen tunnin-tunnin pätkiä... ja kaiken lisäksi mun äiti on käymässä ja sen mielestä mä vahtaan liikaa tytön unia, sen pitäis antaa valvoa vaikka toinen on ihan katkeemispisteessä ku on niin väsynyt. Ja sit ku tyttö raivoaa, niin minähän sitä joudun tietty heijaamaan. Pinna oli kyllä niiiiiin lähellä mennä, mutta aika vähällä tiuskimisella selvisin. Oon kyllä varoittanut kaikkia jo odotusaikana, että tulen olemaan ku persiille ammuttu karhu, jos olen väsynyt ja vauvalla vielä huono päivä, mutta silti jotenkin ärsyttää oma ärsytyskin. Täytynee antaa neitille taas pullosta maitoa, kun siitä suostuu syömään, että sais tarpeeks nestettä tuon flunssankin takia. Ja taidan taas turvautua suppoon, vaikka kuumetta ei olekaan, mut jospa siellä suolistossa edelleen kramppailee. Tänään sai kyllä kakat väännettyä melkein viikon tauon jälkeen, mutta ei se näköjään hirveesti helpota.
Nyt on pakko mennä, tyttö huutaa taas kurkku suorana isänsä sylissä...
ARGH!! :/
-Osse ja eka kriisinen typy (miten ne jaksaa, joilla on oikeesti vaativa vauva??? Miten te jaksatte, joiden pienet ei vielä nuku hyvin öisin??? Tunnen itseni ihan tosi surkeeksi, kun kitisen heti, kun on vähän hankalampi päivä...)
Me ollaan pärjätty nyt kaksi päivää Noelin kanssa kahdestaan, ihanaa! Ärsyttää vaan kun mies haluaisi tietty levätä ja katsoa telkkaa kun tulee töistä, ja mä taas ehdottomasti haluan hänen olevan Noelin kanssa jotta mä saan syötyä ja hoidettua päivän aikana rästiin jääneet hommat. En oikein innostu siitä että mies lykkää Noelin saman tien sitteriin ja laittaa telkan päälle. No, jospa se huomenna (vapaapäivänään) viettäisi poitsun kanssa vähän intensiivisemmin aikaa...
Äh miten ristiriitaiset tunteet tuli, kun otin yhteyttä pitkästä aikaa vanhoihin koulukavereihin. Mä kävin lukioni Britanniassa sellaisessa kansainvälisessä sisäoppilaitoksessa (ib-lukio), ja kaikki parhaimmat kaverit tietty hajosi sen parin vuoden jälkeen maailmalle yliopistoihin. Käytännössä melkein kaikki ovat Oxfordissa, Cambridgessa, MIT:ssa, Harvardissa, Yalessa tai jossain vastaavassa huippuyliopistossa. (Mullakin oli paikka London University Collegeen, mutta olin juuri tavannut nykyien kihlattuni enkä raaskinut mennä, koska se olisi tiennyt lupaavan suhteen loppua.)
Nyt vaan tuli tosi epämiellyttävä olo, kun kaikki tutut hehkuttivat miten opiskelu sujuu ja harjoittelu YK:n päämajassa on ihanaa, yms. Mä sitten puolestani kerroin että olen kotiäitinä pk-seudun pikkukaupungissa ja yritän vääntää kandin tutkintoa siinä sivussa... Enhän mä tietenkään vaihtaisi päivääkään pois tästä ihanasta äitiydestä, mutta kun olen aina ollut sellainen urasuuntautunut, niin vähän kirpaisi nuo kavereiden kuulumiset. No, ehkä mä kerkiän vielä kv-uralle sitten kun Noel kasvaa...
Ja kun luki sen Hesarin kuukausiliitteen jutun niistä uusavuttomista äideistä, niin kyllä olin taas iloinen että aloitin lapsenteon näin nuorena, ennen kuin mustakin olisi tullut tuollainen uralleen omistautunut friikkiäiti :)
Kandi
Naapuri päätti sitten viime yönä kuunnella musiikkia täysillä klo 4-6 ja eihän siinä sitten nukuttu. Ida kylläkin nukkui, mutta juuri kun musiikki loppui ja olin saamassa unen päästä kiinni, niin Ida heräsi syömään. Ja päättipä neiti vielä höpötellä puolisen tuntia ruuan päälle ;) Kyllä nyt väsyttää, kun en ole tottunut tämmöseen touhuun parhaaseen nukkumisaikaan :D
Jenni, nyt mulle siis selvisi, mitä ihmettä se riisipaperi on ;) Eilen kokeilin yhtä AIO-vaippaa ja kuinka ollakkaan kakat pysyivät vaipassa :) Vielä kun mollavauvalta tulisi se paketti, niin pääsisi oikein vauhtiin...
Siitä tulikin mieleeni, että pyykit on koneessa...
Laitoin kiukkupussin äsken ulos nukkumaan, kun ei neiti ole saanut nukuttua vielä kunnon unia kun oltiin ravintolassa mun muutaman kaverin kanssa. Eihän siellä nyt malta uinahtaa :)
MiaMik ja Ida 4kk
Yritän nyt saada ne eilen lukematta jääneet viestitkin luettua..
Mies sanoi, et D ois tänään mennyt konttausasentoon (olin ite päikkäreillä). Tuntuu vaan et ei D koskaan opi ryömimään tai liikkumaan, kun vaan höseltää kaikkea muuta. (En näköjään osaa vaan olla miettimättä tota liikkumista ja syömistä :S)
Laran Nemo on alkanut nukkua ihanan pitkiä pätkiä yöllä. Meilläkin ois ihan suotavaa!
Matiakselle onnittelut 10 kk täyttymisestä!
Viipero: Yritä vaan ite syödä aina kun vähänkin tuntuu siltä. Ja kyllä ne kilot tulee takasin sit imetyksen vähennyttyä/loputtua (nimim. kokemusta on ;) ). Mulla oli kans se ongelma että maitoa tuli liikaa ja suihkuamalla. En tosiaan ehtinyt koskaan mitään lypsämään ennen imetystä, kun (silloin) D' lla oli aina hirveä nälkä kun nälkä yllätti eikä siinä kerinnyt odottelemaan. Vähitellen ne ilmavaivatkin varmaan helpottaa, kun suolisto kehittyy ja vauva oppii itse röyhtäilemään. Mahallaan maaten ilma pääsee paremmin kulkemaan. Me tehtiin välillä niin, että poika laitettiin reisien päälle poikittain mahalleen ja siinä vähän " tömisteltiin" jalkoja. Maha-asento yhdistettynä pieneen tärinään ja hierontaan helpotti usein. Lisäksi se auttaa, että ottaa vauvan ihan kippuraan syliin (eli vauva on jalat kippurassa mahaa vasten). Tuossa asennossa ilma pääsee kulkemaan paremmin eikä aiheuta niin paljon kipua. Meillä ainakin D punki vastaan aluksi aina, mutta sit kun rauhottui niin olokin helpottui. D yritti aina mahavaivoissa vetää itsensä mahdollisimman suoraksi, mikä vaan pahentaa kipuja :S.
Ens viikon BabyBiosta (LilSis, AA ym.).. Mä luultavasti olen tulossa. Mun kaveri ei varmaan tule (en ihan tiedä), kun he käy uimassa torstaisin.
NapNapin tytölle paranemisia! Kiva kuulla, että sopeuduit töihin ihan hyvin. Tyttö varmaan sopeutui hoitoon hyvin? Hienosti teillä jo kävellään! Onhan siitä päiväkodissa apua, kun pääsee karkuun tai muita kiusaamaan nopeammin ;). Onnea 11 kuukaudesta!
Sippuliini: Me saatiin neuvolasta ainakin erikseen esitteitä soseiden alottamisesta. Ainakin Nestlen propaganda esitteessä oli tosi paljon tietoa aina vuoden ikäisen syömisiin asti. Sen esitteen voi varmaan tilata Nestlestä jos teidän neuvolassa ei niitä jaeta.
Osselle ja tytölle paranemisia ja jaksuja! Mäkin kyllä nostan hattua niille, joilla on oikeesti vaativa vauva (eikä vaan äiti kehittele kriisejä omassa päässään niinku meillä). Mun veli on ollut tosi vaativa (ja jäikin vimmeseksi lapseksi ;) ) ja äiti edelleen muistelee kauhulla veljen ekoja 7 kuukautta :O.
Kandi: Meillä on kanssa ollut samoja ongelmia. Kun mies tulee koulusta työnnän pojan hänelle, että saan omaa aikaa. Sit mies haluaa vaan maata sohvalla hetken ja jättää pojan leikkimään yksin tms. Nyt ollaan kuitenkin selvitetty noi asiat ja joskus mies ottaa pojan heti kun tulee kotiin joskus myöhemmin. Mun oli ainakin vaikea ymmärtää että ei se ole miehen omaa aikaa, kun hän on koulussa :S, vaan että hänkin haluaa olla ihan rauhassa tekemättä mitään välillä..
MiaMik: Hyvä että selvis :). Meillä ainakin tuntuu et kestoissa pysyy tavara paremmin sisällä kuin (ainakin joissain) kertseissä. Omat uudet kestot lähtee käyttöön huomenna :D.
Jenni ja D unilla
Olipas kertakaikkisen outoa tänne puolelle tulla tuon odotus puolen sijaan, mutta niin se vaan oli vaikeaa siirtyä kuume puolelta odotus puolellekkin.. eli nyt rohkaistuin ja kirjoittelen=)
Eli meille syntyi pikkuinen prinsessa lauantaina 27.1 ja tässä hieman vauva arkea aletaan pikkuhiljaa opettelemaan. Kaikki vielä niin outoa ja uutta.. ehkä myös hieman pelottavaakin, mutta jospa tämä tästä pikkuhiljaa alkaa sujumaan:)
Josko pikkuhiljaa pääsen tänne vauva puolen juttuihinkin mukaan, vielä olen aikas pihalla kaikesta.
Nyt onkin ollut oikein kunnon vauva aalto joten en ehkä tule olemaan ainut ummikko=D
Mutta nyt alkaa tyty heräilemään, joten syöttöpuuhiin lähden tästä.
terkuin siru ja neiti 8 vrk
juttuakin. Takana taas ihan ok yö, mä vaan oon niin hölmö, etten tajua mennä ajoissa nukkumaan. Mutta meillä on siis tiheän syömisen kausi ohi ja palaattu normaaliin 3-6-syöttöön. Tuntuu tosi nannalta niiden muutaman rikkonaisen yön jälkeen.
Tyttö tuolla hilluu lelukaaren alla ja sai ekaa kertaa itse musiikin soimaan! :) Muutenkin tuntuu heiluvan lelut sellaisella tohinalla. Ja nyt menee hermot...
joo, meillä on neuvola iltapäivällä, joten palaan ehkä sitten paremmalla ajalla, kun huuto vaan tuntuu yltyvän tuolla lattialla.
-Osse ja typy
Voi Ossen tyttö-riepua, kun rokotteesta tuli kipuja! Toivottavasti pian helpottaa. Minäkin veikkaan ennemmin sen rotan piikkiin niitä kipuja, tuo uusi yhdistelmärokote kun on niin hyvin siedetty, ettei juuri aiheuta sivuoireita. (Toki niitä joillekin silti voi tulla.) Rota-rokotteen sai meidänkin M, ja kyllä se vähän veti vatsaa ruikulille, muttei onneksi mitään suurempia kipuja aiheuttanut.
Q:n galluppiin vastailen vielä vähän jälkijunassa:
1. Olin toivonut, että olisimme voineet hoitaa Matiasta vähän pidempään kotona, joko mieheni tai minä. Alun alkaen oli haaveissa, että mieheni olisi jäänyt vähäksi aikaa kotiin ensin vanhempainvapaalle, sitten isyysloman extrapäiville ja lopuksi vielä hoitovapaalle, ja itse olisin palannut töihin. Mutta näinhän ei käynyt, sillä elämä tuo tullessaan ylläreitä. Ei siis pidä liian tarkkaan päättää asioita, pieni pelivara on hyvä olla olemassa. Nyt on poika sitten tarhassa, ja molemmat vanhemmat töissä. Ja kyllä asiaa piti monta yötä pohtia valvoen... ei ole helppoja valintoja olemassa epävarmassa maailmassa!
2. Vakkarityöpaikka oli minulla odottamassa. Miehellä määräaikainen työsuhde.
3. Päiväkoti tai ryhmis oli minulla toiveena alun alkaenkin, tosin täällä ei muuta vaihtoehtoa edes olisi ollut tarjolla, sillä meillä tarvitaan tavallista pidempää aukioloaikaa, välillä on iltavuoroja. Itse olen ollut pph:lla, josta ei nyt mitään traumoja ole jäänyt, muuten kuin muistan myös inhonneeni sitä varahoitajille joutumista.
Ja vielä käsien kuivumisesta. Täällä kans yksi korppukäsi. Minulla pahimmillaan sormenpäät halkeilevat ja tihkuvat verta kuivuuttaan. Rasvaan kyllä käsiä, mutta kun sekä kotona että töissä joudun pesemään jatkuvasti käsiä, ei helpotusta ole oikein luvassa. Käytän todella tehokasta rasvaa öisin, ja pahimpiin kohtiin olen käyttänyt kortisonivoidetta, joka vähän rauhoittaa ihoa. Toivottavasti kevättä kohti helpottuu tämäkin riesa!
Meillä näyttäisi vähitellen ripulitauti helpottavan. Tänään tuli ensimmäinen lähes normaalin vahvuinen kakka. Tähän asti on siis ruiskunnut saman tien vaipasta läpi, kun on ollut niin vetistä. On muuten tullut pyykkiä tämän episodin aikana!
Mukava kuulla, ettei Kandin Noel sentään pahemmin sairastunut tuohon mahatautiin. Tarpeeksi hurjalta tuo on tuntunut jo vähän isommallakin vauvalla, voin vain kuvitella mitä se olisi ollut tuollaisen kirpun kanssa! Meillä M tosiaan sai rota-rokotteen, joten tuskin siitä oli kysymys, mutta liekö nyt ollut sitten se hirmuinen noro, jota on ollut liikenteessä.
Minulla nousi taas vaihteeksi vauva-/mahakuume uusiin ulottuvuuksiin, kun luin huhtikuisten pinossa yhden äidin odottelevan jo uutta vauvaa viikolla 17! Hui, että se oli ihanan jännittävää aikaa! Pitää kai vähän aikaa kuitenkin vielä toppuutella tätä tautia, kun ei tänne kaksioon sitä toista vauvaa todellakaan mahdu! Tai sitten täytyy laittaa uusi asunto pikahakuun...
Jennille ja muille ruoasta stressaajille piti sanomani, että kyllä se vauva osaa määritellä oman ruoan tarpeensa. Vauvoilla tuo kontrolli vielä pelaa, eikä vauvaa voi syöttää ylenpalttisesti toisin kuin aikuinen. Meillä M on aina kasvanut kyllä hyvin, mutta on rakenteeltaan hoikkuli, pitkä ja laiha. Paino on kulkenut koko ajan miinus-käyrillä ja pituus plus-käyrillä, mutta eipä ole onneksi motkotettu neuvolassa. Tuumasivat vain, että kyllä se vauva sitten pulskistuu, kun alkaa pottua syödä, mutta eipä noin ole kyllä käynyt. Yhä on hoikkuli, vaikka vetelee terveenä pottua ja puuroa nassuun hillittömiä satseja! (Nyt on siis ollut tietty ruokahalu kateissa, kun on ollut kipeänä.)
Ei jäänyt taaskaan muuta mieleen viestejä lukiessa. Lahopää mikä lahopää!
Tsemppiä Pesukarhulle ja NapNapille töiden aloitukseen! Käykäähän kertoilemassa kuinka sujuu, kun aikaa taas löytyy!
Kissankello ja M kolmen päivän päästä 10 kk