Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Poikani täyttää muutaman viikon päästä 16-vuotta ja murrosikä ei ole vielä laisinkaan alkanut

Vierailija
06.01.2026 |

Hänellä ei ole alkanut kasvupysähdystä eikä mitän murrosiän merkkejä, ei edes finnejä. Asia vaivaa häntä selvästi ja olen luvannut, että menemme käymään asiasta yksityislääkärillä. Kouluterveydenhoidon kautta yritimme jo asiasta kysellä, mutta meitä ei kyllä kuunneltu laisinkaan. Osaisitko suositella Kerava/Järvenpää-akselilla hyvää lastenlääkäriä, joka aidosti kuuntelisi nuoren huolen asiasta? Kiitos avustasi.

Kommentit (117)

Vierailija
1/117 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan

Vierailija
2/117 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan myös ilolla vastaan, jos aiheesta on sinun perheessäsi kokemusta.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/117 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuossa vaiheessa pitää jo tutkia asiaa. Lääkäriin mars. Kouluterveydenhuolto on luokattoman huonoa tänä päivänä.

Vierailija
4/117 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyytäisin lasten sairaalaan lähetteen. 

Olin itse 12 vuotias kun lopetin kasvun, 149 cm. Tämä asia huomattiin sitten yläasteella, liian myöhään. Jäin lapsen kokoiseksi (siis luusto jäi pieneksi pituuden lisäksi) Lääkäri sanoi, että jos olisi huomattu aiemmin, että kasvu loppui liian aikaisin, olisi minulle voitu antaa kasvuhormonia. Mutta asia huomattiin liian myöhään. Älä jää odottamaan! 

Vierailija
5/117 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme, jos edes pituuskasvuun ei ole kiinnitetty kouluterveydenhoidossa huomiota. Ei pitäisi tarvita yksityissektorin lastenlääkäriä, vaan on perusterveydenhuollon asia lähettää nuori eteenpäin. Sanoisin kyllä, että kuka tahansa lastenlääkäri ottaa vakavasti, jos 16-vuotiaalla ei ole lainkaan puberteettikehityksen alkamista. T. Erikoislääkäri 

Vierailija
6/117 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neitsyt-tytär, 16-vuotias poika. 

Pedari on löytänyt illalla palstalle. 

Vierailija
7/117 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista. Hän on kasvanut sentin vuoden aikana pituutta. Kuluterveyden lääkäri perusteli silä, että on kuitenkin pituutta tullut se sentti.

ap

Vierailija kirjoitti:

Ihme, jos edes pituuskasvuun ei ole kiinnitetty kouluterveydenhoidossa huomiota. Ei pitäisi tarvita yksityissektorin lastenlääkäriä, vaan on perusterveydenhuollon asia lähettää nuori eteenpäin. Sanoisin kyllä, että kuka tahansa lastenlääkäri ottaa vakavasti, jos 16-vuotiaalla ei ole lainkaan puberteettikehityksen alkamista. T. Erikoislääkäri 

Vierailija
8/117 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa kutonen ikävä kommentti. Jos olen huolissani lapseni henkisestä hyvinvoinnista kun alkaa olla aika erilainen kuin ikätoverinsa niin en ole pedofiili.

T: ap

Vierailija
9/117 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
10/117 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman muuta lastenlääkärille. 

Vierailija
12/117 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli olet ysi sitä mieltä, että ei ole syytä huoleen ja ei kannata käydä lääkärissä? Olen toki linkkaamasi artikkelin jo useaan kertaan lukenut ja tiedän, että murrosikä voi alkaa eri ikäisenä.

Vierailija kirjoitti:

https://www.duodecimlehti.fi/duo96236

Vierailija
13/117 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaa terveyskeskuseen aika, kerro oireista ja miten koululääkäri niihin on suhtautunut. 

Vierailija
14/117 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.terveyskyla.fi/nuortentalo/nuori-ja-pitkaaikaissairaus/murr…

Tuosta esimerkiksi voi linkittää kouluterkkarille, ja nopeasti heiltä (tai omasta TK:sta) lähete jatkotutkimuksiin. Täytyy poissulkea sairaudet jotka voi aiheuttaa kyseistä ongelmaa. 

Itse tiedän yhden tapauksen, hänellä aloitettiin hormonihoito. 

Vierailija
15/117 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tiedätkö että ei ole murrosiän merkkejä? Onko poika itse kertonut? Vai oletatko? 

Ei kaikille tule mitään finnnejä. Pituuskasvu voi olla tasaista, ilman kasvupyrähdystä.

Vierailija
16/117 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvaako alapään karvat?

Vierailija
17/117 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olipa kutonen ikävä kommentti. Jos olen huolissani lapseni henkisestä hyvinvoinnista kun alkaa olla aika erilainen kuin ikätoverinsa niin en ole pedofiili.

Eiköhän asiaan olisi puututtu viimeistään neljä vuotta sitten ja vähän eri keinoin kuin palstalta kysyen. Eli miten sen satuilun kanssa oli? Joskus on parempi tunnustaa. Nopeampi myös. =)

Vierailija
18/117 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän, että ei ole murrosiän merkkejä. Meillä perheen miehet käyvät yhdessä saunassa ja mieheni on myös huolissaan tilanteesta. Nuori itse on puhunut myös avoimesti perheessä huolestaan.

ap

Vierailija
19/117 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon ikäisen pitää päästä lääkärin vastaanotolle - varsinkin tuollaisesta asiasta - halutessaan YKSIN

Vierailija
20/117 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyytäisin lasten sairaalaan lähetteen. 

Olin itse 12 vuotias kun lopetin kasvun, 149 cm. Tämä asia huomattiin sitten yläasteella, liian myöhään. Jäin lapsen kokoiseksi (siis luusto jäi pieneksi pituuden lisäksi) Lääkäri sanoi, että jos olisi huomattu aiemmin, että kasvu loppui liian aikaisin, olisi minulle voitu antaa kasvuhormonia. Mutta asia huomattiin liian myöhään. Älä jää odottamaan! 

Itse huolestuin omasta kasvustani 5-6 lk. Terkkari pisti lähetteen lastenlääkärille. Kasvuhormoni oli käytössä, olin kyseisen merkin pohjoismaiden ensimmäinen kokeilija. Nutropin merkkinen. Ei auttanut eikä muuta kokeiltu. Jäin noin 140 cm ja olen aikuinen.