**** Enskat vk 5 ****
Tässäpä viime viikko: http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=9398105&p=&mpage=1&tmode=…
Kommentit (61)
Pelästykö Ossen tyttö soivaa lelukaarta? Meidän neiti se aina pelästyy soivaa leluaan, kun vahingossa itse sen saa päälle :)
Me tultiin kanssa juuri neuvolasta. Idalla oli pituutta 63cm ja painoa 7260g. Kaikki oli lääkärinkin mielestä hyvin ja soseistakaan ei ollut vielä puhettakaan. Eipä mulla ole aikomustakaan aloittaa soseita niin kauan kuin Ida herää kerran tai kakai yöllä syömään.
Larsku. Mulla on myöskin ollut vaihtelevasti uniongelmaa, vaikkakin Ida on nukkunut aina hyvin yönsä. Juuri tuollaista, että herää keskellä yötä ja ei saakaan enää unta, juuri kun nukahtaa niin neiti herää syömään ja taas valvotaan! Mulla ei ole siihen mitään neuvoa, kun tosiaan niitä öitä tulee ja menee. Sellaisen jutun olen huomannut, että mitä enemmän harrastan päivällä liikuntaa, niin sen paremmin nukun yölläkin!
Bahia Feliz. Quieroko on sinne lähdössä? Voin todellakin suositella (ei- toivotuista torakka-vieraista huolimatta ;))! Oltiin siellä kavereiden kanssa elo-syyskuussa 2005 ja se oli kiva paikka. Ihana lapsiperhekylä :) Me oltiin Tres vidas-huoneistohotellissa, jossa oli kaikki mikrot, kahvinkeittimet sun muut!
MiaMik ja Ida perjantaina 4kk
siis onko teillä suunnitteilla tampereen treffit? millon? ja mahdutaanko eemelin kans mukaan? jos vaikka tällä kertaa pääsis mukaan tapaileen muita mammoja...
Larsku ja kaikki muutkin tampereen treffeistä kiinnostuneet. Ollaan suunniteltu, että treffit olis ke 7.2. klo 13 Siperiassa Wayne' s coffessa.
Täällä ainakin paistaa arska kirkkaalta taivaalta, ihanaa! Ei kyl oltu aamulla pihalla, kun musta tuntu tuo ilma niin raa' alta... Mutta tuossa kolmen aikoihin ollaan lähössä kaupunkiin ostoksille, ruokakauppaan, ja sit käydään kattoon josko löytyis säkkituolia, miehellä on kova hinku sellanen saada.
Oltiin eilen pulkkamäessä, ja hauskaa oli, ei kyl kauaa oltu, mut pääsi miehet laskemaan mäkee, mieskin kun on ikuinen lapsi noissa asioissa...
Kiitokset Jennille infosta tuon junan suhteen... Vitsi kun olit hyvät kelit, niin päästäis tulemaan noilla matkiksilla... Mutta taidetaan kuiteski ottaa nuo vaunut, ne kun on kuitenkin vähän " turvallisemmat" ...
Larsku toivottavasti löydätte piakoin oman unelmien asunnon!
Mutta eipä tässä kummempaa... Kohta meidän pitääkin jättää nää vauvasivut, kun ei oo enää vauvaa, yhyyy!!! Ja jotta ei tuo mun vauvakuume pääse laskemaan, käydään torstaina kattoon yhen mun kaverin pari viikkosta tyttövauvaa...
napero ja Eetu pian 1vee
Miten nämä maanantait onkin näin tympeitä päiviä! On aina niin ihanaa viettää viikonloppua koko perheen voimin ja ne menee liian nopeaan. No huomenna on jo tiistai ;)
Viiperolle piti kommentoida kakan väristä ;) Meillä usein kakka on ollut vihertävää äidin namiherkuttelun jälkeen. Joskus luin tästä vihreä kakka-aiheesta ketjua ja monesti se kakan vihertävä väri liitettiin juuri äidin syömisiin. Jos ei Aleksilla mitään muuta allergiaan viittaavaa ole niin sinuna olisin huoletta. Meillä Kassu onkin alkanut kakkia oikein urakalla kun normaalin kerran päivässä tahdin sijaan eilen pestiin pyllyä kolmeen otteeseen.
Onnea quulle asuntokaupoista, nyt on sitten tilaa suuremmallekin perheelle! Ja vielä pääsette reissuun, itsellä matkustelu on vasta haaveen asteella. Me asutaan täällä Jyväskylässä ja täällä on ne enska-äidit hakusessa nyt kun Leidikään ei ole täällä itsestään erityisemmin ilmoitellut. Ehkä me lähdetään joku kerta miehen mukaan työreissuun ja osallistutaan pääkaupunkiseudun treffeille. Ja vielä vastaukset siihen sinun gallupiin:
1) Vuodenvaihteessa (Kasperi tulloin 1v. 1kk) tai jos mies saa nyt yhden työpaikan niin sitten olisi haaveissa mennä töihin syksyllä 2008 (Kassu vajaan 2v.) tai jos tosiaan tulisin ilman hoitoja raskaaksi tässä vuoden sisällä niin sitten työhönmeno siirtyisi hamaan tulevaisuuteen
2)On vakipaikka ja tosiaan erittäin mieluinen työ odottamassa :)
3)Mieluiten päiväkotiin, hoitopäivien pituus 5h ja kaikki mahdolliset loma-ajat kotona
Yöunistakin oli ollut puhetta... Meillä Kassu on nyt alkanut heräilemään useammin yöllä, mutta tissille on aina uudestaan nukahtanut. Olen vaan nyt miettinyt, että ei ole varmasti hyvä juttu jos Kassu tottuu saamaan tissiä parin tunnin välein. Kun usein se ei edes syö, vaan nukahtaa muutaman luputuksen jälkeen. Pitäisi varmaan vaan malttaa odottaa, että Kassu nukahtaisi uudestaan. Tuttiakaan on turha tarjota, kun poika ei osaa/halua sitä syödä. Ihmeellistä tissillä kränäämistä on ollut taas viime päivät. Ja kovasti säikkyy nyt ääniä ja nopeita liikkeitä. Nyt alkaa pikkumiestä harmittamaan, joten jospa lähdetään kokeilemaan syömistä. Voi olla, että tissillä alkaa kuitenkin taas kovempi huuto :(
Mörötin ja Kasperi 2,5kk
Pirtsakkaa pakkasta pitää: täällä oli aamulla -25, mutta nyt on onneks jo lauhtunut alle kymmeneen.
Emmi keikkuu toisessa kainalossa, joten kovin pitkään en nyt kirjoittele. Muutamia omia juttuja vaan kerron. Meillä on aloitettu maissivelliin tutustuminen iltaisin. Kolmena iltana ollaan annettu hyvin Nanilla tai pumpatulla maidolla jatkettua maissivelliä. Samaan syssyyn Emmi on kyllä alkanut vierastaa pulloa - ihan maidonkin kanssa. Mutta pienten taistelujen jälkeen hän on syönyt 30, 50 ja 100ml velliseosta. Liekö sitten syy vellin vai taistelun, mutta uni on myös tullut hyvin. Eilen hän jopa nukahti omaan sänkyyn ilman suurempia kanniskeluja. Ja se jos mikä on meillä ihme! Ja siis vellit aloitettiin sen vuoksi, että viime aikoina illat on olleet pelkkää tissittelyä. Emmi on saattanut pahimmillaan imutella melkein pari tuntia putkeen, ihan vain pienillä tauoilla. Ei kestä tän mamma pää eikä tissit moista.
Päikkärit täällä on lyhentyneet. Aiemmin Emmi saattoi nukkua helposti 4-5 tuntia pihalla, mutta tänäänkin nukkui vain tunnin ja eilen kaksi. Tänään meinaan kyllä pistää vielä toisenkin kerran, jotta edes vähän enemmän nukkuisi. Mutta onpa hän lauantaina ja eilen nukkunut pienet päikkärit myös omassa sägyssäänkin. Niin nämä tilanteet näköjään vaihtelee.
Nyt tuo likka venkoaa ja kitisee sen verran, että yritetäänpä uudemman kerran niitä päikkäreitä.
Heippa!
-Amy ja Emmi 3kk ja melkein 1 vko
moikka,
hassua, että on maanantai... On vielä aikamoista totuttelua tämä vauvaelämän ja äitiysloman arki, varsinkin kun mieskin on vielä kotona niin päivät menee ihan sekaisin.
Oltiin viimeönä extempore yökylässä mun vanhempien luona naapurikaupungissa kun käytiin mun veljen pojan 1 v synttäreillä niin jäätiin yökylään vaikka ei oltu varauduttu millään erikoisilla varusteilla.
Mutta eipä kai sitä mitän erikoista tarvi kun vauvanruoka kulkee kätevästi tuolla rintsikoisa mukana ja muutamana varavaippa ja vaate oli hoitolaukussa :). Elli-vauva nukkui vaununkopassa ihan samalla lailla kun kotonakin nukkuu omassa kopassaan. Kiva kokemus oli lähteä noin helposti liikkeelle. Varsinkin kun mentiin junalla, kun meillä ei just nyt ole autoa kun mies vaihtaa työpaikkaa ja on ollut leasingauto sieltä vanhasta ja on tulossa uusi työsuhdeauto uudesta paikasta tllä viikolla. Mutta junamatkailu oli myös ihan helppoa ja kivaa ainakin kun oli kaksi aikuista (ja matka kesti 23 min ).
Kahden viikon päästä on ristiäiset, kun haluttiin pitää ne vielä täällä Tampereelle ennen muuttoa. Muutamme siis espooseen maaliskuun alussa. Vauvan nimeksi tulee Elli Maija, kutsumanimi siis Elli, on jo käytössä. Piti tulla ensiksi Elsa, mutta muuttui puheessa elliksi helposti joten siitä tulikin se virallinen.
Mäkin laitoin muuten tampereen treffit ylös vaikka en Milli, sulle ole sähköpostia vielä laittanutkaan... Meillä on neuvola silloin aamusta, mutta jos hyvn ehdittäis ja kaikke menee hyvin niin vois tulla kahville teidän kanssa. Harmittaa vaan vähän kun tulee just tää muutto, mut voihan teitä tavata uudestaan muulloinkin silti, pääkaupunkiseudun treffeillä ja tampereella käydessä.
Tuliki mieleen, että olikos täällä vauva puolella ketään espoolaista? Kun ummikkona muutetaan sinne niin olis kiva saada paikallisen vinkkejä ja vaikka seuraakin? :) Mutta onhan teitä ainakin muuten siellä pääkaupunkiseudulla niin voidaan osallistua sit treffeihin sielläkin.
hassua että ossen tyttö osaa jo olla leikkimatolla, vastahan hän syntyi... :)
Larsku on asunnon hankintafiiliksissä... meillä taas on jo uusi ostettuna, muttei vielä vanhaa myyty, toivottavasti menisi pian muuten tulee stressi. Ei tämä nyt ole ollut myynnissäkään kun muutaman viikon mutta silti... Haluisko joku kivan 3 h+k tampereelta keskustan alueelta? :) On todettu jo käteväksi vauvankin kanssa... ;)
naperon vauva on jo kohta vuoden, eikös aika menekin nopsaan? Mun kavereilla on kans semmosia melkein vuoden vanhoja muutamilla ju tuntuu että vastahan ne syntyi...
jaahans, elli heräilee nälkäisenä :)
moikka!
t. iisa ja elli 2,5 vkoa
Iho- ja allergiasairaalassa oltiin koko päivä. Lähdettiin jo seiskalta sinne, joten yöunet jäi vähiin. Väsyttää tosi paljon nyt, mutta en viitsi mennä päikkäreille koska Aino kuitenkin kohta herää. On nukkunut jo 2½ tuntia (luksusta meillä) ja kotiin tultua mun oli ihan pakko pumpata maidot pois (en imettänyt koko päivänä) ja syödä. Joten päikkärimahdollisuus meni multa jo.
Ainolle tehtiin maitoaltistus, joka ei tosin mitään näyttänyt, ja jatketaan sitä nyt kotona. Eli Aino siis saa Nannia 1-2 dl päivässä ja katsotaan miten reagoi. Prick-ihopistokokeissa löytyi lisäksi muna-allergia, eli olen nyt sitten myös " munaton" . =)
Saatiin sieltä vihdoinkin kunnolliset hoito-ohjeet iholle ja muutenkin hyviä vinkkejä. Ihanaa oli kohdata asiantuntevia ihmisiä, neuvolassa kun ei valitettavasti tunnu olevan asiantuntemusta allergia-asioissa.
Lääkäri sanoi ettei Aino saa riittävästi maitoa kun ei paino edelleenkään nouse riittävästi. Mutta Ainolle oli kuitenkin tullut painoa n. 200 g/viikko, eikös se ole aika normaalia painnousua? Tai ehkä lääkärin mielestä Ainon pitäisi hoikkeliinina kuroa erotusta " normaalilukemiin" . Nyt pitää soitella neuvolaan ja sopia syöttäpunnituksista. Kiinteitä ei saada aloittaa vasta kuin maitoaltistuksen jälkeen, ja tosi varovaisesti sittenkin.
Tuli taas sellainen olo, että mitä hyötyä tästä imetyksestä on ja miksi ylipäätään yritän sitkeästi imettää, kun ei se kerta lasta hyödytä? On vähän apea fiilis. Kun ei oikein tiedä että mikä olisi oikein, mikä parasta Ainolle. Välillä mietin että lopettaisin tämän imetyksen, mutta se tuntuu niin hullulta kun maitoa tulee niin hyvin. Vika on joko maidon laadussa tai sitten allergiassa.
Että semmottista... Mä sain eilen kävelysauvat joten ajattelin mennä tänään sauvakävelylenkille... Ensimmäisen kerran elämässäni! :D
Karssuli & Aino 3,5kk+
Alkuun heti Zenille ja tiitille tervetuloa, en ole aiemmin muistanut toivottaa!
Sit gallupiin:
1) Milloin ajattelit palata töihin?
En ole ajatellut... riippuu hirveästi rahatilanteesta, mutta näillä näkymin en ainakaan ennen vuodenvaihdetta, jolloin typy on n. 1v2kk. Käyn kyllä yhdessä välissä töissä pari viikkoa kesän lopulla/alkusyksystä, mutta jään hoitovapaalle sitten kun miehen vanhempainvapaa loppuu. Mutta mieli voi vielä muuttua... jos rahatilanne antaa periksi, hoidan varmaan mielelläni vielä toisenkin vuoden kotona, ja jos onni sattuu potkimaan, jään toisen kerran äitiyslomalle.
2) Onko vakkarityöpaikka odottamassa?
Ei, mutta määräaikaista sopimusta on jatkettu niin, että minulla on mahdollisuus palata töihin syyskuussa, jos haluan. Jos en halua, työsopimus päättyy.
3) Miten järjestäisit mieluiten lapsesi hoidon/miten aiot järjestää?
En ole miettinyt. Itse olen ollut perhepäivähoidossa ja koin sen aivan ihanaksi järjestelyksi, itse asiassa minulla oli sitten tylsää, kun olin mummoni hoidettavana esikouluvaiheessa. Päiväkotikin kyllä käy, koska uskon samanikäisten seuran olevan hyvästä.
Q oli kysellyt, missä päin asustelen (jo siis aikoja sitten, en ollut huomannut). Täällä Tampereellahan minä, ja oon tulossa molempiin treffeihin. Lisäksi mulla on toinenkin " yhteisö" , jonka kanssa treffaillaan. Sinänsä ei pitäisi olla tylsää, mutta olen aina ollut sellainen kyläluuta, etten paljoa kotona viihdy. Ja tosiaan osa mun " tylsistymisestä" johtuu siitä, että ystävillä on niin erilainen elämäntilanne ja kaipaan niitä tiettyjä henkilöitä. Mutta nääkin fiilikset menee kausittain ja nyt on taas vähemmän tylsää, kun viikonloppuna nähtiin muutamaa kaveria. :) Mutta kyllä nää enskatreffit on kivaa vaihtelua päiviin!
Q:lle onnittelut myös asunnosta. Ja Lasrkulle onnea uuden etsintään, se on viheliäistä hommaa... meilläkin on käynnissä sellainen epämääräinen asuntojen katselu, mutta kovin ollaan laiskoja asian suhteen.
Harmi, että Viiperon Aleksi on noin temperamenttinen kaupassakävijä. Taitaa olla tyypillinen mies,ku heti hermostuu pikku shoppailusta... :) Meidän neiti taas nukkuis vaikka koko päivän, jos mää jaksaisin sitä työnnellä kaupassa. Vielä ei ole (kop kop) kertaakaan saanut raivareita kaupassa tai muuallakaan kuin kotona.
Lisäks mua harmittaa sun puolesta, että sun miehellä on niin kovasti töitä. Eihän sille aina välttämättä mitään voi, että töitä on paljon, etenkin jos on yrittäjä. Mutta toivottavasti hän edes joskus saa järkättyä aikaa pojankin (ja sun) kanssa olemiseen.
mörötin, meillä ainakin tytöllä on ollut noita tiheemmän heräämisen ja sitä kautta syömisen kausia välillä. Mä en oo vielä kertaakaan juuri odotellut, että neiti nukahtais itsekseen, jos yöllä herää, tissi suuhun vaan ja unta palloon molemmille.
Meillä vedellään edelleen päikkäreitä, tuntuu et tänään ei oo taas muuta ku nukkunut, mutta johtuu varmaan siitä, että on oltu neuvolassa ja kyläilemässä hereilläoloajat. Täytyy varmaan kohta herätellä, että jaksaa nukahtaa yöunille ajoissa.
Kiva että Karssulin Ainolle on saatu kunnon hoito-ohjeet, toivottavasti paino lähtee kunnolla nousuun. Hauskaa sauvakävelyä, se on ihan kivaa puuhaa. :)
Iisan Ellikin oli päässyt reissuun junalla! Meidän tyttö on kyllä makoillut leikkimatolla jo joulusta asti, mutta jotenkin vasta tänään hokas, että niitä leluja voi heilutella itsekin. Tai siis lähinnä varmaan vaan heilui niin paljon, että pakosta lelutkin heilu mukana!
Sit niitä neuvolakuulumisia: pituutta 61,2cm ja painoa 6035g. Noustiin takas omalle pituuskäyrälle ja paino-pituussuhde oli sama ku ennen. Eli edellisen kerran pituusnotkahdus oli varmaan vaan mittaajasta kiinni. Mun hemoglobiinini ei nouse millään, edelleen 115... nyt nostetaan annosta ja koetetaan, josko se tepsis. Kyseli, et oonko mä kovin väsynyt, johon sanoin et tietysti oon väsynyt, mutta oon aatellut sen johtuvan vaan siitä, etten saa nukkua kahdeksaa tuntia yhteen putkeen. Sit tytön oikea käsi on aika laiska, siihen aiotaan nyt ens kerralla kiinnittää huomiota, jos edelleen jatkuu. Siis neiti usein puristaa sen nyrkkiin ja pitää vartaloa vasten, ja vasemmalla kädellä heiluttelee ja kurkottelee. Luultavasti on ihan normaalia, mutta jos ei korjaannu ajan kanssa, tulee lähete fysioterapiaan. Veikkasivat, että synnytyksessä on voinut joku luu murtua, mutta ei oo huomattu. Ihan mahdollista, koska tyttöhän meinas hartioista jäädä kiinni ja piti kahden kätilön kiskoa ulos.
Lisäks mä unohdin ottaa sen rota-rokotteen mukaan, joten sen ottaminen siirtyi nyt kuukaudella. Kysyn vielä keskiviikkona, josko rokotetutkimuksen piikin kanssa voisivat antaa myös tuon suun kautta annettavan rotan, mut jos ei onnistu, sitten täytyy lykätä tuonne ens kuun lopulle.
Jaahas, eiköhän siinä nyt taas hetkeks tarpeeks. Neitikin vissiin alkaa heräillä, täytyy mennä antamaan ruokaa.
MM, sä muuten kyselit sillon meidän syöttöväleistä, mä luulisin et ne on nyt sellasta 2-3 tuntia. Nyt on menty sitä kohti, että ei enää haluakaan syödä ennen nukahtamista uudelleen, joten joskus voi väli olla jopa 4-5h:kin, mut sit huutaa pää punasena, kunnes saa ruokaa.
-Osse ja typykkä 11vk+
http://s158.photobucket.com/albums/t116/Viipero/?action=view¤t=IM…
Joka juuri heräsi joten palailen myöhemmin
Meille kyllä iskee näköjään mahdollisimman monta tautia heti tähän alkuun... Oltiin viikonloppu kyläilemässä Keski-Suomessa, ja eilen illalla kun päästiin vuokra-auton kyydistä kotiovelle, Noel puklasi oikein kunnon mahatautioksennukset kaaressa vaatteillensa. Tänä aamuna tuli lisää, ja poika huusi kurkku suorana tuskanhiki päässä mahaansa. Soitin neuvolaan, ja sieltä käskivät käyttää lääkärissä. Mies meni sitten viemään Noelin lääkäriin, mutta lääkärin mukaan kaikki oli ihan normaalisti eli kyseessä ei kai mikään virus (esim. noro, mitä ensin epäilin) vaan ihan joku muu vatsapöpö. Pitää vaan seurailla ja jos tulee enemmän kuin pari satunnaista puklua, takaisin lääkäriin.
Noel on nyt onneksi syönyt paremmin, aamulla oli pari tuntia ettei maito maistunut. Jättipuklujakaan ei ole tullut enää aamun jälkeen, mutta kakka on vähän sellaista ripulikakkaa vielä. Harmittaa vaan kun tämän päivän neuvola piti perua tuon lääkärin takia, ja nyt en tiedä mille päivälle saadaan sovittua uusi aika. Saataisiinpa vielä tälle viikolle, kun mulla olisi paljon kysyttävää...
Huomasin taas tänään itsestäni, että aika vahvasti vielä takaraivossa kolkuttelee se Noelin sairaala-aika. En kertakaikkiaan pystynyt lähtemään pojan mukaan lääkäriin, kun olisin vaan ruvennut itkemään siellä. Toki tiedän ettei mahatauti ole vaarallinen (kun poika söikin hyvin eli ei kuivumisen vaaraa), mutta ahdistaa vaan vieläkin nähdä poika lääkärin luona. Kaikki rationaaliset ajatukset vaan katoaa kun Noeliin sattuu; tulee niin voimaton olo itselleen ja kauheita flashbackeja niistä parista synnytyksen jälkeisestä päivästä kun pojalla oli jokin vialla muttei vielä tiedetty tarkkaan mikä. Onneksi pojalla ei ole koliikkia, en tiedä miten kestäisin katsella ja kuunnella pienen tuskaista oloa illasta toiseen... Nuo meidän jokailtaiset perusmahavaivat sentään menevät ihan parissa tunnissa ohi.
Tulen vaikka huomenna kommentoimaan teidänkin juttuja, nyt pitää rientää viihdyttämään tuota meidän pikku potilasta, joka valvoo neljättä tuntia putkeen ihan pirteänä ja seurankipeänä :)
Kandi
Eli voisin kirjoitella muutenkin kuin pari kilometriviestiä viikonloppuna. :)
Olipas tänään tosiaan kylmä päivä! En raaskinut quuta laittaa ihan aamusta ekoille päikkäreille ulos, ja sitten poika nukkuikin yllättäen tavallista pidempään ja myöhästyttiin muskarista. No, tällastahan tää on, että aikataulut venyy ja paukkuu, ja lapsen tahdissa tässä eletään. Ens kerralla sitten taas.
Vitsit, että mulla kuivuu kädet näillä pakkasilla. Ja muutenkin kämmenistä sisäpuoleltakin nahka oikein kiristää ja tuntuu kipeeltä, kun joutuu koko ajan pesemään kakkapeppua ja tiskaamaan ja pyykkäämään jne. Ihan turhalta tuntuu rasvatakin, kun heti sekunnin päästä on taas jostain syystä kasteltava kädet. Miten te muut pärjäätte? Onko mitään vinkkejä, millä tästä käsien kuivamisesta pääsis eroon?
Larskukin oli pistäytynyt pitkästä aikaa. Toivottavasti sun uniongelmat menee pian ohi. Meillä oli kanssa jossain vaiheessa, olisko ollu 3kk kohdalla, sellanen vaihe, että quu nukkui hyvin ja heräsi kaks kertaa yössä syömään, mutta monena yönä valvoin itse niiden kahden syötön välin pyöriskellen turhautuneena sängyssä. Nyt quu onneks herää enää vain kerran, joten saan itsekin nukkua ruhtinaallisen hyvin alkuun verrattuna. Meillä ainakin kiinteiden aloitus, ja etenkin lihan ja iltapuuron aloitus on rauhottanut yöelämää.
Kiitos vaan asuntokauppaonnitteluista kaikille! Kyllä me jo aika paljon odotetaan muuttoa, ja oon alkanu jo suunnitella tapetteja yms. :) Ihan hyvä päästä muuttamaan siinä vaiheessa, kun quu on 10kk, kun varmasti nukkumaanmeno hankaloituu sitten, kun poika oppii nousemaan seisomaan sängyssä ja kurkistelemaan sieltä pinnojen välistä olohuoneeseen, jossa me arvatenkin katsellaan telkkaria iltaisin... Meillä on siis nyt niin hassusti, että makuuhuone ja olohuone on käytännössä ihan samaa tilaa.
Hyvin oli MiaMikin Ida kasvanut ja nukkuukin hienosti, joten ei varmasti ole mitään kiirettä alkaa antaa soseita. Sulla on kyllä maitoa riittänyt yllin kyllin, kun olet jaksanut vielä keskosillekin sitä pumpata. Hienoa työtä! Kiitos myös matkainfosta, kiva kuulla, että se BF on mukava paikka.
Napero, mekin oltiin eilen pulkkailemassa. Pikkumiehellä oli tosin niin lokoisat oltavat siellä taljan päällä pulkassa, että nukahti kesken pulkkailun. Mäkin jo näen sieluni silmin, miten quu ja isi-quu vuoden parin päästä kiitää hurjaa vauhtia mäkeä alas stigalla. Pojat on poikia. :)
Meinaatkos napero mennä Eetun kanssa edeltä perustamaan taaperopuolelle Enska-pinoa? Kohtahan sinne on tulossa jo NapNap neiteineen, kissankello ja Matias, pesukarhu ja joona, Milli & Aksu jne.
Kiva, kun ootte vastaillut galluppiin. Ihan mielenkiintoista tietää, mitä muut on visioinut. Mustakin olis ihana vaan voida suunnitella, että hankitaan quulle pikkusisarus tässä pienellä aikavälillä, mutta ei me kyllä uskalleta niin vaan yksinkertaisesti suunnitella... Napero, saanko udella, että mikäs teillä olikaan syy lapsettomuushoitoihin?
Amy, meilläkin on päikkärit lyhentynyt kummasti. Ennen quu posotti aina 2-3h, nyt vaan 30min.-1h. Joskus harvoin nukkuu iltapäivällä pidempään. Vastaavasti kahdet päikkärit ei enää riitä, vaan quu ottaa vielä kolmannet torkut tuossa klo 18 maissa. Sitten klo 20-21 välillä syödäänkin iltapuuro ja poika menee yöunille.
Onpas Karssulilla ikäviä huolia Ainon syömisistä ja allergioista. :( Ei voi muuta toivottaa kuin jaksamista. Mun mielestä 200g/vko on ihan hyvin, mutta ehkä lääkäri tosiaan tarkoitti, että Ainolla olisi vielä vähän kirittävää. Toivottavasti asiat selviää pian ja saatte hyvät hoito-ohjeet!
Kandillekin voimia Noelin hoitoon! Ei kai Noelilla vaan voi olla se rotavirus? En kyllä tiedä, sopisko noi oireet siihen, mutta joka tapauksessa, hyvä että tilannetta seurataan.
Iisan perheellä oli ollut mukava yllätysreissu yökylässä. Eikö olekin mukava huomata, miten helposti sitä pienen vauvan kanssa kuitenkin pärjää tilanteessa kuin tilanteessa, kunhan vaan rohkeasti lähtee liikenteeseen? Me ollaan Espoosta, joten kysy vaan ihmeessä mitä ikinä haluatkaan tietää!
Nyt menen vielä tekemään quulle ruokaa. Mun mielestä se on hauskaa hommaa miettiä, mitä kaikkia makuja vois olla, ja sitten kun ne pienet purkit on rivissä valmiina pakkasessa, tulee jotenkin hyvä olo. Huvinsa kullakin. ;)
-Q- ja-q- 5,5kk
neiti vielä nukkuu yöuniaan, niin minäkin ehdin kirjotteleen. ite heräilin jo kuuden aikaan enkä oo tainnut sen jälkeen nukkua. isä hoiti tuon aamusyötön ennen töihinlähtöään. nyt oottelen kauanko neiti nukkuu, sitten syödään ja jossain vaiheessa lähdetään mun äidin luo, kun lupas viedä neidin kärrytteleen ja päästää mut päikkäreille.
eilen oli jo meidän toka päivä kaksin kotona; hurjaa. perjantaina mulla oli kaverina ihan sylivauva, ei meinannut ees päikkäreitä nukkua. eilen malttoi välillä jo pötkötellä äitin lähellä niin sai jotain tehtyäkin. onneksi tosiaan eilen tuo pakkanen hellitti päivän mittaan, päästiin ulos:) kiitosta vaan millille ja aksulle kävelyseurasta:) olin mä ihan vähän poikki sen reissun jälkeen, mut hyvältä tuntui kuitenkin.
hyvästit on saatu heittää melkein kaikille 50-senttisille vaatteilla. parit " college-housut" menee vielä. nyt on pienet vaatteet pesty, pitäspä ne silitellä niin saan ne sitten taas kiertoon vietyä. (meillä on hyvä kiertorengas näille pikkuvaatteille, ihan kiva niin ei tartte kaikkien noita pienimpiä ostaa mitkä menee jokusen viikon tms) huomenna meillä on neuvola, niin selviää taas paljonko on mittaa ja painoa tullut. miehen kanssa on katseltu että tuohan on kasvanut ihan silmissä.
syömisessä käytetään kultaista keskitietä. päivällä imetetään ja yöksi äiti pumppaa ja silloin pullotellaan. mahdollistaa senkin että isi on luvannut että voi viikonloppuisin hoitaa noita yösyöttöjä että saan nukuttua ees silloin pidempiä pätkiä (toki pitää pumpata välillä, mut sit vaan haamuna jatkaan unia), hän kun saa kuitenkin viikoilla nukuttua öisin ilman herätyksiä. silloin kun kotiuduttiin niin meni vastikkeita jonkin verran, mutta nyt ollaan pärjäilty ihan omilla maidoilla.
treffeistä: oltaisiin tosiaan tampereelle tulossa (täältä kaukaa naapuri-kunnasta). lisäks yks kaveri tulis näillä näkymin tyttönsä kanssa myös, eikös millilläkin ollut joku kaveri enskojen ulkopuolelta joka ehkä tulis? iisa, eihän meidän simppis oo ees kuopus porukassa jos tekin tuutte:) hällä on tuolloin ikää jo kypsät kuukausi ja viikko.
osse: on pitänyt kysellä että missä sä käyt salilla? mulla menee taas nyt kuun vaihteesta salikortti voimaan, josko sitä sais käytyä. mummut on luvannut neitiä katsella että pääsen käymään.
uniongelmista kärsii larsku ja miamik. höh! itekkin kyllä huomaa että välillä käy yösyötön jälkeen sen verran kierroksilla tms että nukahtaminen kestää...
jotain työgalluppia on ollut menossa (tuntuu vielä ihan vähän kaukaiselta, mutta katsellaan)
1. alustavasti on suunniteltu että josko palailisin töihin 2008 elokuussa, jolloin neiti olis vuosi ja 7kk. jos lisää lapsia saadaan, niin mielelläni olisin välissä ainakin jonkin aikaa töissä.
2. vakipaikka on odottamassa. mutta vuorotyö, yritän pomon kanssa varmaan neuvotella josko ois mahdollista siirtyä päivätyöhön.
3. ollaan miehen kanssa molemmat oltu päiväkodissa, ja sitä suunnitellaan tällekin neidille, ainakin osittain.
nyt jos sais vielä askarreltua nuo kutsukortit neidin nimenantojuhlaan, suunnitelmissa on pitää ne parin viikon päästä. hih, tuntuu yhdellä kaverilla olevan suurin stressi tuon neidin nimen suhteen, edes isovanhemmat ei oo niin uteliaita kun hän:)
tikru ja simppis pian kk
Täällä ollaan ekaa päivää kahdestaan pojan kanssa kotosalla. Mies lähti aamulla töihin seitsemäksi ja me jäimme köllöttelemään lämpimään makuuhuoneeseen. Pitkän kaavan aamupalan jälkeen poitsu päätti äidin iloksi ottaa vielä kunnon aamupäiväunet, joilla on edelleen. Se sopii mulle oikein hyvin, ehdin vähän kommentoimaan tänne palstallekin kuulumisia. Tiggerkin on ollut samoissa tunnelmissa viime päivinä. Mukavasti kuulostaa teidänkin arkenne käynnistyneen! Meillä on myös pakattu jemmaan 50cm vaatteet ja osa 56cm vaatteista on hyllytysuhan alla, kun ovat jo aavistuksen piukeita. Kauhean äkkiä poika kasvaa, vielä hetki sitten meinasi hukkua nuihin pienimpiinkin vaatteisiin¿
Treffit kuulostaa mukavalta. Vähän jännittää lähteä pojan kanssa kaksin matkaan, mutta jos meillä ei ole muuta ohjelmaa, niin eiköhän sitä voisi yrittää¿ Meillä on vaan tuota ajomatkaa jonkin verran Tampereelle. Yleensä poika ottaa matkustamisen rennosti ja on nukkunut aina kun autoon päästään. Kiva olisi tavata muita mammoja ja vauvoja.
Gallup-vastauksia:
1) Alustavasti olen suunnitellut palaavani töihin täyspäiväisesti aikaisintaan 2008 syksyllä. Hoitovapaalla yritän tehdä keikkatyötä jo ensi syksystä eteenpäin ainakin miehen vapaapäivinä ja mahdollisesti viikonloppuisin, jos pojan hoito onnistuu isovanhempien avustuksella ajoittain.
2) Mieluinen vakkarityöpaikka on odottamassa.
3) Kaikkein mieluisinta olisi, jos mummo voisi jäädä vuorotteluvapaalle ja hoitaisi poikaa ne päivät, jolloin olemme miehen kanssa molemmat töissä (vuorotyöläiset)¿ Käytännössä tämä ei kuitenkaan voisi olla kovin pitkäaikainen järjestely, joten perhepäivähoitopaikka olisi toiveena. Meillä ei päiväkotiin oteta alle 3v lapsia, vaan heille järjestetään aina perhepäivähoitopaikka. Pienen kunnan etuja¿
Onpas aika kulunut nopeasti, kun Naperon Eetu on kohta jo 1v!!! Muistan ihan vasta hetki sitten lueskelleeni teidän alkutaipaleen kuulumisianne.
Tissimaratoneja on ollut muuallakin kun vain meillä. Eilen illalla poika käytännössä asui tissillä klo 20¿24 ja aloin olla jo epätoivoinen, että hän ei ikinä nukahda. Syödä mussutti vaan hissukseen. Hänen imuotteensa on kovin kapea ja aiheuttaa kipua, joten tuollaiset maratonit eivät ole kauhean kivoja juuri kivun vuoksi¿ Lopulta nukahti sitten pienen uupumushuudon ja sylittelyn jälkeen puolen yön aikaan ja nukkui VIISI tuntia putkeen. Olin aivan hurmiossa, kun heräsin. Tuntuu, että olisin nukkunut kellon ympäri.
Kiitos kaikille tsemppauksestanne kun purin imetysepätoivoani viimeksi! Kummasti vaan auttaa, kun kuulee, että ei muillakaan ole aivan ongelmatonta ollut ja saa vinkkejä ongelman ratkaisemiseksi. En missään nimessä ole lopettamassa äidinmaidon tarjoilua, koska maitoa tulee hyvin. Pitäisi vaan löytää vähän kivuttomampi tapa saada se maito tuohon pikkuihmiseen¿ Otin taas yhteyttä imetystukihenkilöön ja yritämme yhdessä opettaa pojalle parempaa imuotetta. Sen kun hän oppisi, olisi tosi ihanaa!!! Pitäkää peukkuja. Ja kiitos siis vielä!
Tsemppiä Karssulille ruokinta-asioissa! Ymmärrän hyvin tuntemuksesi, samankaltaisissa mietteissä imetysasioissa olen märehtinyt oikeastaan ison osan vauva-aikaa. Toivottavasti nuo allergia-asiat ratkeavat pian, rankka päivä teillä takana!
Osselle ja pikku-neidille vilkutuksia! Kävin eilen imettämässä Sitruunaa Ideaparkin imetysnojatuoleissa. Piti mennä ostamaan vaatteita ristiäisiin, mutta herra päätti, että nyt ei shoppailla vaan syödään ¿ravintolassa¿ (= se vessa) ja muuten huudellaan, eikä ainakaan nukuta vaunuissa sekuntiakaan¿ Arvaa vaan ostinko mitään vaatteita¿ No, vaihtelu virkistää. Oonkin imettänyt aika pitkään vaan meillä kotona, joten vaihteluahan tuokin oli¿
Nyt kuuluu kiihtynyttä tuhinaa makuuhuoneesta. Heräämisen merkkejä ilmassa. Ajattelin tehdä vastoin neuvolan tädin ohjeita ja lähteä ulkoilemaan pojan kanssa, vaikka pakkasta onkin enemmän kuin -8astetta. Vaunut ovat lämpimät ja poika topattu kuin naparetkelle, joten eiköhän me pärjätä.
Aurinkoista tiistaita kaikille!
Keinuhepo ja herra Sitruuna (reilu 5vkoa)
Treffeille vaan mukaan, sä tiedät etten mä pysy housuissani, ku haluisin niin nähdä teidän pojua... :D
Sit mikä neuvolantäti se semmonen on, joka pitää -8 astetta pakkasrajana?? Meillä on ulkoiltu kaikilla säillä, pistää vaan vällyjä lisää sitä mukaa kun pakkasen määrä nousee. Eikös teidän poju kuitenkin oo ihan kunnon kokoinen jo?
Ja kai sä ostat pojulle vihreitä/ruskeita ristiäisvaatteita? :)
Meillä taas nukutaan, yöllä olikin pakko jostain syystä kitistä aina syötön jälkeen, ei millään meinannut nukahtaa uudelleen. No, kaipa se on taas joku " vaihe" tai " kausi" . :D Menen tekemään ruokaa sillä välin, piti oikeesti vaan tulla vähän reseptiä netistä katsomaan, mutta juutahdin tänne.
-Osse
mä käyn GoGolla, mutta harmittaa vähän maksaa siitä 60¿/kk, kun joinain viikkoina saan aikaiseksi käydä vain kerran... mut oon niin tottunut käymään siellä, etten osaa vaihtaa muuallekaan. ja kaikki kaveritkin käy siellä! :)
Sainpas ruoan uuniin ja typy vaan vetelee sikeitä edelleen.
...että tää imetysrumba saa nyt loppua, en jaksa enää.
Tutkiskelin aamulla lypsettyä maitoa ja se on kyllä niin laihaa, ettei ihmekään ettei tyttö kasva. Sovittiin neuvolan terkan kanssa, että käyn kolmena päivänä tekemässä syöttöpunnituksia neuvolassa, ja se todennäköisesti vaan vahvistaa asian, ettei mun maidosta ole neidille riittävästi ravintoa.
Tarkoitukena olis imettää enää iltaisin, koska Aino on helppo saada nukkumaan " tisutainnutuksella" ja öisin, kun se on niin helppoa unisena - jos vaan sen verran maitoa tulee. Mut päivisin Aino saa sitten muuta ruokaa. Mitä se sitten on, Nannia, erikoiskorviketta tai mitä tahansa, niin eiköhän ainakin paino saada kunnon nousuun.
Musta tuntuu että oon nyt tehnyt kaikkeni tän imetyksen eteen, tarttee kai ajatella välillä omaakin jaksamista. Tuntuu hyvältä tehdä joku päätös, jospa ei sitten tarviis niin paljon vatvoa asiaa enää. Tekin ootte saanut osanne mun imetysvatvomisesta. :)
Larsku, mulla on myös tuollainen valvomisvaihe. Valvoin syöttövälejä, kun oli niin paljon päässä ajatuksia, ettei uni vaan tullut. Onneksi se vaihe meni ohi, ja kyllä se varmasti sinullakin aikanaan menee.
Jospa minäkin nyt galluppiin vastailisin:
1) Milloin ajattelit palata töihin?
Vähän auki vielä... Kesäkuussa loppuu vanheimpainvapaa. Olen ajatellut kesän olla kotona, mutta todennäköisesti syyskuussa on pakko mennä töihin. Asuntolaina painaa päälle, joten ei ole yksinkertaisesta varaa jäädä hoitovapaalle. Olen miettinyt hoitolapsen ottamista, siitö tulisi vähän lisätuloja. Kuitenkin pian on tarkoitus yrittää pikkukakkosta.
2) Onko vakkarityöpaikka odottamassa?
Ei ole. Itseasiassa määräaikainen sopimus loppuu huomenna (tulee siis lomarahat!!). Eli työnhakuun pitäisi käydä.
3) Miten järjestäisit mieluiten lapsesi hoidon/miten aiot järjestää?
Kotona kaikista mieluiten, tietenkin... :) Mutta muuten en ole asiaa miettinyt, enpä ole ehtinyt edes vielä perehtyä alueen tarjontaan...
Me käytiin vaunulenkillä kun on niin kaunis päivä tänään! Aino ottikin sitten pienet aamupäiväunet. Iltapäivällä lähdetään kaupoille, joten neitokainen toivottavasti nukkuu siinä pidemmät päikkärit. On ollut päiväunien nukkuminen melko nihkeää viime aikoina...
Karssuli & Aino kohta 4 kk
Karssuli, oot varmasti tehnyt ihan oikean ratkaisun tuon imetyksen kanssa, sun oma jaksaminen ja tietty Ainon kasvu on kuitenkin tärkeintä!
Keinis, en nyt muista oonko jo sanonut sulle tästä? Anteeksi jos tulee toistoa. Mutta siis Aleksihan ei saanut minkäänlaista imuotetta silloin pienenä, tai ei suostunut yrittämäänkään. Me otettiin rintakumit käyttöön, ja joulun aikaan kun poika oli 6vkoa kokeilin ilman kumeja, ja poika alkoi imeä kuin vanha tekijä. Ote oli vieläpä tosi hyvä, ei tulleet rinnanpäät aroiksi vaikka ekaa kertaa paljaalla rinnalla imetin. Joten rintakumit vois olla yks ratkaisu, niistä pääsee kyllä eroon! Tai sitten vain sitkeästi hammasta purren imetät, koska ihan varmasti se helpottaa kun Sitruunan ote paranee kasvun myötä. Tsemppiä!
Tikru, kuulostaa hyvältä tuo kun mies pystyy auttamaan vkloppuisin yösyötöissä. Helpottaa varmasti sun jaksamista!
Voi kurja kun Noelille oli vielä mahatautiakin iskenyt! Toivottavasti pikkuinen voi jo paremmin.
Osse, kiitos sympatioista miehen töiden suhteen.. Eiköhän tämä tästä, luotan että kesällä ainakin on enemmän yhteistä aikaa kun tosiaan tuo rakennusprojekti edes saadaan pois. Jäähän sille sittenkin töitä paljon, muttei ihan näin paljon ole kiinni siellä.
Ja kyllä, Aleksi on niin mies tuon kaupassakäynnin suhteen :D
Jos se ei unessa oo niin sitten sen kärsivällisyys ei riitä kököttää siinä kaukalossa kuumissaan. Nälästä ei viimekskään ollut kyse, kun olin juuri imettänyt ja n. tunti meni kauppareissulla.. Se on vain tuo temperamentti tuollainen :)
Larskulle jaksuja uniongelmien suhteen, toivottavasti helpottavat pian!
Komeasti MiaMikin tyttö on kasvanut :) Oon kans ajatellut, etten ehkä aloita kiinteitä vielä 4kk iässä, jos kasvu on näin hyvää rm:lla, ja JOS yöt pysyy näin hyvinä, että herää vain 2x yössä.
Voi voi, Napero pian jättää meidät ;( No mutta pianhan me kaikki jo ollaan taaperoiden äitejä jos aika näin nopsaan vilisee :)
Mörötin, juu saattaa syy vihreään kakkaan löytyäkin äidin herkutteluista.. Se kun on lähes päivittäistä :/ Täytyis yrittää ainakin tuota suklaata jättää vähemmälle.
Ja kiitos kun kommentoit kun kyselin omassa aloituksessa vierastamisesta. Muistelinkin että joku täälläkin on siitä puhunut..
Aleksi tosiaan alkoi lohduttomasti itkeä kun käytiin pitkästä aikaa mummulassa, ja mummu otti syliin... Sama toistui kun papan syliin joutui. Varmaankin sitten vierasti, koska rauhoittui vasta äidin sylissä.
Aleksi on nyt oikeasti oppinut pyörähtämään mahalta selälleen. Ei ole enää vahinko, vaan nyt kääntyy melkein heti kun masulleen laittaa.
Ihanaa kun nämä pienet oppii uusia taitoja :)
Nyt kahvinkeittoon, kun poika vielä nukkuu. Meinaa vaan taas kiristyä pakkanen, oli -10 kun käytiin kävelyllä, ja Aleksi jäi ulos, nyt on jo -15. Täytyy hakea eteiseen jos kovasti vielä tuosta kiristyy.
Viipero & Aleksi pian 3kk
Vihdoin taas kotona niin pääsee kirjoittelemaan. :) Viime viikko oltiin Pieksämäellä, molempien mummojen ja sukulaisten luona. Kyllä riitti hoitajia tytölle. Mutta on se vaan kiva olla rauhassa kotona. Miehelle oli viime viikko isyyslomaa, samoin tämä viikko.
" Jouduimme" ottamaan viime viikolla korvikkeet käyttöön lisämaitona. Neiti roikkui tissillä kaikki illat eikä maito riittänyt. Pienellä lisällä nukkui hyvin, kerran jopa 8h unet! :)
3,5h automatkat menivät hyvin, kerran kumpaankin suuntaan piti pumpata maitoa.
Eilen oli 1kk neuvola ja uudet mitat: 4330g ja 54cm. (Lähtö 3450g ja 50,0cm.) Eli hyvin on kasvettu, ja korveketta saadaan antaa jos sille tuntuu..
Neiti on saanut shoppaille viime aikoina paljon, viimeksi tänään löytyi Tarjoustalosta kivoja vaatteita halvalla kun se on muuttamassa. :)
Anteeksi oma napainen viesti, olen taas ihan pihalla kun en ole viikkon päässyt lukemaan kirjoituksia..
bejpi ja typy 1kk ja 2 päivää
Vielä päivitetty kuva, neiti osaa nukkua hyvin ergonomisesti. ;)
http://irc-galleria.net/view.php?nick=_kixu_&image_id=52161552
Minä oon vaan tuolla yhteisön puolella kirjotellu, niin on jääny täällä kirjottelut aika vähäiseks.
Mulla on kauheita uniongelmia nykyään. Eemeli nukkuu hienosti, viime yönäki melkein 12 tunnin yöunet. Mutta itse herään yöllä enkä saa enää unta. Sit pyörin ja pyörin. Valvon pari tuntia, jonka jälkeen nukahdan ja saan nukuttua ehkä puol tuntia, ku Eemeli sit jo herää. Oon ihan älyttömän väsyny koko ajan. Ja sit ku Eemelillä on tosiaan sellanen vaihe menossa, että se herää aamulla seitsemältä eikä sen jälkeen sit enää nuku. Tosin tänä aamuna se nukku melkein kaheksaan, mut yleensä seiskaan. Täytyy vaan toivoo, että mun uniongelmat helpottais, ku meillä menee muuten niin hyvin.
Jaahas, mitäs muuta... Käytiin eilen taas katsomassa yhtä asuntoo. Olihan se kiva, mutta ikäisekseen aika hintava. Täytyypi kattella, jos sen hinta vaikka laskis täs kevään aikana, niin sen vois vaikka ostaakin. Tuntuu vaan, että kun on laina-asiat kunnossa, niin haluis äkkiä saada asunnon ostettua. Mutta, maltti on valttia :D
Juu, ei kai täs nyt muuta. Anteeksi omanapainen viesti, mutta en jaksanu lukee vielä teidän viime viikon pinoa... Meen lukeen sen vasta nyt :D
Aurinkoista maanantaita kaikille!
-Larsku ja Eemeli 3,5kk