Entisaikaan eläneet, miltä tuntui kun kaikkialla sai polttaa tupakkaa?
Minun on vain käsittämättömän vaikea kuvitella, että junassa, lentokoneessa, bussissa tai kampaajalla joku laittaisi röökin palamaan. Tottuiko siihen hajuun vai tuntuiko se pahalta?
Kommentit (138)
Kivaa. Vapaata. Enkä edes polttanut. Vihaan vaan kaiken maailman kieltoja ja hyysäystä.
Tupakka haisi kaikkialla. Baarissa sai aina palovammoja käsiin tai vaatteisiin tuli reikiä kun kännistet seikkailivat eestaas tai tanssivat palava tupakka kädessä.
Vierailija kirjoitti:
Kivaa. Vapaata. Enkä edes polttanut. Vihaan vaan kaiken maailman kieltoja ja hyysäystä.
Joo sama. Mielestäni baareissa saisi edelleen sallia sisätupakoinnin, koska niissä paikoissa nyt ei ole muutakaan tarkoitusta kuin olla päihteiden ympäröimä.
Olin kasarilla kesätöissä toimistossa jossa muut työntekijät polttivat. Ilma oli sakeana savusta. Ei siihen tottunut.
Yliopiston luentosaleissa oli jokaisella oppilaalla oma tuhkakuppi.
Ei se miltään tuntunut. Kotonakin poltettiin sisällä, joten hajuun oli tottunut eikä sitä huomannut ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkeen tottuu. Lapsena kun olin lentokoneessa, etupäässä sai tupakoida ja välissä oli verho. Ilmeisen tehokas ilmastointi, kun takaosaa ei häirinnyt. Baareissa sai polttaa kun olin parikymppinen. Vaatteet haisi tupakalta kun tuli kotiin, piti laittaa heti tuulettumaan.
Mä taas muistan, että se tupakkaosasto lentokoneessa oli siellä takaosassa tyyliin 3 vikaa penkkiriviä. Se verho ei auttanut yhtään mitään, kun joutui istumaan suoraan seuraavalla penkkirivillä. Muistan, kuinka monet kerrat itkin äidille lentokoneessa, että en pysty olemaan siinä tupakansavussa ja hajussa enää yhtään. Se oli yhtä kidutusta, kun polttivat ketjussa koko lennon.
Takaosassa oli aina lennoilla röökirivit. Siellä dokattiin ja poltettiin 🎊
Vierailija kirjoitti:
Junissa oli tupakkivaunut ja busseissa sai polttaa takapenkeillä. Ihan normaalilta se silloin vaikutti. Ja röökiaskin sai ostaa 15 vuotiaana. Tai ikäraja oli 70 luvulla 16 muttei mitään papereita kyselty.
Miksi sanot tupakki. Eikö se ole jotain lasten lässytystä.
Vierailija kirjoitti:
Entisaikaan? Aloittaja on kyllä ihan perkeleen nuori.
80-luvun alkupuolisko on nyt yhtä kaukana historiassa kuin jatkosota oli 80-luvun alkupuoliskolla. Olikohan silloin "perkeleen nuori", jos ei muistanut sota-aikoja...
Vierailija kirjoitti:
Oli se hankalaa. Kun tuli baarista, oli pakko laittaa kaikki vaatteet parvekkeelle tuulettumaan.
Ne piti pestä
Olihan tuo ihan sairasta kun nyt miettii, ihmisten oli pakko hengittää tuota paskaa ihan joka paikassa vaikka se kyllä tiedettiin terveydelle vaaralliseksi. Tuossa ilmapiirissä rupesin itsekin nuorena tupakoimaan, onneksi olen siitä eroon päässyt mutta toivottavasti en liian myöhään. Täysi tuki niille toimille, joilla kyseinen älytön tapa pyritään hävittämään kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Tosi vapaata kun melkein missään sisätiloissa ei ollut vapautta olla hengittämättä myrkyllistä savua.
Vierailija kirjoitti:
Ruotsinlaivat taisivat olla viimeisiä paikkoja, joissa sai kärytellä sisällä. 20 vuotta sitten oli vielä isot tuhkikset hissien edessä. Hyvä paikka vetää taxfreestä ostettu tuhti sikari.
Juu, vielä 20 vuotta sitten opiskelijaristeilyillä jaettiin isoista kulhoista Luckystrikea ilmaiseksi ja tupakat vedettiin hyttikäytävillä istuen. Oi niitä aikoja.
Se oli tympeää. Ei siihen koskaan tottunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina se tuntui yhtä pahalta.
Miksi sitten olit paikoissa missä sai polttaa sisälläkin? EI missä tahansa ole koskaan saanut polttaa.
Ehkä leikkaussalissa ei potilas polttanut, mutta kyllä kaikkialla muualla. Tiedän lääkärin, joka tupakoi samalla, kun teki tutkimuksia potilaalle.
Ja tosiaan, en keksi mitään paikkaa, jossa ei saanut tupakoisa. Ja mikä ihmeellistä, kukaan ei sitä ihmetellyt tai valittanut. Hajut ennen kuuluivat elämään esim. ravintolassa ja kaupoissa, kun paistettiin mukkeja tai grillattiin kanaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo sama. Mielestäni baareissa saisi edelleen sallia sisätupakoinnin, koska niissä paikoissa nyt ei ole muutakaan tarkoitusta kuin olla päihteiden ympäröimä.
Hyi, se tupakansavu tarttui vaatteisiin, hiuksiin ja ihoon. Se oli todella inhottavaa. Eikä sellaisessa savussa hengittäminen ollut kovin ihanaa.
Itse menen lähtökohtaisesti pubiin tai ravintolaan tapaamaan ihmisiä ja tanssimaan sekä nauttimaan hyvästä ruoasta ja juomasta. En haistelemaan tupakansavua.
Minulla oli koko 80-luvulla kouluhammaslääkäri jonka sormet haisi tupakalta. Eikä silloin mitään suojahanskoja pidetty.
Junassa poltettiin, joidenkin kavereiden kotona poltettiin sisällä, nämä lähinnä muistan lapsena. Yleisesti ottaen poltettiin paljon. Myöhemmin baareissa ja työpaikkojen taukohuoneissa tupakka kärysi aina.
Se oli normaalia, mutta silti epämiellyttävää.
Oli se vaan niin ihanaa ja turvallista aikaa.
Minä muistelen, että junassa oli erillisiä tupakka vaunuja.
Miten kuvittelet lasten voineen päättää ja määritellä olemisensa? Olihan se asuttava ja oltava autossa aikuisten kärytellessä. Meillä onneksi ei poltettu. Mutta kodit ja paikat joissa poltettiin...yöks. inhoan edelleen.