Entisaikaan eläneet, miltä tuntui kun kaikkialla sai polttaa tupakkaa?
Minun on vain käsittämättömän vaikea kuvitella, että junassa, lentokoneessa, bussissa tai kampaajalla joku laittaisi röökin palamaan. Tottuiko siihen hajuun vai tuntuiko se pahalta?
Kommentit (138)
Empä muista. Ei kukaan polttanut lähipiirissä.
Olen vm. -68, kotonani ei poltettu, enkä oikein pysty lapsuudesta muistamaan, missä olisin savulle altistunut. Mentyäni amikseen aloitin polttamaan itsekin, kun tosi monet kaverit poltti. Sen jälkeen tulikin tutuksi junien tupakkavaunut, savuiset ravintolat ja lentokoneiden tupakointiosastot.. Busseissa ei saanut polttaa enää ja monissa sisätiloissa oli jo rajoituksia. Onneksi pääsin tavasta eroon aikanaan, eikä tosiaan ole tullut ikävä tupakansavua.
Vierailija kirjoitti:
Ennen oli kaikki paremmin
Television keskusteluohjelmissa vedettiin röökiä niin, että osallistujat hädin tuskin näkyivät savun keskeltä. Silloin se oli normaalia.
Ihan noin kaukaisesta menneisyydestä ei ole kokemusta, mutta vielä 2000-luvulla oli hauskaa kun sai polttaa baarin tanssilattialla ja keikoilla yleisössä. Nyt kun ajattelee niin tuntuu ihan älyttömältä että se oli sallittua, varsinkin jälkimmäinen.
Tupakkakoppien tultua baarissa käymisen hauskuus väheni huomattavasti.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Junassa oli savua kuin tulipalossa ja silmia kirveli. Näin joskus 1974. Vuosiluku saattoi hieman heittää.
Minä en ole tupakoinut. Ja junat olivat täysiä.
-Viera-
No eipä ole tarvinnut vedellä savuja koskaan itse kun sitä on saanut ihan ilmankin.
Lapsuuteni elin tupakan savussa. En ole ikinä itse polttanut mutta joskus kun tuoksuu tupakalle tulee miellyttävä olo. Kaikuja lapsuudesta, kun iskä poltti olohuoneessa ja äiti laittoi ruokaa, minä leikin nukeilla ja veli leikitti koiraamme, oli niin mukavaa. Turvallista. Asunto pieni kolmio eikä meillä harrastuksia eikä omaa huonetta, mutta 60 luvun elämä Stadissa oli ihan leppoisaa.
IHAN HIRVEELTÄ!
KYLLÄ oli asunnossa huono sisäilma , ja hirveä katku . Lapsetkin kärsivät pahasta tupakan hajusta.
Vierailija kirjoitti:
Ruotsinlaivat taisivat olla viimeisiä paikkoja, joissa sai kärytellä sisällä. 20 vuotta sitten oli vielä isot tuhkikset hissien edessä. Hyvä paikka vetää taxfreestä ostettu tuhti sikari.
Joo oltiin 3 vuotiaan ja vauvan kanssa risteilyllä 2006, enkä ollut tajunnut, että siellä saa vielä kärytellä. Se oli mulle allergikkona tosi paha, silmät oli turvoneet ja punaiset kun palattiin reissusta. Ysärillä sai vielä yliopiston päärakennuksen ruokalan perälläkin kärytellä, mutta se loppyi joskus ennen vuosituhannen vaihdetta. Aina oli yhtä inhottavaa olla käryissä.
Ruotsinlaivan hyteissä sai polttaa.
Eipä se niin ihmeellistä ollut. Meillä faija poltti paljon, useimmiten enemmän työmailla ja ulkona, kotona vähemmän kunnes lopetti vedonlyönnin seurauksena nelikymppisenä. Jokaöiset yskänpuuskat kyllästytti. Baarit, yökerhot... eipä tupakointi haitannut, monessa baarissa oli tupakkapuoli erikseen jo ennen kieltoa.
Nykyään poltan pikkusikarin silloin tällöin, oluen kanssa sunan jälkeen tai terassilla jossain muilla mailla. Tai jos joku tarjoa ihan missä vaan. Ei haittaa tupakoijat mitenkään, autossani tai kodin sisällä ei polta kukaan.
Ihmiset olivat ainakin mukavampia ennen.
Tupakointi oli silloin miehekästä, mutta toki oli naisellisiakin savukemerkkejä.
Junissa oli tupakkivaunut ja busseissa sai polttaa takapenkeillä. Ihan normaalilta se silloin vaikutti. Ja röökiaskin sai ostaa 15 vuotiaana. Tai ikäraja oli 70 luvulla 16 muttei mitään papereita kyselty.
Vierailija kirjoitti:
Ruotsinlaivan hyteissä sai polttaa.
Sai mutta meidän porukka oli enimmäkseen tupakoimatonta ja röökaajat sai painua jonnekin auloihin käryttelemään tai ulos kesäisin. Tupakansavusta tuli aina jotenkin hyvä menofiilis vaikka en itse polttanutkaan.
Lentokoneissa sai vielä 1990-luvun alussa polttaa takaosassa sikareitakin, kyllähän niitä Euroopan ja USA:n työmatkoilla poltinkin. Finnair kielsi sen ensimmäisten joukossa, joten siirryin käyttämään muita lentoyhtiöitä, niissä oli parempi palvelukin sekä coachsissa että bisneksessä.
Miltä nyt tuntuu kun kaikkialla saa juoda viinaa.
Liuotinpöllyssä on kivempaa.
Vierailija kirjoitti:
Junissa oli tupakkivaunut ja busseissa sai polttaa takapenkeillä. Ihan normaalilta se silloin vaikutti. Ja röökiaskin sai ostaa 15 vuotiaana. Tai ikäraja oli 70 luvulla 16 muttei mitään papereita kyselty.
En muista, että olisi koskaan mitään papereita kyselty. Koulussa ei saanut kuitenkaan polttaa vaan piti välitunnilla mennä portin viereen koulun rajojen ulkopuolelle.
Vierailija kirjoitti:
Ihanalta. Ei tarvinnut hävetä polttamista.
Nykyään on ok, jos rännää heroiinia, mutta auta armias jos poltat tupakan.
Kenenkään mielestä ei ole ok rännittää heroiinia.
Ja juuri tuosta syystä välttelin kaikkia tuollaisia paikkoja. Koska se haju oli aivan hirveä.