Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Entisaikaan eläneet, miltä tuntui kun kaikkialla sai polttaa tupakkaa?

Vierailija
07.06.2024 |

Minun on vain käsittämättömän vaikea kuvitella, että junassa, lentokoneessa, bussissa tai kampaajalla joku laittaisi röökin palamaan. Tottuiko siihen hajuun vai tuntuiko se pahalta?

Kommentit (147)

Vierailija
141/147 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tututussa OK talossa tehtiin remonttia, lastulevyseinät piti vaihtaa niin kauhean tupakin käälän vuoksi ja tiiliseinät tihkui nikotiinia maalin läpi oli maalattava moneen kertaan.

Vierailija
142/147 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkeen tottuu. Lapsena kun olin lentokoneessa, etupäässä sai tupakoida ja välissä oli verho. Ilmeisen tehokas ilmastointi, kun takaosaa ei häirinnyt. Baareissa sai polttaa kun olin parikymppinen. Vaatteet haisi tupakalta kun tuli kotiin, piti laittaa heti tuulettumaan. 

Mä taas muistan, että se tupakkaosasto lentokoneessa oli siellä takaosassa tyyliin 3 vikaa penkkiriviä. Se verho ei auttanut yhtään mitään, kun joutui istumaan suoraan seuraavalla penkkirivillä. Muistan, kuinka monet kerrat itkin äidille lentokoneessa, että en pysty olemaan siinä tupakansavussa ja hajussa enää yhtään. Se oli yhtä kidutusta, kun polttivat ketjussa koko lennon.

Näin se oli.

Kerran jouduin itsekin lasten kanssa sinne kun tultiin kentälle myöhässä.

Yhtä helvettiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/147 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä polttamista silloin millään tavalla noteerannut vaiken itse polttanutkaan. Tupakanpoltto oli silloin niin yleistä joka paikassa että siitä mahdollisesti valittaneet naurettiin ulos. Kun kieltoja alkoi esimerkiksi baareihin tulemaan, suurin osa oli ensin suivaantuneita mutta parisen vuotta myöhemmin olivat sitä mieltä että hyvä ratkaisu oli.

Nykyään polttava saa kuulla isoäitien "opettavan" lastenlapsiaan ihan äänekkäästi kun ulkoilmassa joku sauhuttelee. Se on taas sitä överiä kasvatusta, joka pikemminkin opettaa lapselle että ihmisiä ja heidä tekemisiään saa arvioida ja arvostella äänekkäästikin. Ei missään nimessä oikea kasvayusmetodi näyttää lapselle että jos jokin ärsyttää, voi töksäytellä ja moralisoida vieraiden ihmisten valintoja.

Vierailija
144/147 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon aikaan kaikki oli mukavia, rentoja, älykkäitä ja stressittömiä.

Sitten tupakoinnista tehtiin synti, paha ja lopulta kiellettiin. Nyt sitten tyhmät ihmiset kyräilee, valittaa, stressaantuu ja ahdistuu. Näin se kehitys kehittyy.

Vierailija
145/147 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika paljon haisi joka paikassa tupakka ja joissain paikoissa savusta sakeana koko paikka. Polttakoon tupakkansa tupakointi paikoilla, jos on pakko saihutella

Käytännössä vain baareissa haisi koko ajan tupakka. Olet/olit siis alkoholisiti.

eei, een ole alkolisti. vaan olen kirkkaiden juomien ystävä.

Vierailija
146/147 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntui ihan kivalta kun itsekin poltin todella paljon koko nuoruusikäni. Vähän alle 30-vuotiaana lopetin kerralla. Ei minua kyllä senkään jälkeen häirinnyt toisten tupakointi. Ainoa kerta kun hämmästyin kovasti oli se kun naislääkäri alkoi tupakoimaan ollessani hänen vastaanotolla. Itse en polttanut silloin.

Vierailija
147/147 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tupakka haisi kaikkien vaatteissa ja hiuksissa kun tupakoitsijat eivät edes halunneet huomioda muita ihmisiä vaan se turhake piti roikkua huulessa jatkuvasti ja missä vain.

Yöllä kun tuli ravintolasta kotiin niin päällä olleet vaatteet sai työntää suoraan kannelliseen pyykkikoriin ja ainakin pidemmät hiukset piti käydä pesemässä ettei yrjö lennä aamulla kun röökinhaju on tarttunut tyynyynkin.

Ravintolatupakoinnin kielto ei romahduttanutkaan asiakasmääriä kun tilalle tulivat tupakoimattomat jotka tähän saakka olivat vältelleet ravintoloissa käyntiä.

Rvintolat ja yökerhot kuolivat vasta hinnoiteltua itsensä ulos alkoholin tuonnin vapauduttua ja työssä käyvienkin suomalaisten ostovoiman kurjistuttua vähitellen nykyiselle kehitysmaatasolle