Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Entisaikaan eläneet, miltä tuntui kun kaikkialla sai polttaa tupakkaa?

Vierailija
07.06.2024 |

Minun on vain käsittämättömän vaikea kuvitella, että junassa, lentokoneessa, bussissa tai kampaajalla joku laittaisi röökin palamaan. Tottuiko siihen hajuun vai tuntuiko se pahalta?

Kommentit (138)

Vierailija
101/138 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Junissa oli tupakkivaunut ja busseissa sai polttaa takapenkeillä. Ihan normaalilta se silloin vaikutti. Ja röökiaskin sai ostaa 15 vuotiaana. Tai ikäraja oli 70 luvulla 16 muttei mitään papereita kyselty.

Miksi sanot tupakki. Eikö se ole jotain lasten lässytystä.

Va-jak-ki

Vierailija
102/138 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntui todella hyvältä kun sai tupakoida kaikkialla

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/138 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen vanhaan sai toimistossakin polttaa. Silloin sai töissä vielä jotain aikaankin.

Vierailija
104/138 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Junassa oli tupakkavaunu erikseen, onkohan vielä? En ole 30 vuoteen kulkenut junalla. 

Vierailija
105/138 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kivaa. Vapaata. Enkä edes polttanut. Vihaan vaan kaiken maailman kieltoja ja hyysäystä. 

Joo sama. Mielestäni baareissa saisi edelleen sallia sisätupakoinnin, koska niissä paikoissa nyt ei ole muutakaan tarkoitusta kuin olla päihteiden ympäröimä.

Sitten pitäisi olla itsepalvelubaareja, koska työntekijöiden ei tarvitse altistua savulle.

Vierailija
106/138 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eka tupakkalaki 1976 rajoitti tupakointia julkisissa tiloissa ja kielsi myynnin alle 16v. https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Suomen_tupakkalaki

Vierailija
107/138 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se haju. Naapurissa isäntä poltti sisällä ja tupakan ja ruuan hajut oli kaikissa tavaroissa. Sipuli/kaali ja tupakka, ai että. Onneksi minun kotonani ei poltettu sisällä.  Itse saan savusta aikamoisia yskänpuuskia  joten ikäni joutunut väistelemään sauhuja, ei kokemuksia siltä osin.

Vierailija
108/138 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapahtui 90-luvulla. Jaoin työhuoneen henkilön kanssa joka poltti tupakkaa. Meillä oli vähän isompi huone, niin tupakoivat työtoverit keksivät käyttää tätä tupakkahuoneena, eli työtoverini seuraksi tultiin pitämään tupakkataukoja huoneeseemme., selityksenä ettei oma työhuone haisisi tupakalle. Tapa oli ollut jo ennekuin tulin taloon. Minä, tupakoimaton sain sitten sen tupakkayskän. 

Eli krooninen yskä ilmeisesti lopun ikää, mutta syytä tutkimuksissa ei ole kyllä löydetty, ärsytysyskä, eikä keuhkoissa vikaa. Epäilen vaan, että eipä se tupakan savulle altistuminen ehkä ollut hyväksi.

Vierailija
109/138 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Baari illan jälkeen vaatteet haisi. Kodeissakin poltettiin  sisällä, voi lapsiraukat jäljestäpäin ajateltuna. 

Vierailija
110/138 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kun baareissa kiellettiin tupakointi, olimme baarissa, pistin tupakaksi vanhasta tottumuksesta, onneksi kaverit heti sanoi ettei enää saa sisällä polttaa. 

Vierailija
111/138 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli yksi opettaja, joka oli niin kova nikotinisti, että hänellä oli erityinen savukerasia että hän ei ihan ketjussa olisi polttanut. Savukerasian kansi ponnahti auki vain noin 15 minuutin välein, joten opettaja ei voinut sytyttää seuraavaa tupakkaa edellisestä tupakasta.

Meistä opiskelijoista tupakoi noin puolet. Vapaasti sai tunneilla polttaa mutta tuhkakuppeja ei ollut koulun puolesta vaan ne piti improvisoida itse.

Vierailija
112/138 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Baari illan jälkeen vaatteet haisi. Kodeissakin poltettiin  sisällä, voi lapsiraukat jäljestäpäin ajateltuna. 

Meitä oli neljä lasta isän ja äidin lisäksi. Vain isä poltti tupakkaa ja aina sisällä. Ei ole mitään huonoja muistoja noista ajoista. Vain nuorimmasta tytöstä tuli tupakoija. Itse kokeilin 13-14 vuotiaana muutamia kertoja, mutta siihen jäi. Olin ainoa poika, mutta isän tavat ei tarttuneet.

Vierailija
113/138 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Baarissa ja yökerhossa käynnin jälkeen vaatteet haisivat karmealta. 

Vierailija
114/138 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kivaa. Vapaata. Enkä edes polttanut. Vihaan vaan kaiken maailman kieltoja ja hyysäystä. 

Joo sama. Mielestäni baareissa saisi edelleen sallia sisätupakoinnin, koska niissä paikoissa nyt ei ole muutakaan tarkoitusta kuin olla päihteiden ympäröimä.

Sitten pitäisi olla itsepalvelubaareja, koska työntekijöiden ei tarvitse altistua savulle.

Työntekijät voivat käyttää kaasunaamaria. Niin minäkin joudun työssäni käyttämään.

Vierailija
115/138 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä oli rentoa silloin. Kaikesta narisijat ja valittajat eivät pilanneet muiden elämää.

Nykyään ei kestetä mitään lumihiutaleita kun ollaan.

Vierailija
116/138 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut polttivat autossa, meinasi "tukehtua", koska tupakassa on tunkkainen tuntuma yleensäkin. Wunderbaumi siihen päälle niin avot.

Vierailija
117/138 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Baareissa sai vetää röökiä ysärin alussa, ja vaikka itse ei polttanut, niin tuli ikävä tapa vetää röökiä muiden mukana.Nuo paikallisjunien röökivaunut oli aivan kammottavia, haisivat niin hirveälle pinttyneelle röökille ja niissä oli useamman polttaessa sellainen sakea sumumainen savu.Koiran kanssa sai kaukojunissa olla vain röökivaunussa ja se oli aivan hirveää. Ihmettelen kun aina ihailtiin seisekätäluvun laihuutta, mutta se johtui röökistä. Ihmiset poltti niin paljon että se vaikutti ruokahaluun.

Vierailija
118/138 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Junissa oli tupakkivaunut ja busseissa sai polttaa takapenkeillä. Ihan normaalilta se silloin vaikutti. Ja röökiaskin sai ostaa 15 vuotiaana. Tai ikäraja oli 70 luvulla 16 muttei mitään papereita kyselty.

Itse en ole koskaan polttanut tupakkaa. Siitä huolimatta käytin teininä 70-luvun alussa iskurepliikkiä: Onko sulla tulta? :)

Vierailija
119/138 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen pitää yleensä normaalina sitä mihin kasvaa. Omat vanhempani kielsivät tupakan ja alkoholin. Mutta sitten miniänikin erilainen outolintu. Lähes kaikki nuoret tuntuivat olevan kännissä joka viikonloppu. Omassa kaveripiirissä ei paljon juotu, mutta tupakkaa vedettiin kyllä. Minusta tupakassa on ihan hyvä ha houkutteleva tuoksu, ei se ole paha.

Vierailija
120/138 |
09.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkeen tottuu. Lapsena kun olin lentokoneessa, etupäässä sai tupakoida ja välissä oli verho. Ilmeisen tehokas ilmastointi, kun takaosaa ei häirinnyt. Baareissa sai polttaa kun olin parikymppinen. Vaatteet haisi tupakalta kun tuli kotiin, piti laittaa heti tuulettumaan. 

Istuin lentokoneessa tupakointi kielletty puolella suoraan sen verhon toisella takana, eikä pitänyt savuja kyllä yhtään poissa. Tanskalaiset ketjupolttajat pitivät huolen siitä, että ilmanlaatu pysyi huonona koko pitkän lennon. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä viisi