Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Entisaikaan eläneet, miltä tuntui kun kaikkialla sai polttaa tupakkaa?

Vierailija
07.06.2024 |

Minun on vain käsittämättömän vaikea kuvitella, että junassa, lentokoneessa, bussissa tai kampaajalla joku laittaisi röökin palamaan. Tottuiko siihen hajuun vai tuntuiko se pahalta?

Kommentit (138)

Vierailija
21/138 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

90 luvun puolivälissä ei saanut enää junissa polttaa kuin tupakkavaunussa, mutta minä en sinne asti jaksanut kävellä. Muistan miten tempaisin vain vaunun oven auki talvipakkasilla vuonna '95 ja poltin tupakan siinä vaunujen välikössä! Eli siis oven sai tempaistua auki niissä senaikaisissa junissa vauhdissa, mikä sekin tuntuu käsittämättömältä tänä päivänä! Täten pystyi polttamaan ilman, että konnari huomasi hajua.

Vierailija
22/138 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain Helsingin kaupungilta vuokra-asunnon parikymmentä vuotta sitten, ja se haisi ihan hirveältä kun edelliset asukkaat olivat röökanneet sisällä. Ei auttanut seinien maalaaminenkaan.

Tupakoijat eivät itse haista miten pahalta he haisevat. Hajuaisti normalisoituu vasta lopettamisen jälkeen, mutta kysehän ei ole pelkästä hajuhaitasta vaan karsinogeenistä, joka altistaa myös ne jotka joutuvat altistumaan tupakansavulle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/138 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Baari-illan jälkeen piti laittaa kaikki vaatteet pesukoneeseen. Onneksi sisällä ei saa enää polttaa.

Mulla haisi baari-illan jälkeen jopa rilleissä tupakan savu.

Mutta sitten taasen, kun baarissa loppui tupakointi, niin niissä alkoi haista hiki. 

Vierailija
24/138 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä itse polttanut, mutta tavallaan pidän tupakanhajusta. Kai se liittyy lapsuuteen ja nuoruuteen, kun kaikkialla haisi tupakka. Kun myöhemmin olin baarissa töissä ja oli tämä savuttomuus, niin kyllä mieluummin olisin haistellut sitä tupakkaa kuin haju- ja partavesiä, viinaa ja hikikoktailia. Hyi!

Vierailija
25/138 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina se tuntui yhtä pahalta.

Miksi sitten olit paikoissa missä sai polttaa sisälläkin? EI missä tahansa ole koskaan saanut polttaa.

Vanhempani polttivat kotona ja autossa. Vaikea sieltä oli pienen lapsen lähteä pois. Isäni kuoli sitten syöpään ja äidilläni on keuhkoahtauma, pikkusiskoni sairastui jo lapsena vaikeisiin allergioihin. Vain minä säästyin, mutta nyt minullakin on leukemia.

Minun vanhemmat poltti myös autossa. Mut ajattele, kun annoin kerran naapurille kyydin omalla autollani pari vuotta sitten, niin se meinas laittaa tupakaksi siinä matkalla. Sit oli kylässä yks tyyppi, niin se intti, että saa sun kodissa polttaa tupakkaa, kun panet vaan ikkunan auki. Vieressä oli ovi takapihalle, jonne matkaa pari metriä. Yhtä idioottimaista ääliötä ei ole sen koommin tullut vastaan.

Vierailija
26/138 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Baari-illan jälkeen piti laittaa kaikki vaatteet pesukoneeseen. Onneksi sisällä ei saa enää polttaa.

Mulla haisi baari-illan jälkeen jopa rilleissä tupakan savu.

Mutta sitten taasen, kun baarissa loppui tupakointi, niin niissä alkoi haista hiki. 

Totta se tupakan haju ei ollut hyvä mutta nykyään yökerhoissa haisee punttisalin puhukuhuoneelta🤢

Vierailija
27/138 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

silloin tiedostavat vanhemmat ja isovanhemmat hätistelivät sauhuttelijan pois ellei tämä itse tajunnut kysyä, että "sopiiko, että sytyän tässä savukkeen".

28/138 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu etovalta ajatukselta.

Vierailija
29/138 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahalta tuntui ja haisi.

Vierailija
30/138 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"No nyt taisi tupakan demonisoijalla vähän lipsahtaa: minä olen syntynyt 1970-luvun alkupuolella, eli olen muutaman vuoden verran vanhempi, eikä tosiaankaan ole minun elinaikanani saanut polttaa busseissa. Ei paikallis- eikä kaukoliikennesellaisissa.

Eikä myöskään pankkisaleissa.

Kyllä Sinun täytyy vastaisuudessa satuilla ja luritella tupakan kauhuista vähän huolellisemmin, niin että edes tosiasiat pitävät paikkansa.

Paperossi-Ossi"

Kyllä sai polttaa ainakin täällä pääkaupunkiseudulla 80-luvulla ja ysärin alussa vielä.

Kävin monta kertaa Espoossa KOP - pankissa tallentamassa niitä markkoja kasarilla ollessani noin 10-vuotias ja todellakin pankkisalissa poltettiin, samoin busseissa Espoosta Helsinkiin ja Helsingistä Espooseen. Myös ihan Finnairin lennoilla tupakoitiin koko 80-luku ja vielä 90-luvunkin puolella.

Vierailija
31/138 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se oli kauheaa. En usein käynyt baarissa, mutta hiukset haisi vielä aamulla tupakalle. Ja koneessa ei saanu hengitettyä, jos oli edellinen rivi. Kielto on paras päätös ever.

Vierailija
32/138 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

upupup

Vierailija
33/138 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokaravintoloissa ainakin vielä ysärillä sai polttaa. Oli erikseen sitten savuton puoli, mutta kyllä se savu sinne pääsi. Samoin huoltoasemilla käytiin kahvilla - tämä oli muuten 2000-luvun puolella, ja poltettiin sisällä tupakkaa. Junassa tupakkavaunussa oli paras tunnelma!

Muistan kun baareissa ei saanut enää polttaa, niin tuli järkytyksenä se hien ja pierun haju.

Vierailija
34/138 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruotsinlaivat taisivat olla viimeisiä paikkoja, joissa sai kärytellä sisällä. 20 vuotta sitten oli vielä isot tuhkikset hissien edessä. Hyvä paikka vetää taxfreestä ostettu tuhti sikari. 

ja ne hytit haisi karmeille. Ihan aina sellainen tunkkainen ruotsinlaiva löyhkä

Vierailija
35/138 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

60-luvulla syntyneenä ja 70- luvulla ekat röökini vetäneenä, sehän oli hienoa.

Himassa, mummolassa, junissa, lentokoneissa, kuppiloissa, joka paikassa sai vetää röökii.

90-luvulla ruvettiin kieltämään, itekkin vedin himassa spadduu vaikka kakarat oli snadeja.

Joka paikka döfäs röökille, ei sitä huomannu, sehän oli normaalia.

2007 keväällä tumppasin viimesen spaddun, ehkä viisain tekoni ikinä.

Tosin röökin vetäjien elämä oli jo tehty hankalaksi.

Vierailija
36/138 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Baarissa käynti on kuitenkin vähentynyt huomattavasti sen jälkeen kun tupakointi kiellettiin.

Vierailija
37/138 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

upupup

Vierailija
38/138 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyi rentoutumaan ja samaan aikaan olemaan cool ja muiden yläpuolella. Pystyit servaamaan toisen tupakkanaisen polttamalla kalliimpaa merkkiä.

Vierailija
39/138 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen sai poltella junissa, busseissa, yliopiston käytävillä, baareissa, ravintoloissa, kampaajilla, lääkärivastaanotolla....kyllä ennen oli kaikki paremmin

Niin no tätähän ei kukaan halua lukea. Ikävä, kun et ymmärrä lukemaasi, eli ap:n kysymystä. Muistan, miten vaatteet haisivat ravintolaillan jälkeen tupakalle.

Vierailija
40/138 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se oli aika kauheaa ja oli lisäksi ilmansaasteita autoista, kuten edelleen. Baarissa oltiin paksun savupilven sisällä pahimmillaan, savuhuone ja osa tanssilattialla vatkasi. Nykyään vieläkin kaupungissa muutamat ihmiset polttavat missä tahansa melkein. Onneksi moni on tajunnut että teollisen tupakan savu kulkeutuu kymmeniä ellei satoja metrejä, alkanut miettimään miten savut saisi eri kohtaan tai joku vähemmän tunkkaisempi vaihtoehto. Fiksua ja hyvä juttu. On helpompi myös saada tuuletettua usein, kun ei parvekkeilla kärytetä ja asunnoissahan ei kierrä ilma ellei tuuleta usein.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kaksi