Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kardiologi Outi Haggrenin ruokavalio

Vierailija
06.06.2024 |

Olisko jollain ystävällisellä ihmisellä jakaa infoa, mitä Outi Haggrenin supertehokas kolesterolia laskeva ruokavalio pitää sisällään? Oli IS:n sivuilla maksumuurin takana.

Ihmettelen, miksi tällaista tietoa ei kerrota ilmaiseksi, jos siis kyseessä on joku uusi, tavallisista ohjeista eroava asia.  Sydänsairauksien kustannukset ja vaikutukset kansanterveydelle huomioiden!

Kommentit (129)

Vierailija
81/129 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Koska kun bakteerikanta on kunnolla pielessä viljojen tärkkelys ja oluen alkoholi harvoin saavat tilannetta paremmaksi."

Todistit juuri, että et tiedä ravitsemuksesta mitään :D

Ps. On olemassa myös alkoholittomia oluita

Et itse taida tietää tästä aiheesta paljoakaan... Olut ja sokerit ovat huonoja vaihtoehtoja, koska kaikki hiivat ja bakteerit käyttävät yksinkertaisia sokereita ravinnokseen (tämän voi todeta kun leipoo sämpylöitä jos et muuten usko).

Matalan FODMAP ruokavalion (low-FODMAP diet) noudattaminen on hyvä tapa korjata vatsaongelmat. Sitä tarvitsee noudattaa ainakin n. 3 kk, jonka jälkeen voi testata kestääkö vatsa normaalia ruokaa tai ruokia jotka ennen aiheuttivat ongelmia. Kirjastoista löytyy paljon kirjoja tai sitten voi ostaa Monash Universityn kehittämän FODMAP sovelluksen. Toki tietoa saa ilmaiseksi netistä tai kirjastosta. Myös esim. oregano-öljy ja greipinsiemenet ovat hyviä lisiä jos on mahavaivoja, mutta greippi tai greipinsiemenet eivät sovi yleensä lääkkeiden kanssa (kysy apteekista).

Vierailija
82/129 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on pääsyy kasvisruokavalion potentiaaliseen haitallisuuteen? Kenties ainakin melko merkittävässä asemassa on se seikka, että myrkyt ovat kasvien hyvin merkittävä puolustautumiskikka? Muutamia arkisehkoja esimerkkejä jotka ovat ihmisellekin (tässä: 70 kilogrammaiselle) jopa tappavan myrkyllisiä suhteellisen pieninä annoksina: kofeiini (LD50: 10 - 20 grammaa), nikotiini (LD50: n. 35 - 70 mg), jne.

Lisäksi Kasvisruokavalion (vegetaristinen) on sellainen että helposti syntyy puutoksia jodista ja B12-vitamiinistä. Myös kalsiumista voi tulla puutos, jos ei juo kauramaitoa johon on lisätty kalsiumia. Näitä juttuja voi tarkistaa Finelistä. Se on THL:n ilmainen palvelu. Siellä voi myös laskeakalorit helposti, jos sellainen kiinnostaa. Sieltä saa myös tietoa ruokien ravintoarvoista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/129 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Koska kun bakteerikanta on kunnolla pielessä viljojen tärkkelys ja oluen alkoholi harvoin saavat tilannetta paremmaksi."

Todistit juuri, että et tiedä ravitsemuksesta mitään :D

Ps. On olemassa myös alkoholittomia oluita

Ei se oluen alkoholi, vaan sen oluen valmistukseen käytetty vilja. Ja myös hiiva.

Tiesitkö, että yhdestä teelusikallisesta ihan tavallista leivinhiivaa, saadaan miljoonalle diabeetikolle vuoden insuliiniannos? Siitä oli iso artikkeli kerran yle tai suomenkuvalehti.fi.

Nyt ei puhutakaan diabeetikoista vaan suolistomikrobeista.

Lue vaikka täältä, jos et muuten usko

"Low or moderate beer consumption, with or without alcohol, showed positive effects on health by stimulating the development of a healthy microbiota."

https://www.

Tuon linkkaamasi tutkimuksen mukaan pitäisi juoda pastöroimatonta kaljaa, eikä mitään tavallista kaljaa...

Vierailija
84/129 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Googlasin Outi Haggrenin, hän kannattaa kasviruokavaliota. Röökit ja alkoholi pois, liikunta ja kasviruokavalio tilalle. Iltalehden juttua en lukenut. 

Kuinka yllättävää ja tylsää. Röökit ja päihteet joutaakin, mutta pitäähän ruuasta nauttiakin. Hän varmaan suosittelee myös kärrynrasvaa leiväpäälle ja jätski ja suklaat pannaan.😑

Vierailija
85/129 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kardiologi itse on vegaani, mutta hänet etäältä tietävänä pakko sanoa, että ei vaikuta erityisen terveeltä ja hyvinvoivalta. Näyttää ikäistään vähintään 10v vanhemmalta.  Tuon linkatun jutun kuvaan meikattu tunnistamattomaksi. 

Vegaanit näyttävät usein vanhoilta koska eivät saa kollageenia ravinnosta.

Tämähän on ihan myytti. Jossain sen yhden brittilääkärin ohjelmassa asiaa tutkittiin, ja vegaanit ja kasvissyöjät oli kasvojen ikääntymismuutosten perusteella nuoremman näköisiä kuin sekasyöjät. Lisäksi kollageenin saanti ravinnosta ei auta, sehän hajotetaan ruoansulatuksessa osatekijöikseen eikä mene kollageeniksi ihoon. Proteiineja toki tarvii saada riittävästi, mutta aika harvalla vegaanilla on tässä ongelmia. Gillian McKeithin yms. tapauksessa on kyse lähinnä aivan liian alhaisesta painoindeksistä. Se tekee keski-iässä vanhan näköiseksi.

Vierailija
86/129 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alhaisen kolestrolia yhteys muistiongelmiin on huolestuttavaa.

Alhainen kolesteroli ei juurikaan ole suomalaisten merkittävä terveysongelma.

Aika paljon on muistisairaita.

Jaa tämä onkin joku uusi mullistava tutkimus, miksiköhän ne muistisairaudet sitten hyväksytään ja kalliiseen laitoshoitoon tupataan,  jos  ne estyisivät helposti kolesterolin nostolla tai vaikka voita ja ihraa syöttämällä..

Salaiittolaiset tapaavat aina kääntää asiat päinvastoin.

Vierailija
87/129 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin, koska tiputit kovan rasvan määrää

Vierailija
88/129 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syö hiilaria ja vältä sokeria, lihaa ja  rasvaa. Muista kuitua lisätä kaikkeen. Siinäpä se ja lenkille päälle.

Onks tää huumoria?

Ei vaan se ruokavalioa mistä ap kysyi.

Vierailija
89/129 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun kolesteroli on 4.4 ja lääkärin mielestä tarvitsen statiinit koska sairastan diabetesta🤣🤣 olen kokoa s enkä paina edes 50 kiloa. En todellakaa ala lihottaa lääkejättien lompakkoa.

Eipä ole tämmöistä tainnut oikeasti tapahtunut.

Vierailija
90/129 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun kolesteroli on 4.4 ja lääkärin mielestä tarvitsen statiinit koska sairastan diabetesta🤣🤣 olen kokoa s enkä paina edes 50 kiloa. En todellakaa ala lihottaa lääkejättien lompakkoa.

Mun tyttärellä 1typ ja kol 3,5 ja pitäisi aloittaa statiinit!? Kuulrma pitöisi saada alle 2...

Siitä vaan sitten lääkkeitä syömään. Mitään näyttöä statiinien eduista ei ole - haittavaikutuksista sen sijaan sitäkin enemmän.

Vierailija
91/129 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun tyttärellä 1typ ja kol 3,5 ja pitäisi aloittaa statiinit!? Kuulrma pitöisi saada alle 2...

Höpöhöpö. Ei ole suositukset tämmöiset. Sekoitatko nyt kolen ja ldln?

Vierailija
92/129 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon linkkaamasi tutkimuksen mukaan pitäisi juoda pastöroimatonta kaljaa, eikä mitään tavallista kaljaa...

Siitä vaan alkosta ostamaan kunnollista suodattamatonta ja pullokäynyttä olutta niin hengissä se hiiva siellä on ja sedimentit pullon pohjalla.

Vierailija
93/129 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on pääsyy kasvisruokavalion potentiaaliseen haitallisuuteen? Kenties ainakin melko merkittävässä asemassa on se seikka, että myrkyt ovat kasvien hyvin merkittävä puolustautumiskikka? Muutamia arkisehkoja esimerkkejä jotka ovat ihmisellekin (tässä: 70 kilogrammaiselle) jopa tappavan myrkyllisiä suhteellisen pieninä annoksina: kofeiini (LD50: 10 - 20 grammaa), nikotiini (LD50: n. 35 - 70 mg), jne.

Lisäksi Kasvisruokavalion (vegetaristinen) on sellainen että helposti syntyy puutoksia jodista ja B12-vitamiinistä. Myös kalsiumista voi tulla puutos, jos ei juo kauramaitoa johon on lisätty kalsiumia. Näitä juttuja voi tarkistaa Finelistä. Se on THL:n ilmainen palvelu. Siellä voi myös laskeakalorit helposti, jos sellainen kiinnostaa. Sieltä saa myös tietoa ruokien ravintoarvoista.

Jep, kasvisruokavalio ei ole ihmisen luontainen ruokavalio, vaan sillä ihminen kituu ja kuolee puutoksiin. Lihalla ja eläinrasvalla ihminen kukoistaa ilman mitään purkista otettavia lisäravinteita.

Vierailija
94/129 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siitä vaan sitten lääkkeitä syömään. Mitään näyttöä statiinien eduista ei ole - haittavaikutuksista sen sijaan sitäkin enemmän.

On hyötyjä ja haittoja. Pitää mitata riski/palkkio-suhde. Normi-ihminen tuskin tarttee vaikka ois mitkä kolet. Eri asia jos on jo sepelvaltimotauti tai esim 1-tyypin diabetes. Erittäin pienet annokset statiinia voi riittää jos ruokavalio on kunnossa. Ja näin ollen niiden haitatkin pienemmät. 

Vierailija
95/129 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

90-luvulla pelättiin, että matala kolesteroli aiheuttaa syöpää, koska syöpäpotilailla oli usein matalat kolesterolipitoisuudet. Kolesteroli toimii kuitenkin solujen rakennusaineena ja tästä syystä se syöpäpotilailla oli matala, koska syöpäsolujen nopea lisääntyminen kulutti kolesterolipitoisuuksia.

Tällä hetkellä kolesterolin, nimenomaan haitallisen LDL-kolesterolin viitearvoja on edelleen laskettu, koska matala kolesteroli vähentää ateroskleroottisia tautitapahtumia. Viitearvot LDL-kolesterolille:

Alle 2,5 mmol/l Kohtalaisen riskin potilaat

Alle 1,8 mmol/l Suuren riskin potilaat

Alle 1,4 mmol/l Erityisen suuren riskin potilaat

Niiden luonnonkansojen keskuudessa, joilla kolesterolipitoisuus on matalin, on myös matalin valtimotautiriski.

Kommenttina myös yhteen aikaisempaan kirjoitukseen, jossa kehuttiin kookosrasvaa hyvänä rasvana, koska se muka ei ole kovaa rasvaa: kookosrasva poikkeaa muista kasvisrasvoista juuri sen vuoksi, että se ON kovaa rasvaa, siinä on 92% tyydyttynyttä eli kovaa rasvaa eikä siinä ole lainkaan omega-3- eikä omega-6-rasvahappoja.

Vierailija
96/129 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni laski kolesteroli vajaasta kasista tasan kutoseen 2kk aikana. Söin rasvaista lihaa enimmäkseen, myös vähän karkkia. Hyvin vähän hevituotteita. 

Nuorempana ei laskenut alle 6,5 edes ihannepainossa, runsaalla liikunnalla jne. 

Mistä tuokin sitten kertoo? :D 

Vierailija
97/129 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni laski kolesteroli vajaasta kasista tasan kutoseen 2kk aikana. Söin rasvaista lihaa enimmäkseen, myös vähän karkkia. Hyvin vähän hevituotteita. 

Nuorempana ei laskenut alle 6,5 edes ihannepainossa, runsaalla liikunnalla jne. 

Mistä tuokin sitten kertoo? :D 

Tiedä kertooko mistään, mutta rasvainen liha on nykyihmisen luontainen ruokavalio. Ja jos jollain ruokavaliolla ihminen pärjää, niin sillä luontaisella tietysti, mihin evoluutio on meidät miljoonien vuosien aikana sopeuttanut.

Vierailija
98/129 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osalla korkea kolestroli on geneettistä ja siihen on hyvin vaikea elämäntavoilla vaikuttaa. Itse en syö punaista lihaa tai makkaroita, ns, roskaruokaa, en ole siis syönyt vuosiin, en ole koskaan tupakoinut, käytän vain vähän alkoholia, liikun ja olen normaalipainoinen. En keksi, mitä elämäntavoissani muuttaisin. Silti joudun käyttämään kolestrolia alentavaa lääkitystä. 

Mulla sama, paitsi en käytä alkoholia lainkaan. Ja sama valitettavasti verenpaineen kanssa. Sukurasite on mulla niin kova sekä äidin että isän puolelta. Onneksi on lääkkeitä.

Vierailija
99/129 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun kolesteroli on 7. Syön vähärasvaista kanaa, papuja, kasviksia, hedelmiä ja kauraa ja ruista. En syö maitotuotteita, herkkuja, sokeria tai rasvaista ruokaa. Ei tipu. Se siitä. 

Syöt siis kanaa. Ja odotat että kolesteroli laskee?

Mistähän ihmiset saa päähänsä että kana olisi jotenkin terveellisempää.

Varmasti jotakin pistelet poskeesi, millä tuo kolesteroli ei laske. Ainakin kana on yks varma.

Vierailija
100/129 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei 

Lisätietoa ruokavaliosta löytyy osoitteesta

kokaru.fi

t, Outi Haggren