Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Heikentynyt sokerinsieto - miten kannattaa muuttaa syömisiä ja elintapoja?

Vierailija
04.06.2024 |

Siinäpä kysymys.

Sokerinrasituksessa todettiin heikentynyt sokerinsieto. Ylipainoa on noin 4 kiloa, eli 4 kiloa laihempana olis just BMI tasan 25.

Kommentit (204)

Vierailija
81/204 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka yleensä syö yöllä että jotain pätkäpaastoa tarvitsee erikseen korostaa?  

Mulle tulee ihan luontaisesti 14 tuntia vaikken mitään dieettiä noudata.

Jos syö iltapala klo 21 ja aamupalan klo 7, niin ei siinä nyt kovin pitkää paastoa tule. Hyvä sinulle kuitenkin.

Yhdeksän on melko myöhäinen pistellä iltapalaa mutta meillä kullakin tapamme.   Itse kun syön lämpimän ruuan 16 -17  en senjälkeen tarvitse mitään.   Aamullakaan, kun ei ole töihinlähtöä, en heti tarvitse mitään ,  joskus kymmenen maissa brunsdi.

Omen ylipainoinen diabeetikko mutta en (yö) syöppö.

Näin me ollaan erilaisia. Itse syön iltapalan yhdeksän jälkeen ja aamupalan ennen klo 8. Olen normaalipainoinen, mutta herkkä hiilihydraateille. 

Vierailija
82/204 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos teille! Jätin tosiaan melkolailla kaikki hiilarit heti pois, söin paljon kukkakaalia, parsakaalia, tomaattia, kurkkua, kananmunia ja aina joku kasviproteiini. Ja maitorahkaa toisinaan.

Pätkäpaastoillut olen aika paljonkin. Täytynee kokeilla uudelleen vähän hitaammalla hiilareiden pudotuksella.

Kannattaa tosiaan myös muistaa se että rasvanpolttoa säätelevä hormoni on insuliini. Eli joka kerta kun insuliini nousee niin rasvanpoltto estyy.

Ja insuliini voi nousta monesta yllättävästä syystä. Esimerkiksi liiallinen proteeni muunnetaan glukoosiksi jolla on ihan sama vaikutus (eli nostaa insuliinia).  Mm. synteettiset makeutusaineet nostaa myös insuliinia koska jo makeuden aistiminen aiheuttaa signaaliin jossa haima alottaa (valmiiksi) insuliinin erittämisen.

Huono nukkuminen, stressi nostaa kortisoli stressihormonia joka taas haittaa insuliinin toimint

Liiallinen proteiini taitaa olla yli 25 g aterialla, mikä on aika paljon. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/204 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihasmassaa lisää. Vähentää insuliiniresistenssiä. Aloita vaikka ihan kotijumpalla oman tasosi mukaan. Ylipäänsä mikä vain liikunta on hyväksi.

Älä nyt viitsi paskaa jauhaa. Liikunta on hyväksi, mutta ei se tuohon auta.

Suosittelen perehtymään alan tutkimuksiin. Etenkin lihasmassan kasvattamisella todella on vaikutus insuliiniresistenssiin muiden hyötyjen ohella.

Syödyllä ruualla on kuitenkin  enemmän merkitystä.

Suosittelen perehtymään elimistön toimintaan.

Perehdy itse! 

Vierailija
84/204 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos teille! Jätin tosiaan melkolailla kaikki hiilarit heti pois, söin paljon kukkakaalia, parsakaalia, tomaattia, kurkkua, kananmunia ja aina joku kasviproteiini. Ja maitorahkaa toisinaan.

Pätkäpaastoillut olen aika paljonkin. Täytynee kokeilla uudelleen vähän hitaammalla hiilareiden pudotuksella.

Kannattaa tosiaan myös muistaa se että rasvanpolttoa säätelevä hormoni on insuliini. Eli joka kerta kun insuliini nousee niin rasvanpoltto estyy.

Ja insuliini voi nousta monesta yllättävästä syystä. Esimerkiksi liiallinen proteeni muunnetaan glukoosiksi jolla on ihan sama vaikutus (eli nostaa insuliinia).  Mm. synteettiset makeutusaineet nostaa myös insuliinia koska jo makeuden aistiminen aiheuttaa signaaliin jossa haima alottaa (valmiiksi) insuliinin erittämisen.

Huono nukkuminen, stressi nostaa kortisoli

Proteiinia voi syödä per ateria 20-40g, yli tuon on turhaa kun elimistö ei sitä voi hyödyntää. 

Vierailija
85/204 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos karsii hiilarit, pitää lisätä rasvaa.  Vhh ei ole kitukuuri. Parasta proteiinia on eläinperäinen proteiini.

Itse noudatan Kwasniewskin Optimal dietia, kotimaiseen lähiruokaan muokattuna. Syön 30-50g hiilaria, 60-70g proteiinia ja  vähintään 150g rasvaa joka päivä.

Vierailija
86/204 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos karsii hiilarit, pitää lisätä rasvaa.  Vhh ei ole kitukuuri. Parasta proteiinia on eläinperäinen proteiini.

Itse noudatan Kwasniewskin Optimal dietia, kotimaiseen lähiruokaan muokattuna. Syön 30-50g hiilaria, 60-70g proteiinia ja  vähintään 150g rasvaa joka päivä.

Oletko maksa-arvoistasi ja kolesterolistasi tietoinen,  niiden arvoista?  

Vierailija
87/204 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kesän jälkeen on taas hyväkuntoisia ihmisiä kun lihaa ja makkaraa on käristetty grilleillä,  tuota terveyden lähdettä,  rasvaa ja proteiinia.   Mahat hyllyy miehillä.

Olisivat laihassa kunnossa jos söisivät pelkkää rasvaista lihaa - jauhomakkaroita tai leikkeleitä ei lihaksi lasketa. Perunat, leivät, oluet, jäätelöt jne. se on mikä lihottaa eikä liha.

Vierailija
88/204 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liiallinen proteiini taitaa olla yli 25 g aterialla, mikä on aika paljon. 

Väärin, päivän ateria kannattaa syödä yhdellä tai kahdella aterialla. 25g/ateria ylittyy väistämättä.

Vierailija
89/204 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksa-arvot pysyvät kunnossa kun sokerit eivät niitä nosta, LDL- ja HDL-arvot nousevat, triglyseridit laskevat. LDL arvojen noususta ei tuoreimpien tutkimusten perusteella ole syytä olla huolissaan.

Vierailija
90/204 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiputat painoa maltillisesti ja lisäät liikuntaa. Tiukat dieetit eivät auta. Omaksut sellaiset elämäntavat, joita voit noudattaa loppuelämäsi.

Pidät ruokapäiväkirjaa,  rehellistä, ja katsot siitä, mitä voit muuttaa. Olet lähellä normaalipainoa, joten laihduttaminen silloin on pitkäjänteistä puuhaa, mutta onnistuu kyllä.

Vyötärörasvan tiputtaminen on avainsana. Omaksut liikuntatapoja, jotka voit sisällyttää arkielämääsi: hyötyliikunta- esim työmatkat, kaupassakäynnit, pihatyöt kotona, lemmikin ulkoilutukset. Tämän lisäksi säännöllinen liikuntaharrastus - sekä aerobista, että lihaskuntoa- useamman kerran viikossa.

Ravitsemus- kuntoon. Sen ruokapäiväkirjaa pitämisen lisäksi kävisin itse ravitsemusterapeutin vastaanotolla. 

Vierailija
91/204 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiputat painoa maltillisesti ja lisäät liikuntaa. Tiukat dieetit eivät auta. Omaksut sellaiset elämäntavat, joita voit noudattaa loppuelämäsi.

Pidät ruokapäiväkirjaa,  rehellistä, ja katsot siitä, mitä voit muuttaa. Olet lähellä normaalipainoa, joten laihduttaminen silloin on pitkäjänteistä puuhaa, mutta onnistuu kyllä.

Vyötärörasvan tiputtaminen on avainsana. Omaksut liikuntatapoja, jotka voit sisällyttää arkielämääsi: hyötyliikunta- esim työmatkat, kaupassakäynnit, pihatyöt kotona, lemmikin ulkoilutukset. Tämän lisäksi säännöllinen liikuntaharrastus - sekä aerobista, että lihaskuntoa- useamman kerran viikossa.

Ravitsemus- kuntoon. Sen ruokapäiväkirjaa pitämisen lisäksi kävisin itse ravitsemusterapeutin vastaanotolla. 

Ravitsemusterapeutit eivät tiedä ravitsemuksesta hevon helvettiä.

Vierailija
92/204 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksa-arvot pysyvät

Juurikin näin, se mikä maksan rasvoittaa on juurikin sokeri, eli siis fruktoosi.

Ameriikassa, tuolla lihavuuden ihmemaassa, on jo nuoria lapsia joilla on NAFLD eli siis Non Alcoholic Fatty Liver Disease ja sen aiheuttaa heille high-fructose corn syrup jota on kaikessa valmis ruoassa ja juomassa.

Vierailija
93/204 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuosi sitten viimeksi mitattiin ja hyvin oli mallillaan. Yli kymmenen vuotta vhh elämää ja hyvin toimii kaikki.

Vierailija
94/204 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksa-arvot pysyvät

Läskiuskovaisilla on ihan eri viitearvot kuin muilla.   Mitenhän on vanhoja ihmisiä elossa ilman mitään pakkomielteitä syömistä kohtaan?

Vierailija
95/204 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läskiuskovaisilla on ihan eri viitearvot kuin muilla.   Mitenhän on vanhoja ihmisiä elossa ilman mitään pakkomielteitä syömistä kohtaan?

Ottaako koville olla väärässä :D

Ja jos oikein vanhoista puhut, niin suurin osa ikäluokasta ja syömisiään ajattelemattomista on jo haudassa. Se että jostain löytyy 100-vuotias joka vetää tupakkaa kuin korsteeni ja juo pullollisen viinaa joka perjantaina ei tarkoita että kyseiset elintavat olisivat niitä terveellisimpiä.

Vierailija
96/204 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ottaako koville olla väärässä :D

Ja jos oikein vanhoista puhut, niin suurin osa ikäluokasta ja syömisiään ajattelemattomista on jo haudassa. Se että jostain löytyy 100-vuotias joka vetää tupakkaa kuin korsteeni ja juo pullollisen viinaa joka perjantaina ei tarkoita että kyseiset elintavat olisivat niitä terveellisimpiä.

Sinä pystyt mielestäsi lääketieteeliseen keskusteluun ja olet oikeassa.   Minä en pysty,  olen täällä naureskelemassa teille "asiantuntijoille"  ja fanaatikoille.   Sinä varmaan kun olet niin tietoinen kaikesta elät kevyesti 120- vuotiaaksi.

Vierailija
97/204 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä pystyt mielestäsi lääketieteeliseen keskusteluun ja olet oikeassa.   Minä en pysty,  olen täällä naureskelemassa teille "asiantuntijoille"  ja fanaatikoille.   Sinä varmaan kun olet niin tietoinen kaikesta elät kevyesti 120- vuotiaaksi.

Sinä taas et pysty keskusteluun lainkaan. Harmittaako että olet tyhjä tynnyri jolla ei ole mitään sanottavaa :D

Vierailija
98/204 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinkkejä aterioiden koostamiseen, kun punaista lihaa ei syö ja kanaakin todella harvoin.

Mistä proteiinit?

Vierailija
99/204 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksa-arvot pysyvät

Sisätautiylilääkäri kehoitti nimenomaan seuraamaan LDL-arvoja. Ne eivät saisi nousta korkealle, koska jos verensuonten sisäpintaan tulee vaurioita ylipainon, tupakoinnin, korkean verenpaineen tai korkean verensokerin seurauksena, niihin kehittyy tulehdus. Tällöin elimistö alkaa viemään LDL-partikkeleita niihin tuleuhduspaikkoihin ja siihen syntyy plakkia. Silloin kehittyy valtimokovettumatauti, joka johtaa lopulta sydäninfarktiin. Aivan samoin käy, jos saat tikun sormeen, siihen tulee tulehdus kun elimistö pyrkii korjaamaan ne tikun aiheuttamat vauriot.

Vierailija
100/204 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä taas et pysty keskusteluun lainkaan. Harmittaako että olet tyhjä tynnyri jolla ei ole mitään sanottavaa :D

Fanaatikko loukkaantui.