Mistä saan käsiini 15 vuotta sitten kuolleen äitini perunkirjan?
Kommentit (20)
Verotoimistoon pitää ainakin perukirja toimittaa, joten aloittaisin sieltä.
Verohallinnolta jos säilyttävät kaikki 15 vuotta. Voi olla säilytysaika myös lyhyempi. Myös pankkeihin ja ehkä Kelaan on joutunut toimittamaan. Ainakin pankkeihin kun tilit lopetettu. Pankit saavat ensimmäisenä tiedän Digi- ja väestövirastosta että henkilö on kuollut.
Vierailija kirjoitti:
Verotoimistoon pitää ainakin perukirja toimittaa, joten aloittaisin sieltä.
Kiitos tiedosta
Vierailija kirjoitti:
Verohallinnolta jos säilyttävät kaikki 15 vuotta. Voi olla säilytysaika myös lyhyempi. Myös pankkeihin ja ehkä Kelaan on joutunut toimittamaan. Ainakin pankkeihin kun tilit lopetettu. Pankit saavat ensimmäisenä tiedän Digi- ja väestövirastosta että henkilö on kuollut.
Ok. Nyt on siinä ja siinä tuleeko se 15v täyteen! Mitenköhän sen jälkeen? No ehkä soitan sinne aamulla ja kysyn.
Verottajalta sen saa. Sain itsekin vuonna 96 kuolleen tätini perukirjan 4 vuotta sitten kun tarvitsin sitä toisen kuolinpesän asiaan liittyen. Pyytäjällä pitää olla siihen peruste ja oikeus ja sulla sellainen on. Tosin en tajua miksei sulla itselläsi ole äitisi perukirjaa tallessa?
Miksi sinun piti alunperin hävittää tuo tärkeä asiakirja kun varmasti oli tiedossa että tulee vielä tarvitsemaan sitä? Viranomaisethan eivät kovin pitkään noita säilytä vaan heidän on lain mukaan tuhottava ne muutaman vuoden päästä.
Vierailija kirjoitti:
Verottajalta sen saa. Sain itsekin vuonna 96 kuolleen tätini perukirjan 4 vuotta sitten kun tarvitsin sitä toisen kuolinpesän asiaan liittyen. Pyytäjällä pitää olla siihen peruste ja oikeus ja sulla sellainen on. Tosin en tajua miksei sulla itselläsi ole äitisi perukirjaa tallessa?
Äidin kuolemasta 15-vuotta. Mistä esim. tiedät aloittajan iän?
Minulla ainakin on tallessa itselläni kaiki 20-25 vuotta sitten kuolleidenomaisteni perukirjat ja pesänjaot. Verottajan lisäksi perukirjoja voi kysellä vainajan käyttämistä pankeista.
No en tiedä sainko edes perunkirjaa aikoinaan? Isäni hoiti perunkirjan ja piti kaikki rahatkin. Pyysi vaan allekirjoituksen johonkin paperiin. En kehdannut edes lakiosaa pyytää. Äidin kuolinpesän tilikin on vielä olemassa. Isä piti itsellään ja käytti kaiken. T. Ap
Vierailija kirjoitti:
No en tiedä sainko edes perunkirjaa aikoinaan? Isäni hoiti perunkirjan ja piti kaikki rahatkin. Pyysi vaan allekirjoituksen johonkin paperiin. En kehdannut edes lakiosaa pyytää. Äidin kuolinpesän tilikin on vielä olemassa. Isä piti itsellään ja käytti kaiken. T. Ap
Minua ei tosiaan pyydetty edes itse tilaisuuteen. T. Ap
Vierailija kirjoitti:
No olipas possu omaa lastaan kohtaan, otan osaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi pitänyt pyytää /ilmoittaa pesän osakkaille ainakin viikko pari ennen tilaisuutta. Siitä pitää olla maininta peruskirjassa,että kaikille on tiedotettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi pitänyt pyytää /ilmoittaa pesän osakkaille ainakin viikko pari ennen tilaisuutta. Siitä pitää olla maininta peruskirjassa,että kaikille on tiedotettu.
Siis perunkirjassa.
AP:n kannattaisi keskustella hieman isänsä kanssa jos hän on kavaltanut lapsen rahat. Jos keskustelu ei tuota tulosta viranomaiset hoitavat asian ja summan suuruudesta riippuen voi tulla linnareissu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis perunkirjassa.
Perukirjassa
Perukirjan jälkeen pesästä laaditaan jakokirja jonka mukaan varat jaetaan. Jos sitä ei ole tehty pesä on jakamaton ja jos sieltä on kadonnut varoja on kyse kavalluksesta
Verottajalta.