Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä saan käsiini 15 vuotta sitten kuolleen äitini perunkirjan?

Vierailija
13.11.2025 |

Isäni kuoltua tämä on ajankohtainen.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verottajalta. 

Vierailija
2/20 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verotoimistoon pitää ainakin perukirja toimittaa, joten aloittaisin sieltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verohallinnolta, vero.fi sivuilta löytyy ohjeet asiakirjapyynnöstä

Vierailija
4/20 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkkoherranvirasto tai digi-ja väestövirastosta. 

Vierailija
5/20 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verohallinnolta jos säilyttävät kaikki 15 vuotta. Voi olla säilytysaika myös lyhyempi. Myös pankkeihin ja ehkä Kelaan on joutunut toimittamaan. Ainakin pankkeihin kun tilit lopetettu. Pankit saavat ensimmäisenä tiedän Digi- ja väestövirastosta että henkilö on kuollut.

Vierailija
6/20 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Verotoimistoon pitää ainakin perukirja toimittaa, joten aloittaisin sieltä.

Kiitos tiedosta 

Vierailija
7/20 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Verohallinnolta jos säilyttävät kaikki 15 vuotta. Voi olla säilytysaika myös lyhyempi. Myös pankkeihin ja ehkä Kelaan on joutunut toimittamaan. Ainakin pankkeihin kun tilit lopetettu. Pankit saavat ensimmäisenä tiedän Digi- ja väestövirastosta että henkilö on kuollut.

Ok. Nyt on siinä ja siinä tuleeko se 15v täyteen! Mitenköhän sen jälkeen? No ehkä soitan sinne aamulla ja kysyn.

Vierailija
8/20 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verottajalta sen saa. Sain itsekin vuonna 96 kuolleen tätini perukirjan 4 vuotta sitten kun tarvitsin sitä toisen kuolinpesän asiaan liittyen. Pyytäjällä pitää olla siihen peruste ja oikeus ja sulla sellainen on. Tosin en tajua miksei sulla itselläsi ole äitisi perukirjaa tallessa?

Vierailija
9/20 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sinun piti alunperin hävittää tuo tärkeä asiakirja kun varmasti oli tiedossa että tulee vielä tarvitsemaan sitä? Viranomaisethan eivät kovin pitkään noita säilytä vaan heidän on lain mukaan tuhottava ne muutaman vuoden päästä.

Vierailija
10/20 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Verottajalta sen saa. Sain itsekin vuonna 96 kuolleen tätini perukirjan 4 vuotta sitten kun tarvitsin sitä toisen kuolinpesän asiaan liittyen. Pyytäjällä pitää olla siihen peruste ja oikeus ja sulla sellainen on. Tosin en tajua miksei sulla itselläsi ole äitisi perukirjaa tallessa?

Äidin kuolemasta 15-vuotta. Mistä esim. tiedät aloittajan iän? 

Vierailija
11/20 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ainakin on tallessa itselläni kaiki 20-25 vuotta sitten kuolleidenomaisteni perukirjat ja pesänjaot. Verottajan lisäksi perukirjoja voi kysellä vainajan käyttämistä pankeista.

Vierailija
12/20 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en tiedä sainko edes perunkirjaa aikoinaan? Isäni hoiti perunkirjan ja piti kaikki rahatkin. Pyysi vaan allekirjoituksen johonkin paperiin. En kehdannut edes lakiosaa pyytää. Äidin kuolinpesän tilikin on vielä olemassa. Isä piti itsellään ja käytti kaiken. T. Ap

Vierailija
13/20 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No en tiedä sainko edes perunkirjaa aikoinaan? Isäni hoiti perunkirjan ja piti kaikki rahatkin. Pyysi vaan allekirjoituksen johonkin paperiin. En kehdannut edes lakiosaa pyytää. Äidin kuolinpesän tilikin on vielä olemassa. Isä piti itsellään ja käytti kaiken. T. Ap

Minua ei tosiaan pyydetty edes itse tilaisuuteen. T. Ap

Vierailija
14/20 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No olipas possu omaa lastaan kohtaan, otan osaa!

Vierailija
15/20 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruskirja pitää antaa kaikille pesän osakkaille,helppo kopioida.

Vierailija
16/20 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi pitänyt pyytää /ilmoittaa pesän osakkaille ainakin viikko pari ennen tilaisuutta. Siitä pitää olla maininta peruskirjassa,että kaikille on tiedotettu.

Vierailija
17/20 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi pitänyt pyytää /ilmoittaa pesän osakkaille ainakin viikko pari ennen tilaisuutta. Siitä pitää olla maininta peruskirjassa,että kaikille on tiedotettu.

Siis perunkirjassa.

Vierailija
18/20 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP:n kannattaisi keskustella hieman isänsä kanssa jos hän on kavaltanut lapsen rahat. Jos keskustelu ei tuota tulosta viranomaiset hoitavat asian ja summan suuruudesta riippuen voi tulla linnareissu

Vierailija
19/20 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis perunkirjassa.

Perukirjassa

Vierailija
20/20 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perukirjan jälkeen pesästä laaditaan jakokirja jonka mukaan varat jaetaan. Jos sitä ei ole tehty pesä on jakamaton ja jos sieltä on kadonnut varoja on kyse kavalluksesta