Ujo tyttö sai käytöksestä 8?!
Tyttäreni sai todistukseen käytösnumeroksi 8 vaikka ei ikinä häiriköi tai riko mitään sääntöjä. Kaverinsa sai 10!!!! Vaikka on suuna ja päänä kaiken aikaa ja kiroilee meillä käydessään ja on sellainen villi tapaus muutenkin. Millä perusteella näitä nykyään annetaan?
Kommentit (269)
Vierailija kirjoitti:
Hyvään käytökseen kuuluu se, että on aktiivinen ja sosiaalinen. Hiljaisen hissukan numero on juuri se 8.
Eli käytösnumerolla arvioidaan luonteenpiirteitä.
Vierailija kirjoitti:
Juu niin se vaan menee. Kiltille tytölle kasi ja rämäpäälle kovikselle kymppi, koska vanhemmat kuuluvat paikalliseen Lions Clubiin ja ovat kokoomuslaisia.
Sulla on nyt joku herraviha päällä.
Vierailija kirjoitti:
Kasia korkeampaa käytösarvosanaa ei anneta varsinaisesti ns. hyvästä käytöksestä (ei häiriköi, on ajoissa, on kohtelias), vaan tietynlaisesta yhteiskunnallisesti toivotusta käytöksestä. Pitää olla "aktiivinen". Eli puhua, ottaa johtajan roolia, aktivoida muita, olla mukana kaikenlaisissa jutuissa. Se on melkein eräänlainen persoonallisuusarvosana, ja aktiivinen ja esillä oleva on yhteiskunnassa toivotumpi persoonallisuus kuin ujo. Eli sen arvosanan voit ohittaa, tyttösi on hyvä sellaisena kuin on, ja painostaminen enemmän esillä olemiseen tuommoisilla arvosanoilla aiheuttaa ujolle persoonalle vain ahdistusta.
Joo tai voitaisiin tosiaan ihan vaan luopua tämmöisistä arvosanoista ja arviointitaulukoista ja -perusteista. Meidän lapsilla on muutenkin ihan tarpeeksi painetta olla just tietynlainen superihminen, tässä yhteiskunnassa pärjätäkseen. Surullista että tuo jaottelu ja arviointi alkaa jo ala-asteiässä.
Vierailija kirjoitti:
Sain koko kouluikäni käytösnumeroksi 9, koska olin ujo. Ikinä en tehnyt mitään väärää, häiriköinyt, olin kaikille ystävällinen, läksyt tehtynä. Mutta kun olis pitänyt viitata enemmän ja olla puheliaampi.
No eikai siinä sitten. Opinpahan sen että olin hyvä, mutta kuitenkin vääränlainen/ ei ikinä riittävä. Kyllä tuollaiset asiat kehittyvään identiteettiin vaikuttaa. Minusta koko käytösnumeron saisi poistaa. Ei ole reilu myöskään esim. adhd-pojille, jotka saa joka vuosi muistutuksen siitä miten taas meni p*skasti vaikka kuinka yritit olla ei-vaivaksi tai ei-häiriöksi muille.
ADHD tytär sai käytösnumeroksi 9.
Vierailija kirjoitti:
Käytösnumeron arviointi on muuttunut. Olen syntynyt 1979 ja aiemmin jo 9 oli vähän häpeällistä, kun liki kaikki sai sen kympin.
Nykyään 8, eli sananmukaisesti "hyvä", on se perus, sen saa varmaan 60-80%. 9 tai etenkin 10 on todella harvinainen. 10 vaatii esim. aktiivista muiden auttamista ja jo ihan todellista panostusta luokan yhteishenkeen esim. oppilaskunnan myötä. 9 kriteereissä on myös muutakin kuin se, ettei häiritse muita. Kriteerit löytyvät oph:n sivuilta.
Minusta tämä on hyvä uudistus. Erityisille tyypeille pitääkin olla liikkumavaraa arvosanojen yläpäässä, sellainen tavanomainen pelkkä "oleminen" ei voi olla se paras mahdollinen tapa olla osa luokka- ja kouluyhteisöä.
Huomaako opettaja, jos ujo oppilas auttaa muita? Esim. lainaa jotain luokkakaverille. Väitän, että ei välttämättä huomaa.
Minun lapsella oli käytösnumero 7 ja sai Hymy-patsaan! Käytösnumeroon vaikuttavat niin monet asiat!
Me saatiin ainakin wilmassa perustelut käytösnumerolle ja ymmärrän perustelut oikein hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Kai niihin 9 tai 10 nykyään vaaditaan aktiivista toimintaa, ei riitä, ettei häiriköi. Ennenhän 10 oli vakio, jollei tehnyt jotain pahaa.
Voisi poistaa mokoman todistuksesta.
Se "ennen" oli varmaan joskus 50 vuotta sitten, ei meillä 80-luvun lopulla enää saanut kymppiä vain sillä ettei häiriköinyt.
Näinhän se meilläkin ennen oli. Nimikaimalle 9 kun kokeesta sai kasin ja itselle kasi kun kokeesta sain ysin. Helppohan se on selitellä, että oppilaiden nimet meni sekaisin. Oikeasti opettaja oli kateellinen ja katkera kun ei ollutkaan itse se koulun suosituin opettaja ja tämän kosti sitten oppilaalle.
Ei se minua äitinä haittaa, mutta lapsen puolesta tuntuu kurjalta. Hän kyynelehti kun puhui tästä, koska ihmetteli miten sai vain kasin kun ei ole tehnyt mitään pahaa siellä. Kiitos vastauksistanne. Yritän selittää tämän lapselleni jotenkin järkevästi. En haluaisi hänen ajattelevan olevan jotenkin viallinen, kun on ihan mahdottoman kiltti ja herkkä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvään käytökseen kuuluu se, että on aktiivinen ja sosiaalinen. Hiljaisen hissukan numero on juuri se 8.
Eli käytösnumerolla arvioidaan luonteenpiirteitä.
Ei vaan pärstäkerrointa ja suhteita. Aktiiviselle hiljaiselle, mutta sosiaaliselle kasi ja laiskalle rämäpäälle kymppi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko ujous sinusta jotenkin huonoa käytöstä? Loukkaako se muka muita? Eihän kyse ole tylyydestä.
Kyllä on ihmeelliseksi maailma mennyt.
Ei kyse olekaan siitä että se olisi huonoa käytöstä. 8 on juuri se perushyvä, muttasiinä ei ole mitään erikoista. Kasin oppilas ei häiritse, mutta ei välttämättä myöskään aktiivisesti huomioi muita, puolusta kiusattua, osallistu kouluyhteisön kehittämiseen jne.
Vierailija kirjoitti:
Siis mun mielestä ujous ei sais laskea numeroa? Se lapsi ei sille mitään mahda että on arka. En todellakaan ymmärrä miten tällainen jonka kielenkäyttö on alatyylistä, mutta hei se puhuu paljon saa 10!! Ei käy mun järkeen. Ennen oikeasti hyväkäytöksinen lapsi sai sen kympin ja häiriköt kasin. Ymmärrän ADHD lapset, mutta jos tavan tenava ilman diagnooseja käyttäytyy tietoisesti huonosti ei todellakaan ansaitse 10 vaikka viittois kaikki tunnit läpeensä. Tässä taas palkitaan koulukiusaaja aines ja lytätään kiltit.
Jos se puhuja osaa käyttäytyä koulussa. Mutta nykyään aika harvoin saa 10. Ja ujonkinnon opittava käyttäytymään. Olen ujon äiti ja nyt lapsi on aikuinen. Hänellä on edelleen vaikeuksia, koska on ujo. Jälkikäteen huomaan, että olisi pitänyt häntä enemmän opettaa. Ne mitkä opetin , toimii hyvin. Ne missä annoin olla rauhassa, on vaikeita.
Vierailija kirjoitti:
Minun lapsella oli käytösnumero 7 ja sai Hymy-patsaan! Käytösnumeroon vaikuttavat niin monet asiat!
Me saatiin ainakin wilmassa perustelut käytösnumerolle ja ymmärrän perustelut oikein hyvin.
Meillä taas hymypatsaan saivat luokan tyttökiusaajat ja pojat, joihin luokan pikkutytöt olivat ihastuneita salaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä taas hymypatsaan saivat luokan tyttökiusaajat ja pojat, joihin luokan pikkutytöt olivat ihastuneita salaa.
Oppilaathan se patsaan saajan äänestävät.
Vierailija kirjoitti:
Ei se minua äitinä haittaa, mutta lapsen puolesta tuntuu kurjalta. Hän kyynelehti kun puhui tästä, koska ihmetteli miten sai vain kasin kun ei ole tehnyt mitään pahaa siellä. Kiitos vastauksistanne. Yritän selittää tämän lapselleni jotenkin järkevästi. En haluaisi hänen ajattelevan olevan jotenkin viallinen, kun on ihan mahdottoman kiltti ja herkkä.
Kyllä se ennenkin oli noin. Lapsi oppii, että maailma on epäreilu eikä kaikki ole suinkaan rehellisiä ja vilpittömiä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on varmaan joku sukupolvijuttu. Kun itse olin alakoululainen sain aina 10 koska istuin hiljaa kuunnellen. Silloin se oli hyvää käytöstä lapsilla. Nyt kaikista pitää tulla ekstrovertteja tai on vääränlainen. Amerikan malliin.
Persoonallisuutta ei saisi arvioida. Se on väärin.
Onhan musiikissa, kuvaamataidossa ja liikunnassakin kyse synnynäisistä lahjakkuuksista. Hyvät saa hyviä numeroita ja huonot huonoja.
Olen sitä mieltä, että uudistus on hyvä. On hyvä, että nuorelle joka on koulutyössä ja -yhteisössä aktiivinen, osallistuu ja panostaa yhteisen hyvän eteen saa paremman numeron kuin se, jonka panos asiaan on että osaa olla kiltisti eikä häiritse opetusta.
Kyllä ujokin voi osallistua yhteisölliseen toimintaan, ei kaikessa aktiivisuudessa tarvitse olla suuna päänä. Voi kirjoittaa koulun lehteen, olla mukana järjestelytoimikunnissa jne.