Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Auttakaa kilttiä, miten reagoida siihen ystävällisesti, kun ystävä antaa "vinkkejä" , joita en ole pyytänyt?

Vierailija
04.06.2024 |

Moi!

Olen liian kiltti ja miellyttämisen haluinen ja ärsyttää ystäväni, joka varmaan ihan ajattelemattaan antaa hitsin hyviä vinkkejä.

Mm. meikkaukseen liittyen. Tai sitten kommentoi asuani, ilman, että olen kysynyt hänen mielipidettään. Tässä on siis kyse vähän negatiivisesta sävystä. Meikkaan melko kevyesti ja ystäväni taas raskaammin ja minun pitäisi sitten meikata hänen tavallaan, ilmeisesti :). Ystäväni ei ole itse mikään muotikuningatar, joten vinkkien antamiseen ei ole mitään meriittiä!

Kertokaa siis vellihousulle, miten saan tämän loppumaan. Tämä ärsyttää itseäni nyt niin, että en kohta halua nähdä häntä. Ja en saa sanotuksi, kun olen liian kiltti. Ja sitten jään yksin jälkikäteen kiroilemaan, että miksi en sanonut, että: "Tämä on minun tyylini ja haluan näyttää tällaiselle". Nyt ihanat palstadaamit, vinkkejä kehiin. 

Kommentit (133)

Vierailija
81/133 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä voisit kysyä ystävältäsi ihan neutraalisti hänen kommentointiinsa, että miksi? Miksi toinen mekko? Miksi lisää ripsiväriä? Miksi sitä ja tätä? Saisit selville miksi hän sanoo mitä sanoo. Onko esim. sanomisen takana järkevä syy vai vain makuasia Järkevällä syyllä tarkoitan juurikin yhden kirjoittajan sanomaa, että sateiselle geokätköilylle tarvitsee kumpparit eikä sandaalit. Jos kyseessä on vain makuasia niin voisin kysyä, että miksi hän ajattelee toisen vaihtoehdon sopivan minulle paremmintai tyrkyttäessä lisää ripsiväriä sanoisin että voisin kyllä joskus kokeilla hänen ehdottamaa tyyliään mutta en juuri nyt. Myöhemmin voit vaikka antaa hänen meikata itsesi ja sitten todeta ettei tämä tunnu sinulta itseltäsi mutta olipa kiva kokeilla yhdessä jotain erilaista. Jos taas ehdottaa toista vaatetta makuasiana niin kysyttyäsi miksi joku toinen sopii paremmin niin voit vastata, että sinulla on tänään sellainen fiilis, että haluat pukea juuri tämän asun. Siitä miksi hän ehdottaa sinulle toista asua voi saada hyvän keskustelun, esim hän voi kertoa että joku asusi imartelee sinua hänen mielestään erityisesti. Ikinä ei voi tietää mihin keskustelu johtaa jos ei kysy miksi ja miten yms.

Jos taas sanomisen äänensävy on veemäinen niin silloin tuskin on syynä mikään positiivinen syy sanomiseen/neuvomiseen mutta silloinkin voi ihan hyvin pysyä itse ystävällisenä ja aloittaa keskustelun, että miksi hän suosittelee ko asiaa/vaatetta/yms.

Aina voi lopuksi sanoa ystävällisesti, ettei tunnu omalta jutulta. Ja uusiakin asioita voi kokeilla 👍🏻 

Vierailija
82/133 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etpä itsekään puhu kovin nätisti hänestä. Projisoit omaa asennettasi häneen ja loukkaannut, kun hän ei suhtaudu sinuun muotiauktoriteettina ja dissaa omaa tyyliään? Haluat hänen suhtautuvan sinuun että se on vain ero tyyleissä mutta et itse voi suhtautua häneen samalla tavalla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/133 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etko juuri vastannut itsellesi?

"Tämä on minun tyylini ja haluan näyttää tällaiselle".

ja valitettavasti jos pidät puolesi saattaa se johtaa konflikti tilanteisiin varsinkin idioottien kanssa.

Yleensä vinkit ja neuvot ei ole harmittomia ja hyvässä tarkoituksessa vaan joillain on pakolllinen tarve alkaa oksentamaan omaa tyyliään tai tapaansa tehdä joku asia, ja näille tulee sanoa ensin kiltisti sitten vähän kovempaa ja kun mikään ei auta niin sitten rumasti, ja paras on kun hankkiutuu idiooteista eroon. Oli vähän karusti sanottu näillä itse menen eteen päin, ja elämä on helpompaa kun kukaan ei puutu minun elämääni, tapoihini, tyyliini. Ilmaise tälle ystävälle että jos tarvitset apua tai neuvoa niin pyydät sitä mutta muutoin pitäköön huolen omista asioistaan ja keskittyköön omaan tyyliinsä.

No minä kyllä väittäisin, että jos joku oikeasti pitää omaa tapaansa/tyyliänsä parempana, niin kyllä se ihan harmiton neuvo on - vaikkakin aika hölmö ja puusilmäinen sellainen.

Eri kategoriaan laittaisin ne, joiden todellinen tarkoitus ei ole ollenkaan neuvoa vaan lytätä. Haukkua "neuvon" varjolla.

Päällepäsmäri besserwisser ei ole automaattisesti pahansuopa lyttääjä. Tällä palstalla usein unohtuu, että kaikki sosiaalisesti kyvyttömät puusilmät eivät ole mitään hirveitä narsisteja. Edes kaikki itsekeskeiset ihmiset eivät ole narsisteja, ja itsekeskeinenkin ihminen voi aidosti haluta muille hyvää; useimmat ihmiset ovat aika monimutkaisia otuksia. Mutta eipä niitä neuvoja silti tarvitse noudattaa, vaikka olisivat kuinka harmittomia. Jos neuvoja siitä loukkaantuu, niin sitten sellaisen kanssa ei kannata olla tekemisissä. Ei kukaan ole kenenkään neuvoista mitään velkaa.

Vierailija
84/133 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etpä itsekään puhu kovin nätisti hänestä. Projisoit omaa asennettasi häneen ja loukkaannut, kun hän ei suhtaudu sinuun muotiauktoriteettina ja dissaa omaa tyyliään? Haluat hänen suhtautuvan sinuun että se on vain ero tyyleissä mutta et itse voi suhtautua häneen samalla tavalla?

Minullekin tuli vähän sellainen kuva, että ap loukkaantui eniten tässä siitä, että joku joka pukeutuu "tunikaan ja pyöräilyhousuihin" ja jolla ei ole "mitään meriittiä" olla muotiasioista mitään mieltä, julkesi olla eri mieltä ap:n kanssa.

Mutta parashan se olisi, jos kukaan ei neuvoisi tällaisissa asioissa ketään, ainakaan pyytämättä.

Vierailija
85/133 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ja valitettavasti jos pidät puolesi saattaa se johtaa konflikti tilanteisiin varsinkin idioottien kanssa.

Yleensä vinkit ja neuvot ei ole harmittomia ja hyvässä tarkoituksessa vaan joillain on pakolllinen tarve alkaa oksentamaan omaa tyyliään tai tapaansa tehdä joku asia, ja näille tulee sanoa ensin kiltisti sitten vähän kovempaa ja kun mikään ei auta niin sitten rumasti, ja paras on kun hankkiutuu idiooteista eroon. Oli vähän karusti sanottu näillä itse menen eteen päin, ja elämä on helpompaa kun kukaan ei puutu minun elämääni, tapoihini, tyyliini. Ilmaise tälle ystävälle että jos tarvitset apua tai neuvoa niin pyydät sitä mutta muutoin pitäköön huolen omista asioistaan ja keskittyköön omaan tyyliinsä.

No minä kyllä väittäisin, että jos joku oikeasti pitää omaa tapaansa/tyyliänsä parempana, niin kyllä se ihan harmiton neuvo on - vaikkakin aika hölmö ja puusilmäinen sellainen.

Eri kategoriaan laittaisin ne, joiden todellinen tarkoitus ei ole ollenkaan neuvoa vaan lytätä. Haukkua "neuvon" varjolla.

Päällepäsmäri besserwisser ei ole automaattisesti pahansuopa lyttääjä. Tällä palstalla usein unohtuu, että kaikki sosiaalisesti kyvyttömät puusilmät eivät ole mitään hirveitä narsisteja. Edes kaikki itsekeskeiset ihmiset eivät ole narsisteja, ja itsekeskeinenkin ihminen voi aidosti haluta muille hyvää; useimmat ihmiset ovat aika monimutkaisia otuksia. Mutta eipä niitä neuvoja silti tarvitse noudattaa, vaikka olisivat kuinka harmittomia. Jos neuvoja siitä loukkaantuu, niin sitten sellaisen kanssa ei kannata olla tekemisissä. Ei kukaan ole kenenkään neuvoista mitään velkaa.

Minä väitän taas tunnistavani narsistin.

9/10 ihmisistä neuvoo ohimennen, joskus 'hyvää hyvyyttään' tai vähän ajattelemattomasti eli ei vielä tunnista toisen aikuisen ihmisen kykenevän ajattelemaan itsenäisesti. Osa näistä ovat siis vähän yksinkertaisia ihmisiä.

Saatetaan neuvoa esim. ihan itsestäänselviä asioita ikään kuin neuvottava olisi toiselta planeetalta. Aina yhtä hämmentävää.

1/10 on narsisti tai narsistinen ihminen ja hänet tunnistaa siitä, että neuvominen on toistuva tapa. Sillä osoitetaan kaapin paikkaa, asemoidaan itsensä suhteessa neuvottavaan, haetaan yliotetta, kaasuvalotetaan.

Ei näitä kahta tapausta ole loppujen lopuksi vaikea erottaa toisistaan. Narsistinen ihmisen seurassa tulee usein selittämätön epämukava olo.

Vierailija
86/133 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ystäväsi rupattelee niitä näitä ja sinä koet sen loukkauksena?

Kannattaa vetää hernettä nenään vasta siinä vaiheessa, kun sinut pakkomeikataan ystävän haluamalla tavalla, siihen asti voi aina sanoa, että ai jaa.

Jaha nettiriitelijä saapui haastamaan riitaa, syyksi riittää mikä vaan kunhan saa negailla ja olla eri mieltä.

Vierailija
87/133 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minullekin tuli vähän sellainen kuva, että ap loukkaantui eniten tässä siitä, että joku joka pukeutuu "tunikaan ja pyöräilyhousuihin" ja jolla ei ole "mitään meriittiä" olla muotiasioista mitään mieltä, julkesi olla eri mieltä ap:n kanssa.

Mutta parashan se olisi, jos kukaan ei neuvoisi tällaisissa asioissa ketään, ainakaan pyytämättä.

Yllä esimerkki miten keskustelua yritetään viedä sinne narsistin päätyyn ja syytetään vaivihkaa Ap:ta. Narsismi on juuri tätä, lähes huomaamatonta.

Vaikka asiahan on todella yksinkertainen: Ap:lla ok oikeus asettaa rajat huonolle käytökselle eikä mitään velvollisuutta perustella tätä. Piste.

Vierailija
88/133 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

<

"Ei näitä kahta tapausta ole loppujen lopuksi vaikea erottaa toisistaan. Narsistinen ihmisen seurassa tulee usein selittämätön epämukava olo."

No nimenomaan. Pointtini oli aika sama kuin sinulla, että 9/10 ihmisistä antavat silloin tällöin ajattelemattomia tai hämmentäviä neuvoja olematta kuitenkaan mitään narsisteja. Vastasin vain siihen, että tämän palstan mukaan tuollaisia harmittomalla tavalla puusilmäisiä ihmisiä ei ole olemassakaan, vaikka heitä on suurin osa. Väittäisin että jokainen meistä on joskus sanonut jotain typerää, ja jokainen meistä on sokea jollekin ärsyttävälle tavalleen.

Ap tietysti parhaiten tietää, onko tuon kaverin kanssa muutenkin epämiellyttävä olla. Jos on, niin ei kannata sellaisen kanssa viettää tietenkään aikaa.

Vierailija
89/133 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullekin=triangulaatio, me muut vs. Ap. "Me muut ajattelemme näin, mutta sinä Ap olet vähän omituinen, ajattelet toisin."

Vierailija
90/133 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ole asiantuntija, mutta uskoisi siihen löytyvän jotain mt-pillereitä, kun erityisherkkä ap loukkaantuu ystävän juttelusta.

erityisherkät ovat rasittavia

Vierailija
91/133 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

en ole asiantuntija, mutta uskoisi siihen löytyvän jotain mt-pillereitä, kun erityisherkkä ap loukkaantuu ystävän juttelusta.

erityisherkät ovat rasittavia

Vedät terveen rajan: narsisti syyttää sinua erityisherkäksi.

Jatka vain, tämä on hauskaa. 🤭

Vierailija
92/133 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä väliä sillä on miten Ap asian sanoi (minusta neutraalisti) kun pointti on se, että jatkuva neuvominen smalltalkin välineenä ja ihmissuhteissa yleensäkin on ihan hel vetin rasittavaa? Ihan sama vaikka neuvojana on tyylikuningatar. Miten niin "julkesi olla eri mieltä"? Kaverin ulkonäköä ja pukeutumista ei kommentoida päin naamaa negatiiviseen sävyyn eikä kaverille anneta hyvää tarkoittavia tyylineuvoja jos tämä ei esim. itse niitä pyydä esim. etsiessään uutta hiusmallia. Ystävän ulkonäön, elämänvalintojen, perhetilanteen ym. kommentoiminen alentuvasti neuvomalla "sun kannattais varmaan" on tabu. 

Tuliko selväksi? Ainoa poikkeus on, jos toisella roikkuu vessapaperi lahkeessa tai jos on hakkaajan kanssa suhteessa.

Vierailija
93/133 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yllä esimerkki miten keskustelua yritetään viedä sinne narsistin päätyyn ja syytetään vaivihkaa Ap:ta. Narsismi on juuri tätä, lähes huomaamatonta.

Vaikka asia

Aika huvittavaa projisointia :D Miksi minä oletettuna "narsistina" samaistuisin tämän tarinan ap:n selkeästi sosiaalisesti kyvyttömään ja huonosti pukeutuvaan kaveriin?

Tuo vaan on aika yleinen reaktio, minkä olen itsessänikin joskus huomannut. Neuvo, jota ei ole pyytänyt, ärsyttää totta kai. Neuvo, joka tulee ihmiseltä joka on mielestäni huonompi neuvotussa asiassa kuin minä, ärsyttää vieläkin enemmän.

Vierailija
94/133 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä päin on tapana pistää tuollaiset "kaverit" estoon. Ei niistä muuten pääse eroon.

Vierailija
95/133 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"On mulla muitakin mekkoja, mutta laitan nyt tämän".

"En tarvitse nyt ripsaria, kiitos". 

Ei mitään pitkiä selityksiä, vaan lyhyt ja asiallinen vastaus. Sen oppii, kun alkaa harjoitella. Ja sitten huomaa, kuinka se alkaa sujua itsestään. Myöhemmin huomaa, ettei edes enää reagoi mitenkään kummemmin vaan ohittaa ja vastaa lyhyesti jos vastaavia tilanteita tulee. 

Elämässä on niin erilaisia ihmisiä, että aina joku tulee sanoneeksi milloin mitäkin, huomaamattaankin. Pitää opetella tietynlainen taito ohittaa ne juuri niin nopeasti kuin mahdollista eikä liikaa niitä ala miettimään. Kukaan ei selviä niin, että kaikki ihmiset ympärillä puhuisivat aina loppuun saakka mietittyjä sanoja ja lauseita. 

Vierailija
96/133 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suora vastaus, ettet halua näyttää sirkuspelleltä (liian räikeä meikki). Siis jos kaveri huomauttaa ivalliseen sävyyn, saa vastauskin olla sitä...

Vierailija
97/133 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään pitkiä selityksiä, vaan lyhyt ja asiallinen vastaus. Sen oppii, kun alkaa harjoitella. Ja sitten huomaa, kuinka se alkaa sujua itsestään. Myöhemmin huomaa, ettei edes enää reagoi mitenkään kummemmin vaan ohittaa ja vastaa lyhyesti jos vastaavia tilanteita tulee. 

Elämässä on niin erilaisia ihmisiä, että aina joku tulee sanoneeksi milloin mitäkin, huomaamattaankin. Pitää opetella tietynlainen taito ohittaa ne juuri niin nopeasti kuin mahdollista eikä liikaa niitä ala miettimään. Kukaan ei selviä niin, että kaikki ihmiset ympärillä puhuisivat aina loppuun saakka mietittyjä sanoja ja lauseita. 

Kuten yllä todettu monta kertaa, lyhyt ja asiallinen vastaus auttaa vain ihmiseen, joka on henkisesti suhteellisen normaali ja tuntee mm. empatiaa ja häpeää.

Narsistiselle ihmiselle lyhyt ja asiallinen vastaus on kuin punainen vaate härälle. Ei toimi vaan lietsoo jatkamaan. Silloin on parasta katkaista välit.

Vierailija
98/133 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä väliä sillä on miten Ap asian sanoi (minusta neutraalisti) kun pointti on se, että jatkuva neuvominen smalltalkin välineenä ja ihmissuhteissa yleensäkin on ihan hel ve

Ei me olla edes eri mieltä! Kaverin ulkonäköä ja valintoja EI pitäisi kommentoida mitenkään.

Olen vain siitä eri mieltä palstan kanssa, että tuollaiset sosiaalisesti taidottomat besserwisserit eivät ole automaattisesti pahansuopia narsisteja.

Ja ap:hän sitä kaverinsa huonoa pukeutumista korosti, enkä minä.

Selitän nyt vielä mitä tarkoitan: ap:n kaveri EI toimi oikein kommentoidessaan. Mutta ap:tä varmasti ärsyttää enemmän asiassa juuri se, että neuvova kaveri on muotitiedoton hölmöläinen, vaikka järjellä ajateltuna tuollaiset tietämättömien neuvot kannattaisi olkapäitä kohauttaen ohittaa.

Ja jos se on toistuva tapa, niin ei kannata viettää sellaisen kanssa aikaa, jonka seurasta tulee paha mieli. Tietenkään. Turha edes pohtia mitään keinoja näpäyttää seuraavalla kerralla, senkun vaan sanoo että sori en ehdi tavata enää.

Vierailija
99/133 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yllä esimerkki miten keskustelua yritetään viedä sinne narsistin päätyyn ja syytetään vaivihkaa Ap:ta. Narsismi on juuri

Yrität viedä keskustelua sivuraitelle. "Minullekin tuli sellainen kuva" on triangulaatiota.

Sillä hetkellä kun Ap toteaisi, että ystävällä on kaiken lisäksi huono maku, koko keskustelu viedään päälaelleen. Lopputulos: syypää on Ap.

Vierailija
100/133 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten yllä todettu monta kertaa, lyhyt ja asiallinen vastaus auttaa vain ihmiseen, joka on henkisesti suhteellisen normaali ja tuntee mm. empatia

"Narsistiselle ihmiselle lyhyt ja asiallinen vastaus on kuin punainen vaate härälle. Ei toimi vaan lietsoo jatkamaan. Silloin on parasta katkaista välit."

No tuohan nyt on selvä asia. Minkään karmean tyypin kanssa ei kannata viettää aikaa.

Mutta eihän ap kysynyt kannattaako katkoa välit, vaan kysyi sopivia vastauksia tällaisiin tilanteisiin. Ap ei ole tainnut missään vaiheessa sanoa tätä tuttavaansa narsistiksi, vaan se on taas kerran palstan vakiopäätelmä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kahdeksan