Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hääkutsu kummitädille ilman avecia

Vierailija
03.06.2024 |

Olen innolla odottanut kummilapseni häitä. Ajattelin, että on kiva juhlistaa nuorenparin onnenpäivää yhdessä aviomieheni kanssa. Ajattelin myös, että häissä voisivat kummilapseni vanhemmatkin tutustua hieman paremmin aviomieheeni. Olemme olleet useamman vuoden naimisissa ja nähneet ylioppilasjuhlissa yms. isommissa tapahtumissa. Kummilapsen äiti on ystäväni ja häntä olen toki nähnyt muutenkin. Muttamutta .... pettymyksekseni sain hääkutsun vain itselleni. Juhlatila on kuulemma "aika täynnä" eikä miestäni siksi kutsuttu lainkaan. Olen tosi pettynyt ja pahoilla mielin. Vaikka mieheni ei merkitsekään hääparille mitään, olisin kuvitellut, että edes ystäväni ajattelisi asiaa myös minun kannaltani, ja että tarkoitus olisi järjestää myös kaikkien vieraiden kannalta kiva juhla. Ei ole kovin kiva mennä yksin moiseen perhejuhlaan, jossa vanhat parit ovat yhdessä siellä juhlissa, ja vähemmän aikaa naimisissa ollut joutuu istumaan yksin "sinkkuna". Sain ihan tarpeeksi kauan olla sinkkuna ja nyt olisi ollut kiva juhlia mieheni kanssa yhdessä. Toki juhlat ovat nuorten juhlat, ja järjestäjä päättää, keitä juhliin kutsuu. Mitä te olette mieltä, olenko vain pikkumainen ja itsekäs?

Kommentit (451)

Vierailija
121/451 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos juhlatilan maksimikapasiteetti on 50, se on silloin 50 eikä 51. Tämän määrittelee ihan paloturvallisuuslaki. Tästä syystä pitää joskus karsia etäisemmiltä tyypeiltä puolisot pois, jotta kummitäti ei vedä hernettä nenään, kun ei edes häihin kutsuttu. Ja silti se kummitäti kiukuttelee, kun kutsu tuli mutta menikin eri tavalla kuin kummitäti oli ajatellut. 

Ei se niin tarkkaa ole. Jos vaikka yksi tai kaksi tuolia hajoaa niin kyllä tilalle uudet löydetään. Eli se puolisokin mahtuu mukaan kunhan selvitellään miksei ollut kutsussa mukana. Ruokakin lienee buffaa. Laskutusta varten sitten ilmoitetaan se oikea henkilömäärä, palveluntarjojasta riippuu koska on deadline. Aina tulee viime hetken muutokia suuntaansa. Ja se palopäällikkö hermostuu vasta jos on kymmeniä yli sallitun

Vierailija
122/451 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkien viihtyvyyden kannalta parempi, että nämä loukkaantujat jäävät kotiin. Keksisivät kuitenkin siellä juhlissakin jotain loukkaantumisen aihetta (esim. minut oli sijoitettu istumaan puolisoani vastapäätä, vaikka halusin istua hänen vieressään ja pitää häntä kädestä). Helpottaa sekä loukkaantujan että erityisesti juhlijoiden oloa, kun jäävät kotiin nyhjäämään keskenään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/451 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ollut joskus häissä, jossa morsiamen vanhemmat halusivat ehdottomasti maksaa häät. Vieraita oli joku 120. Morsiuspari sai kutsua 12 kaveria ja siinä luvussa mukana avecit. Loput paikat, lähemmäs 110, meni sitten pakollisille sukulaisille ja morsiammen vanhempien ystäville. Vanhemmat siis kutsui mm. työkavereitaan. Ja sulhasen ihan lähimpiä kavereita jäi todella moni kutsumatta. Jälkikäteen sulhanen sanoi, että häissä oli varmaan puolet henkilöitä joita hän ei ollut ennen häitä kertakaan elämässään nähnyt, eikä tule luultavasti häiden jälkeen enää koskaan uudestaan näkemään.

Ilmeisesti monet on sitä, mieltä, että tuollaisia häitä pitäisi edelleen järjestää?

Varmaan mun pojan häistä kysymys. 🤣

Vierailija
124/451 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ihan saa kiinni siitä, miksi hääparin pitäiisi juhlapäivänään ajatella jotain morsiamen äidin ystävän miestä. Suosittelen jäämään kotiin, kun sinulle kummityttösi ei selkeästikään merkitse mitään, vaan pelkkä oma napa on mielessä jopa hänen hääpäivänään. 

Siis kummitädin miestä. Eli kummitätiä. Puolison kutsuminen on kohteliasta, ja sillä varmistetaan juhlissa viihtyminen. Se ei tarkoita että kummitädin (tai siskon tai ystävän tai kenen tahansa) puolison pitäisi olla hääparille erityisen tärkeä ihminen.

Eikö aikuinen ihminen voi viihtyä juhlissa tuttujen keskellä ilman puolisoa? Häät ei ole kutsutuille paikka parannella parisuhdetta.

Voi viihtyä, mutta onhan se yksinkertaisesti pe r seestä olla ainut aveciton pariskuntien seurassa. Ehkä tilanne on eri, jos on vaikka koko kaveriporukasta kaikki kutsuttu ilman puolisoita.

Vierailija
125/451 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos juhlatilan maksimikapasiteetti on 50, se on silloin 50 eikä 51. Tämän määrittelee ihan paloturvallisuuslaki. Tästä syystä pitää joskus karsia etäisemmiltä tyypeiltä puolisot pois, jotta kummitäti ei vedä hernettä nenään, kun ei edes häihin kutsuttu. Ja silti se kummitäti kiukuttelee, kun kutsu tuli mutta menikin eri tavalla kuin kummitäti oli ajatellut. 

Ei se niin tarkkaa ole. Jos vaikka yksi tai kaksi tuolia hajoaa niin kyllä tilalle uudet löydetään. Eli se puolisokin mahtuu mukaan kunhan selvitellään miksei ollut kutsussa mukana. Ruokakin lienee buffaa. Laskutusta varten sitten ilmoitetaan se oikea henkilömäärä, palveluntarjojasta riippuu koska on deadline. Aina tulee viime hetken muutokia suuntaansa. Ja se palopäällikkö hermostuu vasta jos on kymmeniä yli sallitun

Kyse ei ole huonekaluista, vaan henkilömäärästä. Eihän siinä henkilömäärä lisäännyt, jos risa tuoli vaihdetaan ehjään :D Kyse on oikeasti ihan turvallisuuskysymyksestä ja juhlapaikka joutuu kuseen, jos selviää, että se on ylibuukattu. 

Vierailija
126/451 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ihan saa kiinni siitä, miksi hääparin pitäiisi juhlapäivänään ajatella jotain morsiamen äidin ystävän miestä. Suosittelen jäämään kotiin, kun sinulle kummityttösi ei selkeästikään merkitse mitään, vaan pelkkä oma napa on mielessä jopa hänen hääpäivänään. 

Siis kummitädin miestä. Eli kummitätiä. Puolison kutsuminen on kohteliasta, ja sillä varmistetaan juhlissa viihtyminen. Se ei tarkoita että kummitädin (tai siskon tai ystävän tai kenen tahansa) puolison pitäisi olla hääparille erityisen tärkeä ihminen.

Eikö aikuinen ihminen voi viihtyä juhlissa tuttujen keskellä ilman puolisoa? Häät ei ole kutsutuille paikka parannella parisuhdetta.

<

Mistä sä tiedät, että olisit ap:n tilanteessa ainut ilman puolisoa? Onhan siellä voitu muitakin etäisiä "pakollisia" kutsuttavia kutsua ilman puolisoa esim. tilan vuoksi. 

Vierailija
127/451 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän valtaosa pysty. Minäkin, mutta en silti osallistuisi häihin joihin miestäni ei olisi kutsuttu. Ellei kyseessä ole jotkut kaveri-bilehääjuhlat, joissa muillakaan ei ole puolisoita mukana. Näissä etikettihommissa me ollaan pakettidiili.

Enpä ole onneksi ikinä saanut hääkutsua ilman että myös mieheni on kutsuttu, ja sama toisinpäin. Häissä käydään 2-3 x vuodessa. Emmekä ole naimisissa.

----

Helpotus juhlijoille, että etikettihullut jäävät kotiin. Oikeassa elämässähän ei edes ole tuollaista etikettiä, että puolisokin on pakko kutsua. 

Taitaa kuitenkin olla, kun itse en ole törmännyt ikinä sellaiseen ilmiöön että pariskunnasta kutsutaan vain toinen. Tai ehkä elän sitten jossain ihan ihmeellisissä piireissä.

Itse olen törmännyt pariin otteeseen. Miehen työkaverin häät ja minun erään lapsuuden ystävän häät. Molemmat ihan normaalia ilman avecia. 

Vierailija
128/451 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi nuoren parin pitäisi maksaa 75+e illallisesta jollekin random äijälle?

Kysyt tällaista ihan tosissasi? 

En ole tuo ihmettelijä, mutta tosissani kysyn: miksi hääparin pitäisi maksaa jonkun heille tuntemattoman henkilön ruuat ja juomat vain siksi, että tämä sattuu majailemaan heidän sukulaisensa/tuttunsa nurkissa?Jos ei ole kummitädin puolisona tähänkään asti halunnut olla tekemisissä hääparin kanssa, ei ole auttanut muutoissa, kutsunut kylään mökille jne., niin miksi hänet pitää kutsua häihin? Fiksu aikuinen ymmärtää, että ihmisiin tutustuu parhaiten muualla kuin isoissa juhlissa. Ap:nkin puolisolla olisi varmasti ollut vuosia aikaa luoda ystävyyssuhdetta, mutta eipä tuo ole viitsinyt.

Puoliso ku

No onko henkilö läheinen ihminen, kun ei ole tutustuttanut puolisoaan ystäväänsä ja ystävän perheeseen oltuaan naimisissa jo vuosia. Hääparin vanhemmilla on häissä kiire muutenkin, ei siinä hengailla uusien ystävien kanssa, jotka olisi voinut tavata jo aikaisemminkin. 

-ohis

Vierailija
129/451 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta kun sinä et tiedä, että nuo viritykset on saatettu jo tehdä. 50 hengen juhlatilaan on jo saatettu vääntää 70. Tai ravintola on sanonut ehdottoman maksimin. Ja johonkin kohtaan se budjettikin loppuu. Riippuu paikasta, mutta ruuat ja juomat voi helposti olla 60-70 euroa per nuppi nykyisin. Ja siinä voi olla vielä aika vähän juomia tuossa summassa.

Hääparit, älkää kutsuko velvollisuuden tunnosta kumminkaimoja, vaan niitä henkilöitä, jotka ovat teille tärkeitä, juhliinne!

Vierailija
130/451 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä olet pikkumainen ja itsekäs. Et taida olla kovin läheinen kummilapsesi kanssa muutenkaan? 

Vierailija
131/451 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ollut joskus häissä, jossa morsiamen vanhemmat halusivat ehdottomasti maksaa häät. Vieraita oli joku 120. Morsiuspari sai kutsua 12 kaveria ja siinä luvussa mukana avecit. Loput paikat, lähemmäs 110, meni sitten pakollisille sukulaisille ja morsiammen vanhempien ystäville. Vanhemmat siis kutsui mm. työkavereitaan. Ja sulhasen ihan lähimpiä kavereita jäi todella moni kutsumatta. Jälkikäteen sulhanen sanoi, että häissä oli varmaan puolet henkilöitä joita hän ei ollut ennen häitä kertakaan elämässään nähnyt, eikä tule luultavasti häiden jälkeen enää koskaan uudestaan näkemään.

Ilmeisesti monet on sitä, mieltä, että tuollaisia häitä pitäisi edelleen järjestää?

Varmaan mun pojan häistä kysymys. 🤣

Aika törkeästi tehty pojalle. 

Vierailija
132/451 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla samanlainen kokemus. Kummipoikani on minua 18 vuotta nuorempi, aloin seurustella nykyisen mieheni kanssa, kun kummipoika oli 2 v eli mies on ollut pojan elämässä mukana ihan yhtä paljon kuin minä. Kun kummipoikani meni naimisiin, olimme olleet mieheni kanssa yhdessä jo 20 vuotta, joista 15 vuotta naimisissa, 3 lastakin meillä on. Hääkutsu oli osoitettu ainoastaan minulle, puolisoani ei kutsuttu ollenkaan. Olin melkolailla pöyristynyt, täytyy myöntää. Menin kuitenkin yksin, koska halusin osallistua kummipojan tärkeään päivään. Kaikki tutut kyselivät, että missäs minun loppuperhe on, vastasin että ei heitä ollut kutsuttu.

Minusta puolison kutsumatta jättäminen on törppöyden huippu ja loukkaavaa.

Vierailija
133/451 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä. Ap sanoi aloituksessa että muut on kutsuttu pariskuntina.

Tosin en osallistuisi häihin tuossa skenaariossa jo siitä syystä että olisin "etäinen pakollinen kutsuttava". Vapaa-aikani on kallisarvoista.

Vierailija
134/451 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis morsiamen äiti on ap:n hyvä ystävä, mutta vielä vuosien avioliiton jälkeenkään ap:n ystävä ei ole tutustunut ap:n mieheen. Ja nyt sitten kummilapsen (joka ei liity tähän kuvioon mitenkään) pitäisi kustantaa ap:n miehelle tutustumispäivä ap:n ystävään? Sekö on häissä oikeiasti tärkeintä, että kummitädin ukko pääsee tutustumaan tädin ystävään, jolta ukkoa on pimitetty vuosia?

Ehtaa Porvoon menoa :D

Vierailija
135/451 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eipä se kovin läheinen ole, jos sinulle puolisosi mukaan roudaaminen on tärkeämpää kuin se ihminen, jonka juhliin olet menossa. Minulla esimerkiksi on muutama läheinen ystävä, joita tapaan aina ilman puolisoita. Ei tulisi mieleenkään nyrpistellä, jos he kutusuisvat häihin vain minut eivätkä puolisoani. Heidän päivä, jota vietän heidän kanssaan, ei minun ja puolisoni päivä. 

t.eri"

Paitsi että tuskin sinä oikeasti vietät vieraittesi kanssa aikaa omissa häissäsi, ellei ne ole erityisen pienet häät. Yleensä hääpari ehtii vaihtaa vain pari sanaa jokaisen vieraansa kanssa ja se on palkkää small talkia "ai kun on kauniit häät ja ai kun sinulla on kaunis mekko". Mitään syvällistä ei siellä puhuta. 

Vierailija
136/451 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis morsiamen äiti on ap:n hyvä ystävä, mutta vielä vuosien avioliiton jälkeenkään ap:n ystävä ei ole tutustunut ap:n mieheen. Ja nyt sitten kummilapsen (joka ei liity tähän kuvioon mitenkään) pitäisi kustantaa ap:n miehelle tutustumispäivä ap:n ystävään? Sekö on häissä oikeiasti tärkeintä, että kummitädin ukko pääsee tutustumaan tädin ystävään, jolta ukkoa on pimitetty vuosia?

Ehtaa Porvoon menoa :D

Millä ihmeen logiikalla kummilapsi ei liity kuvioon mitenkään, kun hän kutsuu kummitätinsä omiin häihinsä?

Vierailija
137/451 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä sinä tiedät niistä muista kutsuista? 

Vierailija
138/451 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä ap voi tietää, että muut on kutsuttu pariskuntina? 

Vierailija
139/451 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veljeni meni naimisiin kutsumatta isäämme mukaan.

Se oli oikein tehty.

Vierailija
140/451 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä teille on merkitys kummeilla? Tehtävä ei ole mikään lahjapakettien tuoja vaan kummeilla on vanhastaan ollut muu merkitys mm jos lapsi jää orvoksi niin kummit huolehtii, tai olla esimerkkinä kristinuskossa. Tämmösiä kukaan tuskin nykyään ajattelee eli mikä teillä on kummin merkitys? Montako kummia sinulla on?

https://fi.wikipedia.org/wiki/Kummi

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän viisi