Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puolison sukulaisen hautajaiset

Vierailija
03.06.2024 |

Miehen isosetä kuoli ja ensi viikonloppuna on hautajaiset. En ole ikinä nähnyt kyseistä ihmistä eikä mielestäni kovin läheinen sukulainen edes. En ajatellut mennä hautajaisiin, koska tuntuisi jotenkin oudolta mennä sellaisen ihmisen hautajaisiin, jota ei ole ikinä edes nähnyt. 

Edeltävän kerran vastaava "puolison sukulaisen hautajaiset" -keissi oli joitakin vuosia sitten ex-mieheni kanssa, kun ex-miehen mummo kuoli. Tein silloinkin itsestään selvän päätöksen etten mene hautajaisiin, koska en ollut ikinä edes nähnyt kyseistä ihmistä ja minulla oli harvinaiselle vapaalle kesäviikonlopulle muutakin tekemistä (olin tuona kesänä lähes kaikki viikonloput töissä). No ex-mieheni sitten vuosia myöhemmin eron aikoihin nosti esille sen, kuinka hän oli joutunut silmät päästänsä häpeämään sitä, etten ollut ollut hänen mummonsa hautajaisissa, kuinka hän oli joutunut valehtelemaan sukulaisilleen syytä minun poissaololleni ja kuinka se kuvastaa minun välinpitämättömyyttäni puolisona.

Onko nyt niin, että puolison sukulaisen hautajaisiin on joku yleinen velvollisuus osallistua? Ja ajattelin kyllä kysyä nykyiseltä mieheltäni, että onko ok jos en osallistu, mutta miten nämä osallistumiskoodit yleisesti ottaen menee?

Kommentit (335)

Vierailija
181/335 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei oo pakko mennä. 

Me ollaan sovittu mieheni kanssa, että molemmat hoitaa oman sukunsa asiat ja toisen ei ole pakko osallistua kaikkeen.

Itse en mennyt miehen mummon hautajaisiin, mies ei tullut veljeni lapsen ristiäisiin, isovanhempien synttäreitä on jäänyt välistä ja itse skippasin miehen veljen häät. Veli ei ollut meidän häissä, joten en näe sitä rumaksi siksikään.

Anoppi kyllä yritti sysätä vastuun juhlista mulle, ilmoitti, että kommunikoi jatkossa asiat vaan mulle ja mun tehtävä olisi ollut huolehtia mies paikalle juhlavaatteissa ja lahjat yms.

Kieltäydyin kauniisti ja selitin, että olemme sopineet molempien huolehtivan oman sukunsa asiat itse.

Outoja avioliittoja on mutta eipä ne kauan kestäkään.  Yhtä riitaa ja rähinää keskenään ja anoppien kanssa 

Vierailija
182/335 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukkalaitteen voi hautajaisiin tilata paikallisen kukkakaupan kautta.  He toimittavat sen siunaustilaisuuteen.  Omaiselle voi kertoa pahoitellessaan ettei pääse tulemaan siitä ja pyytää että joku laskisi ne tilaisuudessa. 

Mieheni hautajaisissa miniäni laski lähetetyn kukkalaitteen ja luki muistosanat siitä.

Adressi on myös ihan käypä tapa etenkin jos ei kovin  läheinen tuttu sukulainenkaan.

Miksi hankkia kallista kukkalaitetta jos ei itse edes näe sitä?

No sinusta se olisi outoa.   Minusta kuitenkin  osoitus että  haluamme vainajan muistoa kunnioittaa.  

Kallista se on kauas haitajaisiinkin meno, matkat, ehkä vaatetta uusittava,  ja ne kukat.

Ihme jankkaaja olet. Onko sulla vaikeuksia ymmärtää lukemaasi vai mistä johtuu, että vänkäät joka väliin, ettei ole pakko. Elämässä ei ole pakko kuin kuolla. Sen ymmärtää jokainen ilman jatkuvaa jankuttamistakin. Mutta jokainen saa muistaa vainajaa omalla tavallaan, vaikka sinä tekisit toisin. Tässä ei ole yhtä ainutta oikeaa tapaa.

t. eri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/335 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalliilla kukkalaitteellako sitä vainajan muistoa kunnioitetaan? Kukkalaite tai edes yksittäinen kukka ei ole mikään pakollinen.

----

Eipä ole kukaan väittänytkään, että se olisi pakollinen. Sun kannatta harjoitella lukutaitoa. Se, jos joku haluaa muistaa kukilla ei tarkoita, että sinun on pakko ostaa kukkia. Kukat nyt vain meillä Suomessa ovat hyvinkin yleinen perinne hautajaisissa. Siltikin, vaikka tietenkään ne eivät ole pakollinen asia. Voit muistaa vainaajaa ihan niin kuin itse haluat. 

Vierailija
184/335 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En osta kukkalaitteita hautajaisiin, koska ne on ylihinnoiteltuja. Mutta jos ostaisin kukkalaitteen mennessäni hautajaisiin laskeakseni sen, niin en todellakaan ostaisi kukkalaitetta jos en olisi edes menossa hautajaisiin.

Juu. Mutta miten se liittyi kukkiin näetkö sinä kukkia vai et? Sen toteamuksen vuoksi kysyin, ostatko kukat itseäsi varten, kun sinulle tuntui olevan tärkeää nähdä ne kukat itse. 

Miksi ostaisin kukkia jos en ole edes laskemassa niitä? Jos jostain syystä ostaisin kukkia tai kukan hautajaisiin, niin totta kai valitsisin sellaisia kukkia joista itse pidän, minähän niitä kauimmin katselen, enkä usko muiden hautajaisvieraiden edes panevan merkille millaisia kukkani ovat, tai että onko minulla kukkia lainkaan.

Vierailija
185/335 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukkalaitteen voi hautajaisiin tilata paikallisen kukkakaupan kautta.  He toimittavat sen siunaustilaisuuteen.  Omaiselle voi kertoa pahoitellessaan ettei pääse tulemaan siitä ja pyytää että joku laskisi ne tilaisuudessa. 

Mieheni hautajaisissa miniäni laski lähetetyn kukkalaitteen ja luki muistosanat siitä.

Adressi on myös ihan käypä tapa etenkin jos ei kovin  läheinen tuttu sukulainenkaan.

Tervetuloa nykyaikaan. KukkaLAITTEITA ei juuri enää harrasteta, saati että siitä luettaisiin värssyjä. Jos ei itse ole paikalla, ei tarvita kukkaakaan. Adressikin on pelkkä roska ja rahanhukka, eikä missään muualla edes kai tunneta koko tapaa? Lähettäisin ennemmin osanottokortin, jos ei ole osanottoaan vielä muuten ilmaissut. 

Ihan mielenkiinnosta: Mikä adr

Se on _isompi_ roska, sekajätettä tupsuineen ja kultakirjaimineen, ylikallis ja yleensä järkyttävän ruma. 

Nätti kortti on paljon kivempi ja ekologisempi, jos nyt todellakaan ei ole vielä vaivautunut osanottoaan muuten esittämään. Adressi on muinaisjäänne, kuten kukkalaitteetkin nauhoineen, mutta saahan niitä halutessaan lähetellä. 

Vierailija
186/335 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sinusta se olisi outoa.   Minusta kuitenkin  osoitus että  haluamme vainajan muistoa kunnioittaa.  

Kallista se on kauas haitajaisiinkin meno, matkat, ehkä vaatetta uusittava,  ja ne kukat.

No etpä paljon ole tarvinnut hautajaisia kokea.   Sanotaan vaikka mieheni kummitäti kuoli,  vaikka hänet tunsin en yksin tahtonut matkustaa 300 kmn päähän.   Laitoin kukat hautajaisiin  jollain Mikon kummitädin muistoa kunnioittaen ja lyhyt muistolause ja oma nimeni.

Mieheni serkku laski laitteen.    Näin huomioin kummitädin merkityksen miehelleni ja hänen jälkeläistensä sutärum.

Vierailija
187/335 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tervetuloa nykyaikaan. KukkaLAITTEITA ei juuri enää harrasteta, saati että siitä luettaisiin värssyjä. Jos ei itse ole paikalla, ei tarvita kukkaakaan. Adressikin on pelkkä roska ja rahanhukka, eikä missään muualla edes kai tunneta koko tapaa? Lähettäisin ennemmin osanottokortin, jos ei ole osanottoaan vielä muuten ilmaissut. 

Nyt itse puhut vanhanaikaisia,  kukjalaite nauhoineen.   Nauhoja ei ole vuoskymmeniin käytetty.  Ja kukat ovat vihkoja.

Adressi on arvokas,  soma hupikortti osanottoineen ei.  Adressi maksaa noin 15  euroa,  osanottokortit  , siis oikeat,  melkein saman verran.

Vierailija
188/335 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Usein laitetaan kukkia osanotonkin merkiksi kuolemantapauksen jälkeen.

Vierailija
189/335 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En osta kukkalaitteita hautajaisiin, koska ne on ylihinnoiteltuja. Mutta jos ostaisin kukkalaitteen mennessäni hautajaisiin laskeakseni sen, niin en todellakaan ostaisi kukkalaitetta jos en olisi edes menossa hautajaisiin.

Juu. Mutta miten se liittyi kukkiin näetkö sinä kukkia vai et? Sen toteamuksen vuoksi kysyin, ostatko kukat itseäsi varten, kun sinulle tuntui olevan tärkeää nähdä ne kukat itse. 

Miksi ostaisin kukkia jos en ole edes laskemassa niitä? Jos jostain syystä ostaisin kukkia tai kukan hautajaisiin, niin totta kai valitsisin sellaisia kukkia joista itse pidän, minähän niitä kauimmin katselen, enkä usko muiden hautajaisvieraiden edes panevan merkille millaisia kukkani ovat, tai että onko minulla kukkia lainkaan.

Asia selvä. Meillä on sitten hyvin erilainen käsitys siitä, mikä on hautajaiskukkien tarkoitus. Itse ostin esimerkiksi mummini hautajaisiin nelikoita, vaikka en itse pidä niistä. Neilikka oli mummini lempikukka ja halusin siksi muistaa mummia nimenomaan neilikoilla. En noin muutenkaan osta hautajaiskukkia sillä perusteella, mistä itse pidän, vaan mietin joko vainajan toivetta tai sitä, mikä on yleensä tapana. Eihän ne hautajaiskukat minulle ole. 

Vierailija
190/335 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistoa voi kunnioittaa vaikka sytyttämällä kynttilän tai skoolaamalla kuohuvaa kuolleen muistolle. Tai ihan vaan ajattelemalla häntä hetken. 

Ei siihen tarvita satasen kukkalaitetta tai kahden kympin adressia. Ihan ajatuskin riittää. 

Vierailija
191/335 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kallista se on kauas haitajaisiinkin meno, matk

No etpä paljon ole tarvinnut hautajaisia kokea.   Sanotaan vaikka mieheni kummitäti kuoli,  vaikka hänet tunsin en yksin tahtonut matkustaa 300 kmn päähän.   Laitoin kukat hautajaisiin  jollain Mikon kummitädin muistoa kunnioittaen ja lyhyt muistolause ja oma nimeni.

Mieheni serkku laski laitteen.    Näin huomioin kummitädin merkityksen miehelleni ja hänen jälkeläistensä sutärum.

Isäni hautajaisissa kenelläkään meistä lähiomaisista, isän puolisolla, minulla tai sisaruksellani ei ollut kukkia. Myöskään vieraista suurimmalla osalla ei ollut kukkia. Joillain oli, koska muistan joidenkin seisoneen siuansutilaisuuden jälkeen kirkon ulkopuolella kukat kädessä, mutta mitään kukkienlaskua ei isän hautajaisiin edes kuulunut. Kukkia oli arkulla, yksittäiset kukat minulta ja siskolta. Lisäksi muistotilaisuudessa taisi olla kukkia koristeena. Mielestäni kukilla tai kukkien määrällä ei ollut mitään tekemistä muistamisen tai surutyön kanssa.

Vierailija
192/335 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistoa voi kunnioittaa vaikka sytyttämällä kynttilän tai skoolaamalla kuohuvaa kuolleen muistolle. Tai ihan vaan ajattelemalla häntä hetken. 

Ei siihen tarvita satasen kukkalaitetta tai kahden kympin adressia. Ihan ajatuskin riittää. 

Ei tarvita, mutta eipä ne omaiset sinun ajatuksiasi näe. Eli jos haluat välittää osanottosi, kyllä siihen jotain konkreettista tarvitaan. Joko sanoja tai kukkia/adressi. Ilman konkretiaa, omaisille jää kuva, ettet halunnut muistaa asiaa mitenkään. Toki sekään ei väärin ole, mutta voi herättää erinäisiä puheita. 

Vierailija
193/335 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asia selvä. Meillä on sitten hyvin erilainen käsitys siitä, mik

Niin. Sinä osoitat muistamista niiden kukkien avulla. Minä taas osoitan muistamisen muilla tavoin.

Vierailija
194/335 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai hupikortti. 

Ostin kylläkin kauniin osanottokortin muutamalla eurolla. 

Roskiin ne 15-20 euron adressitkin lentää muistotilaisuuden jälkeen, kukapa niitä säilyttää haluaa. 

Vierailija
195/335 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asia selvä. Me

Niin? Eikös tuossa juuri sanottu, että teillä on erilaiset tavat. Kumpikin tapa ihan yhtä oikea, joten ei tarvitse loukkaantua. 

eri

Vierailija
196/335 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvita, mutta eipä ne omaiset sinun ajatuksiasi näe. Eli jos haluat välittää osanottosi, kyllä siihen jotain konkreettista tarvitaan. Joko sanoja tai kukkia/adressi. Ilman konkretiaa, omaisille jää kuva, ettet halunnut muistaa asiaa mitenkään. Toki sekään ei väärin ole, mutta voi herättää erinäisiä puheita. 

Tulihan se sieltä, voi herättää puheita. Muistaminen ei sitten olekaan ilmeisesti se tärkein, vaan se, ettei avan tule puheita.

Vierailija
197/335 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osanotto on tapana esittää jo silloin, kun tieto kuolemasta tulee tietoon. 

Vierailija
198/335 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt itse puhut vanhanaikaisia,  kukjalaite nauhoineen.   Nauhoja ei ole vuoskymmeniin käytetty.  Ja kukat ovat vihkoja.

Adressi on arvokas,  soma hupikortti osanottoineen ei.  Adressi maksaa noin 15  euroa,  osanottokortit  , siis oikeat,  melkein saman verran.

____

Mistä hupikortista oikein hourailet? Ihan tavallisissa marketeissakin on myytävän täysin asiallisia postikortteja, joissa lukee tyyliin "Lämmin osanottoni" tms. Ja hintaa niillä on saman verran kuin muillakin postikorteilla eli keskimäärin alle 5€/kortti. Adressi on A4 kokoinen ja täysin eri asia. 

Vierailija
199/335 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulihan se sieltä, voi herättää puheita. Muistaminen ei sitten olekaan ilmeisesti se tärkein, vaan se, ettei avan tule puheita.

Kunnioitus suoritetaan näyttävästi juuri siksi. 

Vierailija
200/335 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menisit puolisosi kanssa niihin hautajaisiin tukeaksesi häntä ja myötäelääksesi hänen surussaan. Itse menisin kyllä.

Siis ei puolisonikaan ole mitenkään läheinen tämän kuolleen isosetänsä kanssa eikä vaikuta surevan vainajaa. Lähinnä kuulosti tuskastuneelta, kun ilmoitti että viikonloppuna on hautajaiset. Sanoi perään, että "taas pitää katsoa niitä mulkkuja sukulaisia". Varmasti menee sinne hautajaisiin, koska kyseessä on hänen oman kuolleen isänsä setä, mutta lähinnä "edustamassa".

AP

Just, miehesi kuullostaa oikein kypsältä aikuiselta ihmiseltä. 

Ja on löytänyt vertaisensa vaimon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kahdeksan