Puolison sukulaisen hautajaiset
Miehen isosetä kuoli ja ensi viikonloppuna on hautajaiset. En ole ikinä nähnyt kyseistä ihmistä eikä mielestäni kovin läheinen sukulainen edes. En ajatellut mennä hautajaisiin, koska tuntuisi jotenkin oudolta mennä sellaisen ihmisen hautajaisiin, jota ei ole ikinä edes nähnyt.
Edeltävän kerran vastaava "puolison sukulaisen hautajaiset" -keissi oli joitakin vuosia sitten ex-mieheni kanssa, kun ex-miehen mummo kuoli. Tein silloinkin itsestään selvän päätöksen etten mene hautajaisiin, koska en ollut ikinä edes nähnyt kyseistä ihmistä ja minulla oli harvinaiselle vapaalle kesäviikonlopulle muutakin tekemistä (olin tuona kesänä lähes kaikki viikonloput töissä). No ex-mieheni sitten vuosia myöhemmin eron aikoihin nosti esille sen, kuinka hän oli joutunut silmät päästänsä häpeämään sitä, etten ollut ollut hänen mummonsa hautajaisissa, kuinka hän oli joutunut valehtelemaan sukulaisilleen syytä minun poissaololleni ja kuinka se kuvastaa minun välinpitämättömyyttäni puolisona.
Onko nyt niin, että puolison sukulaisen hautajaisiin on joku yleinen velvollisuus osallistua? Ja ajattelin kyllä kysyä nykyiseltä mieheltäni, että onko ok jos en osallistu, mutta miten nämä osallistumiskoodit yleisesti ottaen menee?
Kommentit (335)
Vierailija kirjoitti:
Mikä sinua nyt oikein harmittaa?
Sinä voit aivan vapaasti ilmaista osanottosi ja kunnioitustasi ihan miten itse haluat. Mutta kannataa opetella hyväksymään se fakta, että muut eivät tee samoin kuin sinä.
___
Sun kannattaa opetella lukemaan. Vänkäät vastaan väkipakolla, vaikka kukaan ei missään ole sanonut, että on pakko toimia tietyllä tavallla. Itse asiassa lainaamassi viessäkin oikein erikseen korostettiin, että tapoja on monia. Silti sinun piti päästä räksyttämään asiasta, joka on kaikille itsestäänselvyys ja sanottu sinullekin moneen kertaan.
Ehkä sinun kannattaa?
Eihän tässä kukaan mitään vängännyt väkipakolla vastaan. Tuossahan nimenomaan sanottiin, että jokainen voi toimia kuten itse haluaa tai näkee parhaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap ja nykyinen puolisosa todella itsekkäitä ihmisiä.
Ei hautajaisista tarvitse varsinaisesti pitää tai hyötyä, osaan elämään mahtuvista asioista tehdään kunnioituksesta toisia kohtaan tai sitten esim. perinteen tai yhteisöllisyyden vuoksi.
Tämän ymmärtää, jos vainaja oli läheinen ja häntä surraan aidosti. Mutta eikö ole aika ulkokultaista ja suorastaan valheellista mennä sinne vain "edustamaan" , kun ei edes sure? Kuitenkin pitää näyttää siltä kuin surisi.
No nämä nyt on vähän niitä henkimaailman hommia. Katsopa vaikka jotain valtiollisia hautajaisia. Kuinkahan moni hautajaisvieraista siellä on aidosti suremassa sitä vainajaa.
Eipä kovinkaan moni. He ovat siellä, koska asema edellyttää.
Samaa voi ajatella ihan tavallisistakin hautajaisista. Jos sinne menisivät vain ne, jotka oikeasti surevat, ei siellä montaakaan ihmistä olisi. Suvuissa on paljon sellaisia, joille vainaja ei merkinnyt suuriakaan tai ei yhtään mitään, mutta he menevät sinne kunnioituksesta ko. asiaa kohtaan. Usein mennään puolison aveccina, koska se on korrektia.
Suremista ei tarvitse näytellä. Hillitty käyttäytyminen riittää.
Olen sitä mieltä, että ihmisten kannattaisi käydä hautajaisissa silloin kun kutsutaan, koska se on yksi sellainen alue elämässä, jota ei usein kohtaa ja siksi ihmiset täälläkin hädissään kyselevät, miten siellä ollaan. Kun kerran tai pari on siellä ollut, niin sitten jo tietää eikä tarvitse kysellä. Harva meistä elämässään kokonaan välttyy hautajaisiin osallistumasta. Joskus se kohdalle tulee kumminkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä voit aivan vapaasti ilmaista osanottosi ja kunnioitustasi ihan miten itse haluat. Mutta kannataa opetella hyväksymään se fakta, että muut eivät tee samoin kuin sinä.
___
Sun kannattaa opetella lukemaan. Vänkäät vastaan väkipakolla, vaikka kukaan ei missään ole sanonut, että on pakko toimia tietyllä tavallla. Itse asiassa lainaamassi viessäkin oikein erikseen korostettiin, että tapoja on monia. Silti sinun piti päästä räksyttämään asiasta, joka on kaikille itsestäänselvyys ja sanottu sinullekin moneen kertaan.
Ehkä sinun kannattaa?
Eihän tässä kukaan mitään vängännyt väkipakolla vastaan. Tuossahan nimenomaan sanottiin, että jokainen voi toimia kuten itse haluaa tai näkee parhaaksi.
"Mutta kannataa opetella hyväksymään se fakta, että muut eivät tee samoin kuin sinä."
Tuota tarkoitin vänkäämisellä. Täysin turha kommentti, kun hänen lainaamansa henkilökin sanoi, että osanotot voi esittää monella ei tavalla. Trollit taas vain haluvat väkisin jankuttaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo 12 e adressista jonkun mielestä oikeasti kallis? Ja postimaksu päälle.
Muutaman latten hintainen.
15-20e ylisuuresta kortista, joka menee kenties saman tien roskiin, meillä meni ainakin. Aivan hullua.
Et ehkä ole haudannut rakkaintasi, puolisoasi. Se on täysin eri asia kuin väheksyä isänsä tai äitinsä muistajia. Roskaa lähettivät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No enpä ostele lattejakaan, ja tuollaista hintaa en kortista maksaisi.
Adressien lukeminen ääneen muistotilaisuudessa alkaa myös olla jo mennyttä aikaa. Onneksi, joskus se vie tuhottomasti aikaa ja on puuduttavan tylsää. Kolmissa viime hautajaisissa, joissa olen ollut, adressit on vain olleet jollain sivupöydällä, ja kiinnostuneet ovat saaneet niitä sitten selailla rauhassa.
Paljon parempi niin.
Voi dziisus. Vietäpä sinä iloinen elämä vaan.
Juu äksöniähän elämässä pitää olla. Ettei vaan puudu perse paikalleen.
Mielestäni jokaiset hautajaiset ja sukujuhlat voi sopia erikseen ja asiaan vaikuttaa se, oletteko naimisissa tai olleet yhdessä monta vuotta vai vasta vähän aikaa. Kuinka läheinen miehesi on sukulaisen kanssa ja ennen kaikkea kuinka tärkeäksi miehesi kokee läsnäolosi juhlassa. Se on ehkä se tärkein pointti. Olipa kyseessä sitten hautajaiset, rippijuhlat, pyöreät synttärit, häät jne. niin ennen kaikkea olet miehesi tukena ja hänen takiaan juhlassa tai sitten et ole ja tärkeää on miten puolisot keskenään kokevat asian. Ei näihin oikein ole mitään sääntöjä tai virallisia toimintamalleja. Ehkä kuitenkin keskimäärin niin että mitä läheisempi sukulainen on, sitä todennäköisemmin pariskunta osallistuu juhlaan ja jos on kaukaisempi sukulainen niin puoliso voi jäädä juhlasta pois.
Hyvä mammat! Saitte sitten tappelun aikaan jopa osanottojen esittämisestä :D Hienosti meni taas!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Adressien lukeminen ääneen muistotilaisuudessa alkaa myös olla jo mennyttä aikaa. Onneksi, joskus se vie tuhottomasti aikaa ja on puuduttavan tylsää. Kolmissa viime hautajaisissa, joissa olen ollut, adressit on vain olleet jollain sivupöydällä, ja kiinnostuneet ovat saaneet niitä sitten selailla rauhassa.
Paljon parempi niin.
Välinpitämätön suhtautuminen heihin jotka ovat tahtoneet surua ja vainajaa muistaa.
Ei ole tapoja enää, ei. Mikä ihmeen viihdetilaisuus mielestäsi hautajaisten pitäisi olla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
___
Ehkä sinun kannattaa?
Tuota tarkoitin vänkäämisellä. Täysin turha kommentti, kun hänen lainaamansa henkilökin sanoi, että osanotot voi esittää monella ei tavalla. Trollit taas vain haluvat väkisin
Kukaan ei edelleenkään vängännyt mitään väkisin. Miksi sinulla on tarve toistaa asiaasi? On todettu jo moneen kertaan että tapoja muistamiseen ja osanottoihin on monia.
Vierailija kirjoitti:
Toisille näköjään voi edelleen tulla yllätyksenä, että 12e voi olla jollekin vaikka viikon ruokaraha. Ei kaikki ostele latteja mennen tullen ja heittele rahaa sinne tänne. Kun sitä ei ole.
Itseltäni tuo raha irtoaisi, mutten näe sitä järkeväksi, koska en edes pidä koko adresseista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
___
Ehkä sinun kannattaa?
LOPETTAKAA JO TUO SA AATANAN TURHA VÄNKYTTÄMINEN! Menkää vaikka ulos leikkimään, jos ei muuta tekemistä ole kuin mittailla pippeleitä vääntämällä päivänselvästä asiasta. 3-vuotias lapsikin tajuaa ilman helvetillistä jankkaamista, että ihmisillä on erilaisia tapoja eikä kenenkään tapa ole yhtään parempi kuin muiden.
t.eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
15-20e ylisuuresta kortista, joka menee kenties saman tien roskiin, meillä meni ainakin. Aivan hullua.
Et ehkä ole haudannut rakkaintasi, puolisoasi. Se on täysin eri asia kuin väheksyä isänsä tai äitinsä muistajia. Roskaa lähettivät.
En, mutta minä olen lapseni. Eipä siinä ollut merkitystä sillä lähettäkö jonkun adressin tai kortin vai ei.
Kukaan ei edelleenkään vängännyt mitään väkisin. Miksi sinulla on tarve toistaa asiaasi? On todettu jo moneen kertaan että tapoja muistamiseen ja osanottoihin on monia.
__
Kyllä. Minä totesin, että tapoja on monia ja sinä vänkäät vieläkin vastaan ihan kuin olisin kirjoittanut jotain muuta. Kannattaa opetella lukemaan niin ei tarvitse toisella samaa, minkä minä jo sanoin ja väännellä sanomisiani päin helvettiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
___
Ehkä sinun kannattaa?
Eihän tässä kukaan mitään vängännyt väkipakolla vastaan. Tuossahan nimenomaan sanottiin, että jokainen voi
LOPETTAKAA JO TUO SA AATANAN TURHA VÄNKYTTÄMINEN! Menkää vaikka ulos leikkimään, jos ei muuta tekemistä ole kuin mittailla pippeleitä vääntämällä päivänselvästä asiasta. 3-vuotias lapsikin tajuaa ilman helvetillistä jankkaamista, että ihmisillä on erilaisia tapoja eikä kenenkään tapa ole yhtään parempi kuin muiden.
t.eri
Kannattaa laittaa netti kiinni ja mennä ulos jos ärsyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä muistajia väheksy. En vaan halua säilyttää pinoittain ylisuuria kortteja, eikä halunnut äitinikään. Säilytämme mieluummin mukavia muistoja isästäni. Hänen elämästään eikä kuolemastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
___
Ehkä sinun kannattaa?
Eihän tässä kukaan mitään vängännyt väkipakolla vastaan
TU RPA KIINNI HOORAN PENTU!
Vierailija kirjoitti:
__
Kyllä. Minä totesin, että tapoja on monia ja sinä vänkäät vieläkin vastaan ihan kuin olisin kirjoittanut jotain muuta. Kannattaa opetella lukemaan niin ei tarvitse toisella samaa, minkä minä jo sanoin ja väännellä sanomisiani päin helvettiä.
Sinähän tässä vänkäät, kun muuta eivät olekaan kanssasi samaa mieltä kaikesta. Miksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap ja nykyinen puolisosa todella itsekkäitä ihmisiä.
Ei hautajaisista tarvitse varsinaisesti pitää tai hyötyä, osaan elämään mahtuvista asioista tehdään kunnioituksesta toisia kohtaan tai sitten esim. perinteen tai yhteisöllisyyden vuoksi.
Tämän ymmärtää, jos vainaja oli läheinen ja häntä surraan aidosti. Mutta eikö ole aika ulkokultaista ja suorastaan valheellista mennä sinne vain "edustamaan" , kun ei edes sure? Kuitenkin pitää näyttää siltä kuin surisi.
No nämä nyt on vähän niitä henkimaailman hommia. Katsopa vaikka jotain valtiollisia hautajaisia. Kuinkahan moni hautajaisvieraista siellä on aidosti suremassa sitä vainajaa.
Eipä kovinkaan moni. He ovat siellä, koska asema edellyttää.
Samaa voi ajatella ihan tavallisista
Minua ei asemani edellytä osallistumaan mieheni kaukaisen sukulaisen hautajaisiin. Omasta asemastaan mieheni päättää sitten itse, edellyttääkö vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
__
Sinähän tässä vänkäät, kun muuta eivät olekaan kanssasi samaa mieltä kaikesta. Miksi?
Miten niin eivät ole samaa mieltä? Juurihan sinä kirjoitit, että "tapoja muistamiseen ja osanottoon on monia". Eli toistit sen saman, minkä minä sanoin jo noin puoli tuntia sitten. Lukutaito on sulla pahasti ruosteessa. Ei tässä muuta ongelmaa ole.
Paljon parempi niin.